De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:52

Zullen we het gezellig houden in het topic? Ik zie dat heel veel mensen elkaar aanvallen/zich aangevallen voelen. Op deze manier vind ik het echt niet gezellig in het topic als er zo op elkaar gesnauwd wordt, anders verlaat ik dit topic. Dus zouden we alsjeblieft aardig tegen elkaar kunnen blijven? Niet elkaar afsnauwen etc, we kunnen ook op een normale manier eventuele discussies voeren ipv. op zo’n onaardige toon, alvast bedankt.

Urbanus

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:56

Dat heb je met een pittige discussie. De hashtag #doeslief gaat aan mijn deur voorbij en al helemaal als iemand er een consequentie aan verbindt. Ik vind dat zo kinderachtig.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:58

germie schreef:
Als je deze cijfers in twijfel trekt, dat mag, maar feitelijk kun je nog helemaal niets zeggen over corona, we hebben 6 of 7 miljard mensen op de aardkloot. En dan maar een paar minimale gevalletjes corona. Veel meer griep. Statistieken moet je opbouwen, en daar is men mee bezig, dat begrijp ik, maar zoals het nu lijkt moeten ze dus naar beneden worden bijgesteld, en is die 2% dus hoogstwaarschijnlijk minder dan 1%.

Ja en dit is dus precies de reden waarom men er ook zo bovenop zit. We weten namelijk nog zo weinig van deze variant.

Het kan meevallen en dat hopen we allemaal, maar het kan ook minder gaan meevallen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:58

Cer schreef:
Maarrr maarrr maarrr 8-) Als het dezelfde groep 'target' als de mensen die bevattelijk zijn voor griep, worden het dan méér zieken dan tijdens een griepgolf of net zoveel, waarbij een groot gedeelte griep heeft en een kleiner gedeelte Corona.
Tenminste, dan in die mate dat je niet kunt werken ook natuurlijk. Want met een beetje griep kan je op zich best werken (vind de manager) of boodschappen doen of je hond uitlaten of iets..

Of worden dan de mensen die toch al griep zouden krijgen, ziek én de mensen die geen griep zouden krijgen maar wel Corona en zo dus een grotere groep... zoiets?

Dan worden er meer mensen en dus een grotere groep ziek. Want als je influenza (of iets anders hebt gehad) ben je niet ineens vrijgesteld van Corona.

Dus de ziekenhuizen die nu al vol liggen met influenza liggen dan nog voller. Waardoor de geplande zorg niet door kan gaan en eerst alle griep en Corona behandeld moet worden.
En al die extra zieken geeft ziekmeldingen en dus een belasting op de werkende wereld en de economie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:04

Daihyo schreef:
Ja maar germie, het gaat helemaal niet om het sterftecijfer. Het gaat om alle effecten die het heeft op o.a. het dagelijks leven, de economie, de zorg, enz. nu corona én de griep rondgaan.

ja er zijn nu 25 mensen ziek wat Corona betreft. Phoe wat een effect, de griep lijden momenteel veel meer mensen aan dat is waar en dat is elk jaar een terug kerend iets ook veel mensen die daar longontsteking achteraan krijgen en sterven en daar hoor of zie je nooit wat over. Laten we niet vergeten dat we van veel dingen ziek kunnen worden. Dat roken bijvoorbeeld een veel groter effect zou moeten hebben op het besef om omgaan in het dagelijks leven, als je daar dan zo mee bezig bent dan kan ik me niet voorstellen dat je een relaxt leven hebt. Angst voor alles wat op je pad kan komen.

Het gaat om de belasting van het ziek worden van de Nederlandse bevolking waardoor de zorg overbelast wordt en de economie deels plat komt te liggen

Die 25 mensen zorgen niet voor overbelasting hoor, die poeha van angst waardoor de telefoons roodgloeiend staan natuurlijk wel.

omdat mensen ziek worden. En dus niet kunnen werken.

Dat zou bij de griep die net zulke verschijnselen geeft en volgens de cijfers nog besmettelijke is niet anders moeten zijn.

Overbelasting zorg: bedden worden gebruikt voor mensen met corona én griep,

Hoeveel mensen liggen nu in het ziekenhuis met betrekking tot Corona?

waardoor
wachtlijsten langer worden en operaties (indien niet spoed) worden uitgesteld.

