Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

pien_2010

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:29

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:31

Die had ik ook gelezen Pien en zo dacht er voor die tijd al over. Wat wel opviel vandaag is de toch wel fikse bijwerkingen. Twaalf mensen kregen een allergische reactie en zes mensen kregen een epileptische aanval, dit is ( vind ik) veel op de huidige aantallen vaccinaties. Wel allemaal hersteld maar toch.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:41

Als het mee zit word ik overmorgen (woensdag) gevaccineerd.
Ik werk in een verpleeghuis en woensdag worden onze bewoners gevaccineerd.
De GGD sta ik op de wachtlijst voor een vaccin en zou een sms krijgen als er weer voorraad is, maar tot nu toe niets gehoord.
Vandaag stond op ons werkweb dat medewerkers zich kunnen opgeven omdat er altijd wel wat overbleven vaccins zijn.
Ik heb me meteen opgegeven, ben al gebeld door onze manager en sta op de reservelijst voor woensdag.
Ze verwachten dat er voor zo'n 5 medewerkers een vaccin zal zijn, maar pas als alle bewoners woensdag zijn gevaccineerd hoor ik of er bij hoor of niet.
Maar goed, ik werk die dag ook zelf dus ik ben toch al aanwezig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:48

bigone schreef:
Die had ik ook gelezen Pien en zo dacht er voor die tijd al over. Wat wel opviel vandaag is de toch wel fikse bijwerkingen. Twaalf mensen kregen een allergische reactie en zes mensen kregen een epileptische aanval, dit is ( vind ik) veel op de huidige aantallen vaccinaties. Wel allemaal hersteld maar toch.

Allergisch kan ik mee leven, maar epileptische aanval....dat is een neurologisch effect. Ik neem aan dat die mensen al bekend waren met epileptie en dat het „gewoon“ een aanval triggerde?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:51

Geen idee Sizzle, zal eens op de Lareb site gaan kijken. Misschien dat het daar staat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:52

Van het Lareb:

Citaat:
Bij mensen met epilepsie kan een vaccinatie of koorts na een vaccinatie een epileptische aanval uitlokken. Dit kan bij alle vaccins gebeuren. Zie hier voor algemene informatie over vaccins en epilepsie.
Bij de coronavaccins zijn tot nu 6 meldingen met een epileptische aanval gedaan. Er is geen reden om mensen met epilepsie niet te vaccineren. De richtlijn voor COVID-19 vaccinatie geeft aan dat mensen die vaker een epileptische aanval hebben gekregen na een vaccinatie of na koorts, samen met de arts overwegen wat het beste is om te doen.

Inderdaad dus bij mensen die al bekend waren met epilepsie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:53

Sizzle schreef:
bigone schreef:

Allergisch kan ik mee leven, maar epileptische aanval....dat is een neurologisch effect. Ik neem aan dat die mensen al bekend waren met epileptie en dat het „gewoon“ een aanval triggerde?

Ja, allergische reactie kan ook super mild zijn, dus 12 daarvan in totaal vind ik wel meevallen.

Die epilepsie vind ik bijzonder.
Hoewel spanning en fel licht natuurlijk ook snel triggers kunnen zijn, en dan nog de naald ook.
Er wordt op dit moment al actief geënt in instellingen voor mensen met (verstandelijke) beperking ook toch?

Ik ken namelijk wel een jongeman die in zo'n instelling woont, en gemiddeld 10 aanvallen per week heeft. (Ja echt) in zo'n context vind ik eventueel 6 mensen met een aanval nog niet zo bijzonder.

Zijn het echter mensen met heel lichte epilepsie, volledig onder controle, die normaal volledig meedraaien in de maatschappij (en dus naast de epilepsie verder niet nog een mentale/verstandelijke beperking) dan vind ik 6 ineens wél veel.

Kortom, context is eigenlijk alles hier, wat mij betreft.

Puur '6' zegt mij te weinig om er iets van te vinden.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 01-02-21 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:54

Yep, net gelezen, laten ze dat er in vervolg bijzetten in de krant.

Dit waren mensen met bewezen epilepsie en daarbij kan elk vaccin een aanval uitlokken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:57

Dat kon ook niet anders, zomaar bij 6 mensen een eerste insult na een enting is iets waar een acute waarschuwing voor ingelast zou moeten worden, een stop op die batch en onderzoek gestart. Het klinkt inderdaad eerder als een prikactie in een zorginstelling waar nou eenmasl mensen met problemen zitten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:02

Zo zie je hoe rázendsnel cijfers uit hun verband getrokken kunnen worden, en hoe super belangrijk context kan zijn om cijfers te kunnen duiden.

Vind ik altijd wel heel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:14

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:47

Omdat er gekozen wordt om ouderen te vaccineren en het compleet onethisch is om dan te zeggen dat bepaalde mensen niet mogen.

Tenzij je vraag is waarom deze vrouw en familie gekozen hebben voor de vaccinatie. Ik denk dat niemand anders dan de betrokken familie daar antwoord op kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:52

Ik snap de keuze van de familie sowieso niet, maar ook niet deze volgorde. Ik kan heel veel groepen bedenken die voor zouden moeten gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:55

Dat mag :) als er iets duidelijk is, is het dat iedereen wat anders vindt over de juiste vaccinatievolgorde.

De EU heeft vandaag verklaard dat zij niet minder betaalde voor AZ dan de VK. Je kan je dan afvragen waarom AZ gedaan heeft wat het heeft gedaan. Het blijft een vreemd verhaal, waar we vast nooit volledige openheid over krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:20

Relaxed schreef:
Ik snap de keuze van de familie sowieso niet, maar ook niet deze volgorde. Ik kan heel veel groepen bedenken die voor zouden moeten gaan.

