Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:51

Waarschijnlijk zijn er geen restricties op snelheid bij een wedstrijdlicentie omdat de naam al aangeeft dat je deze inzet als je rent om een wedstrijd te willen winnen en in een hoger klassement te eindigen dan de gemiddelde loper die aan een evenement meedoet. Als je geen gedoe wil met wachten, zoek dan minder massale evenementen. Belachelijk dat je zo graag een andere behandeling wil dan alle andere lopers die wel weten waar hun plek is in de hardloopwereld en sportief zijn naar elkaar, en daar ook gewoon van genieten, of ze nu even moeten wachten of niet. 8)7

Ik weet niets van dat het geaccepteerd is een snellere eindtijd op te geven. Dat mensen het doen, vast, maakt het niet minder asociaal. Die waves zijn er niet voor niets en als iedereen gewoon realistisch is over zijn lopen, zouden mensen elkaar een stuk minder in de weg lopen.

Leonie, ik snap het, dan zou ik vooral lekker rondkijken naar leuke halve marathons om te lopen!
In de winter zijn er vaak wel nog genoeg trailevenementen. :)

Ik heb gister rustig aan gedaan, vanochtend eindelijk weer eens een bootcamp meegepakt. Dat is op een strandje, dus best veel ongelijke grond. Het sprinten heb ik overgeslagen, maar alle andere oefeningen gingen goed met mijn enkel!

Sall

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:58

Wat fijn Suliko!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:18

En eerder starten door lid te worden van champion is wel normaal dan? Ik zie echt het verschil niet. Beiden kost je geld, maar is toegestaan.

Ze geven zelf aan dat het gewoon mag, https://www.atletiek.nl/wedstrijdsport/ ... dlicentie/:
Citaat:
Wedstrijdlopers staan bij sommige wedstrijden in een apart startvak en hebben daardoor minder last hebben van gedrang of van langzame lopers voor hen.

Ze hebben geen last van langzame lopers voor mij als ik achteraan in het wedstrijdvak start. Dus dat is dan geen argument meer. Ik vind dat gedrang niet fijn, het was bij de 4 mijl van Assen echt niet leuk, maar dat kwam dus ook door onduidelijkheid en dat ze ineens mensen door lieten. En daarom twijfel ik dus. Die run in Assen is even een trigger geweest om dingen uit te gaan zoeken.
En ik baal gewoon van die wave 13 over een paar weken, komt me qua tijd niet zo goed uit als 2 uur eerder starten. Ik weet dat je met opgave niet weet hoe laat je kunt starten, maar met die licentie had ik er dus WEL invloed op gehad. :o Er is ook niet gevraagd naar een eindtijd, terwijl er stond dat je dat wel op moest geven, was met het formulier niet het geval.
Het is hooguit 27 euro uitgeven voor niets. En daarom twijfel ik dus nog. 2024 is voor mij gewoon een jaar om dingen uit te proberen, want ik had nooit gedacht dat ik überhaupt met runs mee zou gaan doen. En de 4 mijl is iets waar ik al jaren elk jaar last van heb met verkeer, dus tja, dan is het logisch dat je nu een keer meedoet. :+

Ik stond zaterdag ook aardig achteraan, de start was vrij smal, maar daar was geen gedrang gelukkig. Daar was het prima geregeld en zou een wedstrijdlicentie absoluut niet nodig zijn. Dat is hooguit voor een 3 runs per jaar ofzo, en inderdaad de massaruns.

Maar vandaag rust, gaat even niet met de schouder helaas.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:26

germie schreef:
En eerder starten door lid te worden van champion is wel normaal dan? Ik zie echt het verschil niet. Beiden kost je geld, maar is toegestaan.

Ze geven zelf aan dat het gewoon mag, https://www.atletiek.nl/wedstrijdsport/ ... dlicentie/:
Citaat:
Wedstrijdlopers staan bij sommige wedstrijden in een apart startvak en hebben daardoor minder last hebben van gedrang of van langzame lopers voor hen.

