Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:06

Dat van die ziekenhuizen en weinig patiënten hoor je wel meer

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:08

Janinevv schreef:

Hoor je wel meer. Online? Want dat vind ik wel een verschil met mensen die in een ziekenhuis werken of geen zorg krijgen vanwege Corona :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:09

Janinevv schreef:

Bron?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:12

Nee geen bron ik hoor het alleen soms.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:29

verootjoo schreef:
ElSea schreef:
Voor de ziekenhuis opnames discussie is het wel zo makkelijk om daar gewoon cijfers bij te pakken IPV via via verhalen lijkt mij.

[ [url=m/s9GPgs.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Ja maar die zijn dus niet waar volgens TS en diens vriendin.

Dus ja, dan ben je best snel uitgepraat

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik de cijfers minder spannend interpreteer dan de maatregelen die nu genomen zijn... Als je alles bij elkaar optelt liggen er nu 1500 mensen in het ziekenhuis. Op 15 miljoen? :o lijken me luttele cijfers. Het zou voor mij in ieder geval niet voldoende zijn om een gedeelte van de samenleving ten gronde te richten.

Ja er zijn veel besmettingen, en ja dat moet in de gaten gehouden worden. Maar op dit moment leidt het in mijn ogen niet tot overvolle ziekenhuizen en veel doden. Daarnaast, als ze dan echt zo bang zijn en ik het mis heb: waarom zijn niet noodzakelijke winkels nog open? Waarom gaan we met z'n alle met een papiertje voor ons gezicht massaal naar winkelboulevards/tuincentra? Ik vind dat die sectoren ook best mogen bloeden persoonlijk (en nee ik werk zelf niet in de horeca en heb er geen persoonlijke banden mee, behalve dat ik wel van uit eten gaan hou :D ).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:32

ElSea schreef:
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik de cijfers minder spannend interpreteer dan de maatregelen die nu genomen zijn... Als je alles bij elkaar optelt liggen er nu 1500 mensen in het ziekenhuis. Op 15 miljoen? :o lijken me luttele cijfers. Het zou voor mij in ieder geval niet voldoende zijn om een gedeelte van de samenleving ten gronde te richten..

Het virus en het gebrek(en het houden aan) aan maatregelen richt de samenleving ten gronde..

En zeg dat verder maar tegen het oververmoeide zorgpersoneel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:32

Dimphyl schreef:
Tja, aan de andere kant heb ik dan een vriendin die in ziekenhuis werkt in 'het koploper' gebied qua besmettingen nu. Die zegt dat er bij hun op dit moment maar 3 patiënten liggen met überhaupt postieve corona test, en dat er al vanaf t begin met de cijfers wordt gespeeld.

-sarcasme aan-
Nouja zeg, zitten ze in het werken-met-coronapatienten-topic gewoon alles bij elkaar te verzinnen!
-sarcasme uit-

Welk ziekenhuis? Welk gebied?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:34

Elsea, dan tel je verkeerd, want je telt alleen de COVID mensen denk ik. Alle andere mensen die ziek zijn liggen ook in het ziekenhuis he :+ De IC is niet alleen bezet met COVID patiënten, maar ook met andere mensen die IC zorg nodig hebben, of bv na OK, of na een ongeluk.

Daarom is het zo belangrijk plekken open te houden, je wilt niet na een ongeluk iemand niet op kunnen nemen omdat je vol ligt, of een kritiek iemand helemaal naar de andere kant van het land moeten sturen met alle risico’s van dien.

De totale IC bezetting zit nu op 900. Dat is veel. Er zijn 1150 IC bedden en de cijfers lopen op. We zitten nu in NL heel kritiek of er de komende tijd genoeg plek blijft.

Hoe kan het in jouw ogen niet leiden tot volle ziekenhuizen?? Maar goed dat jij de statisticus niet bent die het OMT adviseert :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-10-20 19:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:36

ElSea schreef:
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik de cijfers minder spannend interpreteer dan de maatregelen die nu genomen zijn... Als je alles bij elkaar optelt liggen er nu 1500 mensen in het ziekenhuis.

