Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:27

Kopen jullie al die shirts? Of maak je wel een selectie?

Ik heb er dit jaar 2 gewonnen, dus daar ben ik blij mee, al zit 1 wel wat strak.
Verder heb ik er 1 gekocht omdat mijn neefje er wel 1 gratis kreeg bij de kidsrun en we moesten natuurlijk in hetzelfde lopen. ;)
En er is nog 1 ik wel gekocht heb, maar dat is puur wegens de kleur die ik mooi vind (paars). Die kan dan ook als net shirt heb ik bedacht.
Om te lopen heb ik het liefst een felle kleur zoals oranje. Ik dacht dat ik dat niets vond, maar had die gewonnen en eigenlijk is dat mijn lievelingsshirt geworden. :D

Maar die medaille van dat anker is wel leuk. Was het nu ook zwaar met die obstakels of viel dat wel mee?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:31

Alle shirts waren inbegrepen. Ik koop ze eigenlijk nooit.

De Harbour run is zeker niet de zwaarste obstacle run die er is. Het is heel laag drempelig maar wel erg leuk en gezellig. Overigens denken sommige collega's daar anders over :j . Een mud master bv, is wel zwaarder maar is ook weer heel toegankelijk voor de lol. Als je echt kapot wil gaan, moet je richting de strong viking gaan denken.

Leuk 7 heuvelen Samantha!

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:53

Ik koop eigenlijk ook nooit een shirt.
Heb er eentje van KWF voor marathon straks, maar bij inschrijving marathon zit ook een shirt. Ga ze alleen allebei niet aandoen, kwf shirt is mooi maar geen fijne stof, en marathon shirt is ook mooi, maar lopen in iets waar je nog nooit in hebt gelopen is niet zo handig.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:04

Tsja..ik baal er hier vooral van dat dit mijn eerste halve zou worden na al die “Tientjes” en nu word het er weer eentje.
Nou ja..dan maar voor een PR gaan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:23

Lous schreef:
Tsja..ik baal er hier vooral van dat dit mijn eerste halve zou worden na al die “Tientjes” en nu word het er weer eentje.

Terugschakelen in een afstand is nooit verkeerd, maar als je training en voorbereiding om de pech heen goed zat, zou je ook kunnen gaan voor uitlopen van de HM, genieten van de afstand en niet verwachten een top prestatie neer te zetten? Of voelt dat toch te ambitieus?
Dan is het misschien niet je perfecte HM in ideale omstandigheden, maar naar mijn ervaring zijn die omstandigheden er zelden volledig naar. Vooral doen wat verstandig voelt voor je lichaam, zeker niet jezelf pushen, maar wilde het toch even over een andere boeg gooien. Ik heb nu al een paar keer langere afstanden gelopen onder niet ideale omstandigheden, maar alsnog genoten, het was misschien zwaar, maar het voelde niet als over een grens gaan. Alleen dat moet je wel goed aanvoelen bij jezelf, wat je wel en niet aan kan, en ook als je daarin de mist in gaat, is het ook nog niet het einde van de wereld.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:39

IMAY1990 schreef:
Ja, en mijn hartslagzones liggen bij hardlopen ook gewoon een stukje hoger dan gemiddeld. Z1 is t/m 145, Z2 is 146 t/m 163, Z3 is 164 t/m 169, Z4 is 170 t/m 176 en Z5 is 177 en hoger. Ik ben dus begonnen bovenin Z2, tweede stuk middenin Z3 en de laatste paar km in Z4. En de laatste 200 à 300m in Z5.

Heb je dan ook een hoge rusthartslag? Mijn zus wil ook weer gaan hardlopen, en is nu in de fitness gericht spieren aan het trainen hiervoor. Alleen klaagt ze dat haar hartslag direct te hoog is. We zaten beide aan de koffie, en terwijl mijn hartslag iets van 65 was, was de hare 95. Ze is bijna 3 jaar jonger dan ik, maar heeft wel een zittend beroep, terwijl ik op een kalme dag zonder hardlopen toch al zeker 13000 stappen haal.

