IMAY1990 schreef:Ik merk heel erg met het koelere weer dat mijn hartslag aanzienlijk lager is dan een week of 2 terug nog. Loop echt 10 slagen lager voor dezelfde snelheid, en probeer nu ook een beetje een mix te vinden van misschien wat sneller lopen en mijn doelhartslag wat naar beneden bijstellen. Waar mijn Z2 easy runs eerst doelhartslag 160ish hadden en pace ongeveer 7:15 min/km heb ik gister op 150ish gelopen met een tempo van 7:09 min/km over 10k bijvoorbeeld.
Dat heb ik dus totaal niet. Ik hou van de zomer en de warmte, en hartslag maakt bij mij geen verschil als het een pak warmer is. Integendeel, ik heb het al voorgehad dat ik bij een (te) rustig winterloopje plots hartslag 170 had. We hadden het er al grappend over dat ik misschien wel bang ben in het donker
(het was al donker, maar wel in groep, en ben bij mijn weten eigenlijk totaal niet bang in het donker)
Ik volg nog altijd een soort "start to run" schema van Garmin, en gisteren stond er 50 minuten op de planning. Ik heb toch bijna 8 km gelopen, alleen hartslagzone niet helemaal gerespecteerd. De weg was nogal heuvelachtig, en om bergop dan lage hartslag te halen, moet je dan zo tergend traag lopen dat je nog veel langer onderweg bent bergop, dus ik dacht: who cares, ga ik er gewoon een klein beetje over". Zijn toch de standaard hartslagzones van Garmin volgens mijn leeftijd, dus geen idee of ze wel helemaal kloppen, en ik wil ook stilaan wat sneller lopen.
Wat ik wel merk: in het begin heb ik het heel erg lastig: benen voelen loodzwaar, ik loop te hijgen als een postpaard en ik zit te denken "dit hou ik niet vol". Maar ik merk dat ik na een tijdje best normaal ademhaal, en dan voelt het allemaal veel comfortabeler. Ik zal een dieseltje zijn zeker?