Volgens mij meer maar ik heb eigenlijk geen zin om die details op te zoeken. Maar nog even de basis van exponentiele groei: als het er nu 1500 zijn en je doet niets, dan zijn het er daarna 3000 en daarna 6000 en daarna 12000 en zo verder. Je snapt vast dat er een punt komt dat dat niet past.

(Dat punt is nu, maar als je dat niet gelooft dan kun je ongetwijfeld begrijpen dat dat hoe dan ook in zicht komt als groei door blijft gaan.)

En dan is de maatschappij minstens zo ontregeld als nu, alleen dan met veel meer doden. Dan zijn alle kleine dingen die we nu op kunnen lossen ineens ook mogelijk dodelijk.

Citaat:
Daarnaast, als ze dan echt zo bang zijn en ik het mis heb: waarom zijn niet noodzakelijke winkels nog open?

Goeie vraag, neem 'm mee naar onze regering. Die wil namelijk eigenlijk net niks: dat er problemen ontstaan als je helemaal niks doet is nu wel een beetje duidelijk, maar echt een goed plan bedenken om hier ook weer uit te raken... zover zijn we helaas nog niet.

Citaat:
Waarom gaan we met z'n alle met een papiertje voor ons gezicht massaal naar winkelboulevards/tuincentra?

Ik weet niet wie 'we' zijn, maar ik doe dat in elk geval niet.

Citaat:
Ik vind dat die sectoren ook best mogen bloeden persoonlijk

Dat klinkt nogal wraakzuchtig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:45

Vandaag zag ik dat Bill Gates in 2015 een tedtalk heeft gedaan over dat we niet voorbereid zijn een aanstaande pandemie (en stipt echt exact de punten aan waar we nu tegenaan lopen).
Vraag me toch af hoe mensen die denken dat hij ons allemaal dood wil hebben dat verklaren. Als dat zo was, waarom reikte hij de wereld dan vijf jaar geleden de nodige voorbereidingen op een presenteerblaadje aan? >;)

@blue_eyes, ik zal eens kijken of ik de tekst kan kopiëren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:05

Ja klopt, die tedtalk werd mij al aangeraden in maart, door een klant.

Die man is anesthesist in het VK. Zijn vrouw ook. Op dat moment had hij ouderschapsverlof maar zijn vrouw stond dagelijks tussen de Covid-patiënten op de Ic.

En toch, hij wilde midden in de lockdown een vloer vanuit NL geleverd hebben. En dan raak je aan de praat, heel wat mailtjes over de pandemie over en weer gegaan.

Nog niet eerder zo veel opgestoken van een klant. :)
Maar goed, hij raadde me ook direct aan die tedtalk te bekijken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:14

Magrathea schreef:
Vandaag zag ik dat Bill Gates in 2015 een tedtalk heeft gedaan over dat we niet voorbereid zijn een aanstaande pandemie (en stipt echt exact de punten aan waar we nu tegenaan lopen).
Vraag me toch af hoe mensen die denken dat hij ons allemaal dood wil hebben dat verklaren. Als dat zo was, waarom reikte hij de wereld dan vijf jaar geleden de nodige voorbereidingen op een presenteerblaadje aan? >;)

@blue_eyes, ik zal eens kijken of ik de tekst kan kopiëren.

Wetenschapoers hebben hier al echt jaaaaaaaaaaaren eerder voor gewaarscnuwd. Kan me herinneren dat ik al weleens documantaires heb gezien over allerlei mogelijke rampen. Daaronder ook het risico op een pandemie en dat ons reisgedrag een ziekte wel eens snel zou kunnen verspreiden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:25

Ik denk zelfs dat onze wereldwijde voorbereidingen in 2015 / 2016 kans hadden om een virus als dit te stoppen voor het helemaal uit de hand gelopen zou zijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:37

verootjoo schreef:
Elsea, dan tel je verkeerd, want je telt alleen de COVID mensen denk ik. Alle andere mensen die ziek zijn liggen ook in het ziekenhuis he :+ De IC is niet alleen bezet met COVID patiënten, maar ook met andere mensen die IC zorg nodig hebben, of bv na OK, of na een ongeluk.

Daarom is het zo belangrijk plekken open te houden, je wilt niet na een ongeluk iemand niet op kunnen nemen omdat je vol ligt, of een kritiek iemand helemaal naar de andere kant van het land moeten sturen met alle risico’s van dien.

