Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:51

Wat is “dat”. Het dragen van een mondkapje?
Vertel; wat is er zo erg aan het dragen van een mondkapje?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:52

Janinevv schreef:
Mensen een andere kijk geven zonder gelijk als complot gek te worden bestempeld.

Geloof ook niet dat we ooit nog terug gaan naar normaal.

Hoeft van mij ook niet.
Ik hoop dat mensen bewuster worden van het verspreiden van ziektes.
Dat ze niet op visite gaan als ze verkouden/grieperig zijn, helemaal niet bij een zwakkere.

Dat mensen geen ziek kind meenemen naar een pas geboren baby, omdat dat goed is voor hun immuunsysteem.
Dat ze een zwakkere een knuffel geven en zeggen; dit keer geen zoen hoor want ik ben verkouden.
Nee dan hou je afstand, dus ook geen knuffel.
Dat ze niet uitgebreid gaan hoesten in een volle trein maar even in hun elleboog of zakdoek hoesten.
Dat ze melden.. joh ik ben verkouden zal ik nog wel langskomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:54

Jester_ schreef:
Oh nouja het was gister op tv. En wat er doorheen komt is al gewoon waterdamp he, laat staan als je hard hoest of niest wat er dan allemaal doorheen komt..

Yep maar zorgt wel dat het veel minder ver wordt verspreid en houd sowieso de grotere druppels tegen, waar meer virussen in kunnen zitten en daarin langer kunnen overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:55

Jester_ schreef:
Oh nouja het was gister op tv. En wat er doorheen komt is al gewoon waterdamp he, laat staan als je hard hoest of niest wat er dan allemaal doorheen komt..

Laat staan als je dat doet zonder kapje dan komt er nog veel meer door.

Als ik nies zonder mondkapje met hand/elleboog ervoor dan issie nat. Nies ik met mondkapje is die dat niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:56

Janinevv schreef:
rien10 schreef:
Je verspreid non-nieuw. Daarmee draag je bij aan het beeld dat ik van je heb. Dat zit dichterbij een komplot gekkie dan dat van iemand met een kritische blik.

Ik bestempel je niet als complot gekkie. Daar zorg je zelf voor.

Maar wat is er aan mij dat ik complot gek ben ?

Waarom noem je iemand een schaap als ze een andere kijk op de situatie hebben als jij?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:56

Jester_ schreef:

Het is dan ook bedoelt als aanvulling op de 1,5 meter, niet vervanging van.

Je snapt toch ook wel dat als je hoest of ademt zonder mondkapje het verder komt dan met mondkapje? Dus (ik roep maar even wat, geen bron paraat) als je zonder hoest komt het 3 meter ver en als je met hoest maar 1 meter. Als je daarnaast ook nog eens netjes in je elleboog hoest en thuis blijft bij klachten en onnodige uitjes schrapt... je moet de maatregelen immers in context zien.

Het nut van een mondkapje is misschien niet groot maar ook niet nul. Als er door een mondkapjesplicht al een handjevol mensen behoed kunnen worden van Corona dan is het het waard. En er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat ze schadelijk zijn voor de gezondheid.

Ikzelf en mijn partner werken nu vrijwel altijd thuis. 1 keer in de week doet een van ons boodschappen. Verder gaan we alleen het huis uit om met de hond te wandelen. We hoeven dus alleen die ene keer in de week een mondkapje op. En dan zouden we zelfs nog kunnen kiezen voor het bezorgen van boodschappen. Dat is toch geen ramp?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:57

CharleyT schreef:
Janinevv schreef:
[
Je verspreid non-nieuw. Daarmee draag je bij aan het beeld dat ik van je heb. Dat zit dichterbij een komplot gekkie dan dat van iemand met een kritische blik.

Waarom noem je iemand een schaap als ze een andere kijk op de situatie hebben als jij?[/quote]

Nee bedoel ermee dat rest ook gewoon het zelfde doet , misschien zijn complot gekken wel de schapen in die zin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:57

Janine, gister zei je nog dat je even afstand nam van social media , niet gelukt blijkbaar? Ga wandelen, is beter voor je.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:00

Er zijn geen schapen. (Ja, bij de boer). Er zijn mensen die van mening verschillen. That’s it.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:00

Janinevv schreef:
Mensen een andere kijk geven zonder gelijk als complot gek te worden bestempeld.

Geloof ook niet dat we ooit nog terug gaan naar normaal.

