Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:27

Pocca_Locca schreef:
Met één belangrijk verschil: jullie bekogelen mij met zn allen met steeds weer nieuwe vragen en eisen w.b. bewijs, in een enorm tempo, en jullie krijgen veel minder vaak, en vooral van steeds maar één persoon es een keer een vraag.

Ik zelf heb je niet 1 vraag gesteld. Ik las alleen mee omdat ik het een interessant onderwerp vindt. En inmiddels ben ik redelijk verbijsterd over jouw opstelling hier. En dan heb ik het dus niet eens over je twijfels inzake vaccinaties maar over je manier van discussiëren, als je het nog zo mag noemen.

Een mogelijke oorzaak van de vele vragen aan jou zou kunnen zijn dat jouw bijdragen nou eenmaal veel vragen oproepen omdat je ze niet degelijk onderbouwt. En nee, geknipte en geplakte YouTube filmpjes zijn geen degelijke onderbouwing... Dit integenstelling tot de epistels van bijvoorbeeld IMANDRA.

Een cruciale vraag die je nog steeds niet hebt beantwoord hebt is bijvoorbeeld deze:
IMANDRA schreef:
Ik vind de opmerking van Secricible een hele goede: je bent kritisch (op zich een goed iets) en zoekt allemaal beren op de weg als het gaat om het WHO/Lareb/RIVM/onderzoeken die vaccins onderschrijven, maar zodra het gaat om een anti-vax arts/'deskundige' zoals Humphries, lijk je die hele kritische blik overboord te gooien. Je neemt letterlijk over wat ze zegt, zonder kritisch naar haar bronnen en naar haar onderbouwing te kijken. Zo bleek dat je het onderzoek waar zij haar uitspraken op baseerde niet hebt gelezen. Kan je mij vertellen hoe dat komt, als je dat weet? Ben wel nieuwsgierig namelijk.

Maar dit soort vragen lijk je vakkundig te negeren. En dus wordt het lijstje alsmaar langer...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:41

Ik vind het mooi om te zien dat Pocca_Locca big pharma in bescherming neemt tegen de kritische prikkers en toegeeft dat big pharma klachten over bijwerkingen serieus neemt en in de bijsluiter plaatst. Zelfs al gaat het om een bijwerking die in minder dan 1 op de 10.000 gevallen voorkomt.

Wat ik dan wel weer jammer vindt is dat ze vindt dat ziekte eigen schuld is, omdat mensen niet gezond en schoon genoeg leven. Je zal maar in een rolstoel zitten vanwege polio en dan te horen krijgen dat het je eigen schuld is, dan had je maar gezonder moeten leven...
Dat is dus de reden waarom ik heel veel problemen met dat idee heb. Het is heel vaak niet je eigen schuld, een virus dat door de lucht overgebracht wordt en dat zich in je slijmvliezen nestelt, daar heb je zelf geen invloed op. Door het krijgen van zo'n ziekte dan op gezond leven te gooien, is een hele foute vorm van victim blaming.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:53

Karl66 schreef:
Ik vind het mooi om te zien dat Pocca_Locca big pharma in bescherming neemt tegen de kritische prikkers en toegeeft dat big pharma klachten over bijwerkingen serieus neemt en in de bijsluiter plaatst. Zelfs al gaat het om een bijwerking die in minder dan 1 op de 10.000 gevallen voorkomt.

Wat ik dan wel weer jammer vindt is dat ze vindt dat ziekte eigen schuld is, omdat mensen niet gezond en schoon genoeg leven. Je zal maar in een rolstoel zitten vanwege polio en dan te horen krijgen dat het je eigen schuld is, dan had je maar gezonder moeten leven...
Dat is dus de reden waarom ik heel veel problemen met dat idee heb. Het is heel vaak niet je eigen schuld, een virus dat door de lucht overgebracht wordt en dat zich in je slijmvliezen nestelt, daar heb je zelf geen invloed op. Door het krijgen van zo'n ziekte dan op gezond leven te gooien, is een hele foute vorm van victim blaming.

