Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMAY1990

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:16

Ik heb 2 of 3 jaar terug in Egmond de 10 gelopen, omdat ik de halve toen (nog) niet aandurfde. Het stuk over het strand kan echt heel zwaar zijn als je wind tegen hebt en volgens mij is die kans aanzienlijk. Het is wel een gave route overigens, maar je kan je nergens verstoppen voor de wind op dat stuk. En het strand weer af een duin op is ook noet even fluitend naar boven lopen. Maar wel een mooi uitdagend doel zou ik zeggen

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:44

Ik zag net op Facebook de Ultra challenge voorbijkomen. Als je in 2025 12 ultra's aflegt verdien je een gouden medaille. Bij 4 een bronzen en ik geloof 8 een zilveren. Misschien een leuke challenge voor iemand hier? :+

Ik heb net ff een mini rondje van 4km gedaan. Eerste km was 5:40. Daarna steeds een beetje sneller, laatste km was 5:17. Hartslag bleef ook onder de 160 (behalve de laatste km), wat voor mijn doen heel laag is! Mega tevreden dus!

Zondag de singelloop Breda 10km. Heb daar zeker vertrouwen in!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 23:55

Leonie, lastig om een nieuw doel te bedenken! Misschien een afstand tussen de HM en marathon in? Een keer een 30 lopen, eventueel een trailrun?

Iirrssjjee, die challenge is van Trail Events, hebben ze elk jaar, de Dutch Ultra Series. Mijn eerste ultra die ik eind dit jaar ga lopen is een uit die serie. Lijkt me best tof om over een paar jaar een keer voor zo’n bronzen plak te gaan. :D

Fijn dat je hartslag zo laag bleef! Leuk dat je ook een singelloop hebt zondag, alleen net een andere stad.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 23:59

Ik heb de HM in Egmond in 2015 gelopen. Echt mooi om te doen. Er was toen storm en hoog water waardoor de run een uur uitgesteld werd. Ik vond het strand niet extreem pittig ondanks de harde wind schuin tegen. Ik ben toen dicht achter iemand anders blijven lopen, had ik een mooie windbreker. Stuk door de duinen loopt ook gaaf.
Het vervelendste vond ik de bussen naar en van Egmond, je mag dan met de auto Egmond niet in. De heenweg viel de wachttijd mee maar terug hebben we (ik liep toen met Fleur van Bokt) anderhalf uur in de rij staan wachten voordat we met de bus Egmond weer uit konden. Dan ben je koud, stijf en moe en toen moesten we in het donker nog ruim anderhalf uur naar huis rijden. Dat vond ik zwaarder dan die hele marathon.
Om die reden zal ik hem ook niet nog een keer gaan lopen, mocht ik ooit weer zover getraind raken.
Wellicht is het beter te doen als je met de trein reist, maar daar heb ik geen ervaring mee. Weet ook niet of je dan te voet naar het station kunt daar of dat je dan ook van de bussen afhankelijk bent.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 07:02

@Busymissy, ooh wat irritant! Dat snap ik dan heel goed ja! Daar zit/sta je zo niet op te wachten op zo'n moment.... Na de dam tot damloop konden wij wel echt meteen de bus in naar het parkeerterrein, alleen hebben we toen meer dan een half uur erover gedaan om het terrein af te komen (maar toen zaten we gelukkig al in de auto). Sommigen stonden er al toen we aankwamen en stonden er nog toen wij er inmiddels al af waren... Toen met de zevenheuvelenloop ook echt dik 40min extra reistijd gehad met de bus (ov) om Nijmegen uit te komen.... Maar toen zaten we dus gelukkig ook al in de bus. Dat is het nadeel van zulke grote evenementen... Metro en trein naar Rotterdam zaten met de marathon ook tjokvol (stoptrein stopte niet eens meer op tussenliggende stations).

