B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:43

Heb uitslagen van het ziekenhuis die ik online kan bekijken. Of het om actieve gaat weet ik niet.

Link ga maar niet sturen naar de ha, want dan kan het ineens niet en heb ik geen tekort. :')

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:49

Urbiezira schreef:
Ah kijk, dat is lekker modern, zo online inzien! :D Maar lastig dan inderdaad. Zou dus kunnen dat je klachten door een B12 tekort komen. Zeker als je veganistisch eet zou ik wel gaan supplementeren, het liefst dan met die smelttabletten, en dan kijken of het beter wordt. Je zou dan als het goed is redelijk snel verbetering moeten merken.

Wat zijn je klachten?

Dankje voor de tip! Ja ik ga denk ik maar gewoon een supplement slikken voor de zekerheid. Ook al is deze waarde dus wel goed volgens het lab en de huisarts.

Ik heb klachten als evenwicht problemen, pijnlijke spieren en gewrichten en oververmoeidheid. De huisarts gooide het op stress en overspannen door afstuderen etc. Ik werd een paar weken geleden ineens op straat helemaal niet lekker en vanaf dat moment voel ik mij nog steeds slecht.

CalipsoLover

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:31

In België is idd ook <150 vastgesteld als minimale waarden. Dat zijn inderdaad klachten die bij vitamine B12 tekort horen, ik heb er ook nog steeds last van. Als je veganistisch bent zou ik idd supplementen aanraden.

Voor de mensen met auto-immuun gastritis, hebben jullie vaak last van buikpijn? Ik ben nu dus voorlopig even gestopt met injecties, maar sinds ik 2 weken gestopt ben heb ik weer vaker last van buikpijn, vooral na het eten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:35

Venkelthee werkt super bij buikpijn. :j

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:38

Er zit een groot verschil is waardes van gewoon B12 en actief B12. Mijn actieve B12 is volgens mij nog nooit getest. Maar mijn gewone was met 323 te laag.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:09

Nickolay schreef:
Er zit een groot verschil is waardes van gewoon B12 en actief B12. Mijn actieve B12 is volgens mij nog nooit getest. Maar mijn gewone was met 323 te laag.

Ja precies actief B12 heeft een lagere eenheid. Die van mij is dus 74 en de ondergrens is 21 dat is anders dan gewoon B12 inderdaad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:02

Gok dus dat de mijne van niet actieve B12 is. Referentie waarde 130-700 en heb 70.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:58

Even een en ander opgezocht over mijn bloedwaarden en kom dus ook uit op bloedarmoede.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:36

Toch maar begonnen met slikken vandaag van de sterkste die er te koop zijn bij de drogist. Weet iemand hoelang het duurt voordat je iets begin te merken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:54

Hoef pas over 6 weken weer bloed te prikken vanaf start. Vorige week donderdag begonnen dus nu nog 5 weken geduld.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:50

Bommeltje_ schreef:
Toch maar begonnen met slikken vandaag van de sterkste die er te koop zijn bij de drogist. Weet iemand hoelang het duurt voordat je iets begin te merken?

Die van de drogist zijn niks, doen ook niks met opname probleem. Ik heb zelf smelt tablet voor onder de tong van vitamines per post. Daar reageer ik goed op. Iemand anders hier had dacht ik ook van een andere site.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:00

Roosje01 schreef:
Bommeltje_ schreef:

Die van de drogist zijn niks, doen ook niks met opname probleem. Ik heb zelf smelt tablet voor onder de tong van vitamines per post. Daar reageer ik goed op. Iemand anders hier had dacht ik ook van een andere site.

Ah okee goed om te weten ik heb gelukkig gwwn opname probleem.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:20

Urbiezira schreef:
Omdat de injecties je waarden omhoog laten schieten in je bloed (tabletten ook, overigens, maar minder scherp) maar dat dat maar weinig zegt over de hoeveelheid B12 die je spieren daarna opslaan en verwerken. Zodra je begint met injecteren heeft bloedprikken dus geen zin en werkt het zelfs averechts: dokter denkt dat de waarden goed zijn, of zelfs te hoog, en stopt de behandeling (véél!) te vroeg.

Leidend in de behandeling van een B12 tekort bij iemand met een opname probleem (dus niet inname/wanneer je er te weinig van binnenkrijgt, maar wanneer je het niet op kan nemen) zijn de klachten. Een “te hoge” waarde kan geen kwaad als het komt door supplementatie.