Pardon, jij trekt nu conclusies, en legt mij zelfs woorden in de mond! Jammer dat het altijd zo moet gaan in deze hele discussie. Je trekt mijn verhaal totaal in het absurde. Omdat ik zeg meer heil te zien in echt gezond leven in plaats van maar klakkeloos te enten om zo een zo goed mogelijke weerstand op te bouwen, vat jij dat op alsof ik zeg: mensen die ziek worden leven niet gezond dus eigen schuld??? Daar schiet je dus echt mee door. Victim blaming??? :n

nynke55

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:09

Karl heeft gelijk, je zegt dat je met gezond leven een bepaalde ziekte niet zo snel krijgt, of als je het wel krijgt, zult genezen. En dat klopt niet. Kijk maar naar de spaanse griep, waarbij juist de kinderen en ouderen gespaard bleven en gezonde volwassenen overleden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:15

spotless schreef:
Pocca_Locca schreef:
Met één belangrijk verschil: jullie bekogelen mij met zn allen met steeds weer nieuwe vragen en eisen w.b. bewijs, in een enorm tempo, en jullie krijgen veel minder vaak, en vooral van steeds maar één persoon es een keer een vraag.

Ik zelf heb je niet 1 vraag gesteld. Ik las alleen mee omdat ik het een interessant onderwerp vindt. En inmiddels ben ik redelijk verbijsterd over jouw opstelling hier. En dan heb ik het dus niet eens over je twijfels inzake vaccinaties maar over je manier van discussiëren, als je het nog zo mag noemen.

Een mogelijke oorzaak van de vele vragen aan jou zou kunnen zijn dat jouw bijdragen nou eenmaal veel vragen oproepen omdat je ze niet degelijk onderbouwt. En nee, geknipte en geplakte YouTube filmpjes zijn geen degelijke onderbouwing... Dit integenstelling tot de epistels van bijvoorbeeld IMANDRA.

Een cruciale vraag die je nog steeds niet hebt beantwoord hebt is bijvoorbeeld deze:
IMANDRA schreef:
Ik vind de opmerking van Secricible een hele goede: je bent kritisch (op zich een goed iets) en zoekt allemaal beren op de weg als het gaat om het WHO/Lareb/RIVM/onderzoeken die vaccins onderschrijven, maar zodra het gaat om een anti-vax arts/'deskundige' zoals Humphries, lijk je die hele kritische blik overboord te gooien. Je neemt letterlijk over wat ze zegt, zonder kritisch naar haar bronnen en naar haar onderbouwing te kijken. Zo bleek dat je het onderzoek waar zij haar uitspraken op baseerde niet hebt gelezen. Kan je mij vertellen hoe dat komt, als je dat weet? Ben wel nieuwsgierig namelijk.

Maar dit soort vragen lijk je vakkundig te negeren. En dus wordt het lijstje alsmaar langer...

Dit kun je dus ook net zo goed omdraaien. Als ik met (volgens jullie) onbetrouwbare charlatans en bronnen als Vaxxed kom, wordt het zonder aarzelen terzijde geschoven. Dús dan kom ik aan met zeer precair beeldmateriaal van een congres van de WHO over vaccin veiligheid in Zürich, en zeer recent materiaal ook nog, december 2019, waaruit dus gelukkig blijkt dat er óók onder kopstukken uit díe wereld terechte zorgen zijn over de gang van zaken mbt vaccin veiligheid, en dan is het óók weer niet goed. Want dàn hebben jullie wat aan te merken op de vorm. ( oké, secrible is wel even kort ingegaan op de inhoud,)
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 18-01-20 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:19

Kort ingegaan.... 3 lange posts...

Maar gezien je vorige post: ik zou nog steeds graag willen zien waar die tabel vandaan komt rondom tetanusvaccinatie. Ik zoek mijn post even voor je terug.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:20

secricible schreef:
Pocca_Locca schreef:
[ [url=m/zVI6j7.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik heb deze bron net door zitten spitten (eerste stuk) maar kom deze claim nergens tegen in dat artikel..... Kun je helpen? En kun je dan wellicht ook vinden of er een verklaring gegeven wordt hiervoor? Zou dat tetanusvaccin dan juist zorgen dat mensen sneller last krijgen van tetanus? Of hoe moet ik dat zien?