De totale IC bezetting zit nu op 900. Dat is veel. Er zijn 1150 IC bedden en de cijfers lopen op. We zitten nu in NL heel kritiek of er de komende tijd genoeg plek blijft.

Hoe kan het in jouw ogen niet leiden tot volle ziekenhuizen?? Maar goed dat jij de statisticus niet bent die het OMT adviseert :')

Deze screenshot is van vandaag, van Nu.nl:
Afbeelding

Ik heb het over mensen die Covid hebben, en de maatregelen die daar effect op hebben. Waarom die andere mensen in het ziekenhuis liggen doet er verder niet toe lijkt me. Want ondanks dat dat de noodzaak wellicht doet toenemen voor een gebrek aan bedden, zullen we dan dus m.i. niet de oplossing bij Covid moeten zoeken maar bij de andere mensen die het ziekenhuis vol maken.

Verder vind ik het jammer dat je je post eindigt met zo'n sneer, doe ik ook niet bij jou. Laten we het even respectvol houden ondanks onze verschillende meningen, de smileys die jij gebruikt dragen daar niet aan bij.

Shadow, dat van die exponentiële toename snap ik. Maar als je kijkt hoe snel dat ging in maart, en we nu al anderhalve maand (!) geen exponentiële toename zien in overlijdens/ziekenhuisopnamen vind ik dat bijzonder te noemen. Wat het verschil is weet ik niet? Maar blijkbaar werkt dat bij deze golf zo.
Ben blij dat je het met me eens bent mbt andere sectoren. Hier in Amersfoort is het echt méga druk in IKEA's, Rituals winkels en dergelijke. En ja, er zal vast een maximaal aantal klanten per M2 gerealiseerd worden maar zover was de horeca ook al.
Wraakzuchtig, mwah. Kritisch wel.

Verder sluit ik m'n post graag af met het feit dat ik me uiteraard aan de maatregelen hou, niet geloof in grotere complottheorieën maar uit deze pandemie wel mijn politieke voorkeur bijstel zodat de minimale invloed die wij hebben wellicht zorgt voor andere beslissingen in de toekomst.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:44

Tuurlijk doet dat er alles toe! Doordat er veel mensen met covid in de ziekenhuizen liggen komt de reguliere zorg in het geding.
De oplossing ligt dus zeker wel bij het indammen van Corona.
Ik snap oprecht niet hoe je dat niet kunt zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:47

ElSea schreef:
Maar als je kijkt hoe snel dat ging in maart, en we nu al anderhalve maand (!) geen exponentiële toename zien in overlijdens/ziekenhuisopnamen vind ik dat bijzonder te noemen.

Die is wel te zien in ziekenhuisopnamen. Alleen nog niet in dezelfde vorm gearriveerd op de IC.

Maar waar wachten we dan op? Tot die mensen wel levensbedreigend ziek zijn en doodgaan?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:12

Shadow0 schreef:
ElSea schreef:
Maar als je kijkt hoe snel dat ging in maart, en we nu al anderhalve maand (!) geen exponentiële toename zien in overlijdens/ziekenhuisopnamen vind ik dat bijzonder te noemen.

Die is wel te zien in ziekenhuisopnamen. Alleen nog niet in dezelfde vorm gearriveerd op de IC.

Maar waar wachten we dan op? Tot die mensen wel levensbedreigend ziek zijn en doodgaan?

Er is gelukkig wel een betere manier van behandelen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:02

lenaa_tje schreef:
Shadow0 schreef:

Er is gelukkig wel een betere manier van behandelen.

Oja? En waar baseer je die kennis op? Want zover ik lees is men nog altijd zoekende naar de juiste behandelmethode. Er is íets meer bekend over het virus en het verloop, de behandeling is íets verbeterd ten opzichte van het voorjaar, maar heel veel beter is het nou ook weer niet. Opname duur is een klein beetje verkort, wat al winst is natuurlijk, maar ik zou er niet al te optimistisch over doen.

