Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:ElSea schreef:Voor de ziekenhuis opnames discussie is het wel zo makkelijk om daar gewoon cijfers bij te pakken IPV via via verhalen lijkt mij.
[ [url=m/s9GPgs.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Ja maar die zijn dus niet waar volgens TS en diens vriendin.
Dus ja, dan ben je best snel uitgepraat
ElSea schreef:Ik moet eigenlijk zeggen dat ik de cijfers minder spannend interpreteer dan de maatregelen die nu genomen zijn... Als je alles bij elkaar optelt liggen er nu 1500 mensen in het ziekenhuis. Op 15 miljoen?lijken me luttele cijfers. Het zou voor mij in ieder geval niet voldoende zijn om een gedeelte van de samenleving ten gronde te richten..
Dimphyl schreef:Tja, aan de andere kant heb ik dan een vriendin die in ziekenhuis werkt in 'het koploper' gebied qua besmettingen nu. Die zegt dat er bij hun op dit moment maar 3 patiënten liggen met überhaupt postieve corona test, en dat er al vanaf t begin met de cijfers wordt gespeeld.
ElSea schreef:Ik moet eigenlijk zeggen dat ik de cijfers minder spannend interpreteer dan de maatregelen die nu genomen zijn... Als je alles bij elkaar optelt liggen er nu 1500 mensen in het ziekenhuis.
Citaat:Daarnaast, als ze dan echt zo bang zijn en ik het mis heb: waarom zijn niet noodzakelijke winkels nog open?
Citaat:Waarom gaan we met z'n alle met een papiertje voor ons gezicht massaal naar winkelboulevards/tuincentra?
Citaat:Ik vind dat die sectoren ook best mogen bloeden persoonlijk
Magrathea schreef:Vandaag zag ik dat Bill Gates in 2015 een tedtalk heeft gedaan over dat we niet voorbereid zijn een aanstaande pandemie (en stipt echt exact de punten aan waar we nu tegenaan lopen).
Vraag me toch af hoe mensen die denken dat hij ons allemaal dood wil hebben dat verklaren. Als dat zo was, waarom reikte hij de wereld dan vijf jaar geleden de nodige voorbereidingen op een presenteerblaadje aan?
@blue_eyes, ik zal eens kijken of ik de tekst kan kopiëren.
verootjoo schreef:Elsea, dan tel je verkeerd, want je telt alleen de COVID mensen denk ik. Alle andere mensen die ziek zijn liggen ook in het ziekenhuis heDe IC is niet alleen bezet met COVID patiënten, maar ook met andere mensen die IC zorg nodig hebben, of bv na OK, of na een ongeluk.
Daarom is het zo belangrijk plekken open te houden, je wilt niet na een ongeluk iemand niet op kunnen nemen omdat je vol ligt, of een kritiek iemand helemaal naar de andere kant van het land moeten sturen met alle risico’s van dien.
De totale IC bezetting zit nu op 900. Dat is veel. Er zijn 1150 IC bedden en de cijfers lopen op. We zitten nu in NL heel kritiek of er de komende tijd genoeg plek blijft.
Hoe kan het in jouw ogen niet leiden tot volle ziekenhuizen?? Maar goed dat jij de statisticus niet bent die het OMT adviseert
ElSea schreef:Maar als je kijkt hoe snel dat ging in maart, en we nu al anderhalve maand (!) geen exponentiële toename zien in overlijdens/ziekenhuisopnamen vind ik dat bijzonder te noemen.
Shadow0 schreef:ElSea schreef:Maar als je kijkt hoe snel dat ging in maart, en we nu al anderhalve maand (!) geen exponentiële toename zien in overlijdens/ziekenhuisopnamen vind ik dat bijzonder te noemen.
Die is wel te zien in ziekenhuisopnamen. Alleen nog niet in dezelfde vorm gearriveerd op de IC.
Maar waar wachten we dan op? Tot die mensen wel levensbedreigend ziek zijn en doodgaan?
lenaa_tje schreef:Shadow0 schreef:Die is wel te zien in ziekenhuisopnamen. Alleen nog niet in dezelfde vorm gearriveerd op de IC.
