Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:52

Interval kan ook buiten. De trainer fietst idd mee. Soms blijft hij staan op een vast punt en komen wij steeds bij hem terug

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:21

Natuurlijk kan de interval training ook prima op straat. De baan maakt het alleen heel gemakkelijk omdat je de afstand altijd heel helder hebt. En ik geef alleen maar aan dat ik het zelf heel plezierig vind om zo de intervallen af te werken. Behalve dat je de afstand exact helder hebt (en goed zichtbaar want de roadrunners zijn hier ook heel actief geweest om 100m punten op fietspaden aan te geven) heb je ook het voordeel dat je bij wind de wind evenredig gedurende je intervallen mee en tegen hebt. Als ik de intervallen hier op het fietspad doe (op de baan van de roadrunners zoals ik dat noem) heb je vaak de ene interval wind vol mee en de volgende 1000m die ik dan weer terug loop vol tegen. Dan wordt het goed doseren heel moeilijk.
En ook fijn ik heb van niemand last. goede verlichting en de binnenbaan helemaal voor mezelf alleen niemand die mij in de weg loopt. Alleen af en toe extra meewind van de jonge gasten die langs mij heen vliegen in dubbele snelheid.
Op de baan kan de trainer je de hele training volgen meeklokken en zonodig bijsturen dat is in het open veld moeilijk. Een nadeel de baan wordt in de winter snel glad , in dat geval moet ik uitwijken naar het fietspad voor mijn intervallen en besef ik weer hoe heerlijk zo'n baan wel niet is voor de interval training .
Ook is de belasting een keer anders. Veel varieren van ondergrond maakt het risico op overbelasting kleiner en naast weg , off road is de baan toch weer een andere belasting.
Verder hebben wij nog een cross parcoursje met wallen en een zandheuvel en natuurlijk de trappen van de tribunes om de baan. Wat weer een extra mogelijkheid geeft. Want in het donker in het bos trainen is niet mogelijk. Op deze manier kan ik in een avond training toch extra kracht loop elementen toevoegen.
Maar hoe minder mensen de baan leuk vinden hoe beter wat hoe rustiger het blijft op de baan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:24

Hahaha in dat laatste heb je een mooi punt!
Ik ben t met je eens hoor, maar loop echt liever buiten. Op de baan heb ik het idee dat ik binnen train ofzo

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:33

Morgen even bijlezen en reageren (via mobiel een no-go), maar heb zelf vandaag weer een fijn rondje meegepakt!

Doel was langere afstand en tempo daarin iets omhoog. Is gelukt met 7,5km in 40.52. Dit weekend maar eens een paar intervallen proberen. eerst eens opzoek naar een schema daarvoor. :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:38

Ha ha benangelique de baan ligt toch echt buiten hoor en in de avonduren zie je de komende maanden op de baan meer van de omgeving dan dat je buiten de baan loopt omdat het daar veel slechter verlicht is.
Sue bij intervallen is het vooral belangrijk ze op de juiste tempo te lopen (rondom je omslagpunt). Echter interval schema's heb je niet (behalve dan dat ze in sommige schema's verwerkt zijn) want het is geheel afhankelijk van doel niveau en je wedstrijd tempo's.
Ga morgen intervallen op de baan afgewisseld met steeds een cross rondje als heuveltraining om de baan.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:43

Dan wordt het lastig want heb nog geen idee waar mijn omslagpunt ligt haha. Wil tzt wel wat advies inwinnen van een trainer maar heb het daar nu echt nog even te druk voor.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:50

Heb je wel al eens een 5 of 10km als wedstrijd gelopen sue anders kun je daar je intervaltempo's wel van af leiden.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:56

Ja twee keer de 5.
Laatste keer snelheid opvolgend: 5.05 - 5.03 - 5.13 - 5.21 - 5.10 (gemiddeld 5.12) min/km

Na 2 km ging het over op onverhard

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:03

Zag een "schema" van 8 keer 1 minuut pittig versnellen. Tussendoor minuut wandelen. Als ik dan net rond de 5 min/km ga zitten, zou dat een beetje zin hebben?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:14

Je 5km wedstrijd tempo zal dan op vlak terrein zo ergens tussen de 5.00 en 5min10 liggen. De lange intervallen van 1000m zou ik dan zo rond dit tempo doen. Maar dan heb je het dus over intervallen van ongeveer 5min. Met 1min loop je dan plm maar 200m. Korter interval afstanden mogen iets sneller dan het 1000m tempo zeker de 200tjes (of als je daar voor kiest minuut). alleen het moet geen sprinten worden. En de laatste herhaling mag heel veel moeite kosten maar moet nog wel haalbaar zijn wat betreft tempo.
Ik heb hier wel een schema van richttijden voor intervallen maar die zijn op grond van 10km tijd en het schmaatje wat ik heb loopt maar van 30min tot 47min op de 10km.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:06

Dus je zou eerder kiezen voor langere intervallen? En dan 3x 1000m? (en rustig in en uitlopen)
Iig erg bedankt!