Circuit run Zandvoort waren we met de auto geparkeerd bij de golfbaan vlakbij het circuit en dat is eigenlijk het snige grote evenement waar we echt zo weg konden komen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:01

Zo lang wachten is echt niet fijn. Ik hoop dath et bij de 4 mijl beter geregeld is over 1.5 week.
Ik wacht nog op m'n startnummer per post overigens. Doe zou opgestuurd worden, heb wel m'n nummer per mail ontvangen, maar had hem dus ook al in de post verwacht.

Hier gisteren gekeken bij een loopgroep. Is klein groepje, wel aangesloten bij de atletiekunie. Als ik een wedstrijdlicentie zou willen, dan kan dat gewoon, maar zal de enige zijn. Ik heb uitgelegd dat ik die dan puur en alleen wil voor een aantal runs om vooraan te starten i.p.v. in een lotingswave 2 uur nadat de eersten van start gegaan zijn. Maar goed, zo ver is het nog niet. Groepje is wel gezellig, doen intervallen zodat iedereen bij elkaar kan blijven.

Het lopen bij mij ging helaas niet echt fijn. Ik wilde op gevoel lopend er naartoe, is 4,2km. Dat ging eigenlijk best lekker (wel te langzaam met 8.30 per km, soms zelfs 8.45, maar ok, het was nog een herstelrun), zelfde gedaan als met die trainer woensdag. Maar helaas over een losliggende tegel gestruikeld omdat ik te relaxed liep, dus knie stuk, gat in m'n loopbroek (en die was net nieuw, dus die moet dan nog maar 2 jaar mee met gat, want ik gooi geen kleding weg waar een ongelukje mee gebeurd is, die draag ik rustig af en als het kleding voor net is, dan blijft het ook kleding voor net bij mij).
Daarna de training rustig aan gedaan.
En toen ik weer naar huis moest was het kwartje op. Ik had wel een jasje meegenomen voor het geval ik terug zou willen wandelen, maar zelfs met jasje was het nog erg koud.

Als ik volgende week weer meetrain, dan ga ik direct van de loopgroep naar het zwembad en nog even zwemmen. Kijken hoe dat bevalt, want de loopgroep is op mijn zwemavond, en ik wil voordat ik besluit om lid te worden eerst weten of de combi werkt.

Er is hier werkelijk niet 1 loopgroep die op woensdagen of maandagen traint. Dat zijn eigenlijk de dagen dat ik wel kan. De rest zit op de andere dagen en dan kan ik in principe niet.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:09

O dat is irritant ja, als je zo lang moet wachten voor je weg kan.
Egmond nooit gedaan, lijkt me pittig maar wel leuk!

Ik vond afgelopen jaar Zandvoort ook pittig, waaide toen zo hard.
Dat was toen ook drama met auto om er te komen, stond helemaal vast. Ben uitgestapt en erheen gelopen, m’n vriend in de file om auto weg te zetten.

Bleeh, voel me echt niet fit. Vanochtend ook niet gelopen. Misschien vanavond klein rondje op rustig tempo, niet de 7k op 5:20 wat de bedoeling was.
Hopen dat ik me zondag beter voel.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:08

Hoi! Ben ik weer
Wat een afstanden zie ik voorbij komen _/-\o_
Ik heb zondag voor het laatst gelopen (7km) ging erg lekker. Heb deze week last v een kloof in mijn hiel. Althans het voelt als de grand canyon, al is het met het blote oog amper waar te nemen.

Ben nu aan het smeren, hopelijk kan ik morgen weer hardlopen.