Maar waar wachten we dan op? Tot die mensen wel levensbedreigend ziek zijn en doodgaan?
Er is gelukkig wel een betere manier van behandelen.
Citaat:Onverwacht is de kortere ligduur niet. Artsen hebben het virus dit halfjaar beter leren kennen en weten beter wat ze wel of niet moeten doen. Zo reageert bij een deel van de patiënten het immuunsysteem te heftig; zij kunnen baat hebben bij ontstekingsremmers als prednison. Artsen hebben ook geleerd dat Covid-19 meer is dan een longziekte. Men is nu eerder verdacht op hartproblemen of ander orgaanfalen.
secricible schreef:Ik denk dat lenaatje doelt op het rapport van september van nice, waarin zij aangeven dat de ligtijd fors verkort is en de verklaring van o.a. Gommers dat ze het virus beter kennen en beter weten wat ze moeten doen.
Niet dat er een perfecte behandeling is nu, of een medicijn. Maar men weet wel waar ze alert op moeten zijn en welke medicijnen niet aanslaan, of juist wel.Citaat:Onverwacht is de kortere ligduur niet. Artsen hebben het virus dit halfjaar beter leren kennen en weten beter wat ze wel of niet moeten doen. Zo reageert bij een deel van de patiënten het immuunsysteem te heftig; zij kunnen baat hebben bij ontstekingsremmers als prednison. Artsen hebben ook geleerd dat Covid-19 meer is dan een longziekte. Men is nu eerder verdacht op hartproblemen of ander orgaanfalen.
secricible schreef:Ik denk dat lenaatje doelt op het rapport van september van nice, waarin zij aangeven dat de ligtijd fors verkort is en de verklaring van o.a. Gommers dat ze het virus beter kennen en beter weten wat ze moeten doen.
Niet dat er een perfecte behandeling is nu, of een medicijn. Maar men weet wel waar ze alert op moeten zijn en welke medicijnen niet aanslaan, of juist wel.Citaat:Onverwacht is de kortere ligduur niet. Artsen hebben het virus dit halfjaar beter leren kennen en weten beter wat ze wel of niet moeten doen. Zo reageert bij een deel van de patiënten het immuunsysteem te heftig; zij kunnen baat hebben bij ontstekingsremmers als prednison. Artsen hebben ook geleerd dat Covid-19 meer is dan een longziekte. Men is nu eerder verdacht op hartproblemen of ander orgaanfalen.
Ik vind een afname van ligduur van 22 naar 8 dagen niet een klein beetje, dat is bijna 66%.
Edit: sorry, wiskunde is niet mijn beste vak
Dimphyl schreef:Als reactie op de vragen over mijn vriendin: ik ga daar geen antwoord op geven omdat er achter de schermen ook vanalles speelt en zij al op de vingers is getikt over dingen die ze niet mag vertellen. (Dus niet, dingen die niet kloppen, maar echt dingen die ze niet mag vertellen)
Maar goed, volgens haar zijn er op dit moment, in het ziekenhuis waar zij werkt
3 patiënten die echt voor covid in het ziekenhuis zijn, en verder nog een aantal die wel positief getest zijn of in afwachting van uitslag, maar die voor andere problemen opgenomen zijn.
Ook zegt zij dat het probleem met zorg tekorten op dit moment vooral ligt bij het veel vuldig testen, en dan in afwachting van uitslag een aantal dagen thuis moeten blijven, van de medewerkers. Dat is iets wat nodig is uiteraard, maar helaas geeft het wel nog meer druk op een team dat vóór corona eigenlijk al onderbemand was.
Dit hoor ik ook van mijn moeder, die is inmiddels al 4x getest, zonder klachten maar ivm contact met cliënt (thuiszorg) die ook getest wordt. Dus niet, personeel testen want client is positief getest, maar direct testen en in quarantaine tot uitslag omdat cliënt ook getest wordt.
Ik hoop vooral dat er straks echt een beter werkende, snellere test komt, zodat die druk al een stuk minder wordt voor de zorg.