Voor de liefhebbers: collega van mij heeft een checklist gemaakt voor een hardloopwedstrijd: www.hardloopchecklist.nl

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:14

Niet perse hoor. zelf bouw ik vaak mijn intervallen op in de loop van een trainings traject. begin ik bv met 10x800 op een bepaald tempo , de week erop 8x 1000 op datzelfde tempo en de week erop 8x1200. Dan loop ik dus die ene training mijn 800tjes iets langzamer dan dat ik ze echt als 800m intervallen loop. Zo bouw ik dus ook steeds op na een lange serie herhalingen op streeftempo over een bepaalde afstand.
zelf loop ik met name langere intervallen omdat ik zelden voor een echte korte afstand ga. Ik loop weleens 200tjes maar dan nooit eindeloze herhalingen daarvan. Kan op een korte afstand wel heel efficient zijn.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:16

Daan jij ben echt geen koukleum, ofwel? Haha. Ik heb gister al met lange mouwen, lange broek én handschoentjes gerend. Haha.

Die massale evenementen nog niet meegemaakt. Ik hou het voorlopig lekker bij de kleinere.

Renee, dat is wel herkenbaar.. het niet helemaal kapot zijn na de 5. Maar heb vernomen dat dat ook vooral komt omdat het meer een “sprint-afstand” is. Raar gevoel is dat idd.
Wel vervelend dat je conditie zo snel wegzakt.

Kimmie mooie start toch weer! Ik loop meestal in vanuit huis. Meestal zorg ik dat ik een rondje loopt. Ook al stop je eerder, dan ben je toch alweer richting huis.

Mooie training gehad susanne! 57 minuten is echt supermooie tijd!

Horsii respect met zo weinig slaap. Die honden zijn wel heel cool! Haha

Greetje, jeetje als ik al aan 100 km denk… foi haha. Echt superknappe prestatie! Ook naast je werk en gezin!

Vind het wel jammer dat hier in de buurt niet een verlichte trainingsbaan is.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:18

Intervallen voor langere afstand zullen idd ook wel anders zijn. Denk dat ik er een beetje tussenin ga zitten. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:17

Sue nette tijd gelopen hoor!
Haha ik ben best wel een koukleum eigenlijk, maar niet tijdens het lopen nee! Ik zou het bloedje heet krijgen als ik nu met zo veel kleding zou gaan lopen.

Ik had de AV even gemaild maar je mag inderdaad niet zelfstandig trainen op de baan, jammer. Ik ga denk wel een keer een training volgen om te kijken of ik het wat vind.

Vanavond denk wel een klein rondje lopen en morgen doe ik weer een intervaltraining. Gisteren aquafit gedaan maar niet op de MTB er heen dus dan is het een stuk minder intensief, kan ik vandaag mooi een rondje lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:41

Ik heb gisteren weer een rondje gelopen, 2e keer maar 1 dag ertussen. Net te snel nog. M'n kuiten en achillespezen waren het er niet mee eens. Vanavond kracht trainen, morgen paardrijden en zaterdag voor ik m'n verjaardag vier weer een rondje met paard aan de hand denk ik :')

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:27

Even een egopost maar ik ben super blij! Zo na 3 weken verplichte rust weer beginnen met opbouwen. Ik ga mijn eerste 3km weer lopen :) wel zuur na bijna de 8 aan te hebben getikt maar iets is neter dan niets.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:36

Vandaag een teleurstellend rondje gaan lopen 5.25km in 32 minuten.. was 2 weken geleden dat ik nog was gaan lopen.. ga morgen spierpijn hebben. Had nieuwe schoenen aan maar dit was niet zo'n goed idee

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:05

Iedereen lekker aan het lopen en weer opbouwen.

