GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:11

Koekie73 schreef:
Zij er mensen die al even bezig zijn en toch nog steeds enorm last van moeheid hebben.
Ik blijf erg last houden van wat misselijkheid en vooral ook van flinke moeheid. Na mijn werk wil ik nog maar 1 ding en dat is slapen, maar ben begin van de middag ook al weer doodop, ondanks dat ik dan echt goed heb geslapen.

Ik overweeg morgen niet te prikken en eens even te kijken hoe ik me de komende week voel. Maar ik moet ook nog 9 kg kwijt om een gezond BMI te hebben en voor mijn bloeddruk is dat wel echt belangrijk.
Echt lastig, maar deze vermoeidheid is ook niet fijn. Ik ben 's avonds eigenlijk nergens meer toe in staat. Na 8 weken lijkt het (nog?) niet minder te worden.

Ik ben nu nog steeds erg moe, maar of het door de ozempic komt of door mijn onregelmatige diensten, geen idee, maar naar mijn idee is het wel erger sinds ik ozempic gebruik…

NdV74

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:27

Ik lees al een tijdje mee. Ik gebruik Ozempic ivm diabetes. Ik herken de vermoeidheid wel. Ik heb ee ook veel last van. Schijnt erbij te horen. Ik zit op Facebook in een amerikaanse lotgenotengroep (de NL/BE groep is verwijderd door FB) en daar hoor ik het ook veel.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:43

Koekie73 schreef:
Zij er mensen die al even bezig zijn en toch nog steeds enorm last van moeheid hebben.
Ik blijf erg last houden van wat misselijkheid en vooral ook van flinke moeheid. Na mijn werk wil ik nog maar 1 ding en dat is slapen, maar ben begin van de middag ook al weer doodop, ondanks dat ik dan echt goed heb geslapen.

Ik overweeg morgen niet te prikken en eens even te kijken hoe ik me de komende week voel. Maar ik moet ook nog 9 kg kwijt om een gezond BMI te hebben en voor mijn bloeddruk is dat wel echt belangrijk.
Echt lastig, maar deze vermoeidheid is ook niet fijn. Ik ben 's avonds eigenlijk nergens meer toe in staat. Na 8 weken lijkt het (nog?) niet minder te worden.

Alleen de dag na prikken ben ik nog steeds heel moe.. Maar verder totaal niet..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:45

Vermoeiendheid heb ik ook wel periodes last van, op Mounjaro.

Ik ben echt zeer tevreden over het spul. Het lijkt echter wel of wordt het zwaarder naarmate je het langer gebruikt. De impact per prik lijkt nu (na plm 5 maanden) veel groter dan in het begin. Telkens minder eetlust, maar wel dagelijks dat nare uitgedroogde gevoel. Plus wiebelig omdat je met moeite genoeg eet.
Nog 2kg en dan ga ik afbouwen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:12

Zonnetje81 schreef:
Koekie73 schreef:

Wat zegt de arts of de verstrekker van het spul? Dat je meer moe bent door minder eten en afvallen is logisch maar dit klinkt extreem. Misschien is een ander middel beter passend?

Zij geven aan het een bekende bijwerking is en normaal gesproken met de tijd wel weggaat. Maar hoe lang 'met de tijd' is kunnen ze niet zeggen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:02

Vermoeidheid bij Mounjaro gebruik herken ik ook, steeds als ik denk dat het beter is komt het weer terug :=

Ik zit inmiddels eind wk 5, de teller staat op -5,5kg wat op zich natuurlijk heel netjes is, maar ik ben de afgelopen week maar 100 gram afgevallen, mateloos irritant want ik let echt heel goed op m’n eten. Hoop dat ik, om welke reden dan ook, gewoon veel vocht vasthoudt op het moment.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:06

Ik herken de vermoeidheid totaal niet. Gebruik nu 4 maanden Ozempic maar voel me beter dan ooit. Ik slaap wel erg goed. Maar ben niet vermoeider ofzo.
Ik ben aan het afbouwen maar merk nog totaal geen verschil in werking. Heel bijzonder. Ben benieuwd wanneer ik echt iets ga merken. Zit nu op 0.3 en dan volgende week weer op de 0.25 startdosering. Ik kom van 0.6. Elke week 0.1 minder gedaan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 23:39

Wat vervelend die vermoeidheid, ik heb er op mounjaro geen last van.

Hier nu 2 weken na mijn ongeluk en ondanks dat ik veeeeel minder beweeg als normaal blijf ik wel afvallen. Ben nu 2 maanden bezig en ben nu 1/3 van wat ik wil afvallen kwijt. Ik blijf het een bevrijding vinden om niet zo met eten bezig te zijn.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 06:57

Ik lees straks even alles terug

Even een update over mijn stabiliseren. Ik merk dat het echt wel moeilijk is. Evenveel goede als slechte dagen. Ik kan nog steeds op mijn gewicht blijven ( val zelfs nog beetje af, nu -34.7kg met BMI van 22 nu) maar wat is het zwaar..

