Link ga maar niet sturen naar de ha, want dan kan het ineens niet en heb ik geen tekort.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urbiezira schreef:Ah kijk, dat is lekker modern, zo online inzien!Maar lastig dan inderdaad. Zou dus kunnen dat je klachten door een B12 tekort komen. Zeker als je veganistisch eet zou ik wel gaan supplementeren, het liefst dan met die smelttabletten, en dan kijken of het beter wordt. Je zou dan als het goed is redelijk snel verbetering moeten merken.
Wat zijn je klachten?
Nickolay schreef:Er zit een groot verschil is waardes van gewoon B12 en actief B12. Mijn actieve B12 is volgens mij nog nooit getest. Maar mijn gewone was met 323 te laag.
Bommeltje_ schreef:Toch maar begonnen met slikken vandaag van de sterkste die er te koop zijn bij de drogist. Weet iemand hoelang het duurt voordat je iets begin te merken?
Roosje01 schreef:Bommeltje_ schreef:Toch maar begonnen met slikken vandaag van de sterkste die er te koop zijn bij de drogist. Weet iemand hoelang het duurt voordat je iets begin te merken?
Die van de drogist zijn niks, doen ook niks met opname probleem. Ik heb zelf smelt tablet voor onder de tong van vitamines per post. Daar reageer ik goed op. Iemand anders hier had dacht ik ook van een andere site.
Urbiezira schreef:Omdat de injecties je waarden omhoog laten schieten in je bloed (tabletten ook, overigens, maar minder scherp) maar dat dat maar weinig zegt over de hoeveelheid B12 die je spieren daarna opslaan en verwerken. Zodra je begint met injecteren heeft bloedprikken dus geen zin en werkt het zelfs averechts: dokter denkt dat de waarden goed zijn, of zelfs te hoog, en stopt de behandeling (véél!) te vroeg.
Leidend in de behandeling van een B12 tekort bij iemand met een opname probleem (dus niet inname/wanneer je er te weinig van binnenkrijgt, maar wanneer je het niet op kan nemen) zijn de klachten. Een “te hoge” waarde kan geen kwaad als het komt door supplementatie.
In feite komt het er op neer dat als je een opname probleem hebt en je niet de oorzaak oplost, je levenslang zal moeten blijven prikken. @CalipsoLover zou dat dus even goed doorspreken met je huisarts, want ik raad je af nu te stoppen op basis van die waardes. Heb er nu even geen tijd voor maar kan wel kijken of ik ergens nog het document met info voor huisartsen op kan snorren.
Overigens heeft actieve B12 andere waardes dan de B12 waar jij het over hebt, xDenies, dan zou 21 echt schrikbarend laag zijn. Geloof dat het voor actieve B12 ook aan de lage kant is maar weet de grens waardes daarvan even niet uit m’n hoofd.
Marcella schreef:Na 28 april moet ik weer bloedprikken. Verwacht eigenlijk geen tot weinig verbeteringen, maar ga het wel zien.
Zonnetje81 schreef:Zijn er meer mensen die last hebben sinds de spuiten van vettige/mee eter huid en aankomen?