Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:24

Goede aanvulling Dynamite. Hoewel het gewicht in kilo's voor mij juist wel van wezenlijk belang is want dat is de reden van afvallen (minder gewicht dus sneller kunnen lopen tijdens wedstrijden). Niet iedereen heeft dezelfde reden om af te vallen.
En vetpercentage is natuurlijk niet zo gemakkelijk te meten. Bij een sportkeuring wordt het bij mij altijd gedaan met een 7 punts huidplooimeting. Vrij betrouwbaar dus. Maar zelf kun je dat niet echt betrouwbaar meten en een weegschaal die dat suggereert te meten is helemaal onbetrouwbaar. En zo'n sportkeuring daar zit bij mij althans vaak steeds wel een paar jaar tussen. Dus in het proces van afvallen heb je daar vaak niet zo veel aan.
Misschien als je op een sportschool door een ervaren persoon regelmatig laat meten dat het je inderdaad wel kan helpen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:45

Greetje63 schreef:
Goede aanvulling Dynamite. Hoewel het gewicht in kilo's voor mij juist wel van wezenlijk belang is want dat is de reden van afvallen (minder gewicht dus sneller kunnen lopen tijdens wedstrijden). Niet iedereen heeft dezelfde reden om af te vallen.
En vetpercentage is natuurlijk niet zo gemakkelijk te meten. Bij een sportkeuring wordt het bij mij altijd gedaan met een 7 punts huidplooimeting. Vrij betrouwbaar dus. Maar zelf kun je dat niet echt betrouwbaar meten en een weegschaal die dat suggereert te meten is helemaal onbetrouwbaar. En zo'n sportkeuring daar zit bij mij althans vaak steeds wel een paar jaar tussen. Dus in het proces van afvallen heb je daar vaak niet zo veel aan.
Misschien als je op een sportschool door een ervaren persoon regelmatig laat meten dat het je inderdaad wel kan helpen.

Daar heb je gelijk in, niet aan gedacht! vetpercentage meten dmv een weegschaal is te doen als je het regelmatig doet op dezelfde weegschaal zodat je het verschil kunt zien, lijkt me. Voor je meer exacte vetpercentage kun je inderdaad beter een huidplooimeting doen, kunnen ze inderdaad vaak op de sportschool wel ja. Weegschalen worden wel echt steeds beter, kunnen zelfs je viscale vet meten maar hoe betrouwbaar is dat? Zou alleen niet weten hoe je anders je viscale vet of vochtpercentage kunt meten?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:48

Nou ja, ik vind het och wel fijn als eerst de weegschaal gewoon omlaag gaat :')
Zal nooit 60kg gaan wegen ofzo en dat hoeft ook niet :)

Had net zo'n trek nog dat ik maar gewoon een bak magere kwark met muesli heb gepakt. Vult goed, geen honger meer en nog gezonder dan een zak chips.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:14

Zelf mag ik niet op zo'n weegschaal gaan staan die vetpercentage meet (ivm mijn pacemaker) dus ik heb er zelf geen ervaring mee maar er was laats bij een consumenten programma (kassa?/radar?) een onderzoek naar gedaan dat het echt natte vinger werk was. En als vergelijking (hoger of lager) functioneren ze ook niet goed omdat ze ieder dag een ander percentage geven. En vetpercentage schommelt natuurlijk niet zo snel.
Vochtpercentage is weer iets wat wel heel erg schommelt op de dag. (oa daardoor wisselt het gewicht ook zo samen met natuurlijk andere factoren als darm/blaas/maag vulling)

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:21

Ik meld mij! Ik mag best eens wat meer gaan bewegen en gezonder gaan eten. Het is nog wel oke met mijn gewicht, maar als ik zo doorga niet meer. Er mag ook wel wat van af... Maar motivatie, waar vind je die? O:)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:25

Leuk topic ik meld mij.
Ben in 2 jaartjes denk 17 kilo afgevallen.
En ben nu echt trots op wat heb bereikt :)

:) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:58

Ik ben op een week tijd 1,7 kilo afgevallen! Ik heb een behoorlijke poos stilgestaan, maar sinds ik echt heel streng ben voor mezelf gaat het de goede kant op! :) Nog minstens 3 kg eraf, en hoogstens 5, dan ben ik super tevreden!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:01

Even een egopost want ik baal onwijs. Ben door m'n enkel gegaan gisteravond en kan nu geen stap zetten, dat wordt een paar weken niet sporten ben ik bang -O- aaaargh zo stom!!
Straks voor de zekerheid maar even naar het ziekenhuis.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:08

Ach, vervelend! Beterschap iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:08

Ai! Dat is vervelend... Sterkte en beterschap!

