Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:58

Ik had dat in het begin ook af en toe chanelle :j maar vergeet niet dat niet alleen je ademhaling op orde moet zijn, je pezen en spieren hebben die wandelminuten ook nodig om rustig op te kunnen bouwen. En daar voel je op dat moment niks van, maar te snel meer door gaan rennen in de beginfase van het programma kan juist averechts werken heb ik begrepen. Hoe was je conditie voor je met Evy startte? Het is wel een echt beginnersschema natuurlijk, als je al wat gewend bent is het misschien te makkelijk voor de conditie die je al hebt. Ik moest echt in samenwerking met de fysio helemaal van het nul-punt weer op conditie komen. Mij is toen echt op het hart gedrukt om die wandelminuten wel te pakken. Maar als je al loop ervaring hebt of een goede basisconditie hebt kun je wellicht een wat moeilijker schema pakken.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:10

Nou, mijn conditie was dus echt 0,0000000 toen ik begon. :=
Was bij de eerste les al blij toen ik 1 min. vol kon houden, haha.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:18

Goed bezig hoor allemaal :D

Chanelle, ik vond het wandelen altijd heel lastig tussendoor omdat ik daarna niet meer fijn liep..
Lente, goed bezig, voelt fijn he!!
Droomster, Beterschap!

Ik baal heeeel erg, heb shin splints, dit schijnt heel vaak voor te komen bij hardlopers. Loop morgen de cascaderun nog en daarna moet ik een tijdje stoppen met hardlopen :( Hoop dat het snel weer hersteld.. Iemand dit vaker gehad of heeft er iemand tips?

WillemYntJee

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:22

Vooral echt rust nemen! Dat is t enige wat helpt, en niet te snel weer beginnen..

Straks weer rondje van 5 met daarna 5 x 20 seconden interval.
3 nov lopen we de berenloop!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:23

WillemYntJee schreef:
Vooral echt rust nemen! Dat is t enige wat helpt, en niet te snel weer beginnen..

Straks weer rondje van 5 met daarna 5 x 20 seconden interval.
3 nov lopen we de berenloop!

Nee inderdaad. Ik las dat als ik er geen last meer van had, dat ik het hardlopen dan heel rustig moet opbouwen.
Succes met je interval! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:03

Oef, Shin Splits! Nare verhalen over gehoord. Kan lang duren als je jezelf niet in acht neemt.

Ik ga eens nadenken hoe ik het verder ga doen met Evy of zonder... Mijn tempo is wel echt laag... Misschien dat ik in dit tempo probeer het grotere rondje te pakken en dat ik dan af en toe les 1 pak op het kleinere rondje om intervaltraining te doen en mn snelheid te verhogen.

Of zo'n steigerun aan het einde als ik een klein rondje pak...

Hmm...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:27

Saskiaatje schreef:
Vraagje, normaliter loop ik om de dag hard. Maar nu ga ik ook 3/4x in de week naar de sportschool. Feitelijk gezien kan ik dan nooit meer hardlopen, omdat ik ook om de dag ga sporten en een dag rust hebben lijkt me noodzakelijk. Bij fitness doe ik een kwartier krachttraining en drie kwartier cardio (fietsen), bijvoorbeeld op maandag, woensdag, vrijdag. Kan ik dan dinsdag, donderdag en zaterdag gewoon gaan hardlopen? Of kan dat juist beter op dezelfde dag dat ik ook ga fitnessen?

Zelf doe ik weleens verschillende sporten op 1 dag, maar zal bijvoorbeeld niet snel eerst gaan fitnessen en daarna gaan hardlopen, dan doe ik het liever andersom (blaas je eerst je benen op, moet je dán nog eens lopen, bleeegh). Maar ik vind een aantal dagen achter elkaar lopen juist wel ok, je moet alleen niet telkens hetzelfde doen. Volgens mij kun je best op bv maandag een rustig duurloopje doen en dan bijvoorbeeld dinsdag intervaltraining. Zelf heb ik nu ma/di/wo gelopen (dat was wel zwaar), donderdag niets gedaan en vrijdag en zaterdag een behoorlijk eind gefietst. En morgen ga'k weer lopen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:30

Ik sport 4 dagen in de week en loop er 2 á 3 hard.
Maandag lopen, dinsdagavond Steps, woensdag lopen, donderdag niks, vrijdag Yoga, zaterdag CXWorx (is een half uur en vooral voor je buikspieren) en (soms) lopen en zondag BodyPump.
Maar dat is dus wel vrij afwisselend. En ik rijd geen paard ernaast :)

Tot nu toe gaat het goed. Behalve vandaag dan, maar ik heb gewoon wat verkeerds gedaan met Sh'bam (ik moet ook gewoon Yoga-en op vrijdag :+ )

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:33

chanelle14 schreef:
Nou, mijn conditie was dus echt 0,0000000 toen ik begon. :=
Was bij de eerste les al blij toen ik 1 min. vol kon houden, haha.

In dat geval zou ik die paar wandelminuten die je nu nog hebt even koesteren :D ze verdwijnen snel genoeg :))

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:51

Horse_xx schreef:
Ik baal heeeel erg, heb shin splints, dit schijnt heel vaak voor te komen bij hardlopers. Loop morgen de cascaderun nog en daarna moet ik een tijdje stoppen met hardlopen :( Hoop dat het snel weer hersteld.. Iemand dit vaker gehad of heeft er iemand tips?

Heb je compressie sokken voor morgen?
Ik had ook enige tijd last van de schenen en vooral wanneer ik op asfalt of klinkers liep, nu ik de compressiesokken aan heb, heb ik geen last meer..

