GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:22

Ik ben 1.80 :)) dus een stukje langer. Afgelopen week niet gewogen, was ongesteld dus dan is het gewicht niet echt realistisch. Na het weekend weer wegen, dan zouden de hormoon-kilo’s weer weg moeten zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:39

Fly_high schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik ben ook klein 1.64 m. Ik ben van de bovengrens van gezond BMI naar de ondergrens gegaan. Had dus nog net gezond BMI maar ik was echt wel chubby. Ik was niet echt dik maar wel stevig met een buik en forse benen. Nu voel ik me veel beter en kan ik weer dragen wat ik wil. Zit nu bijna 12 kilo tussen. Bizar dat dat allemaal in de range ‘gezond gewicht’ valt.

Dat is eigenlijk niet zo ;) BMI is bedoeld voor gebruik op populatie-niveau en niet heel nauwkeurig voor elk mens als individu.

Dus een gemiddelde vrouw van 165cm lang zou in theorie x en y kunnen wegen en gezond genoeg zijn, maar Ingrid en Anita die allebei 165cm lang zijn maar wel allebei andere bouw, spiermassa etc hebben, zullen in de praktijk allebei hun eigen (veel kleinere) range hebben. Sla je al je vet op je buik op dan hoor je ook minder te wegen dan iemand die eerst stevige bovenbenen of billen krijgt.

Ja snap ik. Maar ik was gewoon voor mijn bouw/lichaam te zwaar. Al had ik nog een gezond BMI.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:42

Ik ben ook 1.80 Berdien!
Weet jullie omgeving dat je aan het prikken bent? Ik heb het 2 collega’s verteld omdat ik het wel belangrijk vond dat iemand ervan af weet mocht ik me niet lekker voelen op werk. Zij reageerden heel positief, alleen toen van de week tijdens de lunch het gesprek op dit soort medicatie kwam waren er toch vooral veel (voor)oordelen. Heb dus ook niet verteld dat ik het gebruik want kwam toch wat harder binnen dan ik had verwacht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:44

Mijn vriend weet het, verder niemand. Ja mensen hier op Bokt. Het is ook geen geheim maar ga het ook niet aan iedereen vertellen. Het is mijn proces en dat voelt goed zo :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:15

Ik vertel het wel en verbaas me over de negativiteit die erover heerst. De meesten zijn niet enthousiast en reageren echt een beetje zo: >;)
Maar goed, ze zien wat het doet/heeft gedaan en zijn nu meer van: :\ :wow:
Dus ja, prima. Mijn lichaam, mijn beslissing en ik ben dus :):) *\%/* .
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 27-06-25 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 20:17

Ik vertel het ook gewoon, werk op een laboratorium waar we geneesmiddelenonderzoek doen, en iedereen is erg geïnteresseerd. Krijg nu, na 20 kilo, echt veel complimenten dat het echt goed te zien is nu. Altijd leuk.. :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:40

Mijn moeder en zus en mijn gezin weten het, plus mijn directe collega voor het geval ik last van bijwerkingen zou krijgen.
Mijn kinderen heb ik het na ongeveer 2 maanden verteld, de jongste van 11 moest huilen omdat ze ergens had gelezen dat 11% van de gebruikers er aan sterft :')
Mijn zus wou ik het eigenlijk pas vertellen als ik haar in de zomer weer ga bezoeken, maar ze zag een foto op mijn Facebook en vroeg goh ben je afgevallen, hoe doe je dat.
Verder vertel ik het niemand.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:43

Ik vertel het ook gewoon.
Alleen positieve reacties/ geïnteresseerde reacties. Ik werk ook in een ziekenhuis dus ze vinden het ook wel boeiend.

Soms alleen reacties dat ik er niks aan kan doen omdat het van de prednison komt.
Maar het blijft ongezond en overgewicht en het zit me in de weg.
Bovendien vind ik dat je met dat soort opmerkingen mensen te kort doet die wel teveel hebben gegeten, dat is namelijk ook een complex probleem.
Ik krijg veel vragen, hier op bokt en privé. En eigenlijk heb ik zelf net zoveel vragen, maar voor mijn situatie is nog niet heel veel kennis.

Voor mij dus geen onprettige ervaringen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:50

Ik vertel het alleen aan mensen die ik echt zie. Maar hier juist de ervaring dat mensen het stoer/gaaf/goed vinden dat ik het doe.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:24

Ik ben eigenwijs… net de eerste spuit gezet. We gaan het zien

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:26

Ik vertel het gewoon. Wel jammer de vooroordelen dat je het dan niet zelf doet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:59

Mijn ouders omdat het toevallig op het onderwerp kwam. Mijn sportmasseur weet het zij is heel ruimdenkend en vindt dat interessant en 1 vriendin/kennis weet het die het ook interessant vindt. Voor de rest heb ik het niemand verteld, mijn proces, eerst zelf zien en geloven.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 02:00

Ik heb het verteld aan mijn moeder en broer. Ook aan een aantal goede vrienden.
Eerst wilde ik dat niet doen. Maar toen schoot bij mij de gedachte binnen dat het wel erg fijn is om support te hebben in de directe omgeving. Ook als er bijvoorbeeld ernstige bijwerkingen de kop op steken.

Ik vind het best wel ernstig dat zoveel mensen er zo negatief over zijn. Er zijn veeeeel te veel mensen met overgewicht en obesiteit. En nu hebben ze een wondermiddel met wilskracht. Waarom zouden alleen mensen die extreem obees zijn dat mogen gebruiken? Waarom moet het lichaam al kapot zijn voordat die mogelijkheid vrij komt?
Het is imho een hele mooie oplossing in een wereld waar het zo makkelijk is om dik te worden.

