De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:36

Als we ons nu eens druk maken om onze weerstand omhoog te krijgen in plaats van om het virus zelf lijk mij een veel beter plan. :)*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:47

Marcella schreef:
BeFunny schreef:
Wil je alle risico's inperken blijf je thuis. Met ramen en deuren gesloten.

:oo Vanmorgen paar uur balkondeur open gehad.

:')

Foei :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:55

Balkon deur staat weer open, maar anders gaat het nu met zonnetje op het raam ook wel bloedheet worden hier binnen. :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:56

:)ddd and we would all go down together, yes we would all go down together :)ddd
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 03-03-20 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:03

Een artikel uit 'the new England Journal of Medicine' dat corona zeer waarschijnlijk een veel lager sterftecijfer heeft dan wat nu gezegd of gedacht wordt. Mogelijk zelfs lager dan 1%
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMe2002387

Citaat:
On the basis of a case definition requiring a diagnosis of pneumonia, the currently reported case fatality rate is approximately 2%.4 In another article in the Journal, Guan et al.5 report mortality of 1.4% among 1099 patients with laboratory-confirmed Covid-19; these patients had a wide spectrum of disease severity. If one assumes that the number of asymptomatic or minimally symptomatic cases is several times as high as the number of reported cases, the case fatality rate may be considerably less than 1%. This suggests that the overall clinical consequences of Covid-19 may ultimately be more akin to those of a severe seasonal influenza (which has a case fatality rate of approximately 0.1%) or a pandemic influenza (similar to those in 1957 and 1968) rather than a disease similar to SARS or MERS, which have had case fatality rates of 9 to 10% and 36%, respectively.2

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:04

Marcella schreef:
Balkon deur staat weer open, maar anders gaat het nu met zonnetje op het raam ook wel bloedheet worden hier binnen. :')

Ventileren is juist heel goed en belangrijk ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:07

Er word overal vermeld dat er 90.000 patiënten zijn waarvan de helft hersteld dat betekend ook dat er nog 45.000 zijn die nog beter moeten worden . En dan denk ik dat er zeker nog het dubbele aantal besmettingen zijn want sommige landen zijn nogal terughoudend over het aantal gevallen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:10

germie schreef:
Een artikel uit 'the new England Journal of Medicine' dat corona zeer waarschijnlijk een veel lager sterftecijfer heeft dan wat nu gezegd of gedacht wordt. Mogelijk zelfs lager dan 1%

Citaat:
On the basis of a case definition requiring a diagnosis of pneumonia, the currently reported case fatality rate is approximately 2%.4 In another article in the Journal, Guan et al.5 report mortality of 1.4% among 1099 patients with laboratory-confirmed Covid-19; these patients had a wide spectrum of disease severity. If one assumes that the number of asymptomatic or minimally symptomatic cases is several times as high as the number of reported cases, the case fatality rate may be considerably less than 1%. This suggests that the overall clinical consequences of Covid-19 may ultimately be more akin to those of a severe seasonal influenza (which has a case fatality rate of approximately 0.1%) or a pandemic influenza (similar to those in 1957 and 1968) rather than a disease similar to SARS or MERS, which have had case fatality rates of 9 to 10% and 36%, respectively.2

Zucht....

Het gaat ook helemaal niet om het sterftecijfer waar men zich zorgen over maakt...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:10

Marcella schreef:

Hier staat de schuifpui open. Heerlijk voor de hondjes.

En even lekker met het weer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:15

verootjoo schreef:
Zucht....
Het gaat ook helemaal niet om het sterftecijfer waar men zich zorgen over maakt...

Oh, was het een reactie op een post van jou, of een vraag van 'men'?
Ik zie het meer als een algemene mededeling die over corona gaat... :j

Maar, als niemand zich echt druk maakt over het sterftecijfer en men eigenlijk ook niet altijd heel ziek wordt (op een paar na, even gechargeerd) waarom is men dan zo bang dat de samenleving ontwricht? (zoals dat bij griep [pardon the vergelijking] twee jaar geleden ook gebeurde).
Want als het niet heel ernstig is qua ziekte dan hoeft er toch niet heel veel te ontwrichten?

Puur vanwege de verspreiding?
Of omdat ze het eigenlijk nog niet heel zeker weten allemaal?

En ga je de samenleving ontwrichten door te publiceren dat de samenleving kan ontwrichten... :7 Hmmm.. interesting...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:20

Cer schreef:
verootjoo schreef:
Zucht....