Ik heb nu helemaal geen last meer van m'n knie en wil morgen weer gaan proberen, ben benieuwd en hopen dat ik er zaterdag geen last van heb.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:32

hyawatta wat fijn dat je geen last meer hebt van je knie!! :) Hoe is het gisteren gegaan? Nog last gehad?

DoubleVv balen! Alhoewel ik het al heel wat vind dat je 32 minuten vol houd ;) Hoe is het met de spierpijn?

Femke_Nikita +:)+ Wat fijn dat je weer mag opbouwen! En ik snap je heel goed! Ik moet helemaal overnieuw beginnen, terwijl ik voordat ik ziek was echt heel sportief was. Ik start letterlijk bij 0, ik haal nu de 6 minuten en dat vind ik al heel wat :').

Ik heb vandaag mega hard mijn kleine teentje gestoten. Ga er vanuit dat iedereen dat wel eens overkomt, en dat je dan normaal even moet schelden en dan is het weer voorbij.. Maar helaas, de pijn gaat niet weg, teentje is helemaal stijf en buigen gaat bijna niet meer en het doet dus pijn. Heb hem 10 minuten gekoeld onder stromend water maar het voelt echt niet lekker. Ik denk dat hij gekneusd is? Ik heb werkelijk geen idee, heb dit nog nooit gehad :=. Ik kon al amper naar de supermarkt lopen.. Tijdens het lopen straalde de pijn helemaal door naar de onderkant van mijn voet. Hoop echt dat het weg trekt, wilde morgen met het mooie weer gaan hardlopen!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:55

TAMMY ik heb helemaal nergens last van ook niet na het lopen. Had om te beginnen even 3x 3 min gedaan en de rest gewandeld in totaal half uurtje.
Wil morgenochtend weer gaan, hopen dat het zo blijft.

Pijnlijk van je teentje. Als er maar geen scheurtje of Breukje in zit. Hoop voor je dat het morgen beter is. Ff paar keer blijven koelen misschien.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 00:46

Wat fijn! +:)+ Rustig oppakken hoor! Morgen word het echt mooi weer he? Ik wil echt zo graag morgen gaan..

Ja het doet echt pijn, er zit ook een gek bultje op de zijkant (daar kun je mijn botje voelen) maar ik weet dus niet of dat bultje er al zat of niet :+. Ik ga het morgen weer koelen. Op google stond dat je het bij een kneuzing 3-4 dagen regelmatig moet koelen dus dat ga ik gewoon doen... Mocht het erger worden ga ik even langs de huisarts maar ik kan me bijna niet voorstellen dat ik nu iets gebroken heb?? Echt zo bizar! Ik stoot wel vaker mijn teentje maar heb daarna nooit echt klachten oid. :+

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:25

Tammy de spierpijn viel heel goed mee. Enkel pijn onder mijn voeten van die nieuwe schoenen en mijn scheenbeen en beetje.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:46

Tammy, dat klinkt toch wel alsof het gebroken zou kunnen zijn. Ik zou als ik jou was toch even langs een arts gaan. Better safe then sorry.

Zo, mijn 19km Strong viking zit erop en het ging boven verwachting goed *\o/* Ik ben echt mega happy. Ik had geschat dat ik er zeker wel een uur of 4 over zou doen (omdat we afgelopen zomer 3 uur over de 13km hadden gedaan) maar we waren na 3u:45min weer binnen. En het had nog sneller gekund ware het niet dat mijn man een knieblessure opliep en we de laatste 4km daardoor veel gewandeld hebben. Ik kon het ook makkelijk volhouden. De volgende gaan we dus voor een snellere tijd :P De obstakels waren extra moeilijk omdat ze erg glad waren door de regen maar we hebben het gered :)
Waar ik wel last van had is dikke vingers. Ik heb tijdens het lopen steeds maar wat met m'n vingers lopen wiebelen/bewegen/knijpen maar toch waren ze erg dik op een gegeven moment. Hebben jullie daar ook last van?
Laatst bijgewerkt door Noisy op 16-10-16 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:59

TAMMY dat klinkt niet goed met een bobbeltje. Anders toch maar ff langs de ha.

NOISY wat knap zeg en mooie tijd. Balen van je man met de knieblessure.
Vaker last van gehad? Hopen dat het snel hersteld.

Ik ben net weer even geweest.
Wat heerlijk met di't weer en fijn weer aan het lopen te zijn.
Hopen dat ook deze keer m'n knie me niet in de steek laat, voel er tot nu toe nog niks aan.