Die complottheorieën en andere downgrade berichten over corona kunnen wat mij betreft in de prullenbak. Wat ík een interessante vraag vind en graag beantwoord zou zien, is hoe het kan dat een heel groot deel (ca. 80%) van de mensen die besmet is (bijna) niemand besmet, maar er een relatief klein deel is (die overige 20%) die in staat zijn om heeeeel veeeeel mensen te besmetten. Een vrouw (Patient 31) in Noord-Korea was verantwoordelijk voor 5000! besmettingen. Hoe de f* kan dat? Ik heb nog niet gevonden of er onderzoek naar gedaan wordt hoe dat mogelijk is. Dat zou lijkt mij heel nuttig zijn. Maar ik kan me voorstellen dat dat een heel lastig onderzoek is maar volgens mij zou het waardevol zijn... Waardevoller dan een onderzoek naar of een mondkapje 5, 10, 25, 50, 75 of 100 procent beschermd tegen het virus.

Ik heb vreselijk te doen met het verplegend ziekenhuispersoneel en ik begrijp echt echt niet dat er mensen zijn die hun schouders erbij optrekken en alleen maar aan hun eigen ellende kunnen denken.

De inkomsten liggen hier al een tijdje stil en het ziet er naar uit dat dat voorlopig ook zo zal blijven zolang er PIEPPIEP-mensen zijn die weigeren om zich íets aan te trekken van de maatregelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:10

Ik denk dat lenaatje doelt op het rapport van september van nice, waarin zij aangeven dat de ligtijd fors verkort is en de verklaring van o.a. Gommers dat ze het virus beter kennen en beter weten wat ze moeten doen.

Niet dat er een perfecte behandeling is nu, of een medicijn. Maar men weet wel waar ze alert op moeten zijn en welke medicijnen niet aanslaan, of juist wel.

Citaat:
Onverwacht is de kortere ligduur niet. Artsen hebben het virus dit halfjaar beter leren kennen en weten beter wat ze wel of niet moeten doen. Zo reageert bij een deel van de patiënten het immuunsysteem te heftig; zij kunnen baat hebben bij ontstekingsremmers als prednison. Artsen hebben ook geleerd dat Covid-19 meer is dan een longziekte. Men is nu eerder verdacht op hartproblemen of ander orgaanfalen.

Ik vind een afname van ligduur van 22 naar 8 dagen niet een klein beetje, dat is bijna 66%.

Edit: sorry, wiskunde is niet mijn beste vak :+
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-10-20 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:11

secricible schreef:
Ik denk dat lenaatje doelt op het rapport van september van nice, waarin zij aangeven dat de ligtijd fors verkort is en de verklaring van o.a. Gommers dat ze het virus beter kennen en beter weten wat ze moeten doen.

Niet dat er een perfecte behandeling is nu, of een medicijn. Maar men weet wel waar ze alert op moeten zijn en welke medicijnen niet aanslaan, of juist wel.

Citaat:
Onverwacht is de kortere ligduur niet. Artsen hebben het virus dit halfjaar beter leren kennen en weten beter wat ze wel of niet moeten doen. Zo reageert bij een deel van de patiënten het immuunsysteem te heftig; zij kunnen baat hebben bij ontstekingsremmers als prednison. Artsen hebben ook geleerd dat Covid-19 meer is dan een longziekte. Men is nu eerder verdacht op hartproblemen of ander orgaanfalen.

Dit inderdaad. Het is jammer genoeg niet perfect.. maar het is wel iets wat helpt,

Ik ben ook echt niet iemand die denkt dat de ziekte niks voorstelt maar de opmerking die werd gemaakt voelde niet correct. Wees blij met wat er nu is.. voordat mensen denken dat de voor nu betere cijfers liggen aan hier een verandering ipv. Een mild virus.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 17-10-20 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:12

Hier een gesprekje tussen twee artsen waarin ze vooruitblikken op de tweede golf in het VK. (Dit is opgenomen in juni ofzoiets.) Die man is een SEH arts en de vrouw IC arts / leidinggevende. Ze legt heel goed uit hoe het komt dat reguliere zorg mogelijk in het geding komt bij (veel) meer covid-patienten.

Voor wie Netflix al heeft afgekeken, dit kanaal (van die man) heeft een langlopende vlogserie over hoe covid19 bij hem in het ziekenhuis verloopt. Pas op, hij is echt aandoenlijk positief over alles en iedereen de hele tijd := maar dat is best leuk.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:21

secricible schreef:

Citaat:

Ik vind een afname van ligduur van 22 naar 8 dagen niet een klein beetje, dat is bijna 66%.