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:20

Volgens mij is het alleen in de opbouwfase belangrijk dat je iedere keer een dag rust neemt. Als je spieren er aan gewend zijn, kun je best vaker achter elkaar hardlopen. Verstandig is dan inderdaad wel om interval- en duurtraining af te wisselen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:26

Horse_xx schreef:

Bijzonder onverstandig dat je wel de Cascaderun gaat lopen.
Je zit met een overbelasting en die maak je nu alleen maar erger en dan duurt het ook langer voordat het weer over is.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:05

Horse_xx: lijkt me ook niet erg verstandig. Misschien toch een beetje zuiniger zijn op je lijf.

Vandaag eerste hardlooptraining van de triathloncursus gehad, was veel zwaarder dan ik had gedacht en gehoopt. Vooral het in hoger tempo lopen dan normaal. Steeds rondjes gelopen (wel verschillende) en zo toch stiekem nog een hoop kilometers afgelegd. Nu even lekker relaxen...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:26

Triathloncursus? Leuk zeg. Dat heb ik vroeger gedaan ('kwartjes' hoor), maar ik vind het zo ontzettend veel tijd kosten, vind je niet? Train je bij die cursus alle disciplines?

Vanmorgen heb ik een rondje gelopen in het bos bij de sportschool, dat achteraf meer dan 7 km bleek te zijn. Het viel me niet mee, moest hier en daar wel een stukje wandelen, maar goed, heb het wel uitgelopen. Gemiddeld zal ik iets van 8 á 8,5 km/h gelopen hebben, nog steeds niet erg snel dus. Ik wil toch proberen om eind mei de Hanzeloop met 10 km/h uit te lopen, maar ik betwijfel of me dat gaat lukken. Nou ja, ... gewoon maar volhouden en kijken hoever we komen.

Daarna nog even gestretcht, een stoombadje gepakt en nog even gezwommen (pfoei ... fijne sportschool heb ik nu hoor, heerlijk). Toen ik thuiskwam had mijn man het ontbijt klaarstaan, nou kan je wel vertellen: DAT smaakte!
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 21-04-13 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:27

Lekker bezig dus wel Ruby!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:49

@HannahFrouk: Ik train maar voor 1/8 ;). Kost nu idd wel veel tijd, maar ben eigenlijk niet van plan om te blijven zwemmen, en hardlopen zal ook op een lager pitje komen te staan, omdat ik fietsen gewoon het allerleukste vind :). Bij die cursus heb je gedurende ong 8 weken elke week 1 zwemtraining, 1 fietstraining en 1 looptraining. Daarnaast ook nog wisseltrainingen en presentaties met informatie.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:28

Klinkt wel heel leuk zo'n triatlon training! Maar idd wel tijdrovend als je alle disciplines echt fanatiek wilt trainen.

Doe mij ook zo'n sportschool Hannahfrouk :D

Vandaag mn eerste hardloopwedstrijd gelopen! 5 km. Vond het erg spannend, was bang mezelf 'op te blazen' maar dat viel reuze mee. Uiteindelijk zelfs binnen het half uur over de finish *\o/*
29:45 min, gem snelheid: 10,29 km/h . Het liep wel echt heel lekker mee zo in zo'n grote groep, krijg je toch een lekkere energyboost van! Absoluut voor herhaling vatbaar. Mn zus en ik vonden het bijna jammer dat we zo snel waren gegaan, voor we het wisten waren we al over die finish :))

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:36

Klinkt leuk Ruby! Alleen zou dat zwemmen dan niets voor mij zijn... maar ach wie weet ooit!

Horse wat oliebol van je blessure... Ik zou ook ervoor kiezen niet de run te doen en rust te houden...

Wauw goed Eliine! Hele mooie tijd!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:07

Zo Eline, echt heel goed! Gefeliciteerd met het mooie resultaat, ik ben jaloers op je ;-) (ik wil óók zo graag binnen een half uur!). Die sportschool, ja, ik had eerst een andere, maar die hield ermee op. Ben bij toeval bij deze, wat luxere sportschool terecht gekomen. Maar nu wil ik er absoluut niet meer weg, tis heerlijk! Vooral fantastisch dat ik daar in het bos kan lopen en dan verder kan gaan ín de sportschool.

Horse-xx, ik kan me voorstellen dat je die wedstrijd nog wilt doen. Tis een afweging natuurlijk ... Maar denk je dat je die wedstrijd dan wel gaat volhouden? Want als dat al moeilijk wordt, zou ik 'm echt laten schieten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:11

Vandaag de 10 km op de Enschede marathon gelopen, in de volle zon en dat was zwaar! Ik heb ook nog nooit zoveel mensen zien wandelen tijdens een wedstrijd en aan de finish gingen er meerder onderuit. Puur de temperatuur... ik ben heel tevreden met mijn tijd 55 minuten en 15 seconden. Binnenkort wals ik over die 55 minuten grens heen haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:57

Enorm nette tijd Wendy! Wel heftig van die mensen die onderuit gingen :=

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:59

wauw netjes wendy en Eline!

Heel erg balen van je blessure Horse-xx.... succes en sterkte ermee..

Ik heb eindelijk de 5 km aangetikt! in 38 minuten. Mag nog ietsje sneller! :)

Even tussendoor iets anders, maar had dit topic al niet gesloten moeten worden bij 100 pagina's of is dat veranderd? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:01

Dat is veranderd :) Tegenwoordig mogen topics door tot 500 :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:06

Mooi resultaat Wendy. :)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:37

Wendy en Eline mooie wedstrijdresultaten!

Eline: was het lastig om je begintempo juist in te zetten? Daar ben ik een beetje bang voor, dat ik te hard van start zal gaan waardoor de rest zoveel zwaarder wordt. Ik heb een beetje moeite met doseren :o