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:13

Eulogy schreef:
Even een egopost want ik baal onwijs. Ben door m'n enkel gegaan gisteravond en kan nu geen stap zetten, dat wordt een paar weken niet sporten ben ik bang -O- aaaargh zo stom!!

Beterschap , bale

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:25

Beterschap!

Mijn lijstje voor vandaag. Merk dat als ik lijstjes maak ik mij ee ook goed aan kan houden.

O: 250gr magere kwark met 1 sinaasappel
T: rijstewafel met kaas en stukje havermout appelkoek
L: 2 boterhammen gebakken ei
T: appel
A: spaghetti carbonara
T: stukjes komkommer met yoghurt dip

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 11:28

Beterschap!

Na een aantal weken stilstaan, gaf de weegschaal vandaag 66,6 kg aan, Yes!

Lijstje heeft niet veel zin vandaag, het wordt een slechte dag, verjaardag en patat eten op m'n werk :(

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:34

NWDynamite schreef:
Trouwens even wat tips/weetjes (jullie weten ze ongetwijfeld allemaal maar het kan nooit kwaad);
- Om je echte gewicht te weten, weeg jezelf dan een week lang iedere dag zodra je uit bed komt en geplast hebt. Het gemiddelde daar van is je daadwerkelijke gewicht.

- Dat je zwaarder bent vlak voor, tijdens of na je menstruatie is normaal omdat je dan vaak vocht vasthoudt.

- Je gewicht in kg is totaal onbelangrijk, je spier- en vetpercentage is dat daarentegen wel (viscaal vet ook). Je kan namelijk zwaarder zijn geworden in kg maar een lager vetpercentage hebben en meer spiermassa. Spieren wegen zwaarder dan vet dus een spier van 1 kg neemt minder plek in in je lichaam dan 1 kg vet.

- De meeste mensen drinken veel te weinig, let er echt op dat je meer drinkt en je zal op allerlei vlakken verbetering merken. Als je vaak nog heel erg moe bent als je goed hebt geslapen kan dat zijn omdat je uitgedroogd bent. Als je dorst hebt ben je ook eigenlijk al uitgedroogd.

Je tips spreken elkaar een beetje tegen, eerst heb je het over jezelf wegen en daarna zeg je dat je gewicht in kg onbelangrijk is? Volgens mij moet je ontzettend veel trainen om een kilo aan spieren te kweken, dus je gewicht in kg zegt imo echt wel wat. Bovendien wil niet iedereen perse veel spiermassa kweken. (ik iig niet)

Hier gaat het lekker, zit op -10.5 kg. inmiddels! De magische -10kg. grens overschreden :D Vanochtend al lekker gezwommen met een vriendin.

@Eulogy vervelend zeg, sterkte! :(:)
@Kayleigh_ goed bezig zeg!
@Bobbielover&doef welkom!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:50

Beterschap!! :(:)

En welkom allemaal :)

Ik vandaag ook slechte dag denk ik... maar ik heb vanochtend 2 boterhammen met pesto en salami op en ga zo lunchen in de stad met een vriendin. Agh mag best voor een keer :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:26

Sorry dames, dat ik hier zo binnenval. Ik lees in meerdere topics op MWS een beetje mee, ik zit zelf in de voeding/lifestyle branche en vind het daarom interessant om een beetje op de hoogte blijft van wat er speel onder mensen die daarmee bezig zijn! Allereerst +:)+ voor jullie allemaal dat jullie de stap nemen!

Greetje63 schreef:
Yonker schreef:
Nou ik zie het bij sommige mensen wel werken hoor :j (shakes/poedertjes)
Ik vraag me dan altijd af... als mensen dan zoveel weer aankomen, hoe kan dat? Ze komen normaal toch ook niet zoveel aan in een periode. Gaan ze dan extreem veel eten ofzo??

Nee maar als je een tijdlang je lichaam uithongert krijgt het lichaam het signaal dat zodra er weer normaal voedsel beschikbaar is zoveel mogelijk daarvan op te slaan voor als er weer slechte tijden aankomen. Dus zelfs als mensen daarna niet overdreven veel eten gaan ze toch weer aankomen.
Dat werkt dan vaak weer zo demotiverend dat ze vervolgens alle teugels loslaten.