De hartslagmeter in haar fitness is trouwens niet al te best: die tekent direct nog een heel pak hoger dan haar fitbit. Ze vertrouwde de hartslag in de fitness, maar we hebben even gewisseld van horloge, en haar fitbit loopt gelijk met mijn (behoorlijk dure) Garmin, dus nu weet ze dat ze op haar fitbit mag vertrouwen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:40

Vandaag de singelloop Breda! Hier was het (in tegenstelling tot Samantha haar berichtje) warm! Ik had spijt van mijn lange legging....
Afbeelding
Maar wel mega lekker gelopen! Heb voor mijn doen echt een hele snelle tijd gelopen (zit meestal net onder het uur). Wel een hoge hartslag, maar dat heb ik eigenlijk altijd, zeker met evenementen!

Was wel een communicatiefout vanuit de organisatie mbt parkeren op de website. Ik wilde de auto bij Curio of Breda University zetten, komen we daar; nee alleen voor vips/personeel. Ja wtf... Helemaal naar de andere kant rijden om hem op het dak van Breda CS te zetten, uiteraard filerijden die kant op.... Gelukkig liep mijn man de Halve Marathon en was zijn start veel later, dus hij gaan rijden, ik uitgestapt en naar de start gaan rennen. 6min voor tijd in mijn startvak aanwezig.... Blij dat ik niet alleen was iig!!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:47

hwn schreef:
IMAY1990 schreef:
Ja, en mijn hartslagzones liggen bij hardlopen ook gewoon een stukje hoger dan gemiddeld. Z1 is t/m 145, Z2 is 146 t/m 163, Z3 is 164 t/m 169, Z4 is 170 t/m 176 en Z5 is 177 en hoger. Ik ben dus begonnen bovenin Z2, tweede stuk middenin Z3 en de laatste paar km in Z4. En de laatste 200 à 300m in Z5.

Heb je dan ook een hoge rusthartslag? Mijn zus wil ook weer gaan hardlopen, en is nu in de fitness gericht spieren aan het trainen hiervoor. Alleen klaagt ze dat haar hartslag direct te hoog is. We zaten beide aan de koffie, en terwijl mijn hartslag iets van 65 was, was de hare 95. Ze is bijna 3 jaar jonger dan ik, maar heeft wel een zittend beroep, terwijl ik op een kalme dag zonder hardlopen toch al zeker 13000 stappen haal.

De hartslagmeter in haar fitness is trouwens niet al te best: die tekent direct nog een heel pak hoger dan haar fitbit. Ze vertrouwde de hartslag in de fitness, maar we hebben even gewisseld van horloge, en haar fitbit loopt gelijk met mijn (behoorlijk dure) Garmin, dus nu weet ze dat ze op haar fitbit mag vertrouwen.

Nee, ik heb een normale tot relatief lage rusthartslag. En ook op de fiets zijn mijn hartslagzones veel vergelijkbaarder met de norm. Verschil tussen fietsen en hardlopen is bij mij relatief ook heel groot met zo'n 25 à 30 slagen waar dat gemiddeld slechts zo'n 5 à 10 slagen is. De datanerd in mij(wiskundige die programmeur is geworden hier) vindt het fascinerend. Dit is overigens wel waarom ik met enige regelmaat hier roep dat het interessant kan zijn om een keer zo'n sportmedisch onderzoek te doen om die zones voor jou individueel te laten meten. Vanaf zo'n meting gaat het alsnog van dag tot dag verschillen wat het precies is, waarbij allerlei dingen zoals temperatuur, adrenaline, of je goed geslapen hebt etc. allemaal nog een rol spelen, maar het is een goed punt om te starten en veel zorgverzekeringen vergoeden een deel van zo'n ondrzoek ook nog eens.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:49

Iedereen die singellopen en andere lopen gedaan hebben ook super goed gedaan. Ik lees van iedereen dat ze lekker gelopen hebben vandaag. Het weer was ook wel wat fris (ga ik zelf heel goed op) maar voor hardlopen echt super geschikt. Fijn dat iedereen een goed weekend heeft gehad

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:57

Wat een mooie runs dames!
Goed gedaan daar Imay, Suliko, Samantha, Lies en Iris! Leuke afwisseling zo’n obstacle-run!
Mooie run SV. Prachtige plek!