Deze dus

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:29

Dat zal ws dat screenshot zijn uit een lezing. Ik ga het opzoeken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:30

Tja Pocca_Locca, dat is toch echt wat jezelf beweert, dat gezond leven voldoende is om ziektes tegen te gaan en dat vaccinaties daar niet voor nodig zijn:

Pocca_Locca schreef:
Ja dat is natuurlijk altijd triest. Ik geloof er persoonlijk alleen niet zo erg in dat vaccinatie zonder meer een wondermiddel is dat dé oplossing is om alle ziektes te voorkomen. Ik zie veel meer heil in goede voeding zonder al te veel gif en toevoegingen of gemanipuleerde gewassen, veel essentiële vitamines enzovoorts, gezonde levensstijl, goede hygiëne en uiteraard schoon drinkwater, zo min mogelijk stress, kinderen in hun waarde laten en volwassenen die de kinderen en bejaarden beschermen en een veilig thuis bieden. Want stress zorgt voor hoge cortisolwaarden, en daarvan is aangetoond dat dat je gezondheid ernstig schaadt.

Jaja...zweverig en onwetenschappelijk hè :')

Hoe wil je dat uitleggen aan die mensen, waarvan de kinderen gestorven zijn de mazelen of mensen die in een rolstoel zitten vanwege polio? Als ze maar gezond genoeg geleefd hadden, dan was dat voldoende geweest.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:35

@Secricible het zal deze lezing zijn geweest van Humphries. Vanaf ongeveer 31.00 minuut
https://youtu.be/hIgomZ06FFQ

Er staat trouwens onderaan in dat scherm ook elke keer de naam van de onderzoekers en jaartal etc.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 18-01-20 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:38

Maar hoe kan je de informatie van Humphries nog vertrouwen als ze data manipuleert om haar eigen gelijk te bevestigen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:38

Pocca_Locca schreef:
Dit kun je dus ook net zo goed omdraaien.

Dat kan dus niet! Daarvoor moet je namelijk een paar basiseisen hebben, zoals: wat maakt kennis betrouwbaar? Wanneer kun je een bron vertrouwen?

Mensen die het wetenschapsstandpunt aanhangen (in heeele brede zin, want je denkt dat we allemaal hetzelfde zijn maar dat is beslist niet zo) hebben daar een aantal ideeen over.
Die ideeen zijn uit te leggen, en belangrijker, het brengt een bepaalde verplichting met zich mee. Dat als iets aan die eisen van goede kennis en betrouwbare bronnen voldoet, je het uiteindelijk ook aan moet nemen.

Jij wilt die verplichting niet. Je hebt het idee dat kritiek alleen maar van belang is voor standpunten die niet de jouwe zijn, maar niet voor je eigen ideeen of bronnen. Wat er ook uit een link of onderzoek komt, het kan voor zover ik weet jouw mening niet meer veranderen want daar laat je geen basis voor.

Citaat:
Als ik met (volgens jullie) onbetrouwbare charlatans en bronnen als Vaxxed kom, wordt het zonder aarzelen terzijde geschoven. Dús dan kom ik een met zeer precair beeldmateriaal van een congres van de WHO over vaccin veiligheid in Zürich,

Niet overwogen dat het anders is? Dat jijzelf hebt geillustreerd dat je bronnen niets waard zijn *doordat* je zoveel charlatans en bronnen als Vaxxed hebt aangedragen? Waarom zou deze bron ineens anders zijn? Waarom zou ik voor de zoveelste keer moeite besteden aan iets wat jij aandraagt? De vorige keren dat je een linkje het topic ingooide was het immers ook niks.

Citaat:
Want dàn hebben jullie wat aan te merken op de vorm. ( oké, secrible is wel even kort ingegaan op de inhoud,)

Secricible stelde een paar prima vragen.

Overigens, een toevoeging. Doordat dit soort onderwerpen worden gebruikt om conspiracy theories en dergelijke mee aan te wakkeren en vertrouwen in instituties en wetenschap te ondermijnen, slaat het de deur juist *dicht* naar veel kritiek. Ik zou bijvoorbeeld heel graag willen kunnen praten over twijfels en onzekerheden en randgevallen in de medische wetenschap.