Er bestaat geen spaarstand, en dat is helaas een vrij hardnekkige fabel. Mensen hebben het dan vaak over het feit dat je stofwisseling zou vertragen. Lees dit artikel eens http://www.guydroog.com/2015/02/15/de-s ... ing-mythe/ :)
De grootste fout die mensen maken is dat ze een tijdelijk dieet volgen en daarna zoveel mogelijk terug willen naar hun oude levensstijl, dat zorgt dan vaak voor het zogenaamde jojo effect. Of mensen vinden dat ze na het zo goed volgehouden hebben dat ze zichzelf wel 'iets' gunnen, ook bekend als ego-depletion. Je zult een levensstijl moeten vinden die bij je past en nog vele malen belangrijker, die je ook vol kunt houden :)

Over het meten van jezelf http://withoutelephants.com/meten-is-weten/ , het meest betrouwbare is een DXA scan, maar dat is nogal een prijzige hobby. Je vetpercentage meten kan met behulp van een huidplooimeting of tanita.

En dan huppel ik snel jullie topic weer uit :Y) Ik ben altijd bereid antwoord op vragen te geven, mijn pb box staat open!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:51

Jezzi ik heb het helemaal niet over de spaar stand. Ik heb het over het feit dat als je lichaam een tijdlang wat tekort is gekomen en er vervolgens weer een tijd voldoende voorradig is het lichaam snel gaat opslaan. Heeft niets met spaarstand te maken. die zogenaamde spaarstand is dat je niet meer zou afvallen als je te weinig eet. En inderdaad dat is onzin. Daar hoeven we niet eens wetenschappelijk onderzoek op los te laten maar alleen maar te kijken naar anorexia patienten of naar gebieden waar mensen te weinig voedsel hebben.
Wel is het zo dat als je lichaam weinig aangeboden krijgt het zuiniger omgaat met de voedingsstoffen die erin zitten. Terwijl als er een overdaad aan een bepaalde stof wordt aangeboden het lichaam slordiger is met de opname daarvan. Dat laatste is wetenschappelijk bewezen. In ieder geval wel van bepaalde voedingsstoffen. (heb zelf nog aan een dergelijk onderzoek meegewerkt tijdens mijn coschappen ergens heel lang geleden).

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:52

Eulogy schreef:

Oh balen zeg, beterschap en ik hoop dat het mee gaat vallen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:54

Kayleigh_ schreef:
Ik ben op een week tijd 1,7 kilo afgevallen! Ik heb een behoorlijke poos stilgestaan, maar sinds ik echt heel streng ben voor mezelf gaat het de goede kant op! :) Nog minstens 3 kg eraf, en hoogstens 5, dan ben ik super tevreden!

Wat goed zeg , en nu vasthouden zo maar die cijfertjes motiveren je vast en zeker om zo door te gaan.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:55

BobbieLover schreef:
Leuk topic ik meld mij.
Ben in 2 jaartjes denk 17 kilo afgevallen.
En ben nu echt trots op wat heb bereikt :)

:) :)

He wat goed zeg. En zit je nu ongeveer op je streefgewicht of moet er nog meer af?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:00

Greetje63 schreef:
Jezzi ik heb het helemaal niet over de spaar stand. Ik heb het over het feit dat als je lichaam een tijdlang wat tekort is gekomen en er vervolgens weer een tijd voldoende voorradig is het lichaam snel gaat opslaan. Heeft niets met spaarstand te maken. die zogenaamde spaarstand is dat je niet meer zou afvallen als je te weinig eet. En inderdaad dat is onzin. Daar hoeven we niet eens wetenschappelijk onderzoek op los te laten maar alleen maar te kijken naar anorexia patienten of naar gebieden waar mensen te weinig voedsel hebben.
Wel is het zo dat als je lichaam weinig aangeboden krijgt het zuiniger omgaat met de voedingsstoffen die erin zitten. Terwijl als er een overdaad aan een bepaalde stof wordt aangeboden het lichaam slordiger is met de opname daarvan. Dat laatste is wetenschappelijk bewezen. In ieder geval wel van bepaalde voedingsstoffen. (heb zelf nog aan een dergelijk onderzoek meegewerkt tijdens mijn coschappen ergens heel lang geleden).

