Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:13

@Nagini: ik ben er ook absoluut voor dat deze lockdown er komt. Ik word er alleen óók verdrietig van. De mensen die dit het hardste raakt, die hebben júist al geprobeerd zich aan de maatregelen te houden omdat het zo belangrijk voor ze was, en ik vind het heel verdrietig dat er zo'n groep uitjouwende apen is die het voor hen heeft verpest.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:15

Suzanne F. schreef:
Ben benieuwd of de afhaal open mag blijven. Is de enige inkomstenbron die de horeca nog heeft.

Dit vraag ik mij eigenlijk ook af? Het is mij na de persconferentie niet helemaal duidelijk. De bakkerij en slagerij mogen open blijven, maar een patatje in de snackbar halen mag dat ook? Het is niet een eerste levensbehoefte maar het heeft wel met voeding te maken....

Iemand die hier een antwoord op kan geven??
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 14-12-20 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:15

Is een opticien nog open eigenlijk?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:16

Nagini schreef:
Wellicht wat perspectief.. voor alle Bokkers in Nederland.

In Melbourne hebben we 100+ dagen in stage 4, zware lockdown gezeten.

Het leek een beetje op jullie huidige restricties.. behalve dat we niet verder dan 5 km van huis mochten, avondklok om 8 uur, mondkapjesplicht overal, 0 mensen in huis mochten en je een vergunning nodig had om te mogen werken... en heel veel sectoren mochten niet werken, waaronder mijn eigen bedrijf in honden training.
Scholen hebben dit jaar in totaal 19 weken online learning gedaan, en als leerkracht zelf was dat heel zwaar.

Er lagen overigens zware boetes op ook.
Verder dan 5 km van huis zonder vergunning $1600.
Geen mondkapje: $300
Bedrijf dat werkte zonder toestemming of breken van corona regels? $10000
Mensen op bezoek? $1600 per persoon in je huis.

Maar na 3 maanden dikke oliebol, zijn we nu al 49 dagen met 0 corona cases in de hele staat Victoria.

Lockdowns en mondkapjes helpen. Maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk was.
Ik hoop dat de nummers naar beneden gaan, zodat iedereen straks weer familie kan zien. Of je nu in NL of Australie woont.. want ik zal mn familie nog een hele tijd niet kunnen zien op deze manier.

Hoeveel afstand houden de mensen bij jullie met mondkapjes op? Want ik vermoed dat daar een wezenlijk verschil in zit.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:17

Cer schreef:

Ja ik begreep van wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:17

Cer schreef:

Ja die werd genoemd door Rutte als essentieel.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:18

Petrichor schreef:
Suzanne F. schreef:
Ben benieuwd of de afhaal open mag blijven. Is de enige inkomstenbron die de horeca nog heeft.

Dit vraag ik mij eigenlijk ook af? Het is mij na de persconferentie niet helemaal duidelijk. De bakkerij en slagerij mogen open blijven, maar een patatje in de snackbar halen mag dat ook? Het is niet een eerste levensbehoefte maar het heeft wel met voeding te maken....

Volgens mij mag dat nog wel, aangezien er niks over horeca aanpassingen gezegd is. Dus dan zou ik zeggen van wel, is eerste levensbehoefte (vooral voor mensen die niet zo goed kunnen koken }:0 ). Maar 100% zeker weten doe ik het niet.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:18

Petrichor schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja volgens mij wel hoor. Je kunt ook blijven afhalen bij restaurants.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:20

Ik maak me een beetje zorgen... ik mag donderdag naar een huisje kijken, ben nu bang dat het niet door kan gaan... (en ik wil het zooo verschrikkelijk graag)
En ik heb nu dus knallende koppijn van al die spanning
Laatst bijgewerkt door purny op 14-12-20 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:21

Ik denk dat dat wel kan purny, wellicht kan je morgen informeren?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:22

Cer schreef:
Ik denk dat dat wel kan purny, wellicht kan je morgen informeren?

Tot nu toe heb ik nog geen reactie van de woningbouw. Als ik dit huis accepteer gaat het mentaal een stuk beter met me..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:23

Nagini schreef:
Relaxed schreef:
Appels.. Peren.. :roll:

Prima, zie het als appels en peren.
Ik zette het neer als perspectief. Je kan je ogen rollen maar als Nederland direct had doorgepakt zat je wellicht nu niet in de oliebol waar je nu in zit.