Ze hebben geen last van langzame lopers voor mij als ik achteraan in het wedstrijdvak start. Dus dat is dan geen argument meer.

Pardon... Waarom zou jij in hetzelfde startvak moeten staan dan mensen die in een kwart van jouw tijd (!!) dezelfde afstand kunnen afleggen? Hoezo heb jij meer rechten dan iedere andere amateurloper? Los van of er om een starttijd wordt gevraagd, los van of het technisch gezien kán. Het is gewoon ontzettend egoïstisch en onsportief dat jij denkt dat jij, omdat je het allemaal maar druk en een starttijd te laat vindt, jij tussen de profs loopt.
Ik ken Champion niet, maar dat klinkt alsof je bij bepaalde evenementen een ánder startvak hebt als lid, niet omdat je tussen een groep staat waar je niks te zoeken hebt.
Geef die 27 euro lekker uit aan een nieuwe broek of je hardloopclubje, maar niet hieraan. Want dit is echt enorm egoïstisch.
Maar ja, waarschijnlijk praat ik nu tegen een muur....

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:29

Joh Germie, doe wat je niet laten kan. Ik snap alleen oprecht niet dat je vaak hier om advies vraagt of je twijfel voorlegt als je toch al besloten hebt dat je precies het tegenovergestelde gaat doen van wat iedereen je adviseert :+ ? Vind het ook echt jammer dat het daar dan weer pagina's lang over gaat als je er toch niets mee doet.

Hier even een pauze sinds vorig weekend, op vakantie zoveel gelopen (gemiddeld 15 km per dag bergop en af) dat ik wat last heb van mijn heup. Gek genoeg vooral bergaf last, bergop niks aan de hand. Hoop dit weekend weer een rustig loopje te doen. Ook onwijs veel kramp in mijn kuiten gehad s'nachts, had geen magnesium mee op vakantie. Met lopen tot nu toe nog geen last van kramp gehad maar ben er wel bang voor dus maar weer braaf slikken.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:31

Oh wat vervelend Eef! Kramp klinkt idd wel als magnesiumtekort. Ik neem op vakantie vaak een klein flesje magnesiumspray mee, is net wat makkelijker meenemen.
Hopelijk kun je dit weekend weer lekker lopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:35

De vergelijking met Le champion klopt niet.
Die starten namelijk niet in het eerste vak, maar in een apart vak voor Le champion leden. En ja daar zitten mensen met allerlei verschillende snelheden in, maar wel recreatie lopers. Als je in het wedstrijd vak gaat starten als recreant maak je geen vrienden lijkt me. :')

Maar ik vraag me af waarom ik hierop reageer, je doet toch niks met al onze adviezen.

Hebben jullie wel eens van de 12 provincies gehoord bij prorun?
Ik heb me hier een tijdje geleden voor aangemeld, en heb nu voor de halve 3 provincies afgevinkt.
Nog genoeg te gaan haha, maar het is wel een leuke uitdaging. Nu heb ik bijv familie in Zeeland, dus die kan ik vast ook nog makkelijk afvinken. Maar Limburg of Groningen wordt toch wat lastiger vermoed ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:36

Ik heb dat geld nog niet eens uitgegeven, ik ben alleen aan het nadenken. Dus dan hoeft men niet zo te reageren. Ik schrijf alleen wat ik overweeg of denk. Maar dat mag dus niet. De beslissing is nog niet gemaakt en als ik dat wel gedaan heb, dan zal ik dat hier melden. Zolang er niets staat is er nog geen wedstrijdlicentie. Dus don't worry :D Ik snap dat gezeur niet zo, iets is toegestaan, het is dan uiteindelijk mijn geld (en daarom twijfel ik nog, want 27 euro is niet gratis en weet ook wel andere leuke dingen voor het geld). Maar meer dan dat ik het overweeg of in m'n achterhoofd heb is er nog niet gebeurd. Ik analyseer wat de atletiekunie schrijft en tja, ik heb gewoon even de balen van een start wat chaotisch was en een hele late wave terwijl ik me niet laat heb opgegeven en ook geen eindtijd heb hoeven invullen.
Dus misschien is ook wel de conclusie dat de hele massa het niet is voor mij. Maar de ergernis vorig jaar in de stad met het verkeer heeft mij toen al doen besluiten dit jaar mee te doen, want het is er al sinds ik een kind was en nooit meegedaan. Dus nu eens de andere kant ervaren, die hopelijk verder geen ergernis geeft. :D