Maar waarom heb je daar andere mensen bij nodig? Waarom wijs je dan naar andere mensen als schapen en heb je tegelijkertijd blijkbaar bevestiging en steun nodig in je eigen theorie?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:07

bigone schreef:
Janine, gister zei je nog dat je even afstand nam van social media , niet gelukt blijkbaar? Ga wandelen, is beter voor je.

Nee klopt wilde ik ook maar dit kwam na boven op m’n fb pagina

Ik heb al sorry gezegd uitspraak van schapen was niet zo netjes.

En dit stukje ging alleen over hoe ik het ook voel en ervaar van alleen het mondkapje.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:10

Ik vraag mij gewoon oprecht nog steeds af waarom mensen zo vreselijk zeuren over die mondkapjes. Zo heel veel gevraagd is het toch niet? En nee het houd het virus niet 100% tegen maar alle beetjes helpen denk ik dan.

Zelf ben ik iemand met een angststoornis, mede mogelijk gemaakt doordat ik heel snel onbewust ga hyperventileren. Vind ik een mondkapje super fijn? Nee. De eerste keer dat ik m op had in de supermarkt had ik er echt wel even moeite mee. Maar hoe vaker ik m op heb hoe meer ik er aan wen en hoe meer het een gewoonte is.
Zijn ze mooi? Nee. Lekker boeiend?
Zitten ze super fijn? Nee. Mijn oren gaan altijd dubbel zitten en na een tijdje gaat het broeien.

Maar als we nou de komende tijd even onze activiteiten waarbij we een mondkapje moeten dragen beperken tot het minimum, en als er een gedragen moet worden dit ook even netjes doen, in samenwerking met de andere maatregelen, gaan we hopelijk nog weer een keer de goede kant uit. Alleen al voor het idee dat ik op die manier mijn vriendinnen in het ziekenhuis die zo keihard staan te bikkelen en zich zorgen maken om de toekomst kan steunen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:29

Tja, en toch vind ik ook nog steeds de andere kant van het mondkapje: wetenschappelijk gezien is er nog steeds geen basis voor die dingen. Ze hebben vrijwel geen gezondheids-effect volgens het RIVM en de paar wetenschappelijke artikelen mbt gedrag rondom mondkapjes laten zien dat ze geen (zowel gunstig als ongunstig) effect hebben op het afstand houden.

Het krantenartikel wat in de fbpost van janinevv staat noemt een aantal nadelen. Ik kan daar weinig onderzoek van vinden, maar het zijn wel dingen die mijn logisch denken reden vinden tot verder onderzoek. Het is wel een feit dat mensen die mondkapjes echt schaamteloos onhygienisch gebruiken. Dagenlang dezelfde, met je handen er aan zitten enz. Er is nergens een goede uitleg gegeven hoe je hygienisch omgaat met mondkapjes.
Het is een feit dat het luchtklimaat verandert achter een mondkapje en dat sommige mensen zich daardoor minder lekker voelen. Het is ook een feit dat dit niet komt door zuurstofgebrek (dat is wel onderzocht), hoewel die onderzoeken er geen rekening mee houden dat sommige mensen wellicht slecht gaan ademhalen door een mondkapje.

Al met al vind ik de maatschappelijke voordelen van een mondkapje nog steeds niet echt overtuigend beter dan de nadelen. En zou ik een verplichting dus ook echt afkeuren, het gaat in tegen het grondwettelijke recht op zelfbeschikking, zonder dat er echt duidelijk aantoonbare voordelen zijn.
Een verpleegkundige of voedselverwerker krijgt voor de start van zijn functie duidelijke uitleg hoe je een mondkapje hygienisch moet inzetten en gebruikt gecertificeerde mondkapjes. Daardoor vervallen al een aantal nadelen dus ik vind die vergelijking met de “gewone burger” wat krom.

I ben er verder ook niet op tegen en draag zo’n ding gewoon, kleine moeite. Maar bepaalde dingen mogen echt beter uitgewerkt worden voor ze mondkapjes verplichten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:38

Janinevv schreef:
rien10 schreef:

Je zou het Corona nieuws toch even links laten liggen omdat je er gek van werd?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:40

Ik heb gisteren voor het eerst een mondkapje opgedaan naar de supermarkt.
Ik vond het vreselijk, ik geloof ook niet in het gebruik ervan.
Ik zie zoveel mensen hem verkeerd gebruiken of dragen.
Maar ik draag hem in winkels en openbare ruimtes, om bij te dragen aan de bewustwording en uit solidariteit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:41

Sowieso worden mensen er denk ik al aan herinnert om afstand te houden wanneer ze iemand met mondkapje op zien.
Dus op die manier is het absoluut ook bewustwording :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:42

Cayenne schreef:
Sowieso worden mensen er denk ik al aan herinnert om afstand te houden wanneer ze iemand met mondkapje op zien.