In feite komt het er op neer dat als je een opname probleem hebt en je niet de oorzaak oplost, je levenslang zal moeten blijven prikken. @CalipsoLover zou dat dus even goed doorspreken met je huisarts, want ik raad je af nu te stoppen op basis van die waardes. Heb er nu even geen tijd voor maar kan wel kijken of ik ergens nog het document met info voor huisartsen op kan snorren.

Overigens heeft actieve B12 andere waardes dan de B12 waar jij het over hebt, xDenies, dan zou 21 echt schrikbarend laag zijn. Geloof dat het voor actieve B12 ook aan de lage kant is maar weet de grens waardes daarvan even niet uit m’n hoofd.

_/-\o_ _/-\o_

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:01

Ik ben er intussen achter dat het bij mij niet om de actieve B12 is. Maar ga gewoon afwachten tot ik weer moet bloedprikken of dat het verkeerd gaat.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:19

Hier intussen afspraak gehad in het ziekenhuis. 25 mei afspraak om maag-en darm onderzoek te laten doen (gastroscopie en coloscopie), kijk er wel wat tegenaan. Ondertussen hebben ze ook al weer bloed getrokken voor een onderzoek op antistoffen voor auto-immuunziekte in de maag te kunnen uitsluiten. Eerlijk gezegd hoop ik gewoon dat het dat is, want anders dacht de dokter aan ziekte van crohn of dat er misschien toch iets vekeerds gegaan is tijdens een operatie aan mijn darmen enkele jaren geleden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:08

Na 28 april moet ik weer bloedprikken. Verwacht eigenlijk geen tot weinig verbeteringen, maar ga het wel zien.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:51

Marcella schreef:
Na 28 april moet ik weer bloedprikken. Verwacht eigenlijk geen tot weinig verbeteringen, maar ga het wel zien.

Je weet dat als je al iets slikt aan B12 of injecties krijgt, bloedprikken geen zin heeft?
De waarde zal dan hoog zijn door de tabletten of injecties, maar dit zegt niets of je lijf er ook iets mee kan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:58

Verwacht eigenlijk niet dat de waardes omhoog gaan. Eerder omlaag gaan ook omdat ik gewoon normaal eet altijd al. Ook omdat ik steeds meer lichamelijke problemen begin te krijgen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 21:47

Het zou je nog verbazen. Met de tabletten bleef mijn waarden sky high maar de klachten werden erger.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:18

Marcella schreef:
Verwacht eigenlijk niet dat de waardes omhoog gaan. Eerder omlaag gaan ook omdat ik gewoon normaal eet altijd al. Ook omdat ik steeds meer lichamelijke problemen begin te krijgen.

Met injecties kan je last krijgen van beginverergering. Of dat ook met tabletten is weet ik niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:37

Zijn er meer mensen die last hebben sinds de spuiten van vettige/mee eter huid en aankomen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:56

Heb tot nu toe tabletten.

En over het eerst verergeren dat zou kunnen, maar mijn lichaam doet niet normaal zoals bij normale mensen. Dat is ook de reden waarom ik verwacht dat mijn waardes lager zullen zijn. Zou namelijk ook door het gebruik van puffers hoge bloeddruk moeten hebben. Helaas heb ik nog steeds lage bloeddruk (en dan onderdruk ook gerust onder de 60).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:13

Zonnetje81 schreef:
Zijn er meer mensen die last hebben sinds de spuiten van vettige/mee eter huid en aankomen?

Dit is inderdaad een bekend probleem. Hangt net van het soort vloeistof af. Je hebt er één voor in de koelkast en één buiten de koelkast, je zou daar eens naar kunnen kijken als dit door blijft gaan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:19

Zonnetje81 schreef:

Aankomen niet, maar ik heb echt ontzettend veel last gekregen van mijn huid. Zelfs niet zoveel last gehad tijdens mijn pubertijd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:09

Dringende vraag voor mensen die al een gastroscopie en coloscopie hebben laten doen, zou ik de dag erna al kunnen gaan werken? Normaal had ik 2 dagen vrij, maar mijn baas stuurt me net of ik de dag na de 'ingreep' kan komen werken, dat weet ik dus niet goed. Iemand ervaring hier?