Maar, als niemand zich echt druk maakt over het sterftecijfer en men eigenlijk ook niet altijd heel ziek wordt (op een paar na, even gechargeerd) waarom is men dan zo bang dat de samenleving ontwricht? (zoals dat bij griep [pardon the vergelijking] twee jaar geleden ook gebeurde).
Want als het niet heel ernstig is qua ziekte dan hoeft er toch niet heel veel te ontwrichten?

En ga je de samenleving ontwrichten door te publiceren dat de samenleving kan ontwrichten... :7 Hmmm.. interesting...

Precies, het is een algemene mededeling. Voor mij wederom een bevestiging dat het wel meevalt, en dat je dus mogelijk de cijfers zelfs drastisch naar beneden kunt bijstellen. Feitelijk hebben we nog helemaal geen statistieken. Die paar gevallen op die 7 of 8 miljard homo sapiens op deze aardkloot zijn natuurlijk erg weinig gevallen. Dus nog iets om gewoon even bij stil te staan dat paniek niet nodig is.

Oh ja, in dat artikel wordt corona ook vergeleken met influenza. Ik ben dus niet de enige die dit doet. ;)
Citaat:
This suggests that the overall clinical consequences of Covid-19 may ultimately be more akin to those of a severe seasonal influenza (which has a case fatality rate of approximately 0.1%) or a pandemic influenza (similar to those in 1957 and 1968) rather than a disease similar to SARS or MERS, which have had case fatality rates of 9 to 10% and 36%, respectively.2
Laatst bijgewerkt door germie op 03-03-20 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:21

Cer schreef:
verootjoo schreef:
Zucht....

Omdat dit virus heel erg snel gaat en ook in griepseizoen actief is en we die golf van de griep net aankunnen en het dan niet zo handig is dat de halve werkende wereld plat ligt. Als er straks veel zieken tegelijkertijd komen loopt de gezondheidszorg spaak en het werkende leven en dus de economie.

Maar ik ben het met je eens dat het fijn is dat het sterftecijfer niet hoog ligt :j

Blijft nog staan dat het virus nog verder kan muteren en dat verder nog niet precies bekend is hoe dit virus werkt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:21

Ik zit sinds vandaag aan de telefoon voor het informatienummer over Corona van NCC. Echt een variatie aan vragen die binnen komen, maar wel interessant om zo een beetje een gevoel te krijgen hoe het speelt in NL.
Overigens is er ook een mevrouw in het Amphia in Breda opgenomen die positief is getest, maar voor zover bekend maakt ze het verder goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:23

Alle virussen muteren zo nu en dan, ook influenza, daarom is de coctail in het vaccin ook wisselend en zitten ze er ook wel eens naast.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:33

germie schreef:
Alle virussen muteren zo nu en dan, ook influenza, daarom is de coctail in het vaccin ook wisselend en zitten ze er ook wel eens naast.

Heb je mijn link bekeken? De paniek gaat niet over het sterftecijfer.

Zou het trouwens ook geen paniek willen noemen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:37

verootjoo schreef:
Omdat dit virus heel erg snel gaat en ook in griepseizoen actief is en we die golf van de griep net aankunnen en het dan niet zo handig is dat de halve werkende wereld plat ligt. Als er straks veel zieken tegelijkertijd komen loopt de gezondheidszorg spaak en het werkende leven en dus de economie.

Maarrr maarrr maarrr 8-) Als het dezelfde groep 'target' als de mensen die bevattelijk zijn voor griep, worden het dan méér zieken dan tijdens een griepgolf of net zoveel, waarbij een groot gedeelte griep heeft en een kleiner gedeelte Corona.
Tenminste, dan in die mate dat je niet kunt werken ook natuurlijk. Want met een beetje griep kan je op zich best werken (vind de manager) of boodschappen doen of je hond uitlaten of iets..

Of worden dan de mensen die toch al griep zouden krijgen, ziek én de mensen die geen griep zouden krijgen maar wel Corona en zo dus een grotere groep... zoiets?

Ik vind het complex.... -O-

@MB: Germie maakt toch ook geen paniek, of beweert dat er paniek is om het sterftecijfer? Toch? Maar ik geef toe dat het er een beetje rommelig staat... Germie, het staat er wel een beetje rommelig.. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:38

MarcoBorsato schreef:
germie schreef:

Heb je mijn link bekeken? De paniek gaat niet over het sterftecijfer.

Zou het trouwens ook geen paniek willen noemen.

Ik reageerde op verotjoo over muteren.
Virussen muteren nu eenmaal zo nu en dan.