Hoop dat ik nu niemand gemist heb.. gaat zo hard!

Ik was dit weekend in de ardennen. Zaterdag zouden we 7,5 km wandelen maar dat werden er 19 omdat we de route ergens kwijtgeraakt waren.. geen straf want het was er prachtig.
Een mega grote vos gezien en er waren helaas heel veel drijfjachten gaande waardoor we ineens een wild zwijn in de tuin hadden die dwars door het hek ging.

Vandaag nog 7,5 km door de bossen getraild. Lekker door de plassen stampen..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:19

iirrssjjee schreef:
Vandaag de singelloop Breda! Hier was het (in tegenstelling tot Samantha haar berichtje) warm! Ik had spijt van mijn lange legging....
[ Afbeelding ]
Maar wel mega lekker gelopen! Heb voor mijn doen echt een hele snelle tijd gelopen (zit meestal net onder het uur). Wel een hoge hartslag, maar dat heb ik eigenlijk altijd, zeker met evenementen!

Was wel een communicatiefout vanuit de organisatie mbt parkeren op de website. Ik wilde de auto bij Curio of Breda University zetten, komen we daar; nee alleen voor vips/personeel. Ja wtf... Helemaal naar de andere kant rijden om hem op het dak van Breda CS te zetten, uiteraard filerijden die kant op.... Gelukkig liep mijn man de Halve Marathon en was zijn start veel later, dus hij gaan rijden, ik uitgestapt en naar de start gaan rennen. 6min voor tijd in mijn startvak aanwezig.... Blij dat ik niet alleen was iig!!

Ja het was erg warm vandaag. Hier inmiddels ervaren dat temperaturen boven de 10 graden een korte broek betekenen.
Helaas komt de Singelloop ook langs mijn straat, anders had je hem daar voor mijn deur kunnen parkeren.
Mooie tijd heb je neergezet!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:22

Suliko schreef:
Lous schreef:

Terugschakelen in een afstand is nooit verkeerd, maar als je training en voorbereiding om de pech heen goed zat, zou je ook kunnen gaan voor uitlopen van de HM, genieten van de afstand en niet verwachten een top prestatie neer te zetten? Of voelt dat toch te ambitieus?
Dan is het misschien niet je perfecte HM in ideale omstandigheden, maar naar mijn ervaring zijn die omstandigheden er zelden volledig naar. Vooral doen wat verstandig voelt voor je lichaam, zeker niet jezelf pushen, maar wilde het toch even over een andere boeg gooien. Ik heb nu al een paar keer langere afstanden gelopen onder niet ideale omstandigheden, maar alsnog genoten, het was misschien zwaar, maar het voelde niet als over een grens gaan. Alleen dat moet je wel goed aanvoelen bij jezelf, wat je wel en niet aan kan, en ook als je daarin de mist in gaat, is het ook nog niet het einde van de wereld.

Ik heb vandaag 12,3 km gelopen. Maar de laatste 3 km echt met moeite. Daarom toch maar verstandig zijn en die halve even laten gaan. Misschien dat ik ergens nog een halve kan lopen voor 13 april.
Al hoopte ik het gewoon die halve te kunnen doen zoals jij net hebt beschreven.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:25

Breda was later of niet Iris?
Utrecht was de start al vroeg, vanaf 10u volgens mij, ik ben 10:40 gestart. Temperatuur was toen 9 graden, gevoelstemperatuur 5 zag ik.
Ik had het de eerste 2 km koud, het was vanaf tassen afgifte tot startvak nog best stukje lopen ook.

Snap je gevoel wel Lous. Maar die halve komt wel hoor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 06:38

Lekker gelopen allemaal zeg!

Namiro de ardennen zijn echt zo tof, maar die jacht.. daar word ik ook wat verdrietig van.

Verstandig Lous. Hier gaat de lange broek pas aan als het minder dan een graad of vijf is en dan soms nog niet. Ik heb het altijd zo snel warm met lopen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 07:49

Delfzijl heeft in december nog een halve, en hele marathon (en 5, 10 en 30). Voor als je toch een halve wilt doen. Is over de dijk, dus wind. Ik doe er niet aan mee.