Ben je heel gevoelig voor kramp Eef? Bergaf is overigens vaak zwaarder voor de gewrichten dan omhoog. Met wandelen ook overigens.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-10-24 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 15:38

En ook achterin het wedstrijdvak hebben mensen last van je, want daarna volgen er nog meerdere startwaves met mensen die ook snel zijn.
Maar goed, alles is tegen dovemansoren. Doe wat je niet laten kunt.

Eef wat vervelend, had je wel genoeg gedronken na het lopen? Ik krijg kramp als ik te weinig drink tijdens en na het lopen. Zo pijnlijk is dat hè!

Ik wens iedereen die dit weekend gaat lopen veel succes en plezier! En vooral die leuke loopfoto's hier posten, daar worden we vrolijk van.

Fijn dat het goed gaat met je enkel Suliko. Dat geeft hoop voor de lange afstanden.

Ik ga zondag weer met mijn vriend op pad. Niet te ver en niet te ver weg. Nog even denken waar we het bos in duiken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:04

Het lijkt me ook k*t dat je dan sowieso onderaan staat in de uitslagen, en niet zo’n beetje ook waarschijnlijk :D

Het is immers echt een ander veld.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:12

Ik heb een wedstrijdlicentie, maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om me bij een hardloop evenement voor het wedstrijd vak in te schrijven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:27

germie schreef:
Citaat:

Germie, je bent geen wedstrijdloper.
Not even close.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:57

Ik weet wel zeker van wel als ik me opgeef voor een WEDSTRIJD. Ook al ben je dan laatste, er is er altijd 1 laatste. Dus je kunt wel degelijk 'close to competition' zijn. Dat is een kwestie van lid worden van de atletiekunie en een licentie kopen.
Maar zoals gezegd is het alleen de vraag of ik het wil. En daar ben ik nog niet over uit. Want je kunt zonder die wedstrijdlicentie ook prima met runs meedoen. En die uitslagen hoeven van mij verder niet, ik loop toch voor mezelf omdat ik soms wel zin heb in gezelligheid en om een leuke medaille te verdienen (die ik ook gewoon feitelijk zelf betaal met mijn inschrijfgeld).
Ik heb nog niemand in de weg gelopen, ik heb netjes mijn inschrijfgeld betaald met de runs waar ik aan meegedaan heb. Dat zijn er niet veel, maar wel een paar. De mooiste vond ik tot nu toe die 2 trails die ik gedaan heb. Bij 1 werd niet eens een tijd bijgehouden. En dat vind ik ook prima. Daar had je geen startvakken, maar kon je vertrekken als je er klaar voor was.

Verder ga ik nu even goed balen van die schouder, want die begint wel vervelend te worden. Nu net voor het weekend. _-:( De knie lijkt tot nu toe gelukkig mee te vallen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 23:58

Bij de Zandvoort run moet je ook niet bij het circuit parkeren! Bij de golfbaan is veel makkelijker, was in 2023 ook nog gratis (nu betaald, maar maar €1,- per uur geloof ik) en mega rustig opkomen en wegrijden. Is maar 10min wandelen naar het circuit!