Black friday gekte, de efteling die vol stond.. events die door mochten gaan met honderden mensen.

Dan kun je wel zeggen Australie is een eiland maar ik gok zo dat het hoogste % aanwezigen op die events gewoon Nederlanders waren hoor.

Doe er mee wat je wilt, het was bedoelt als een hart onder de riem.. maar als je het liever als een steek ziet dan lig ik er ook niet wakker van.

Ik vind het gewoon raar om te roepen bij ons dit en bij ons dat. WIJ kunnen niks doen aan de maatregelen? Wij bepaalden niet wanneer wat wel of niet in ging?
Van mij had het ook veel eerder strenger gemogen.. Ik vind het prima dat we nu lockdown hebben, hebben we het zelf naar gemaakt.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:24

@Kairos, 1.5 meter minimum.

Hier zijn ook alle winkels wel volgeplakt met dingen over afstand houden en er is een density limit. Dus er word gekeken naar het aantal m2 oppervlak van de winkel. Er mag 1 persoon per vierkante meter geloof ik. (Dat is inmiddels meer geworden dus kan het niet 100% zeker zeggen).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:25

Ik denk ook wel dat dit mag. MOrgen eventjes bellen. Mondkapje op en gaan. De woningbouw vereniging kan gewoon buiten blijven.
Mensen mogen nl ook naar hun vakantie huisje gaan rijden, iets dat hier absoluut niet mocht verplaatsingen buiten de eigen regio om. Dus het valt gelukkig wel iets mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:27

Dank je Nagini, meteen weer die opmerkingen naar jou toe, belachelijk. De lockdown die wij nu krijgen is nog steeds milder dan in vele andere landen. Australische vrienden hadden al goed duidelijk gemaakt hoe het daar ging, ook nog eens geen vangnet indien je geen Australisch paspoort had maar wel na jaren werken je werk verloor door Corona en de zware lockdown. Hier hebben we eten drinken en een dak boven ons en het enigste waar de meesten zich druk over maken is met zn hoevelen je nog bij elkaar kunt gaan zitten enzenz .

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:28

Relaxed schreef:
Ik vind het gewoon raar om te roepen bij ons dit en bij ons dat. WIJ kunnen niks doen aan de maatregelen? Wij bepaalden niet wanneer wat wel of niet in ging?
Van mij had het ook veel eerder strenger gemogen.. Ik vind het prima dat we nu lockdown hebben, hebben we het zelf naar gemaakt.

Ik zeg ook nergens dat het jouw schuld is of dat jij maatregelen hebt bepaald.

Ik weet dondersgoed hoe slecht het voelt om in zware lockdown te zitten, dus voor sommige mensen helpt het wellicht om te lezen dat er goed resultaat uit kan komen.

Nu kun je overal zout op leggen of geagiteerd zijn omdat Australie een eiland is en NL niet.. maar het is bedoeld als een post zodat sommige mensen (en misschien niet jij) zien of horen dat ook al is het ontzettend k u t en zwaar en moeilijk dat het uiteindelijke resultaat het waard is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:29

pien_2010 schreef:
Ik denk ook wel dat dit mag. MOrgen eventjes bellen. Mondkapje op en gaan. De woningbouw vereniging kan gewoon buiten blijven.
Mensen mogen nl ook naar hun vakantie huisje gaan rijden, iets dat hier absoluut niet mocht verplaatsingen buiten de eigen regio om. Dus het valt gelukkig wel iets mee.

Heel Nederland is net zo groot als een flinke Franse stad...
Dus regio's is hier heel Nederland

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:30

Nou inderdaad
En het is gewoon appels en peren
Australie kon zich gewoon isoleren ..heel makkelijk en dan verder gaan met eigen bevolking regels opleggen
Ze mogen daar gewoon het land niet in of uit zonder strenge en gecontroleerde quarantaine van 2 weken

Europa blijft gewoon dat reis/doorreis gedoe behouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:31

Nagini schreef:
Relaxed schreef:

Ik zeg ook nergens dat het jouw schuld is of dat jij maatregelen hebt bepaald.