We kijken ook niet neer op rokers die kauwgum, pillen, stickers etc als hulpmiddel gebruiken om over hun verslaving te komen.
We kijken ook niet neer naar mensen die hulp krijgen voor hun drugsgebruik.

Maar wanneer het neerkomt op dik zijn word dat gezien als een moraal falen, en moet je het maar zonder hulp doen.
Mensen worden al snel gezien als lui, terwijl het echt niet altijd daardoor komt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:30

Ik denk dat het lastige in de dubbele boodschap zit. Van de ene kant is iedereen goed zoals die is en van de andere kant weten we ook dat te zwaar helemaal niet goed is. En te veel er mee bezig zijn al helemaal niet.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:17

Voor de 4e week niets afgevallen. Ik baal er van. Vast een plateau maar ben pas 2 maanden bezig dus het motiveert niet bepaald. Ik weet 100% zeker dat ik niet teveel eet en vocht kan het bijna niet zijn want 1 van de 2 bloeddruk verlagers is een diureticum.
Icm de vermoeidheid en wat misselijk nog steeds, vind ik het steeds minder grappig |(

Goed, om dan positief te blijven ben ik deze week voor het eerst 1mg gaan prikken dus ik wacht het deze week maar af.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:00

Dat is balen!

Gisteren personeelsfeest gehad. Teveel gegeten (althans mer medicatie) en de dag ervoor ook niet thuis gegeten bij een collega. Ik track al mn voeding dus dat is nu even lastig invullen. Daarom vandaag zwaarder dan gisteren. Vandaag nog een examenfeestje. Ben benieuwd want normaal eet ik mezelf daar helemaal klem aan de chips. :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:31

Hihi, ik had laatst zoooooo'n zin in chips. Paprikachips. Dus in een zwak moment toch zo'n zak gekocht. Helemaal blij naar huis, mrt prooi. Gunde het mezelf, na dik 5 maanden zonder. Dat was toch al heel knap van mij? Dus....!
Welnu. Hij ligt in de kast. Ongeopend :D

Balen van je stilstand, Koekie!
Ik kreeg telkens stilstand door te weinig eten. Heb je al eens je intake getrackt? Misschien is daar iets te vinden.

Over vertellen: ik vertel het praktisch iedereen. Het kan me niet zoveel schelen wat ze er van vinden. Ik vertel het vooral om het stigma er juist af te halen. Er geheimzinnig over doen houdt er juist een taboe op. Is voor mij ook de reden om in dit topic te gaan reageren
Wat ik nog wel wat lastig vindt is dat de meeste mensen denken te weten dat "het wel heel duur moet zijn" dus op dat front levert het wel eens onvoorziene reacties op.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:52

Nou als mensen er naar gaan vragen vertel ik het misschien. Maar zover is het nog niet dat ze het zien. :+

Ik ga niet tegen iedereen random zeggen oh weet je dat ik begonnen ben met….wil het eerst voor mezelf uitzoeken of het werkt op lange termijn.

Gaat toch niet iedereen iets aan wat ik met mn leven en geld doe?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:15

Tja, ik praat gewoon makkelijk met mensen en soms komt het ter sprake. Niets om geheimzinnig over te doen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:35

Ik had een discussie of mounjaro/ozempic etc. een medicijn is of hulpmiddel. Diegene vond dat het een medicijn is voor diabetes maar voor afvallen een hulpmiddel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:40

En wat maakt het uit? Geef het een naam. Prima. Het werkt en daar gaat het om.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:41

fjordjes schreef:
Ik had een discussie of mounjaro/ozempic etc. een medicijn is of hulpmiddel. Diegene vond dat het een medicijn is voor diabetes maar voor afvallen een hulpmiddel.

Voor Ozempic is dat ook zo. Mounjaro is echt ontwikkeld alleen voor afvallen. Een medicijn om af te vallen dus.
Maar goed, het werkt dus prima toch. Wat het ook is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:46

Het is een medicijn, ongeacht de indicatie waarvoor het gebruikt wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:52

En je kunt ook net zo goed redeneren dat een medicijn een hulpmiddel is :+
Een hulpmiddel om niet dood te gaan aan diabetes, in dit geval bv :D

De meeste medicijnen genezen nl niet :P Zelfs antibiotica helpen uiteindelijk alleen het lichaam maar om de bacterie op te ruimen (door de bacterie eerst dood te maken, dat wel - maar het lichaam ruimt de zooi uiteindelijk wel zelf op)

Oftewel, het is gewoon semantiek, als het beestje maar een naam heeft.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:05

Ik vertel het ook gewoon, interesseert mij geen zak wat mensen ervan vinden. Zijn mensen die er een discussie over beginnen ook kreeg ik laatst de opmerking, ja maar jij hebt ALLES geprobeerd, dus eerst sporten en diëten dus dan snappen we het. Bullshit. Zoals hierboven al eens is gezegd: waarom wachten tot je lijf al kapot is, tot er al andere ziektes zijn ontstaan. Het kan een oplossing zijn voor een enorm (letterlijk en figuurlijk) probleem. Dik zijn is niet normaal of gezond. Leuk dat de laatste jaren weet ik veel hoeveel woke personen lopen te verkondigen dat iedereen mooi is dik en dun en dat we dikke mensen moeten omarmen, maar het is NIET gezond. Dus als er een oplossing is dan moeten we doe gewoon met open armen ontvangen. Niemand vindt het leuk om te dik te zijn. Ik ben erg blij met mijn ozempic en dat ik daarvoor weer in maat 40 pas :D op naar de 38!