Ik heb de afgelopen week in lange broek gelopen en zelfs iets met lange mouwen. Gisteren was het wel warm, maar afgelopen donderdag niet.
Ik zweet wel altijd idioot snel en dan loopt het letterlijk van m'n gezicht af, maar ik heb het dan echt niet altijd extreem warm.
Tot een graad of 12 in tshirt en korte broek gaat wel merk ik. Vorige week in Rolde was het 10 graden bij de start en ook prima in tshirt en korte broek te doen, maar met regen onderweg toch wel koud.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:08

Mooie loopjes allemaal! Ik heb een training van 6,5 km gedaan. Vond het best pittig door de wind en het was stiekem toch ook best benauwd. M’n loopmaatje vond dat gelukkig ook.

Bij mij begint zone 5 ook pas op 177 of 178 en ik loop dan ook echt minder lekker. M’n rusthartslag zit rond de 60.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:35

Is die 60 als je slaapt of gewoon op de bank zit? Ik heb soms onder de 60 als ik op de bank zit, nu toevallig 63. Maar in m'n slaap zit ik geregeld rond de 50-53 en soms zelfs onder de 50.
Volgens mij is rusthartslag weer niet gebonden aan leeftijd wat dan de max hartslag weer wel is.

Hier helaas toch wel weer wat stijf in de heupen na het lopen van gisteren. De schouder gaat de goede kant weer op na die stoeptegel.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:17

Leuke foto Samantha! Jammer van die mensen ervoor ja. -O-
Mooie run lies_sparkle, was gister ook prachtig weer om te rennen (hier in elk geval dan).
Leuk de Harbour Run Leonie! Ik wil volgend jaar ook graag mee doen met ongetrainde collega’s haha, vind je het een aanrader? :D
Netjes Iris, zeker een mooie tijd als je meestal net onder het uur zit. :D Dat van het parkeren is wel echt een domper, lekker stresserend van te voren. :=
Haha Namiro, van 7.5 naar 19… :D Gelukkig genoten!

Ik zit even te twijfelen, ik had dit weekend mijn laatste lange run moeten doen voor de HM, maar niet gered i.v.m. werk. Nu kan ik het vandaag nog doen maar dan is het haasten want ik moet weer werken, en ik twijfel ik het te laat vind om dinsdag nog te doen omdat de halve marathon zondag al is. Misschien kan ik beter nog wat korte loopjes doen deze week?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:20

Myka schreef:
Leuke foto Samantha! Jammer van die mensen ervoor ja. -O-
Mooie run lies_sparkle, was gister ook prachtig weer om te rennen (hier in elk geval dan).
Leuk de Harbour Run Leonie! Ik wil volgend jaar ook graag mee doen met ongetrainde collega’s haha, vind je het een aanrader? :D
Netjes Iris, zeker een mooie tijd als je meestal net onder het uur zit. :D Dat van het parkeren is wel echt een domper, lekker stresserend van te voren. :=
Haha Namiro, van 7.5 naar 19… :D Gelukkig genoten!

Ik zit even te twijfelen, ik had dit weekend mijn laatste lange run moeten doen voor de HM, maar niet gered i.v.m. werk. Nu kan ik het vandaag nog doen maar dan is het haasten want ik moet weer werken, en ik twijfel ik het te laat vind om dinsdag nog te doen omdat de halve marathon zondag al is. Misschien kan ik beter nog wat korte loopjes doen deze week?

Als je vertrouwen hebt in het voltooien van de afstand zondag dan gaat die long run niet meer zo veel toevoegen dat je niet zonder kunt. Alle key training heb je de afgelopen weken/maanden al gedaan. Ik zou lekker een paar kortere loopjes doen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:51

Ik heb vanochtend al een herstel loopje gedaan.

Hartslag, mijn rust hartslag gaat ‘s nachts naar 40-42 ongeveer.
Als ik gewoon op de bank zit geen idee eigenlijk. Zit nu op m’n werk en hij is 55.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:01

Jeetje, jullie zijn voor mij met regelmaat niet bij te houden. Sorry.