Edit: sorry, wiskunde is niet mijn beste vak :+

Maar je hebt het nu alleen over de IC, het gaat natuurlijk over de gehele tijd dat mensen verpleegd moeten worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:29

dat is deels waar herrbalou. Maar de IC is wel sneller de bottleneck omdat opschalen van IC bedden moeilijker gaat dan reguliere bedden. Je kan in theorie een heel zkh vol leggen met corona. Je kan ook een nood hospitaal maken en ze daarheen brengen.
Een IC bed kun je niet op een reguliere afdeling maken. Een beademingsapparaat is lastiger uit de grond getrokken.
Reguliere vpk en verzorgende die daarbij kunnen inspringen zijn makkelijker te vinden dan IC-vpk.

En ja, dat kost dan al heel snel veel reguliere zorgplekken maar je loopt minder snel knel op daadwerkelijk "kan niet".

Maar wat jij zegt is precies wat er nu gebeurt. Er zit geen drama pp de IC, maar er moeten plekkrn worden vrij gemaakt op reguliere bedden. En daar loopt het nu vast en moet dus direct reguliere zorg worden stop gezet om die bedden te regelen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 22:31

Als reactie op de vragen over mijn vriendin: ik ga daar geen antwoord op geven omdat er achter de schermen ook vanalles speelt en zij al op de vingers is getikt over dingen die ze niet mag vertellen. (Dus niet, dingen die niet kloppen, maar echt dingen die ze niet mag vertellen)

Maar goed, volgens haar zijn er op dit moment, in het ziekenhuis waar zij werkt
3 patiënten die echt voor covid in het ziekenhuis zijn, en verder nog een aantal die wel positief getest zijn of in afwachting van uitslag, maar die voor andere problemen opgenomen zijn.

Ook zegt zij dat het probleem met zorg tekorten op dit moment vooral ligt bij het veel vuldig testen, en dan in afwachting van uitslag een aantal dagen thuis moeten blijven, van de medewerkers. Dat is iets wat nodig is uiteraard, maar helaas geeft het wel nog meer druk op een team dat vóór corona eigenlijk al onderbemand was.

Dit hoor ik ook van mijn moeder, die is inmiddels al 4x getest, zonder klachten maar ivm contact met cliënt (thuiszorg) die ook getest wordt. Dus niet, personeel testen want client is positief getest, maar direct testen en in quarantaine tot uitslag omdat cliënt ook getest wordt.

Ik hoop vooral dat er straks echt een beter werkende, snellere test komt, zodat die druk al een stuk minder wordt voor de zorg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:45

Dimphyl schreef:
Als reactie op de vragen over mijn vriendin: ik ga daar geen antwoord op geven omdat er achter de schermen ook vanalles speelt en zij al op de vingers is getikt over dingen die ze niet mag vertellen. (Dus niet, dingen die niet kloppen, maar echt dingen die ze niet mag vertellen)

Maar goed, volgens haar zijn er op dit moment, in het ziekenhuis waar zij werkt
3 patiënten die echt voor covid in het ziekenhuis zijn, en verder nog een aantal die wel positief getest zijn of in afwachting van uitslag, maar die voor andere problemen opgenomen zijn.

Ook zegt zij dat het probleem met zorg tekorten op dit moment vooral ligt bij het veel vuldig testen, en dan in afwachting van uitslag een aantal dagen thuis moeten blijven, van de medewerkers. Dat is iets wat nodig is uiteraard, maar helaas geeft het wel nog meer druk op een team dat vóór corona eigenlijk al onderbemand was.

Dit hoor ik ook van mijn moeder, die is inmiddels al 4x getest, zonder klachten maar ivm contact met cliënt (thuiszorg) die ook getest wordt. Dus niet, personeel testen want client is positief getest, maar direct testen en in quarantaine tot uitslag omdat cliënt ook getest wordt.

Ik hoop vooral dat er straks echt een beter werkende, snellere test komt, zodat die druk al een stuk minder wordt voor de zorg.

Tja, ik geloof dan eerder een arts of directeur van een ziekenhuis dan jouw anonieme vriendin in een onbekend ziekenhuis in een stad ergens in Nederland. ;)