Op 10 nov is de olympisch Stadionloop en ik zit eraan te denken om met de 10k mee te doen
Heeft iemand ervaring met deze run?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:15

Ik ga 10 km doen in Egmond! Het lijkt me een mooie loop. Ben ook lid geworden van Le Champion, zodat ik eerder kan starten (bij dit evenement scheelt het trouwens vrijwel niet).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:23

Leuk, lijkt me ook een mooie loop!
Maar ga me voorlopig nog niet inschrijven voor nieuwe loopjes.
Eerst marathon, daarna startbaanrun in m’n eigen woonplaats, en twijfel over zevenheuvelenloop en bruggenloop.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 12:33

Wat een dramaverhalen met dat reizen zeg, heel irritant.
Ben ik toch weer blij dat ik bijna altijd met kleine runs meedoe, waar gewoon een wc is en je op vijf minuten van de start parkeert.
Een tijd geleden nog eens met de 7h loop meegedaan omdat ik startnummers had gewonnen. Dat was wel de laatste keer weer. Veel te druk en gedoe met parkeren.

Germie ik denk dat je pas aan een wedstrijdlicentie hoeft te gaan denken als je de 10km in minder dan 40 minuten kan lopen.. en dat lijkt me erg hoog gegrepen. Ik zou dat uit je hoofd zetten.

Sall vervelend die kloven, ik heb het ook gehad een keer, bijna niks te zien maar doet echt pijn!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:36

Supervixen schreef:
Wat een dramaverhalen met dat reizen zeg, heel irritant.
Ben ik toch weer blij dat ik bijna altijd met kleine runs meedoe, waar gewoon een wc is en je op vijf minuten van de start parkeert.
Een tijd geleden nog eens met de 7h loop meegedaan omdat ik startnummers had gewonnen. Dat was wel de laatste keer weer. Veel te druk en gedoe met parkeren.

Germie ik denk dat je pas aan een wedstrijdlicentie hoeft te gaan denken als je de 10km in minder dan 40 minuten kan lopen.. en dat lijkt me erg hoog gegrepen. Ik zou dat uit je hoofd zetten.

Sall vervelend die kloven, ik heb het ook gehad een keer, bijna niks te zien maar doet echt pijn!!

Een wedstrijdlicentie is voor iedereen die bij de atletiekunie is aangesloten en dat wil. Er zijn geen restricties op snelheid. Dat is het mooie er van. En de prijzen zijn ook niet zo hoog als bij de knhs. Er is dus geen enkele reden om er niet over na te denken. En ik heb het nog niet, ben nog niet eens lid van de atletiekunie, maar ik overweeg het allemaal wel.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:42

Waarom zou je als langzamere loper vooraan willen starten..
bij de Cruijff loop stond ik in het voorste vak omdat ik best wat sponsorgeld had binnengeharkt. Ik kreeg de tip om in het midden te blijven zodat de snellere lopers dan aan de zijkanten konden inhalen.

Ik voelde mijzelf best asociaal, want had toch het idee dat ik anderen in de weg zat.

Bij de polderloop ben ik achteraan gestart en heel fijn mijn eigen run kunnen doen en heb een mooie tijd neergezet én haalde heel veel mensen in :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:54

Het gaat om een gunstiger wave. Dat is wat anders dan vooraan starten. ;) En de plek in een gunstiger wave bij sommige lopen is voor iedereen bereikbaar met die licentie. Dat zou mij 2 uur wachten schelen bij de 4 mijl (en nee, die wave is niet op basis van opgegeven eindtijd, want dat hoefde niet, dus puur pech).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:10

Ik vind dat best wel een gekke reden om een wedstrijd licentie te hebben eigenlijk.

Ik start liever in een vak met m’n eigen snelheid of net 1 sneller. Wil ook nooit vooraan in het vak staan, maar halverwege en dan rechts.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:14

Ik snap ook niet waarom je daar geld aan zou uitgeven..
dan zou ik liever een nieuwe broek kopen als er een gat in zit..

Ik ga een weekendje naar de Ardennen met vriendinnen. Geen hardlopers helaas maar misschien dat ik zelf ergens nog een kort rondje maak.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:21

Oh leuk Namiro!

Heb vandaag een abs&arms workout gedaan op joetoep en vanavond naar Direct in Paradiso *\o/*

Morgen hopelijk hardlopen en zondag kickboksen *\%/*

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:21

Bedankt voor het delen van alle ervaringen. Ik ben er nog niet helemaal over uit :+
Wel hele vervelend zoiets BusyMissy. Ik pak meestal de trein naar grote events.
Leuk dat jij de 10 gaat lopen Tiggs!