Nou nee operaties worden uitgevoerd door chirurgen die houden zich verder niet bezig met verzorgen van luchtweg patienten.

Meer personeel (wat er niet is, want personeelstekort), dus meer zorg geld vanuit de overheid, dus kan zomaar meer belasting betekenen.

Over hoeveel mensen in het ziekenhuis hadden we het nou ook alweer?

Stil(ler) vallen economie: mensen worden ziek en liggen thuis op bed. Dus geen werk. Dus minder economisch verkeer. Dus minder handel. Dus dalen beurs. Dus minder inkomsten.

Mensen die ziek worden zijn gemiddeld een paar dagen ziek. Een paar jaar terug was ik 3 weken ziek thuis ivm de griep (influenza) en heel veel mensen met mij. En dat werd gevolgd door gekneusde ribben. Toen heeft niks plat gelegen hoor "Ja ik omdat ik hoge koorts had" :D Elk winter seizoen gaan er virussen rond. Ik ben wel benieuwd het aantal griep patiënten die thuis bleven incl voor corona in dit jaar en de afgelopen paar jaren waarbij het influenza virus hardnekkig was.

Laatst bijgewerkt door BeFunny op 03-03-20 17:16, in het totaal 6 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:05

Pipodipo schreef:
Een hoog sterfterisico zou nog beangstigender zijn in combinatie met het vooruitzicht dat meer dan de helft van de beroepsbevolking op een zeker moment met z'n allen ziek op bed ligt. Dat laatste is namelijk een reele dreiging van deze virusuitbraak en we weten pas over een paar weekjes of dat echt gebeurt.

Maar de beroepsbevolking is toch minder vatbaar? Omdat het met name risicovol is voor mensen met minder weerstand.. zoiets?

Ik ben echt door de bomen het bos een beetje kwijt ondertussen..

En het is toch niet te zeggen dát mensen ziek worden? Er zijn toch ook mensen die niet ziek worden? Of wordt je sowieso ziek? En hoe ziek word je dan? Daarover lees ik ook verschillende berichtgevingen..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:07

De meesten komen niet eens bij een dokter. Sterker nog, er zijn ook mensen die in contact komen met het virus en niet eens ziek worden.
Ook van de 24 bekende gevallen liggen de meesten niet in het ziekenhuis, sterker nog, ze waren niet eens geteld als het om griep ging.
Dus extra belasting? Nee. Als de media niets gemeld had dan waren de aantallen niet eens opgevallen.
Laatst bijgewerkt door germie op 03-03-20 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:08

Cer schreef:
Pipodipo schreef:
Een hoog sterfterisico zou nog beangstigender zijn in combinatie met het vooruitzicht dat meer dan de helft van de beroepsbevolking op een zeker moment met z'n allen ziek op bed ligt. Dat laatste is namelijk een reele dreiging van deze virusuitbraak en we weten pas over een paar weekjes of dat echt gebeurt.

Maar de beroepsbevolking is toch minder vatbaar? Omdat het met name risicovol is voor mensen met minder weerstand.. zoiets?

En het is toch niet te zeggen dát mensen ziek worden? Er zijn toch ook mensen die niet ziek worden? Of wordt je sowieso ziek? En hoe ziek word je dan? Daarover lees ik ook verschillende berichtgevingen..

Nou ja dat valt bijna niet te zeggen, als je geen symptomen hebt moet je een bloedtest afnemen om te weten of iemand drager is (geloof ik) en dat is ook weer zo wat voor 17 miljoen Nederlanders.

En dáárom is het ook voor gezonde mensen belangrijk om extra op handen wassen, niezen en hoesten in je elleboog etc. te letten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:08

Dat zijn aannames Germie. Er is feitelijk nog niks zeker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:10

Grappig, als je bang bent neemt men je serieus, vind je het onzin dan mag dat niet gemeld worden en moet elk artikel ontkracht worden, ook als die door zgn wetenschappers geschreven zijn. Typisch bokt. Maar nee, germie gelooft nog steeds niet in de poppenkast. Germie gelooft in het gezonde verstand gebruiken. En hamsteren, mondkapjes en twitter geloven vallen niet onder gezond verstand. Je breed informeren wel. Dus lees ik ook buitenlandse artikelen.
Laatst bijgewerkt door germie op 03-03-20 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:12

germie schreef:
Grappig, als je bang bent neemt men je serieus, vind je het onzin dan mag dat niet gemeld worden en moet elk artikel ontkracht worden, ook als die door zgn wetenschappers geschreven zijn. Typisch bokt. Maar nee, germie gelooft nog steeds niet in de poppenkast.

