Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Greetje63 schreef:Goede aanvulling Dynamite. Hoewel het gewicht in kilo's voor mij juist wel van wezenlijk belang is want dat is de reden van afvallen (minder gewicht dus sneller kunnen lopen tijdens wedstrijden). Niet iedereen heeft dezelfde reden om af te vallen.
En vetpercentage is natuurlijk niet zo gemakkelijk te meten. Bij een sportkeuring wordt het bij mij altijd gedaan met een 7 punts huidplooimeting. Vrij betrouwbaar dus. Maar zelf kun je dat niet echt betrouwbaar meten en een weegschaal die dat suggereert te meten is helemaal onbetrouwbaar. En zo'n sportkeuring daar zit bij mij althans vaak steeds wel een paar jaar tussen. Dus in het proces van afvallen heb je daar vaak niet zo veel aan.
Misschien als je op een sportschool door een ervaren persoon regelmatig laat meten dat het je inderdaad wel kan helpen.
NWDynamite schreef:Trouwens even wat tips/weetjes (jullie weten ze ongetwijfeld allemaal maar het kan nooit kwaad);
- Om je echte gewicht te weten, weeg jezelf dan een week lang iedere dag zodra je uit bed komt en geplast hebt. Het gemiddelde daar van is je daadwerkelijke gewicht.
- Dat je zwaarder bent vlak voor, tijdens of na je menstruatie is normaal omdat je dan vaak vocht vasthoudt.
- Je gewicht in kg is totaal onbelangrijk, je spier- en vetpercentage is dat daarentegen wel (viscaal vet ook). Je kan namelijk zwaarder zijn geworden in kg maar een lager vetpercentage hebben en meer spiermassa. Spieren wegen zwaarder dan vet dus een spier van 1 kg neemt minder plek in in je lichaam dan 1 kg vet.
- De meeste mensen drinken veel te weinig, let er echt op dat je meer drinkt en je zal op allerlei vlakken verbetering merken. Als je vaak nog heel erg moe bent als je goed hebt geslapen kan dat zijn omdat je uitgedroogd bent. Als je dorst hebt ben je ook eigenlijk al uitgedroogd.
Greetje63 schreef:Yonker schreef:Nou ik zie het bij sommige mensen wel werken hoor(shakes/poedertjes)
Ik vraag me dan altijd af... als mensen dan zoveel weer aankomen, hoe kan dat? Ze komen normaal toch ook niet zoveel aan in een periode. Gaan ze dan extreem veel eten ofzo??
Nee maar als je een tijdlang je lichaam uithongert krijgt het lichaam het signaal dat zodra er weer normaal voedsel beschikbaar is zoveel mogelijk daarvan op te slaan voor als er weer slechte tijden aankomen. Dus zelfs als mensen daarna niet overdreven veel eten gaan ze toch weer aankomen.
Dat werkt dan vaak weer zo demotiverend dat ze vervolgens alle teugels loslaten.
Eulogy schreef:Even een egopost want ik baal onwijs. Ben door m'n enkel gegaan gisteravond en kan nu geen stap zetten, dat wordt een paar weken niet sporten ben ik bangaaaargh zo stom!!
Straks voor de zekerheid maar even naar het ziekenhuis.
Kayleigh_ schreef:Ik ben op een week tijd 1,7 kilo afgevallen! Ik heb een behoorlijke poos stilgestaan, maar sinds ik echt heel streng ben voor mezelf gaat het de goede kant op!Nog minstens 3 kg eraf, en hoogstens 5, dan ben ik super tevreden!
Greetje63 schreef:Jezzi ik heb het helemaal niet over de spaar stand. Ik heb het over het feit dat als je lichaam een tijdlang wat tekort is gekomen en er vervolgens weer een tijd voldoende voorradig is het lichaam snel gaat opslaan. Heeft niets met spaarstand te maken. die zogenaamde spaarstand is dat je niet meer zou afvallen als je te weinig eet. En inderdaad dat is onzin. Daar hoeven we niet eens wetenschappelijk onderzoek op los te laten maar alleen maar te kijken naar anorexia patienten of naar gebieden waar mensen te weinig voedsel hebben.
Wel is het zo dat als je lichaam weinig aangeboden krijgt het zuiniger omgaat met de voedingsstoffen die erin zitten. Terwijl als er een overdaad aan een bepaalde stof wordt aangeboden het lichaam slordiger is met de opname daarvan. Dat laatste is wetenschappelijk bewezen. In ieder geval wel van bepaalde voedingsstoffen. (heb zelf nog aan een dergelijk onderzoek meegewerkt tijdens mijn coschappen ergens heel lang geleden).
Doef schreef:Ik meld mij! Ik mag best eens wat meer gaan bewegen en gezonder gaan eten. Het is nog wel oke met mijn gewicht, maar als ik zo doorga niet meer. Er mag ook wel wat van af... Maar motivatie, waar vind je die?
Jezzi schreef:Heb je die wetenschappelijke onderzoeken toevallig bij de hand voor mij? Ik weet dat dit veel toegepast wordt bij reverse dieting, langzaam je kcal verhogen tot je weer op een normaal niveau zit na een dieet. Maar dat 'als er een overdaad aan een bepaalde stof wordt aangeboden het lichaam slordiger is met de opname daarvan', zou bijvoorbeeld als 'bewijs' kunnen gelden voor de zogenaamde cheatday (waar de wereld redelijk 50/50 over is). Dat vind ik wel interessant om te lezen!
Samiyah schreef:NWDynamite schreef:Trouwens even wat tips/weetjes (jullie weten ze ongetwijfeld allemaal maar het kan nooit kwaad);
- Om je echte gewicht te weten, weeg jezelf dan een week lang iedere dag zodra je uit bed komt en geplast hebt. Het gemiddelde daar van is je daadwerkelijke gewicht.
- Dat je zwaarder bent vlak voor, tijdens of na je menstruatie is normaal omdat je dan vaak vocht vasthoudt.
- Je gewicht in kg is totaal onbelangrijk, je spier- en vetpercentage is dat daarentegen wel (viscaal vet ook). Je kan namelijk zwaarder zijn geworden in kg maar een lager vetpercentage hebben en meer spiermassa. Spieren wegen zwaarder dan vet dus een spier van 1 kg neemt minder plek in in je lichaam dan 1 kg vet.
- De meeste mensen drinken veel te weinig, let er echt op dat je meer drinkt en je zal op allerlei vlakken verbetering merken. Als je vaak nog heel erg moe bent als je goed hebt geslapen kan dat zijn omdat je uitgedroogd bent. Als je dorst hebt ben je ook eigenlijk al uitgedroogd.
Je tips spreken elkaar een beetje tegen, eerst heb je het over jezelf wegen en daarna zeg je dat je gewicht in kg onbelangrijk is? Volgens mij moet je ontzettend veel trainen om een kilo aan spieren te kweken, dus je gewicht in kg zegt imo echt wel wat. Bovendien wil niet iedereen perse veel spiermassa kweken. (ik iig niet)
Hier gaat het lekker, zit op -10.5 kg. inmiddels! De magische -10kg. grens overschredenVanochtend al lekker gezwommen met een vriendin.
@Eulogy vervelend zeg, sterkte!
@Kayleigh_ goed bezig zeg!
@Bobbielover&doef welkom!