Maar dat het meteen gekaapt wordt door partijen die geen zin hebben in fatsoenlijke wetenschap, en wordt gebruikt voor dingen die ik niet aanvaardbaar vind, houdt mij tegen. Waarmee de kans op precies wat je betoogt (onbetrouwbaarheid en winstgedreven farma) alleen maar groter wordt, en de ruimte om het op een fatsoenlijke manier, *met* wetenschap, aan de orde te stellen juist steeds kleiner.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:40

@Karl, heb jíj misschien antwoord op de vraag: kun jij met 100% zekerheid aantonen dat bepaalde sterfgevallen daadwerkelijk onomstotelijk bewezen, veroorzaakt zijn door ongevaccineerden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:43

Het is niet zo erg dat ze dood gaan, zolang we maar 100 procent zeker weten wat en wie de oorzaak is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:45

Pocca_Locca schreef:
@Secricible het zal deze lezing zijn geweest van Humphries. Vanaf ongeveer 31.00 minuut
https://youtu.be/hIgomZ06FFQ

Er staat trouwens onderaan in dat scherm ook elke keer de naam van de onderzoekers en jaartal etc.

Heb je mijn vraag wel gelezen? Sorry maar ik voel me echt totaal niet serieus genomen door je. Ik zit tijd in jou vragen opmerkingen en bronnen te steken en ik krijg een antwoord terug dat getuigt dat je mijn bevindingen zelfs maar nauwelijks leest.

Ik heb gezocht naar het onderzoek waar humphries naar verwijst maar de cijfers die ze noemt zijn daar niet terug te vinden.
Aangezien jij de bron gebruikt en ik aanneem dat je die factcheckt ben ik benieuwd waar jij in het artikel die claim tegenkomt die humphries stelt. En wat dan de verklaring zou zijn van de cijfers die wél in het artikel staan.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:51

Ik dacht dat je het over een screenshot van een grafiek over het voorkomen van tetanus in de tweede Wereldoorlog had. Sorry hoor!
Je bedoeld dus de grafiek van tetanus in Canada? ( neem me aub niet kwalijk zeg dat ik niet direct weet waar je op doelt) maar afgezien daarvan, volgens mij vindt je ook veel info in het stukje van die lezing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:02

Ik heb het over die tabel van tetanus in de oorlog ja. De cijfers die ze zegt in de bron te hebben gevonden vind ik er nergens in terug. Dat vind ik ook niet terug in haar lezing nee.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:03

Pocca_Locca schreef:
Dit kun je dus ook net zo goed omdraaien. Als ik met (volgens jullie) onbetrouwbare charlatans en bronnen als Vaxxed kom, wordt het zonder aarzelen terzijde geschoven. Dús dan kom ik aan met zeer precair beeldmateriaal van een congres van de WHO over vaccin veiligheid in Zürich, en zeer recent materiaal ook nog, december 2019, waaruit dus gelukkig blijkt dat er óók onder kopstukken uit díe wereld terechte zorgen zijn over de gang van zaken mbt vaccin veiligheid, en dan is het óók weer niet goed. Want dàn hebben jullie wat aan te merken op de vorm. ( oké, secrible is wel even kort ingegaan op de inhoud,)

Precair beeldmateriaal???? _O- Dit is geknipt is uit een life stream, weet je nog. Niks precairs of geheimzinnigs aan.
Pocca_Locca schreef:
secricible schreef:
Edit: de filmpjes komen uit een livestream denk ik. Iig het hele congres is via een livestream te volgen geweest, dus blijkbaar valt het wel mee met het niet naar buiten mogen brengen.

Hier is de hele 16u in fragmenten te vinden. Ik ga nu naar bed dus die houd je tegoed, maar voel je vrij om er doorheen te gaan tot je het vindt ;)
https://www.who.int/news-room/events/de ... ety-summit

En terecht, zo hoort het ook.het zou inderdaad belachelijk zijn als dit geheim zou zijn. Volgens mij is het ook verplicht trouwens om dat soort vergaderingen openbaar te maken/ laten zien. Zo gaat het ook bij raadsvergaderingen in gemeentes. Altijd live stream.