Het afvallen zelf was makkelijk, maar het stabiliseren is een ander verhaal momenteel. Nuja, de arts had mij gewaarschuwd :) Ik blijf voorlopig nog wel op 1.25 mg Mounjaro, maar ik denk dat, mocht ik niets meer nemen, ik zo een vogel voor de kat zou zijn. Het hongergevoel is nog niet terug, maar de zin in zoet des te meer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:34

Oh vervelend zeg. Bij mij is het net andersom. Ik vond het begin van het traject enorm moeilijk. Nu ik aan het stabiliseren ben blijft het netjes tussen de 70 en 72 kg en ik heb nog steeds een BMI van 24.8 maar voor mij is het prima zo. Ik vind lichter niet mooi bij mij. Gedurende het traject ben ik niet heel snel afgevallen en heb redelijk normaal gegeten. Kleinere porties en geen snoep en koek. Ben wel benieuwd hoe anderen dit ervaren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:04

Deertje schreef:
Ik lees straks even alles terug

Even een update over mijn stabiliseren. Ik merk dat het echt wel moeilijk is. Evenveel goede als slechte dagen. Ik kan nog steeds op mijn gewicht blijven ( val zelfs nog beetje af, nu -34.7kg met BMI van 22 nu) maar wat is het zwaar..

Het afvallen zelf was makkelijk, maar het stabiliseren is een ander verhaal momenteel. Nuja, de arts had mij gewaarschuwd :) Ik blijf voorlopig nog wel op 1.25 mg Mounjaro, maar ik denk dat, mocht ik niets meer nemen, ik zo een vogel voor de kat zou zijn. Het hongergevoel is nog niet terug, maar de zin in zoet des te meer.

Wat naar dat stabiliseren zo moeilijk is. Je zin in zoet is dus weer terug. Gelukkig niet de erge honger. Die vind ik nog erger. Ik ben ook bang dat die weer terugkomt maar nu tijdens de afbouw merk ik het nog niet. Volgende week zit ik weer op de startdosis en daar blijf ik even op om te kijken hoe het gaat.
Ze zeggen niet voor niks dat deze medicatie eigenlijk for life is. Al zijn er mensen die er nu helemaal van af zijn en ook echt op gewicht blijven.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:17

ik neem nu de helft van mijn startdosis, maar soms denk ik wel eens ( heb het nog niet gedaan) om terug te gaan naar 2.5 mg. Ik ben er wel van overtuigd dat ik het ga blijven nodig hebben in mijn leven en dat helemaal zonder voor mij te moeilijk gaat zijn. Gelukkig kan dit. Anderzijds heb ik een vriendin in de medische sector en zij vindt dit echt ongezond om daar op te blijven, omdat er nog te weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar gebruik op lange termijn.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:20

Deertje schreef:
ik neem nu de helft van mijn startdosis, maar soms denk ik wel eens ( heb het nog niet gedaan) om terug te gaan naar 2.5 mg. Ik ben er wel van overtuigd dat ik het ga blijven nodig hebben in mijn leven en dat helemaal zonder voor mij te moeilijk gaat zijn. Gelukkig kan dit. Anderzijds heb ik een vriendin in de medische sector en zij vindt dit echt ongezond om daar op te blijven, omdat er nog te weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar gebruik op lange termijn.

Hoezo te weinig onderzoek? :o? Mensen met diabetes zitten er ook levenslang aan

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:23

Wat vervelend dat het afbouwen zo lastig is. Ik hou er wel rekening mee dat ik dit de rest van mijn leven zal moeten gebruiken.

Deertje schreef:
Anderzijds heb ik een vriendin in de medische sector en zij vindt dit echt ongezond om daar op te blijven, omdat er nog te weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar gebruik op lange termijn.

Tenzij je vriendin onderzoek doet naar dit onderwerp mag je die mening echt met een korrel zout nemen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:54

Wat vervelend Deertje.
Je zou ook nog tussen de 1,25 en 2,5 in kunnen gaan zitten, of een iets kortere interval dan 7 dagen? Misschien dat dat beter gaat? Ik snap dat de meningen daarover verdeeld zullen zijn, maar misschien werkt het voor jou beter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:01

Deertje: en 2,5 en dan om de week? Dus elke 14 dagen?
Ik zou eerst weer teruggaan naar je startdosering. Dat even aankijken en dan eventueel om de week doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:54

Dat lijkt mij moeilijker.
Ik doe deze week een dag langer met de spuit en ik heb wel echt honger vandaag (vanavond spuiten).
Normaal ontbijt ik pas tegen half 10.
Vanmorgen al in 7 uur gegeten omdat ik met de auto naar de garage moest.
Op de terugweg kreeg ik buikpijn van de honger, althans zo voelde het.
Het zweet brak me uit.
Thuis een grote kop thee genomen.
Net de hond uitgelaten en weer flinke trek, dus ik zit nu aan mijn 2e ontbijt.