Zandvoort heb ik echt drama verhalen over gehoord om daar van de parking af te komen. Ik wil die wel nog een keer lopen maar het komt steeds niet goed uit met andere runs.

Suliko, voor mij is een langere afstand niet persee nodig. Vind een halve echt ver genoeg. Ooit een keer een hele zou ik tof vinden maar denk niet dat ik daar dan maanden voor ga trainen :') meer een halve lopen, daar mezelf heel goed op voelen en dan denken, joh over week of 4/5 loop ik een hele en daar dan naartoe te trainen (om hem uit te lopen, geen pr).

Ik hoef echt geen wedstrijdlicentie, ben ik niet snel genoeg voor.
Als ik eventueel bij het event in november voor een pr wil gaan op 5km vraag ik gewoon of ik daar vooraan kan starten en daar doet dan ook niemand moeilijk over meestal. Volgens mij vinden die mannen het vooral grappig als jij als vrouw ertussen komt staan :') Ze vinden het doorgaans iets minder grappig als jij ze dan ergens later weer inhaalt.

Bij de Dam tot Dam werd er echt heel erg gepromoot links inhalen, rechts rustig lopen/wandelen. Dat werkte best goed alleen niet iedereen heeft hetzelfde gevoel bij rustig lopen. Dat maakt het wel lastig.

Vind het ook wel nadeel dat er in de winter gewoon niet zo gek veel events zijn en in het voorjaar kan ik nog even niks plannen. Maar goed, we blijven iig gewoon lekker trainen en dan zie ik wel wat er op mijn pad komt.

Gister wilde ik een klein rondje in zone 2 lopen. Zat op 6km/h, bleef gewoon in zone 1 hangen _O- pas op 5:40 kwam ik in zone 2 terecht. Ik zit altijd wel laag maar dit was wel beetje overdreven.

Ah Namiro daar gewoon lekker rondje doen kan natuurlijk ook nog, of gewoon lekker stevig wandelen.

Veel plezier vanavond Sall! En lekker is dat die afwisseling in je training, ik doe het ook. Heerlijk.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:28

Lekker Namiro, veel plezier!

Veel plezier Sall!

Zandvoort is wel leuk ja, alleen toen ik m liep was het drama weer. Zoveel wind, dat stuk op het strand was heftig.
Terugweg konden we zo wegrijden gelukkig, alleen heen was ellende.

Dat is wel laag ja Leonie!

Ik hoop dat ik me zondag beter voel. Anders ga ik voor een slome 10 km :')

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:34

Ik merk heel erg met het koelere weer dat mijn hartslag aanzienlijk lager is dan een week of 2 terug nog. Loop echt 10 slagen lager voor dezelfde snelheid, en probeer nu ook een beetje een mix te vinden van misschien wat sneller lopen en mijn doelhartslag wat naar beneden bijstellen. Waar mijn Z2 easy runs eerst doelhartslag 160ish hadden en pace ongeveer 7:15 min/km heb ik gister op 150ish gelopen met een tempo van 7:09 min/km over 10k bijvoorbeeld.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:48

Dat heb ik ook Imay, m’n hartslag ligt nu veel lager!
Wel fijn!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:30

Hier nu last van m'n schouder van die stomme stoeptegel. Gaat wel weer over, maar wel balen. De knie is wat beurs.

Zoals gezegd, ik ben er nog niet over uit met die wedstrijdlicentie. Maar het zou mij met die 4 mijl 2 uur schelen. Ik ga eerst sowieso kijken hoe dat bevalt met zo'n late wave, maar met de 4 mijl van Assen was het erg chaotisch, ineens lieten ze iedereen door en dat was niet duidelijk. Dat zou je dus niet hebben in zo'n wedstrijdvak. Waarbij je helemaal niet direct vooraan moet staan, achteraan in het wedstrijdvak kan ook. Maar je bent dan niet 2 uur na de eersten van start, of zit met zo'n chaos als laatst. En bij veel uitvallers is je wave in ieder geval gestart.