7heuvelenloop is voor ons dit jaar als het goed is geen gedoe. We slapen in een hotel aan het parcours van de loop, maar niet van de nacht. Zo'n 2km van de start! We kunnen de dag ervoor dus gewoon bij het hotel komen. Dan lopen we de nacht, overnachten en de volgende dag de loop. We starten waarschijnlijk pas om een uur of 2, dus tegen de tijd dat we gefinisht zijn is een groot deel van het parcours al vrijgegeven en kunnen we dus het parkeerterrein van het hotel weer af :) . Ook niet aan de kant van keizer Karel, dus hopelijk niet zo'n gedoe om Nijmegen uit te komen! En anders, dan dineren we er eerst nog even voor we weggaan. Hoop wel op beter weer dan vorig jaar, toen kregen we nog een hagelbui op onze kop tijdens het rennen :+

Wedstrijdlicentie zou ik niet aan moeten denken, maarja, germie doet toch wel wat ze zelf wil. Ikzelf zou me echt afvragen wat ik er doe. Als je niet 2u later dan "de rest" wil starten, moet je gewoon een anderr loop kiezen die minder massaal is :Y)

Ik start meestal lekker achteraan bij de niet hele drukke loopjes. Dan kan ik lekker veel lopers inhalen, geeft mij een heel goed gevoel :D . Bij de wat drukkere lopen start ik meestal een beetje in het midden. Ik ben zeker geen snelle loper, maar schaar mezelf ook niet onder de langzame lopers... Als ik de uitslagen bekijk, ben ik vaak van de dames de top 30%-50%, van algemeen wat lager, maarja de meeste mannen zijn gewoon een stuk sneller.

@samantha, mijn broer heeft die voltooid het afgelopen jaar. Heeft nu een jaar heleden zijn eerste HM gelopen, in mei of juni de laatste van de 12 provincies! Is nu bezig met de 10km van deze challenge. Aan de ene kant lijkt het me leuk, maar ook wel een gedoe... Helemaal naar Groningen, Friesland en Limburg 2-2,5u enkele reis, dan ook nog eens 2-2,5 u bezig zijn met je run en dan nog (moe) naar huis rijden... En om er nou telkens een overnachting aan vast te plakken vind ik ook weer zo wat hahaha. Maar het idee is zeker tof!

@eef, bergaf is ook belastender voor je lijf dan bergop, dus opzich niet gek. Wel balen! Goed blijven drinken helpt ook vaak tegen kramp (en inddd magnesium).

@suliko *\o/* volhouden dit! Verstandig om de sprintjes te skippen.

@lies, wielrennen doe ik alleen met heel mooi weer, wanneer het eigenlijk te warm is om te rennen haha. Vind het niet zo leuk namelijk, maar is wel goede afwisseling! Hoe hard fiets je dan ong?

@imay, ik heb inddd ook een lekkere lage hartslag nu. Fijn he?

@leonie, 5:40 is voor mij aardig doorrennen hahaha. Ik red dat niet in Z2 hoor :+. Dat van rechts wandelen, links inhalen veel gezien op borden. Alleen onhandig dat de drinkposten dan links waren :+ ik steek dan echt niet ineens naar rechts over om daar te wandelen, dan word je echt omver gerend :+

@sall, hoe was Di-rect??

@namiro, veel plezier! Wel een lekker pittige omgeving om evt een rondje te gaan doen!

Zo dat was even een aardige bijleespost!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:10

Hier vandaag alleen m'n paard. Die schouder werkt niet mee. Zucht.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 11:09

Iiiersje, dat heb ik inderdaad ook :+ achteraan starten en dan inhalen _O-

Direct was top! Paradiso blijft ook wel een bijzondere locatie
De tram is naar ons dorp doorgetrokken, dus op zitten we binnen 45 minuten op het Leidseplein
Afbeelding

De grand canyon kloof gaat ook beter, dus wil zo gaan lopen en genieten van het heerlijke weer :):)
Zal m’n telefoon meenemen (of m’n man met telefoon) voor wat foto’s

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 11:19

Lekker Sall, veel plezier!