Ondanks dat ik dit een heel lastig ethisch onderwerp vind, sluit ik me hier wel bij aan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:27

Ik ben van mening dat beginnen met de ouderen de beste keuze is, om doden en ziekenhuiszorg te verminderen.
En dan vind ik het geen optie om daar een groep in uit te sluiten. Die keuze moet gemaakt worden door cliënt met diens familie en diens verantwoordelijke arts.

En dan kan ik me obv deze info ook wel afvragen of deze vrouw nog gebaat was bij een vaccin, maar ik wil ook geen oordeel hebben over een n=1 obv media-informatie en alle kennis achteraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:32

Als ik gisteren lees dat bij ic opname ook de afweging wordt gemaakt (en ze dit nog meer willen gaan doen) om bepaalde patiënten daar niet meer op te nemen ivm de overlevingskans, waarom dan diezelfde afweging ook niet bij het vaccineren maken?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:43

Die afweging vindt ook plaats rondom vaccinaties. Maar het is niet zo dat ze (bij vaccinaties of bij IC opnames) zeggen “oh, u bent 80+, u mag niet meer”. Die keuze is aan de persoon zelf, altijd.

Wel “goh, we kunnen u insturen naar het ziekenhuis als we u in het verpleeghuis niet meer kunnen helpen. De kans is vrij groot dat u dan in het ziekenhuis op de IC komt, aan de beademing en de infusen. We zien dat veel mensen alsnog overlijden op de IC en als u het overleeft de kans groot is dat u nog een lang revalidatietraject doorloopt. Hoe kijkt u daarnaar, wilt u dat nog wel?”

Bij vaccinaties is het wel een net andere afweging natuurlijk. De meeste kunnen die bijwerkingen gewoon goed aan en het is een minimale ingreep (2x een prikje) die gewoon in het vph gegeven kan worden. Tov een ziekte die grote kans je doet overlijden. Dan kies je sneller voor die prik natuurlijk.

En bij deze casus kun je je afvragen of de juiste keuze is gemaakt. Of eigenlijk weet je dat deze keuze niet de juiste was achteraf. Dus dat is nu voor ons makkelijk praten en ik ga daar niet over oordelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:51

Het gaat mij ook niet om een individueel geval, maar volgens mij verminder je de druk op de zorg ook door relatief jonge mensen uit de risico groep te vaccineren?
En met de risicogroep doel ik op mensen met hart- en vaatziekten, en met longproblemen. Maar er zijn ongetwijfeld nog een aantal ziektebeelden die hier aan toe te voegen zijn.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:13

secricible schreef:
Maar het is niet zo dat ze (bij vaccinaties of bij IC opnames) zeggen “oh, u bent 80+, u mag niet meer”. Die keuze is aan de persoon zelf, altijd.

Dat zeggen ze wel. Mijn vader had vasculaire dementie en nog een aantal andere medische aandoeningen en werd toen hij benauwd werd (3 jaar geleden, dus voor Corona) geweigerd op de IC. Daar had zowel hij als zijn familie helemaal geen keus in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:28

Anoeska27 schreef:
secricible schreef:
Maar het is niet zo dat ze (bij vaccinaties of bij IC opnames) zeggen “oh, u bent 80+, u mag niet meer”. Die keuze is aan de persoon zelf, altijd.

Dat zeggen ze wel. Mijn vader had vasculaire dementie en nog een aantal andere medische aandoeningen en werd toen hij benauwd werd (3 jaar geleden, dus voor Corona) geweigerd op de IC. Daar had zowel hij als zijn familie helemaal geen keus in.

Hoe stonden jullie daar als familie in? Konden jullie je erin vinden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:30

Ik heb het over de vphzorg. In zkh oordeel ik niet over, daar gaan dingen vaak toch anders. De arts mag bij medisch zinloos handelen aangeven een behandeling te weigeren, maar dat gaat echt altijd in overleg binnen het verpleeghuis.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:52

Relaxed schreef:
Hoe stonden jullie daar als familie in? Konden jullie je erin vinden?

Ik had graag daarin mogen meebeslissen en alle voors en tegens tegen elkaar af gewogen. Nu was er geen keus en ook geen informatie of uitleg over de beslissing.

Binnen het verpleeghuis was er in een later stadium overigens ook geen keus om hem niet naar het ziekenhuis te brengen en in zijn eigen kamer te laten sterven. De dagelijkse zorg was daar altijd prima, maar de zorg van de arts liet erg te wensen over. Die was er eens per 2 weken en als er tussendoor iets was dan werd de plaatselijke huisarts gebeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:56

Nu op de ic zie je bij diverse patiënten staan geen buikligging. Die willen wel zorg. Maar zou het zo ver komen willen ze niet meer.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:02

DuoPenotti schreef:
Nu op de ic zie je bij diverse patiënten staan geen buikligging. Die willen wel zorg. Maar zou het zo ver komen willen ze niet meer.

Omdat buikligging heel omstreden is en zorgt voor een enorm lange revalidatie. Ik heb door een medische fout enorm overgewicht en als ik 10 minuten op mijn buik lig dan moet ik al minimaal een uur herstellen voor ik weer iets kan. Ik heb jonge kinderen en wil dus absoluut wel zorg, maar inderdaad geen buikligging omdat het herstel dan vele malen langer duurt.