Deze site zie ik op Facebook veel voorbij komen, met heel veel vega(n) gerechten met heel veel eiwitten, misschien heeft er iemand wat aan.
Wel even kijken naar de calorieën:
https://plantbaes.com/

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:08

@deertje tegen de tijd dat ik mot gaan stabiliseren (Nu op een BMI van 26.6) dan verwacht ik dat ik dat ook ga hebben. Waarom? Ik merk dat ik nog steeds enorm naar zoet/eten kan hunkeren als voorbode van migraine. Heb ik altijd al gehad en dat heb ik met Ozempic ook nog steeds. Wel minder overigens, maar ik heb duidelijk eetdrang tov dagen dat ik geen migraine heb.
Ik verwacht dus met stabiliseren dat die dagen ook weer erger gaan worden. We gaan het wel zien.

Ik heb Wellis ook nog even 'gesproken' (mee gemaild) Zij geven aan dat de misselijkheid en vermoeidheid vooral hoort bij het opbouwen, dus kan best zijn dat het toch beter gaat worden.
Ze adviseren dus wel door te gaan. Ik moet vandaag eigenlijk 1mg gaan prikken en ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Even zien hoe het over een paar weken gaat.
Tenzij de bijwerkingen te erg worden, dan ga ik terug naar 0.5 of zelfs 0.25

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:31

Suzanne F. schreef:
Deertje: en 2,5 en dan om de week? Dus elke 14 dagen?
Ik zou eerst weer teruggaan naar je startdosering. Dat even aankijken en dan eventueel om de week doen.

ik denk dat dit moeilijker is. Ik spuit op woensdag. De dagen die moeilijk zijn zijn ma-di- woe. Dus de drie dagen voor het spuiten, het weekend gaat nog heel goed. (gelukkig)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:53

Ik ben ook aan het afbouwen en merk dat ik met name in de ochtend meer honger heb, maar ik moet natuurlijk ook meer eten dus dat komt wel goed uit. In het begin was ik wel bang dat als ik in de ochtend zoveel zou bunkeren ik de dag verder niet door zou komen, maar dat is gelukkig niet het geval.

Ik was al nooit een zoetekauw dus daar kan ik niet over meepraten. Ik had gisteren wel voor het eerst echt last na het eten, maar ik denk dat dat meer komt door een vette maaltijd na weken of maanden alleen maar gezond eten dan dat het echt aan de medicatie te wijten is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:50

Kreeg net dit bericht

Belangrijke informatie over anticonceptie en GLP-1-geneesmiddelen Deze algemene informatie is bedoeld voor alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd die gebruikmaken van onze dienst. Wij willen uw aandacht vestigen op nieuwe informatie over anticonceptiva in combinatie met behandeling met GLP-1-geneesmiddelen, in het bijzonder Mounjaro® (tirzepatide) Als u anticonceptiepillen gebruikt en tegelijkertijd wordt behandeld met Mounjaro, wordt het aanbevolen om: gedurende ten minste 4 weken na de start van de behandeling, aanvullende bescherming te gebruiken, zoals condooms, en bij elke dosisverhoging opnieuw, gedurende 4 weken aanvullende bescherming te gebruiken. De reden hiervoor is dat GLP-1-geneesmiddelen de opname van anticonceptiepillen kunnen verminderen, vooral bij mensen met overgewicht of obesitas, waardoor de betrouwbaarheid van de bescherming tegen zwangerschap af kan nemen. U kunt ook overwegen om over te stappen op een niet-orale anticonceptiemethode, zoals een spiraaltje, dat niet op dezelfde manier door GLP-1 wordt beïnvloed. Met vriendelijke groet, Het Yazen-team

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 20:53

Ik had het bij de apotheek gevraagd en zij zeiden dat het voor hen ook nieuw was dat nieuwsbericht.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:02

Oh apart hoe dat kan verschillen per locatie! Toen ik mijn spuit vorige week ging halen werd ik erop gewezen door mijn apotheker en ik was diezelfde dag ook al gebeld door de huisarts. Ze zitten er nogal bovenop hier :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:39

Heel raar ja!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:34

Volgens mij is er ook nog geen officiële risicocommunicatie uitgegaan richting de zorgverleners. Ik heb hem iig nog niet voorbij ziet komen buiten het recente nieuwsbericht in de media.

Edit/
https://www.linkedin.com/feed/update/ac ... 8898165762

Vooralsnog is er alleen in de UK een beoordeling gedaan en is de betreffende informatie nog niet ingediend/beoordeeld door de Nederlandse of Europese autoriteit. Dat verklaart de praktijkvariatie over dit onderwerp op dit moment wel.
Ik vertel het nu uit voorzorg overigens wel in de spreekkamer, met de slag om de arm dat we het niet helemaal zeker weten.