Maar dat schijnt uit de paar onderzoeken die gedaan zijn dus gruwelijk tegen te vallen. Wel of geen mondkapje draagt niet bij aan de afstand. Drukte is wel bepalend.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:43

Cayenne schreef:

Nou hier juist totaal tegenovergesteld. Iedereen met een mondkap waant zich immuun en walst overal langs en doorheen, vooral in de supermarkten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:46

Ik merk dat het bij mezelf wel werkt om afstand te houden. Jammer dat het resultaat dan overall tegen valt! :\
Ik zie wel in de supermarkt dat veel ouderen bijna geen mondkapje dragen en geen afstand houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:47

Janinevv schreef:
bigone schreef:

Nee klopt wilde ik ook maar dit kwam na boven op m’n fb pagina

Ik heb al sorry gezegd uitspraak van schapen was niet zo netjes.

En dit stukje ging alleen over hoe ik het ook voel en ervaar van alleen het mondkapje.

Fb is ook social media. Telefoon uit, wandelschoenen aan en gaan, hoofd leegmaken . Slaap je ook heerlijk van.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:47

Dat herken ik helemaal niet. Iedereen houdt hier netjes afstand. Ik denk dat het wel uitmaakt naar welke supermarkt je gaat. Dat zei de stalhoudster wel tegen mij. Ik kom alleen bij Appie maar zij ook bij de Lidl en zij merkte echt het verschil in omgaan met de regels.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:49

secricible schreef:
Maar dat schijnt uit de paar onderzoeken die gedaan zijn dus gruwelijk tegen te vallen. Wel of geen mondkapje draagt niet bij aan de afstand. Drukte is wel bepalend.

Dan maar allemaal aan de mondkapjes van de So Low met de tekst 'Anderhalve meter' en 'Kom niet in m'n aura bitch' :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:03

Cayenne schreef:

Ik merk juist sinds het advies om een mondmasker te dragen, dat mensen juist minder afstand houden in de supermarkt. Ik moet steeds vaker vragen of mensen afstand willen bewaren :+

Ik ben zelf van mening dat afstand bewaren effectiever is, dan dat iemand met een mondmasker in je nek zit te hijgen. Omdat ze niet even geduldig kunnen wachten. En vooral ouderen hebben hier een handje van }:0

Zelf merk ik wel dat een stoffen mondmasker veel benauwder is, dan de chirurgische mondmaskers die ik draag op mijn werk (ouderenzorg) en dat ik na een bezoek aan de winkel blij ben, dat ik mondmasker weer af kan doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:23

Ik draag hem ook altijd, ondanks dat ik het onzin vind. Op me werk, in de winkel. We zullen er aan moeten wennen. Maar ik vind het persoonlijk gewoom rete zonde van het geld en van het milieu voor dingen waarvan het bewezen is dat het niet helpt, zeker niet omdat mensen nu sneller dichtbij komen en je het virus enkel snellet verspreid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:30

Misschien moeten we het hele s-woord gewoon uit de discussie laten, dat zou een hoop schelen.

En Janinevv, weet dat je aan de coronamaatregelen houden ook vraagt om soms behoorlijk tegen de gevestigde meningen in te gaan. Ik heb afgelopen maanden meermaals meegemaakt dat mensen het belachelijk vonden dat ik niet naar een feestje ging, niet met ze mee wilde rijden in de auto, niet meeging met een dagje uit, mijn handen regelmatig waste etc. Dan word je bang genoemd (maar dat ben ik niet), vinden ze dat je overdrijft etc etc. Ik heb het net voor de beperkingen vertikt om kantine te draaien op een wedstijd van mijn club. Dit omdat ik het niet verantwoord vond met alle besmettingen in die gemeente (een van de slechte van NL op dat moment) dit soort faciliteiten te bieden. Dan moet je tegen mensen die je heel aardig vind zeggen: "ik vind het niet oké dat jullie in deze omstandigheden een kantine open doen. Mensen moeten hun proef rijden en dan vlug naar huis." Geloof me, dat was geen populaire mening die op veel instemming kon rekenen. Totaal niet. Maar jammer dan.

Als je het virus serieus neemt, betekent dat vaak ook dat je niet met de massa meeloopt. Had je daar wel eens bij stil gestaan?