Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:44

Eelmo mag je trots op zijn op 14 km en sterkte morgen met de spierpijn. Ik vind he foto's heel erg mooi.
Dat geldt ook voor die van Lizard en Susan.

Vandaag zijn wij naar de grotwoningen gegaan van Rojales. Toen de grotwoningen leeg stonden heeft de burgemeester van dit stadje ze aangeboden aan de kunstenaren van het stadje met als voorwaarden dat ze dan 1x per maand een kunstmarkt moeten houden. Dat is volgende week zondag als wij weg zijn. Maar vandaag waren er twee grot woningen open en het was erg mooi , apart en gaaf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het schelpenhuis, staat te koop voor 175 .000 euro en is een kolossaal huis

Bootsiebob

Re: Lekker (samen) veel wandelen is onze filosofie, op naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:31

Wat tof die woningen Pien!

Er is lekker gewandeld vandaag. Knappe prestatie Eelmo.

En Marlinde bijzondere foto’s

Lizard en SusanH ook eruit geweest. Ik heb even een rondje park gelopen, maar de wind was inderdaad erg koud :brr:

Las net van iemand een paar dorpen verderop dat er 8 volwassen zwijnen met minstens 15 jongen de weg overstaken. Ik hoop ze toch echt niet tegen te komen…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:54

In de auto wil ik ze wel tegen komen. Prachtig om ze over te zien steken!

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:28

Wat mooi,Pien.
En apart.

Marlinde,bij de ponies gewandeld.
Leuk.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:02

pien_2010 schreef:
In de auto wil ik ze wel tegen komen. Prachtig om ze over te zien steken!

In de auto wel, maar in het kletstopic had ik een link gepost. Er worden hier in de bossen bij mijn woonplaats mensen zomaar aangevallen door zwijnen. Ze blijven op wandelaars en honden inbeuken en hebben ook een man 17 hechtingen in zijn arm bezorgd door te bijten.
Wordt nu afgeraden om überhaupt in de natuur hier te wandelen of fietsen, staan overal borden sinds vorig weekend…

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:04

Gaaf die grotwoningen Pien.

Eelmo, super gedaan, sterkte met de spierpijn vast. Leuke foto's ook.

Lizard, jammer dat het zo koud was.

Heerlijk voor Coco om even lekker uit te razen en te spelen.

Zwijnen zijn niet grappig om tegen te komen. Ze kunnen behoorlijk wat schade aanrichten (zoals Bootsiebob al schrijft)
Hier mogen ze ook gewoon afgeschoten worden, omdat ze ze hier niet willen hebben.

Mooi die oude steenfabriek Marlinde.

Ook hier was het een koude wind, al merk je in het bos niet zoveel van.
Eerst een stuk met man en Nala, maar dat was niet zo lang, dus zijn Nala en ik naar huis gelopen en mijn man reed de auto naar huis(waren niet ver weg)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:57

Noordje gaaf je foto's die echt het totaal tegenovergestelde zijn met alles als die van mij!

Zwijnen mogen in Frankrijk ook afgeschoten worden. Heftig verhaal Bootsiebobs.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:40

Bootsiebob dat is wel apart voor deze tijd van het jaar. Meestal zijn ze alleen zo link in het voorjaar. Is er te weinig te eten voor ze?

Pien wat leuk en fleurig die woningen met al die kleurtjes.

Marlinde mooi die steenfabriek in de uiterwaarden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:47

Mooie wandelingen en foto's allemaal.
De N70 wil ik ook nog wel een keer lopen.
Pien, leuk die grotwoningen. Lekker koel wonen ook.
Bootsie, doe je voorzichtig met al die zwijnen daar?!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:59

Wat mooi Noordje en sportief geweest!
Nala had het weer naar haar zin :D

Voorlopig ga ik hier niet wandelen, maar mijn hardlooproutes gaan weliswaar over de verharde weg, het bos en de weilanden zijn altijd dichtbij. Ik hoop ze echt niet op de wegen tegen te komen. Zó hard kan ik niet rennen :')
Ze zijn slechtziend, achter een boom verstoppen schijnt te helpen.
Hoewel, dat stond in hetzelfde artikel waarin ook gezegd werd dat je tegen ze moet praten: “Hallo zwijn” en “boe” moet roepen _O-

Ik citeer de website van RTL Nieuws:

"Afgelopen weekend was het hele bos bedekt met een dik pak sneeuw. De paden zie je niet meer, dus mensen hebben overal gelopen."