Ja ik start ook graag wat achteraan, en dan inhalen. Vind sowieso de eerste paar km altijd wat rommelig, druk, en zoeken naar je eigen tempo.

Ik ben iets opgeknapt, wel flink verkouden nog. Ga zo klein rustig rondje lopen. Niet te gek, want morgen singelloop!
En over 2 weken is morgen de grote dag!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 13:25

Succes en veel
Plezier Samantha!!

Ik heb gelopen, ben vergeten foto’s te maken |o terwijl ik wel een route met mooie stukken had
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

M’n tempo en conditie gaan volgens Strava vooruit :+

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:40

Lekker Sall! Fijn om te zien dat je conditie en tempo verbeteren. Daar die je het o.a. voor toch? :)

Ik heb vandaag voor de 2e keer met compressiekousen gelopen. De 1e keer dacht ik dat ik juist meer last had van mijn schenen (waar ik juist al weken niets meer voelde) en kuiten (steeds wat last van een harde rechter kuit) en dat ik wat pijntjes kreeg op de plek van de peesplaat (ooit eens last van gehad, tig jaar geleden)
Dus nu de 2e keer; weer hetzelfde. Overmorgen dus geen compressiekousen meer :D Als ik er dan geen last van heb, weet ik ook zeker dat ik die dingen maar achter in de kast stop.

Heeft iemand van jullie trouwens een tip om eens mee te laten kijken naar mijn 'techniek' en wat ik kan verbeteren? Hoe kom ik aan iemand die een loopanalyse kan doen (anders dan bij run2day bijvoorbeeld) en mij verder kan helpen?

Afijn, het lopen voelde alsof het me heel moeilijk afging vandaag. In de cijfertjes valt het mee, niet heel anders dan anders eigenlijk.

Afbeelding
Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 07:57

Een vriendin van mij is na shin splints een keer naar Running Solutions geweest in Hilversum, om te kijken waar ze op moest letten met opnieuw opbouwen, daar kreeg ze een schema, tips en oefeningen, maar ook veel inzichten in haar houding en de eventuele impact daarvan. Zij vond het een goede ervaring! Dus naar zoiets zou je kunnen kijken.

Maar het schijnt ook dat iedereen een eigen manier van lopen heeft en daar meestal zijn meest efficiënte houding wel in ontwikkeld, daaraan sleutelen kan ook juist blessures in de hand werken doordat je de impact anders gaat forceren.

Ik heb me nog niet eerder zo niet klaar gevoeld voor een loop. :') Ik vind 10 kilometer lopen echt niet meer spannend, maar ik heb zo weinig gelopen met mijn enkel. Daarnaast voel ik me ook niet fit, alsof ik elk moment ziek ga worden (zal wel na de singelloop zijn := ) en vond ik de kortademigheid van afgelopen woensdag ook zo apart. Ach ja, we gaan het zien! Ik ga in ieder geval in een latere wave starten zodat ik niet wordt opgejut door de snelle mensen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:34

IMAY1990 schreef:
Ik merk heel erg met het koelere weer dat mijn hartslag aanzienlijk lager is dan een week of 2 terug nog. Loop echt 10 slagen lager voor dezelfde snelheid, en probeer nu ook een beetje een mix te vinden van misschien wat sneller lopen en mijn doelhartslag wat naar beneden bijstellen. Waar mijn Z2 easy runs eerst doelhartslag 160ish hadden en pace ongeveer 7:15 min/km heb ik gister op 150ish gelopen met een tempo van 7:09 min/km over 10k bijvoorbeeld.