Dit is helemaal niet het geval. Waar de meesten moeite mee hebben is dat er gebruikers zijn die alleen de informatie gebruiken die hun punt ondersteunt en de rest links laten liggen, het zogenaamde cherry-picking.

verootjoo

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:14

Natuurlijk liggen de meeste gevallen niet in het zkh. Die doen er alles aan om ze zoveel mogelijk thuis te laten uitzieken, Corona (maar ook influenza) wil je liever niet in een ziekenhuis hebben. Nergens zoveel infectiegevaar als in een zkh.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:16

germie schreef:
Grappig, als je bang bent neemt men je serieus, vind je het onzin dan mag dat niet gemeld worden en moet elk artikel ontkracht worden, ook als die door zgn wetenschappers geschreven zijn. Typisch bokt. Maar nee, germie gelooft nog steeds niet in de poppenkast. Germie gelooft in het gezonde verstand gebruiken. En hamsteren, mondkapjes en twitter geloven vallen niet onder gezond verstand. Je breed informeren wel. Dus lees ik ook buitenlandse artikelen.

Kun je even aangeven wie er hier zegt dat het een goed idee is om in grote paniek mondkapjes te gaan hamsteren en nooit meer je huis uit te komen? :')

Overigens is zorgen dat je voor een week blikvoer in huis hebt altijd een goed idee, ook als er geen virus rondgaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:17

Ik doe dat niet, maar genoeg hier wel. Ik heb gewoon een mening en lees alleen maar berichten dat het meevalt. De berichten dat het erger lijkt blijken fake te zijn.
Berichten over dat het virus mogelijk bij meer mensen te vinden is heb ik nooit ontkracht, maar die mensen zijn dan niet ziek en kunnen het ook niet overdragen want dat kan alleen bij symptomen staat er.
Kortom, ik vind het meevallen. En aangezien dat niet gezegd mag worden plaats ik af en toe wat interessante links.

En lees de reacties op social media incl bokt. Iemand die hoest in de trein: fout. Een collega net terug uit Italie: fout. Handschoenen dragen bij bezoek arts. Lege schappen.
Ik verzin het niet hoor, maar het wijst er wel op dat mensen bang zijn. Niet alle, maar een deel wel.
Laatst bijgewerkt door germie op 03-03-20 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:18

germie schreef:

Ik zie dat je je bericht hebt aangepast. Maar als je het topic had gelezen, had je gezien dat de meerderheid in het topic mondkapjes ook onzin vindt, wat ook door de instanties als het RIVM wordt bevestigd. Hamsteren is eveneens onzin, maar het is altijd verstandig om voldoende houdbaar eten in huis te hebben, het zogenaamde noodpakket, dit wordt ook door de overheid aangeraden. En wie gelooft Twitter precies?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:18

Misschien moet je dan ook zoeken naar berichten waar staat dat het niet meevalt? Dus jij vind het meevallen dat mensen overlijden door dit virus te hebben? Tja, het is jouw mening..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:19

germie schreef:
Ik doe dat niet, maar genoeg hier wel. Ik heb gewoon een mening en lees alleen maar berichten dat het meevalt. De berichten dat het erger lijkt blijken fake te zijn.
Berichten over dat het virus mogelijk bij meer mensen te vinden is heb ik nooit ontkracht, maar die mensen zijn dan niet ziek en kunnen het ook niet overdragen want dat kan alleen bij symptomen staat er.
Kortom, ik vind het meevallen. En aangezien dat niet gezegd mag worden plaats ik af en toe wat interessante links.

Maar hoe kun je nu al weten dat het meevalt? Is het virus alweer vertrokken en kunnen we de balans al opmaken? Het hele punt is dat het een NIEUWE ziekte is. Niemand weet iets. Jij ook niet, sorry dat ik het zeg.