Ik zie in elk geval wel hele toffe verhalen en loopjes langskomen!

Ik ben dit weekend inderdaad, gelukkig, geslaagd bij de Decathlon voor een winterbroek. En ik heb dit weekend voor het eerst in het bos gelopen. Gewoon nog over het verharde fietspad. Wel een paar aapjes meegepikt om te kijken of ik dat ook leuk zou vinden. Ja dus!! Dus dit ga ik ook vaker doen. Paardlief staat aan het bos dus prima te combineren.
Wat ik ook tof vind, ik heb afgelopen vrijdag eindelijk mijn vriendin in het echt ontmoet. We kennen elkaar al jaren via internet en hadden alleen online contact. Steeds als we poogde af te spreken kwam er wat tussen. Tot aan corona aan toe. Maar afgelopen vrijdag is het dan eindelijk gelukt. En in het echt klikte het ook zo goed! Zij loopt al een jaar of 2 nu denk ik en haar enthousiasme is aanstekelijk! Echt heel erg. En dat maakt het voor mij nog leuker!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:05

O en voor degene die een arbo hebben bij Strave, heeft dat voor jullie veel meerwaarde en zo ja wat?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 10:20

Lughnassadh schreef:
Jeetje, jullie zijn voor mij met regelmaat niet bij te houden. Sorry.

Ik zie in elk geval wel hele toffe verhalen en loopjes langskomen!

Ik ben dit weekend inderdaad, gelukkig, geslaagd bij de Decathlon voor een winterbroek. En ik heb dit weekend voor het eerst in het bos gelopen. Gewoon nog over het verharde fietspad. Wel een paar aapjes meegepikt om te kijken of ik dat ook leuk zou vinden. Ja dus!! Dus dit ga ik ook vaker doen. Paardlief staat aan het bos dus prima te combineren.
Wat ik ook tof vind, ik heb afgelopen vrijdag eindelijk mijn vriendin in het echt ontmoet. We kennen elkaar al jaren via internet en hadden alleen online contact. Steeds als we poogde af te spreken kwam er wat tussen. Tot aan corona aan toe. Maar afgelopen vrijdag is het dan eindelijk gelukt. En in het echt klikte het ook zo goed! Zij loopt al een jaar of 2 nu denk ik en haar enthousiasme is aanstekelijk! Echt heel erg. En dat maakt het voor mij nog leuker!

Aapjes??

Wat leuk dat je die vriendin hebt ontmoet!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:31

Samantha_ schreef:
Breda was later of niet Iris?
Utrecht was de start al vroeg, vanaf 10u volgens mij, ik ben 10:40 gestart. Temperatuur was toen 9 graden, gevoelstemperatuur 5 zag ik.
Ik had het de eerste 2 km koud, het was vanaf tassen afgifte tot startvak nog best stukje lopen ook.

Snap je gevoel wel Lous. Maar die halve komt wel hoor!

Klopt, 10km om 12.40u en de HM pas om 14.10u . Hier was de gevoelstemperatuur uiteindelijk 15 graden!

Lous schreef:
Ja het was erg warm vandaag. Hier inmiddels ervaren dat temperaturen boven de 10 graden een korte broek betekenen.
Helaas komt de Singelloop ook langs mijn straat, anders had je hem daar voor mijn deur kunnen parkeren.
Mooie tijd heb je neergezet!

Ik heb de organisatie gemaild en heb al een mail terug, dat het NIET alleen voor medewerkers was. Ik had daar dus gewoon mogen parkeren. Tsja, lekker dan :+ . Ik werd toch echt weggestuurd... En dan ga ik daar echt geen stampij lopen maken op zo'n moment....

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:49

Lughnassadh schreef:
O en voor degene die een arbo hebben bij Strave, heeft dat voor jullie veel meerwaarde en zo ja wat?

Ik zoek er soms routes mee, is net iets makkelijker dan met Garmin. Maar vind het eigenlijk te duur.

Rusthartslag is de hartslag die Garmin aangeeft en die meet volgens mij ‘s nachts. Heb volgende week een afspraak voor een sportmedisch onderzoek en dan laat ik m’n zones ook bepalen.