Dan heb ik je denk ik verkeerd begrepen, mijn excuses :)
Heb je die wetenschappelijke onderzoeken toevallig bij de hand voor mij? Ik weet dat dit veel toegepast wordt bij reverse dieting, langzaam je kcal verhogen tot je weer op een normaal niveau zit na een dieet. Maar dat 'als er een overdaad aan een bepaalde stof wordt aangeboden het lichaam slordiger is met de opname daarvan', zou bijvoorbeeld als 'bewijs' kunnen gelden voor de zogenaamde cheatday (waar de wereld redelijk 50/50 over is). Dat vind ik wel interessant om te lezen!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:01

Doef schreef:
Ik meld mij! Ik mag best eens wat meer gaan bewegen en gezonder gaan eten. Het is nog wel oke met mijn gewicht, maar als ik zo doorga niet meer. Er mag ook wel wat van af... Maar motivatie, waar vind je die? O:)

Dat is ook mijn stijl, ingrijpen alvorens het uit de hand gelopen is. En de motivatie moet je uiteindelijk toch uit jezelf halen maar misschien kunnen wij daar bij helpen.

Heb vanmorgen al ruim 20km hardgelopen. En ik had me voorgenomen de komende weken niet op de weegschaal te gaan staan maar schijnbaar heb ik meer discipline in me aan mij door mezelf opgestelde eetregels te houden dan om de weegschaal weken lang te vermijden. En ik weet zo'n enkele weging zegt helemaal niets. Maar als ik er dan toch op sta is het toch wel fijn om een getal te zien dat ik de laatste 1 1/2 week nog niet had gezien. Vanmorgen vroeg stond de wegschaal op 50,5. Dan moet het toch lukken he om over een paar weken 49, zoveel op de weegschaal te zien staan.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:04

Jezzi schreef:
Heb je die wetenschappelijke onderzoeken toevallig bij de hand voor mij? Ik weet dat dit veel toegepast wordt bij reverse dieting, langzaam je kcal verhogen tot je weer op een normaal niveau zit na een dieet. Maar dat 'als er een overdaad aan een bepaalde stof wordt aangeboden het lichaam slordiger is met de opname daarvan', zou bijvoorbeeld als 'bewijs' kunnen gelden voor de zogenaamde cheatday (waar de wereld redelijk 50/50 over is). Dat vind ik wel interessant om te lezen!

Ik ga het voor je opzoeken. Dat onderzoek waar ik zelf nog bij betrokken ben geweest ging overigens over de opname van calcium en fosfor bij Duitse Doggen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:06

Ah okay, echt om micronutriënten dus. Mensen halen dat vaak aan omdat macronutriënten(khd/vetmeiwit) niet/minder opgenomen zouden worden, maar daar kan ik maar weinig bewijs voor vinden :)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:23

Samiyah schreef:
NWDynamite schreef:
Trouwens even wat tips/weetjes (jullie weten ze ongetwijfeld allemaal maar het kan nooit kwaad);
- Om je echte gewicht te weten, weeg jezelf dan een week lang iedere dag zodra je uit bed komt en geplast hebt. Het gemiddelde daar van is je daadwerkelijke gewicht.

- Dat je zwaarder bent vlak voor, tijdens of na je menstruatie is normaal omdat je dan vaak vocht vasthoudt.

- Je gewicht in kg is totaal onbelangrijk, je spier- en vetpercentage is dat daarentegen wel (viscaal vet ook). Je kan namelijk zwaarder zijn geworden in kg maar een lager vetpercentage hebben en meer spiermassa. Spieren wegen zwaarder dan vet dus een spier van 1 kg neemt minder plek in in je lichaam dan 1 kg vet.

- De meeste mensen drinken veel te weinig, let er echt op dat je meer drinkt en je zal op allerlei vlakken verbetering merken. Als je vaak nog heel erg moe bent als je goed hebt geslapen kan dat zijn omdat je uitgedroogd bent. Als je dorst hebt ben je ook eigenlijk al uitgedroogd.

Je tips spreken elkaar een beetje tegen, eerst heb je het over jezelf wegen en daarna zeg je dat je gewicht in kg onbelangrijk is? Volgens mij moet je ontzettend veel trainen om een kilo aan spieren te kweken, dus je gewicht in kg zegt imo echt wel wat. Bovendien wil niet iedereen perse veel spiermassa kweken. (ik iig niet)

Hier gaat het lekker, zit op -10.5 kg. inmiddels! De magische -10kg. grens overschreden :D Vanochtend al lekker gezwommen met een vriendin.

@Eulogy vervelend zeg, sterkte! :(:)
@Kayleigh_ goed bezig zeg!
@Bobbielover&doef welkom!

Ik geef een tip om je echte gewicht te weten in kg. Ik zeg niks over de essentie daarvan?!
Je kan in gewicht zijn aangekomen omdat je vetmassa kwijt bent maar spiermassa erbij hebt. Dan ben je dus slanker geworden maar zwaarder. Op die manier kan je gewicht in kg je demotiveren terwijl je echt wel afvalt in vetmassa en dus slanker wordt.