Edit: ok, da's overdreven, maar dat we nog behoorlijk in het duister tasten is een feit

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:21

Cer schreef:
Pipodipo schreef:

Er is weinig bekend over het virus, het is ook nog niet helemaal duidelijk hoever je komt met de weerstand die je al hebt door andere ziektekiemen waarmee je door je leven heen in contact bent geweest. Het is dus inderdaad gissen en afwachten, maar de overheid is wel verplicht om reele risico's mee te nemen in voorspellingen en een daarvan is het mogelijke scenario dat er een ziektegolf door het land gaat die de beroepsbevolking raakt. Dat zou op macroeconomisch niveau niet zo leuk zijn en dan maakt het dus niet eens meer uit of dat in ons land is of dat het wereldwijd overal gebeurt in een tijdspanne van een paar maandjes. De zorgelijkheid is dus niet zozeer gericht op een plotselingen hogere sterfte van kwetsbare mensen, maar op het stilvallen van de economie door een ziektegolf. Als fabrieken niet meer kunnen draaien op hun normale capaciteit en distributie ook hinder ondervindt, dan heb je al een reeel probleem.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:21

Wat mij nu te binnen schiet. Mooi moment om de stakingen door te zetten in de gezondheids zorg nu ineens heel Nederland daar baat bij gaat hebben :') .

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:23

ChantalSmook schreef:
Wat mij nu te binnen schiet. Mooi moment om de stakingen door te zetten in de gezondheids zorg nu ineens heel Nederland daar baat bij gaat hebben :') .

Dit gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, werkgevers zullen dan naar de rechtbank stappen om het te voorkomen en ze zullen hoogstwaarschijnlijk gelijk krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:24

Inmiddels raad het rivm mondkapjes aan bij thuisquarantaine en geven ze aan dat een nog niet zieke coronadrager zeer waarschijnlijk het virus niet over kan dragen ipv de eerdere stelligheid dat dat niet kon. Dus daar worden ze voorzichtiger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:24

Er stond vanmorgen op nu.nl, ja, je weet wel, een volgens sommige zo betrouwbare nieuwssite dat:
Twitter adviseert mensen om thuis te werken.

Dat wordt door nu.nl overgenomen en men noemt dat de waarheid. Het rivm adviseert wat anders, wat dan de leken, die zich kenners noemen op bokt in twijfel getrokken wordt.

Ik heb de rtvnoord discussie gevolgd over Vindicat die met 900 studenten in Italie is. Het is daar veilig, maar mensen vinden van niet. Hele discussies.

En ja, gelukkig heb ik een mening, dat mag he, vrij land enzo. Je mag het er niet mee eens zijn, maar mijn mening mag gewoon. Lief he.
Laatst bijgewerkt door germie op 03-03-20 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:26

Destination schreef:
ChantalSmook schreef:

Dit gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, werkgevers zullen dan naar de rechtbank stappen om het te voorkomen en ze zullen hoogstwaarschijnlijk gelijk krijgen.

Inderdaad, dit is niet iets om misbruik van te maken.

Net als dat het lastig wordt om de reserve (mensen zonder baan) aan te spreken om tekorten op te vullen in de arbeidkant als er inderdaad een ziektegolf komt die de beroepsbevolking lam legt. Wordt ook lastig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:27

Pipodipo schreef:
Er is weinig bekend over het virus, het is ook nog niet helemaal duidelijk hoever je komt met de weerstand die je al hebt door andere ziektekiemen waarmee je door je leven heen in contact bent geweest. Het is dus inderdaad gissen en afwachten, maar de overheid is wel verplicht om reele risico's mee te nemen in voorspellingen en een daarvan is het mogelijke scenario dat er een ziektegolf door het land gaat die de beroepsbevolking raakt. Dat zou op macroeconomisch niveau niet zo leuk zijn en dan maakt het dus niet eens meer uit of dat in ons land is of dat het wereldwijd overal gebeurt in een tijdspanne van een paar maandjes. De zorgelijkheid is dus niet zozeer gericht op een plotselingen hogere sterfte van kwetsbare mensen, maar op het stilvallen van de economie door een ziektegolf. Als fabrieken niet meer kunnen draaien op hun normale capaciteit en distributie ook hinder ondervindt, dan heb je al een reeel probleem.

.. Wat in zekere zin ook weer invloed heeft op kwetsbare mensen: las van de week al dat doordat het leven in China stilligt de productie van medicatie misschien in gevaar komt.
Als er geen medische materialen meer worden gemaakt kunnen operaties niet (veilig) doorgaan. En zo zijn er nog wel een hoop andere dingen te bedenken waar je in eerste instantie niet bij stilstaat die toch best belangrijk zijn :oo

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:28