Mijn link gaat over sterftecijfers en de conclusie dat het wel meevalt. Oh ja, ze vergelijken het ook nog een keer met andere virussen zoals de griep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:40

germie schreef:
Cer schreef:

Precies, het is een algemene mededeling. Voor mij wederom een bevestiging dat het wel meevalt, en dat je dus mogelijk de cijfers zelfs drastisch naar beneden kunt bijstellen. Feitelijk hebben we nog helemaal geen statistieken. Die paar gevallen op die 7 of 8 miljard homo sapiens op deze aardkloot zijn natuurlijk erg weinig gevallen. Dus nog iets om gewoon even bij stil te staan dat paniek niet nodig is.

Oh ja, in dat artikel wordt corona ook vergeleken met influenza. Ik ben dus niet de enige die dit doet. ;)
Citaat:
This suggests that the overall clinical consequences of Covid-19 may ultimately be more akin to those of a severe seasonal influenza (which has a case fatality rate of approximately 0.1%) or a pandemic influenza (similar to those in 1957 and 1968) rather than a disease similar to SARS or MERS, which have had case fatality rates of 9 to 10% and 36%, respectively.2

Heb je die post van mij nog bekeken waarin ik uitleg dat je die cijfers niet kunt vergelijken, omdat ze per land en per soort inwoners heel erg kunnen verschillen?

We weten niet hoe het gaat lopen hier in Nederland. Dat is het punt. Het kan meevallen, het kan tegenvallen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:43

germie schreef:

Citaat:

Ik weet niet wat hier warrig aan is. Er wordt een vergelijking gemaakt met andere virussen, WAARONDER GRIEP (ik ben dus niet de enige die dat doet en aangezien ik altijd afgevallen mag en moet worden benoem ik de vergelijking met griep even extra), en tevens staat er in dat het sterftecijfer aan corona mogelijk MINDER DAN 1% is. SARS en MERS hadden een veel hoger sterftecijfer.

Verder staat er nog in het artikel dat corona een besmettingsgraad heeft van ongeveer 2.

Ik vind het in ieder geval wel een interessant artikel en voor mij wederom een bevestiging dat paniek niet nodig is.

Als je deze cijfers in twijfel trekt, dat mag, maar feitelijk kun je nog helemaal niets zeggen over corona, we hebben 6 of 7 miljard mensen op de aardkloot. En dan maar een paar minimale gevalletjes corona. Veel meer griep. Statistieken moet je opbouwen, en daar is men mee bezig, dat begrijp ik, maar zoals het nu lijkt moeten ze dus naar beneden worden bijgesteld, en is die 2% dus hoogstwaarschijnlijk minder dan 1%.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:46

Germie, weet jij wat cherrypicking is?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:47

Een hoog sterfterisico zou nog beangstigender zijn in combinatie met het vooruitzicht dat meer dan de helft van de beroepsbevolking op een zeker moment met z'n allen ziek op bed ligt. Dat laatste is namelijk een reele dreiging van deze virusuitbraak en we weten pas over een paar weekjes of dat echt gebeurt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:49

Marcella schreef:
Als we ons nu eens druk maken om onze weerstand omhoog te krijgen in plaats van om het virus zelf lijk mij een veel beter plan. :)*

Absoluut.
De ellende is alleen dat dat bij de meest kwetsbare groepen een probleem is en dat daar ook niet altijd tegenop valt te vechten, bijv. als je behandelingen krijgt die je weerstand al fiks verlagen. Dan kun je je druk maken wat je wilt, maar dan heb je het er maar mee te doen en moet je maar hopen dat je de dans ontspringt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:49

Ja maar germie, het gaat helemaal niet om het sterftecijfer. Het gaat om alle effecten die het heeft op o.a. het dagelijks leven, de economie, de zorg, enz. nu corona én de griep rondgaan.

Het gaat om de belasting van het ziek worden van de Nederlandse bevolking waardoor de zorg overbelast wordt en de economie deels plat komt te liggen omdat mensen ziek worden. En dus niet kunnen werken.
Overbelasting zorg: bedden worden gebruikt voor mensen met corona én griep, waardoor wachtlijsten langer worden en operaties (indien niet spoed) worden uitgesteld. Meer personeel (wat er niet is, want personeelstekort), dus meer zorg geld vanuit de overheid, dus kan zomaar meer belasting betekenen.
Stil(ler) vallen economie: mensen worden ziek en liggen thuis op bed. Dus geen werk. Dus minder economisch verkeer. Dus minder handel. Dus dalen beurs. Dus minder inkomsten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:51

Marcella schreef:

Het probleem met dit virus lijkt dat bij sommige mensen het immuunsysteem op hol slaat en dat je dus ernstig ziek wordt of overlijdt door de overreactie van je immuunsysteem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:52