Er weer voer je een soort van afleidingsmanouvre uit en geef je geen antwoord op de vraag...

Dus nogmaals: waarom ben je wél super kritisch (en terecht) op de bronnen die vaccinaties ondersteunen maar totaal niet kritisch op de "anti-vax" bronnen die je zelf aandraagt? :?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:04

Pocca_Locca schreef:
@Karl, heb jíj misschien antwoord op de vraag: kun jij met 100% zekerheid aantonen dat bepaalde sterfgevallen daadwerkelijk onomstotelijk bewezen, veroorzaakt zijn door ongevaccineerden?

Nee zo werkt wetenschap niet. In tegenstelling tot antivaxxers bestaan er in de wetenschap geen honderd procent zekerheden. Wat wel bestaat is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:05

Shadow0 schreef:
Het is niet zo erg dat ze dood gaan, zolang we maar 100 procent zeker weten wat en wie de oorzaak is?

Nou, dat is een beetje een vraag naar de bekende weg. Pro-vaxxers doen de claim dat mensen gevaar lopen door ongevaccineerden. En als er een kind aan mazelen doodgaat,dat die besmet zou zijn door ongevaccineerden. Dan vraag ik dus of, en hóe dat wel aan te tonen is dàt het daadwerkelijk een wilde stam was.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:09

Jij wilt nou met droge ogen gaan beweren dat al die kinderen in Samoa overleden zijn doordat er gevaccineerd wordt?

Dus nou is het niet alleen hun eigen domme schuld, omdat ze niet gezond genoeg leven, maar krijgt het vaccin de schuld. Net zoals het vaccin de schuld kreeg van die twee dode kinderen, waardoor ze stopten met vaccineren. Al bleek al snel genoeg dat het niet aan het vaccin had gelegen.

Dit is gewoon een vorm van wild om je heen slaan, omdat je geen argumenten meer hebt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:15

Spotless, ik val in herhaling, maar ik vind het wel degelijk gevoelige info.
En, ik ben geneigd om grote, gevestigde partijen met winstoogmerk en vanwege hun comfortabele gevestigde positie, inderdaad wat kritischer te benaderen. Dat neemt niet weg dat ik nooit klakkeloos iemand vertrouw enkel en alleen omdat die kritisch is over vaccineren hoor. En in het geval van Humphries is het zo, dat ik naast staat van dienst, kijk naar of iemand oprecht en serieus overkomt. Dingen zeer grondig uitdiept. Sommige mensen vind je sympathiek, anderen minder. Ook dat speelt mee. Bij iedereen denk ik

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:17

Karl degene die wild om zich heen slaat ben jij op het moment hoor. Je verdraait mijn woorden weer gigantisch. Omdat je kennelijk geen zinnig antwoord hebt, ga je aannames doen die nergens op slaan.
P.s ik heb getemt op je geraaskal Karl.

Secricible ik zal kijken of ik het nog kan achterhalen.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 19-01-20 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:20

Het is leuk dat jij Humphries oprecht en serieus over vind komen, maar wat vind jij er dan van dat ze die Canadese cijfers manipuleert om haar verhaal te ondersteunen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:21

Pocca_Locca schreef:

Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met "bepaalde sterfgevallen" maar ik zal proberen hier antwoord op te geven.

In de Democratische Republiek Congo was er in 2019 een grote uitbraak van mazelen. Er gingen bijna 5000 kinderen dood.

NYTimes schreef:
As reasons for the increase, the organization has cited a deep mistrust of vaccines, gaps in immunization coverage and lack of access to health care facilities or routine checkups.

This month, the W.H.O. sounded the alarm over the diseases’s grip on the Democratic Republic of Congo, where nearly 5,000 people with measles died in the first 10 months of this year.This month, the W.H.O. sounded the alarm over the diseases’s grip on the Democratic Republic of Congo, where nearly 5,000 people with measles died in the first 10 months of this year*.