Daar raken wilde zwijnen - die normaal gesproken rustig in de bosjes liggen - behoorlijk gestrest van. "Zeker nu ze jongen hebben. Dat geeft confrontaties."
(…)

"Een zwijn eruit rennen lukt je niet, dat moet je niet doen." Als je er één ziet, moet je kenbaar maken dat je er bent. "Praat gewoon. Zeg: hé hallo. Maak geluid en dan lopen ze van je af."

Komen ze toch op je af, klim dan ergens op. "Op een hek of in je auto. Ze zien ook vrij slecht, dus je zou ook achter een boom kunnen gaan staan. Dan rennen ze voorbij." Wat je ook kunt proberen is je groot maken en boe roepen. "Maar dat geeft geen garantie."

De reacties hierop waren hilarisch :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 04:04

Het is ook een hilarisch verhaal. Hahaha

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 07:47

Ik dacht dat ze zo agressief waren, zijn ze misschien dan ook maar ook makkelijk te foppen of af te schrikken blijkbaar :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 09:21

Heftig Bootsiebob! Welke omgeving is dit precies?

Ik vind dat ook tegenwoordig wel best een ding als je dan zo alleen in de bossen loopt - ook met de wolven die rondzwerven in de omgeving en niet schuw zijn. Ik heb dan ook Arya nog mee, maar vind dat niet perse een voordeel want wil juist niet dat er met haar iets gebeurd en zij zou me wel willen beschermen met zo'n dieren.

En ze hebben tegenwoordig ook zeker niet meer alleen in het voorjaar jonkies, dat is helaas gewoon in de praktijk niet zo en ze zijn ook niet perse altijd schuw, zeker als je met pech onverwachts toch te kortbij bent, wat Kan gebeuren. Bij m'n ouders in het dorp zat er afgelopen najaar een koppel met jonkies, vlak naast de speeltuin. In alle tijd dat ik leef kan ik me niet herinneren dat ze ook ooit zo dichtbij in 't dorp hebben gevestigd bv, dus je merkt ook wel echt verandering hierin. Daar hebben ze dus ook maandenlang een groot deel vh buitengebied afgezet zodat je nergens door kon als wandelaar. Ze zaten veel in de boerenvelden meteen onderaan de straat van m'n ouders - die wonen ongeveer 200m van de speeltuin vandaan. Net als de wolven nu, die zitten ook steeds meer in de regio. Het is gewoon steeds meer opletten geblazen.

Vorige week nog iemand met een roedel honden van 7 waarvan de honden zich kenbaar maakten bij struiken waar een grote beer in zat die ze is aangevlogen. Die was naar schatting zo'n 150kg zwaar. Die zou ik ook niet willen tegenkomen, die is ook in de aanval gegaan omdat ie zich logischerwijs bedreigd voelde, maar de wandelaar in kwestie had 'm gewoon echt niet gezien en stuitte er dus met heel veel pech en toeval bovenop, dus dat was ook echt schrikken.

Meestal wijken ze wel voor je, als ze je horen, maar je moet met pech idd toch per ongeluk maar te kortbij zijn ja, dat is echt gevaarlijk. Je hebt ook gewoon geen garantie meer dat ze alleen jonkies in het voorjaar hebben, want dat is gewoon niet (meer) zo, dat zien we hier in de regio wel goed genoeg. Ik ben ze nog niet face to face tegengekomen kortbij gelukkig, hoop het ook zo te houden. Wolven idem dito, al zijn ze wel al kortbij gesignaleerd- maar hier lopen we momenteel toch niet echt dus dat scheelt dan maar met dit :') Ik merk aan Arya wel heel snel wanneer er wildzwijn sporen zijn, dus dan ben ik al wel extra alert bv. Ze ruikt dat gelukkig altijd heel goed, want sommige sporen en zeker in herfst enz, zie je niet altijd meteen zelf. Wel belangrijk dus dat je gewoon zoveel mogelijk op paden blijft. Nog genoeg mensen die zo graag afwijken om de speciale plekjes te zoeken, maar in zwijn gebied e.d. zou ik dat dus ook gewoon echt sowieso niet doen - tig meer redenen waarom niet natuurlijk, maar dit is dan wel al een grote reden haha.

--

Verder weer veel mooie wandelingen gezien hier, fijn om via jullie mee te kunnen genieten van al het moois buiten <3

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:48

Hey Marlinde, bekend stuk! Daar heb ik afgelopen zomer ook gelopen :D

Lizard, koude wind gisteren idd. Wel mooie foto's!