Het is niet anders dan een lidmaatschap van le Champion. Ook daar krijg je een eerder startvak. Maar daar valt niemand over (net als een te snelle eindtijd opgeven als dat gevraagd wordt, dat is ook geaccepteerd). Ik heb geen runs gedaan waar Champion organisator van is, maar dus wel waar de wedstrijdlicentie een voordeel biedt.
Ik ben nu gewoon aan het bedenken of het me die 27 euro waard is, want ik weet nog niet of ik zulke massa evenementen leuk vind of niet. De grootste, de 4 mijl moet nog komen.
En bij de meeste evenementen heb je niets aan een wedstrijdlicentie.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:33

Wauw germie, ik durf zelfs met 5:00 min/km niet in het wedstrijd vak te gaan staan. Ik sta anderen in de weg. Pas als ik inderdaad weer sub 4:00 min/km durf ik in dar vak te gaan staan. Ik denk wel dat de atletiekunie snel dingen moet gaan invoeren als iedereen denkt als jij.

Mooie loopjes komen er voorbij! Ik heb inderdaad ook een stuk lagere hartslag.

De halve van Egmond lijkt mij ook heel gaaf. Leuk om de ervaringen te lezen!

Ik heb net lekker 30 km gewielrend, even de beentjes los voor de trail van zondag.

Ik heb een vraag, ik ga verhuizen. Zijn hier lopers die ik misschien het een en ander mag vragen over lopen in Midden/west Brabant? Mag ook via pb :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:41

Het is dus niet anders dan een lidmaatschap bij Champion. Maar dat is dan wel geaccepteerd, heeeeel bijzonder.
Ik denk niet dat de atletiekunie wat gaat veranderen, want die willen ook gewoon centjes. :P
Het is is voor elke loper beschikbaar. Niets verkeerds aan dus. En heb je er problemen mee, dan moet je zelf ook maar 'je inkopen' denk ik dan. Je kunt hooguit krijgen dat runs geen aparte vakken meer gaan maken voor de licentiehouders. En dan zeggen mensen wel weer op die niet voor de prijzen meedoen, maar wel voor de voordelen, want die zijn er niet meer.
Maar goed, ik overweeg het dus, heb het nog niet. Sowieso niet meer in 2024. Ik heb maar een paar runs meer staan en dan moet ik eerst zien wat ik met mijn trainingsdip ga doen.

Die schouder begint echt te zeuren, baal daar wel van. En dan kom je een artikel tegen over 20.000 verwondingen door stoeptegels per jaar. :+
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... hard-op-mn

Gisteren had ik overigens weer hartslagzone 4, terwijl ik super langzaam liep en gewoon kon praten. Mijn hartslag schiet gewoon zodra ik ga hardlopen van onder de 90 naar 140. Iets er tussen lijkt er niet te zijn. :P

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:47

Maar zo draai je de boel echt wel om Germie... ''Ja als je er problemen mee hebt dan moet je het zelf ook maar doen''. Uhm, nee. Zo werken dingen niet. :+ Dat het mag betekent nog niet dat het de bedoeling is.
Volgens mij gaat het hier over sportief gedrag richting je medestarters, want je loopt gewoon mensen in de weg als jij in zo'n startvak staat. En dat het je twee uur scheelt is volgens mij echt onzin, maar als ik hier nu inhoudelijk op in ga gaat het waarschijnlijk toch weinig opleveren.
Ik lees vaker dat mensen jou heel terechte adviezen geven die je in de wind slaat, dus misschien moet ik ook maar gewoon op mijn handen gaan zitten. :)

Wat fijn van je hartslag IMAY! Goed teken!

En lekker fietsen is ook fijn ter afwisseling lies_sparkle!