Dat heb ik dus totaal niet. Ik hou van de zomer en de warmte, en hartslag maakt bij mij geen verschil als het een pak warmer is. Integendeel, ik heb het al voorgehad dat ik bij een (te) rustig winterloopje plots hartslag 170 had. We hadden het er al grappend over dat ik misschien wel bang ben in het donker :D (het was al donker, maar wel in groep, en ben bij mijn weten eigenlijk totaal niet bang in het donker)

Ik volg nog altijd een soort "start to run" schema van Garmin, en gisteren stond er 50 minuten op de planning. Ik heb toch bijna 8 km gelopen, alleen hartslagzone niet helemaal gerespecteerd. De weg was nogal heuvelachtig, en om bergop dan lage hartslag te halen, moet je dan zo tergend traag lopen dat je nog veel langer onderweg bent bergop, dus ik dacht: who cares, ga ik er gewoon een klein beetje over". Zijn toch de standaard hartslagzones van Garmin volgens mijn leeftijd, dus geen idee of ze wel helemaal kloppen, en ik wil ook stilaan wat sneller lopen.

Wat ik wel merk: in het begin heb ik het heel erg lastig: benen voelen loodzwaar, ik loop te hijgen als een postpaard en ik zit te denken "dit hou ik niet vol". Maar ik merk dat ik na een tijdje best normaal ademhaal, en dan voelt het allemaal veel comfortabeler. Ik zal een dieseltje zijn zeker?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:38

Veel plezier en succes Suliko! Fijn dat je later kan starten.
Dat is niet wat je erachter van de sokken Koekie, hopelijk beter zonder.
Bedankt voor de tips over het drinken, wist niet dat je daar kramp van krijgt. Ik ben een hele slechte drinker,voel geen dorst. Thuis los ik dat op met een literfles op mijn bureau die op moet. Maar op vakantie had ik die niet mee. Als ik niet oplet drink ik misschien 2/3 glazen op een dag :o . Had het wel aan mijn hoofdpijn gelinkt maar niet de kramp.

Gister weer fijn gelopen. Als ik wandel heb ik nog wat last van min heup maar met hardlopen bijzonder genoeg nergens last van. Rustig 3 blokjes van 10-12 minuten gedaan. Mijn 2de en 3de blokje zaten zonder echt op tempo te letten alweer op 6.36 min/km, voelde fijn aan. Heb zin in mijn eerste 5km event volgend weekend.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 06-10-24 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:38

Suliko schreef:
Een vriendin van mij is na shin splints een keer naar Running Solutions geweest in Hilversum, om te kijken waar ze op moest letten met opnieuw opbouwen, daar kreeg ze een schema, tips en oefeningen, maar ook veel inzichten in haar houding en de eventuele impact daarvan. Zij vond het een goede ervaring! Dus naar zoiets zou je kunnen kijken.

Maar het schijnt ook dat iedereen een eigen manier van lopen heeft en daar meestal zijn meest efficiënte houding wel in ontwikkeld, daaraan sleutelen kan ook juist blessures in de hand werken doordat je de impact anders gaat forceren.

Ik heb me nog niet eerder zo niet klaar gevoeld voor een loop. :') Ik vind 10 kilometer lopen echt niet meer spannend, maar ik heb zo weinig gelopen met mijn enkel. Daarnaast voel ik me ook niet fit, alsof ik elk moment ziek ga worden (zal wel na de singelloop zijn := ) en vond ik de kortademigheid van afgelopen woensdag ook zo apart. Ach ja, we gaan het zien! Ik ga in ieder geval in een latere wave starten zodat ik niet wordt opgejut door de snelle mensen.

Ik heb in Zwolle nu ook zoiets gevonden en ik denk dat ik zoiets eens ga doen. Maar ben het met je eens dat echt sleutelen aan andere landing etc net heel handig is qua blessures.

Balen, het klinkt alsof je iets onder de leden hebt? Succes en zet 'm op iig *\o/*

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:35

Succes vandaag Suliko!

Hwn: de eerste 1-3 km zijn altijd zwaar, dat is geloof ik een 'hardloopwet'.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 12:53

Succes vandaag suliko!!

Balen dat je geen profijt heb v de sokken Koekie!

Lekker loopje Eef!

Vanmorgen wezen kickboksen, was pittig maar erg lekker *\%/*