Ik weet dondersgoed hoe slecht het voelt om in zware lockdown te zitten, dus voor sommige mensen helpt het wellicht om te lezen dat er goed resultaat uit kan komen.

Nu kun je overal zout op leggen of geagiteerd zijn omdat Australie een eiland is en NL niet.. maar het is bedoeld als een post zodat sommige mensen (en misschien niet jij) zien of horen dat ook al is het ontzettend k u t en zwaar en moeilijk dat het uiteindelijke resultaat het waard is.

De opmerking dat Australië een eiland is kwam niet van mij he ;)
Maar ik vond het vooral appels en peren omdat ieder land een eigen aanpak heeft en dat gewoon niet te vergelijken is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:31

Cer schreef:
Nou ik denk dat als Europa een paar van die boetes zou uitdelen sommige dingen wel anders zouden gaan :+

Maar (gelukkig?) kan dat niet zomaar..

Hier in Spanje wordt er fluks en volop bekeurd met 250€ zo´n beetje de basis met in de tigduizenden als ´plafond´. Een organistaor van een rave krijgt zomaar 60.000€ boete en als het een kroegeigenaar is dan ook tot permanent intrekken van de vergunning.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:33

De limousin kent bv de Haute Vienne, La Creuse, Corrrèze en dat ligt allemaal niet zo ver van elkaar af hoor. Dus de kinderen van mijn buuf, die in Limoges wonen, mogen tijdens de lock down hier niet zijn. Limoges is 50 minuten van hen vandaan. Etc. Dus hier mag dat niet.
Maar ik vind het fijn dat dit in Nl wel mag hoor.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:33

Nagini schreef:
@Kairos, 1.5 meter minimum.

Hier zijn ook alle winkels wel volgeplakt met dingen over afstand houden en er is een density limit. Dus er word gekeken naar het aantal m2 oppervlak van de winkel. Er mag 1 persoon per vierkante meter geloof ik. (Dat is inmiddels meer geworden dus kan het niet 100% zeker zeggen).

Ja kijk, ik denk dat daar het grootste probleem al zit. Er hangen hier stickers en een deel van de medewerkers heeft nog een 1,5 meter hesje aan, maar in de praktijk komt er bijzonder weinig van die 1,5 meter. Het is nog steeds ''ik kom even over je heen hoor!'' en de aerosolen vliegen je om de oren met hoe hard sommige mensen lopen te hoesten. Wat dat betreft zou supermarkten dicht en alles op bestelling laten afhalen ook wel een goede actie zijn :') :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:34

Relaxed schreef:
judithM schreef:
Vraagje: mijn zus woont in Noorwegen. Ze wil graag voor een week of 4 naar NL komen met haar camper. We komen er niet uit uit wat nu precies de regels zijn over quarantaine en testen. Ze moet door Denemarken en Duitsland. Wie weet dit?

Ik wil ook heel graag naar curaçao..
Ik wil ook heel graag weer naar een feestje..
Ik wil ook heel graag...
Afijn, welk deel van deze lockdown begrijp je niet?

:roll:

Want jij hebt familie daar?

Snap je reactie wel ...Maar ook ik blijf al eeuwen braaf in Luxemburg. Ben niet op vakantie geweest, nergens heen geweest. Toch zou ik graag op afstand n boswandeling maken met mn ouders of zusje. Dat is dan in t buitenland, ja ( NL).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:36

Spannend hoor Purny! Ik hoop dat het door kan gaan, en denk dat er ook wel kans op is. (Want woningbouwcorporaties hun woningen liever niet lang leeg, dus die zoeken wellicht ook wel de ruimte.) Ik duim!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:37

bigone schreef:
Dank je Nagini, meteen weer die opmerkingen naar jou toe, belachelijk. De lockdown die wij nu krijgen is nog steeds milder dan in vele andere landen.

We mochten hier in Andalucia máánden de gemeentegrens niet uit, alleen voor essentieel mét schriftelijk bewijs, en dat was na opheffing van de staat van alarm.
Mag sinds vrijdag ´vrij´(met avondklok) in de provincie en dat is ongeveer Utrecht en Zuid-Holland samen.