Susan, blije hond! De mijne bleef gisteren thuis, die had ik het laatste stuk kunnen dragen :+

Noordje, mooi die wolken op je eerste foto! En blije Nala!

Pien, wat een kleurrijke foto's! Leuk!

Boots, ik snap je vrees voor de zwijnen, zeker met klein grut. Al zijn de biggen wel schattig, met hun pyjama aan <3 Ik zou iig 100x liever een wolf tegenkomen dan een wild zwijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:51

O nee echt niet. Doe mij maar een zwijn dan toch. Die ken ik. Ben ik vaak tegen gekomen en is tot nu toe altijd goed gegaan.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 12:15

@Cursebreaker deze omgeving: Kalverbosch, Humcoven, Vliek, Waterval en Raar. Precies mijn hardloopgebied -O-

Ik herinner me nog de das die ik tegenkwam. Liep ineens een meter achter mij het pad op. Ik schrok, de das schrok en we bleven allebei in de freeze modus. Totdat de das ineens in de fight modus ging en begon te grommen. Al zijn haren rechtop, zichzelf groot maken. Ik had het niet meer. Gelukkig ging het snel over in de flight modus en daar scheidden onze wegen. Was heel bijzonder, ik wilde al zó lang eens een (levende) das zien.
Maar een boos zwijn, nee dank je.. ik zou het in mijn broek doen. Wel vind ik het prachtige dieren

Edit ik lees zojuist dit %)

Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:02

Een hond van een cursist bij onze hondenschool is een tijdje terug ook gegrepen door een zwijn. Klein wonder dat die hond het overleefd heeft. Zwijnen zijn echt niet om mee te lachen. Het zal je maar gebeuren in je eigen tuin #)

Dassen zijn ook geen lieverdjes (was tot de wolf het grootste roofdier in NL), maar wel een hele bijzondere ontmoeting Boots!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:29

Nee een boos zwijn vind ik ook niet om te lachen. Teckel van mijn ouders (hond is inmiddels al jaren hemelen) heeft ooit vliegles gehad. Ze deed waar ze voor gefokt is (in losloopgebied) ze kwam een grote keiler tegen en plaatste hem. In Teckel termen, ze ging voor hem staan en ging heel irritant staan blaffen. Doel is dat het zwijn blijft staan en de jager hem dan kan schieten. Nu was er natuurlijk geen jager bij, alleen mijn moeder en die kreeg een hartverzakking en een nog grotere toen het zwijn de kop omlaag deed, en de hond zo de lucht in werd geslingerd. Saartje bleef liggen. Mijn moeders eerste gedachte was die hond is hardstikke dood. Wat doet die domme hond zodra ze bijkomt, luid blaffend achter dat beest aanrennen. Gelukkig was het zwijn een stuk sneller en kwam er geen nieuwe confrontatie.

En ik heb op een jachtdag meegemaakt dat het zwijn wel geraakt werd, maar net niet goed genoeg. Ik kan je vertellen, dan zijn ze ook niet blij. Dat geluid vergeet ik nooit meer. Ik heb hem niet gezien, wel op een paar meter van me af gehoord (begroeing is daar heel erg dicht). Uiteindelijk heeft de hond hem gevonden (spoor gevolgd) en is hij zoals dat heet, afgestoken. Was ook een behoorlijk groot zwijn. De hond die wij toen mee hadden wist wel instinctmatig dat zwijnen dieren zijn om respect voor te hebben, die ging heel dicht bij ons staan. Alsof wij ook iets uit konden halen. Gelukkig goed afgelopen. Heb wel eens een filmpje gezien waarop het iets anders af liep.

Maar toch zie ik liever zwijnen dan een wolf. Ik heb echt wel angst om die tegen te komen onderweg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:39

De das hebben we een tijd geleden goed gezien in onze tuin. Totaal 3x. Nu nog af en toe de sporen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:06

Vandaag wilden we flamingos spotten hetgeen niet lukte. Wel lekker gewandeld in nieuw gebied.

Deze mozaïek borden stond langs de boulevard en ik vind ze zo mooi
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tja en vakantie met wijntje met zicht op zee is niet te versmaden

Afbeelding

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:29

En alweer mooi.
Geniet er van ,Pien!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:52

Wat een prachtige blauwe lucht pien

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:57

Leuk die mozaïeken.
En de kleur van de zee en de lucht, ik blijf het prachtig vinden <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:37

Genieten Pien <3

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:31

Mooie fotos Pien!

Wat een nare verhalen met die zwijnen!