Uiteraard is de gezondheidszorg in Congo niet te vergelijken met die van ons maar het is wel een goed voorbeeld van wat zo'n ziekte uit kan richten in gebieden met een lage vaccinatiegraad én slechte gezondheidszorg. Betere gezondheidszorg verandert immers niks aan de ziekte zelf en hoe besmettelijk hij is, het zorgt er vooral voor dat de symptomen ervan beter te behandelen zijn en er dus minder mensen aan doodgaan.

Verder in het artikel:
NYTimes schreef:
And though measles has become largely preventable through vaccines administered during childhood, the W.H.O. estimated that 110,000 people, most of them children under the age of 5 and living in developing countries in Africa and Asia, succumbed to it in 2017.

Er gingen in 2017 110.000 (!) kinderen aan dood. Nogmaals, in landen waar de gezondheidszorg niet best is maar alsnog, 110.000 doden. Hoe is dit minder erg dan vaccinatieschade, waar geen cijfers over bestaan en eigenlijk waarvan eigenlijk niemand het over eens is wat het is (nierfalen? autisme?)?

Bron:
https://www.nytimes.com/2019/11/26/heal ... demic.html

Andere bronnen:
https://www.afro.who.int/news/deaths-de ... k-top-6000
https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%8 ... _the_Congo
https://www.theguardian.com/global-deve ... eeps-congo
https://www.bbc.com/news/world-africa-50506743
https://edition.cnn.com/2020/01/08/heal ... index.html

Dan in Europa, hier frankrijk:
https://www.vaccinestoday.eu/stories/fr ... t-hardest/

Vaccinestoday schreef:
France has recorded more than 2,500 cases of measles in the year to May 2018, including three deaths and high rates of hospitalisation (22%). The outbreak has killed three people this year

https://www.theguardian.com/society/201 ... perts-warn
TheGuardian schreef:
There were 84,462 cases in the region in the whole of 2018, with 44,175 by the end of June that year. In 2016 there were only 5,273 cases.

Ukraine appears to be particularly affected, with more than 54,000 cases and 18 deaths in the first six months of 2019.

Uit datzelfde artikel:
TheGuardian schreef:
"Re-establishment of measles transmission is concerning,” said Dr Günter Pfaff, the chair of the European Regional Verification Commission for Measles and Rubella Elimination (RVC), which produced the report. “If high immunisation coverage is not achieved and sustained in every community, both children and adults will suffer unnecessarily and some will tragically die.”

In Nederland:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... arlijk-dat

RTL Nieuws schreef:
Volgens het RIVM wordt momenteel 92,9 procent van de tweejarigen ingeënt. Sinds vier jaar zit Nederland onder de grens van 95 procent die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als veilig hanteert. Door de dalende vaccinatiegraad is het voor het mazelenvirus makkelijker om zich te verspreiden.

Als zóveel onafhankelijke media keer op keer berichten dat er mensen doodgaan wanneer de vaccinatiegraad daalt én nu blijkt dat wereldwijd de mazelen explosief toenemen doordat er minder mensen enten, óók in Europa durf ik te beweren dat 100% bewezen is dat waar er minder wordt ge-ent er kinderen zoiezo onnodig ziek worden en soms ook doodgaan. En dat is een triest feit wat jou inderdaad niet echt lijkt te boeien. Durf jij te beweren dat deze mensen waren blijven leven als ze gewoon gezond hadden gegeten en stressloos hadden geleefd?

Je geeft aan dat je je onder druk gezet voelt om steeds te antwoorden. Je gooit echter zelf steeds nieuwe (en steeds andere) informatie het topic in om vervolgens alle vragen die hieruit voortvloeien zeer consquent te negeren. Mensen besteden veel tijd aan het inhoudelijk ingaan op jouw info maar je weigert pertinent die discussie aan te gaan en haalt keer op keer dezelfde onbetrouwbare bronnen aan. Dat wekt - terecht - frustratie. Zo werkt discussieren ook niet. Er is ook zeer uitgebreid ingegaan op waarom bronnen als onbetrouwbaar worden gezien en hoe factchecken werkt.

*"this year" is 2019

**edit: quote verkloot
Laatst bijgewerkt door nps op 19-01-20 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt