Al 10 dagen bloed plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Re: Al 10 dagen bloed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:37

Ik begrijp het!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 18:45

Het is nu een beetje jammer, maargoed straks hopelijk twee gezonde veulens en als ik alleen was geweest had ik nu helemaal geen paard meer gehad, dus ik klaag niet :))

Voor nu extra genieten als ik er toch nog even op kan en dan binnenkort als het revalideren er op zit en de veulens er zijn, dan ga ik helemaal los _O-

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:46

Hoe gaat het met de revalidatie Daphne?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:16

Moeilijk, zwaar, confronterend..

Gisteren huilen bij de Fysio. Was al in het ziekenhuis geweest, daarna bij de Diëtist en PMT. Toen met de Fysio naar buiten, maar na hooguit 100 meter moest ik even zitten en toen uit het niets brak ik. Was gewoon zo moe.. Gelukkig klikt het echt heel goed met m'n Fysio (en de rest ook trouwens), dus even zitten praten en toen vond ze het beter als ik gewoon naar huis ging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:21

Achjee.... :(:)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:33

Was de combinatie van eerst ziekenhuis en daarna naar de revalidatie te belastend?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:33

pittig ts. it's a bumpy road.

wat fijn dat het zo klikt met de fysio.
en goed dat je doorzet

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 11:54

Ja, dat denk ik wel.. 8:30 ziekenhuis voor CT scan met contrast via infuus, van 13:00 tot 13:45 Diëtist, toen tot 14:30 buiten gezeten, 14:30 tot 15:00 PMT en daarbij geoefend met lopen. 15:00 tot 15:30 Fysio, maar dat ging dus niet.

Fysio ging overleggen met de Psychomotorisch therapeut voor de volgende keren, dat er echt een half uur tussen fysio en pmt moet en liefst eerst Fysio en dan pmt en niet andersom. Dat was eerder ook al een probleem.

Maar volgende week word niet veel beter denk ik. Ik dacht dat zwembad ipv pmt in de sportzaal zou zijn. Niet dus :+
Afbeelding

En de vorige keer vond de fysio m'n voet toch wel dik, dus ze heeft dat overlegd en er komt ook nog oedeemtherapie bij.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:04

Oh gut, die twee achter elkaar is topsport als je lijf niet lekker in elkaar zit! Snap dat je met zoveel op een dag, zo samen met het ziekenhuis kapot was. Iemand moet echt even bij de planning doorgeven dat dit niet handig is. :knuffel:

Ik vermoed dat je bij oedeemtherapie zelf niet zoveel meer hoeft te doen, dat is meen ik een massagetechniek. Maar het blijft een extra afspraak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:28

Ik herken dat fysiek pittige schema wel. Ik had een keer per dag krachttraining en twee keer fysio. Naast ergotheapie psycholoog en maatschappelijk werk. Dagvullend programma. Maar alles wel naar fysieke mogelijkheid en belastbaarheid.

En kennelijk kijken ze daar bij jou ook naar. Dat is fijn, ze plannen het en gaat het is het mooie meegenomen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:13

Heb je zelf een idee hoe het schema voor jou het beste zou werken zodat je het maximale uit de revalidatie haalt?

Je gaat door de oedeemtherapie naar 4 afspraken per behandeldag.
Zou het beter zijn indien je (bijvoorbeeld) een uur pauze tussen de afspraken hebt?
Zou het beter zijn indien je niet 2x per week naar de revalidatie gaat maar 4x per week en dan minder afspraken per keer maar wel meer reistijd?

Indien je dit voor jezelf kan inschatten kan de planning wellicht op jouw behoefte aangepast worden (uiteraard indien de agenda s van de zorgverleners matchen).

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:17

Ah dat klinkt wel als een pittige dag en niet gek dat het dan even niet meer lukt. Maar je mag wel trots zijn op jezelf dat je dit allemaal aan gaat.
Take care!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:06

Je kan altijd vragen of ze er een uur pauze in kunnen plannen. En meestal is er dan in een revalidatiecentrum wel een ruimte beschikbaar waar je even kan liggen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 18:44

Ja, het was echt even teveel. Was na de CT scan nog wel even gaan liggen en na de Diëtist heb ik buiten een rustig plekje opgezocht. PMT ging daarna ook prima en toen ik met de Fysio naar buiten ging was er ook nog niks aan de hand, gewoon praten en lachen.. En toen ging ik zitten en voelde ik me ineens zo vreselijk moe en verdrietig. Moet echt denken aan hoeveel er al verbeterd is de afgelopen maanden en niet alleen aan hoe het nu gaat, want dat maakt me echt hopeloos..

Ik denk dat een half uur/uur tussen PMT en Fysio al een hoop gaat schelen. Afentoe is dat al zo en dan houd ik het een stuk beter vol. Maar als daar oedeemtherapie bij komt en dan nog 1 keer in de 2 weken diëtist en ook nog de psycholoog, dan hoop ik wel dat die niet op dezelfde dag zijn.. Want dan gaat een half uur pauze niet meer helpen ben ik bang := Dan zou ik liever een dag extra daar heen gaan idd.

Had een paar dagen geleden een mailtje gekregen dat ze bezig zijn met een nieuw zorgadministratiesysteem en daardoor 1 keer de roosters voor 2 weken al stuurde ipv zoals normaal 1x pw op donderdag. Dus denk dat het voor nu gewoon even zo blijft en dan daarna meer tijd er tussen en oedeemtherapie etc.

Maandag iig eerste keer zwembad. Met een andere psychomotorisch therapeut dan eerst, maar dat zijn 3 verschillende en voel me bij alle 3 prima. Heb haar nu 2 keer gezien en het ook al gehad over waarom ik het zwembad niet meteen zag zitten. Toen zei ze dat ze voordat ze in de revalidatie werkte, ze psychomotorisch therapeut was voor mensen met obesitas.. Als iemand dus begrijpt waarom ik daar moeite mee heb, dan is zij dat wel.

Hield er rekening mee dat er echt wel iemand zou zijn waar ik het wat minder goed mee zou kunnen vinden, maar tot nu toe.. De fysio, 3 verschillende psychomotorisch therapeuten, de diëtist.. Gewoon allemaal fantastisch :j Ondanks dat ik er steeds gesloopt van terug kom, zie ik er totaal niet tegenop om er weer heen te gaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:00

Ik weet niet of ik al eens had gereageerd, wel regelmatig eens bijgelezen.

Het is niet niks wat je allemaal hebt meegemaakt, en hoeveel werk je nu moet leveren om lichamelijk te verbeteren. Met zo'n volle dag kan dat er gewoon een keer flink fysiek en mentaal in hakken. En dan mag je daar echt bij huilen. Dat is alleen maar goed voor het afvoeren van de spanning en emoties. Ik vind dat je alles super dapper ondergaat. Chapeau!

Zenuwschade is een kreng, maar kan nog heel lang doorgaan met herstellen. Fijn dat je alsnog dicht bij huis het revalidatietraject in bent kunnen gaan. Enne, als het straks weer kan, mijn vader heeft na zijn herseninfarct heel veel baat gehad bij het paardrijden als vorm van revalidatie ;)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:49

Besef dat alle emoties er mogen er zijn. De blijdschap omdat je wat vooruit gaat, omdat je je goed voelt bij het revalidatiecentrum , het verdriet om alle achteruitgang, de vermoeidheid van het vechten en het zware traject. Gun jezelf om te voelen wat je voelt en veroordeel jezelf niet.

Ik vind het fijn dat je het gevoel hebt dat het klikt met de mensen die er zijn om jouw te helpen.

Succes!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 17:24

Bedankt! Ja, omgaan met die gevoelens vind ik wel lastig.. Merk wel dat ik nu wat dingen een beetje los kan laten, sta niet meer zo stijf van de stress, omdat ik nu gewoon fijne mensen om me heen heb. Maargoed, juist daarom.. Het lost wat op, maar er komt ook gewoon weer wat bij.

Had het met de Fysio nog gehad over dat ik op m'n pony gezeten had en dat vond ze prima, als ik het niet alleen doe. Maar zonder hulp kom ik er niet op en ik wil nu niet m'n nek breken, dus daarmee pas ik wel op. Ze heeft paardrijden nu ook als doel gezet, al zei ze er wel bij dat het een groot doel is en we moeten kijken hoe ver we komen.. Maar waardeer het dat ze daar uit zichzelf mee kwam.
Heb er nu twee keer op gezeten en dat was weer top. Met barebackpad dit keer.
Afbeelding
Afbeelding
Nu wel echt de laatste keer op mijn pony. Voorlopig dan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:04

Kijk nou wat goed! Heerlijk zeg! Ging het met de barebackpad makkelijker?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 12:31

Ja, de BBP helpt ontzettend. Pony is met BBP nu wel heel breed en kreeg daar wel een beetje last van, dus het werd al snel stilstaan en met m'n handen op haar schoft steunen om nog rechtop te kunnen zitten. Maargoed, in het zonnetje van het uitzicht genieten vanaf stilstaande pony maakt me hartstikke gelukkig :))

Nu naar Vogellanden, zwembad. Blegh, ik wil niet :')

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:37

Beetje vitamine P is altijd goed, ook als je er naast staat! En dat kan gelukkig ook in de laatste fase van haar dracht.

Je kan het meid, dat water in. Je hebt een keurige outfit en wrs is het water op een temperatuur dat je lekker je spieren kunt ontspannen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 14:05

Nou, denk niet dat ik het ooit echt leuk ga vinden, maar heb het gedaan :))

Nu in het zonnetje bijkomen en dan weer door.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:11

*\o/* well done!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:03

Jaaa, goed zo! Als het functioneel is, dan is het ook goed! *\o/* *\o/*

Ik lig liever in het water dan meer dan 10 keer in mijn bil geprikt te worden door de fysio :+ . Jup, het was raak, lol. Zap, zap, schok, schok. Als het maar helpt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 21:05

Ja idd, hoef het niet leuk te vinden, doe het omdat het goed is en ik alles wil doen waarvan ze bij Vogellanden denken dat het kan helpen.. En het viel absoluut mee. Een paar jaar geleden ging ik sporten in een groep bij de fysio en toen durfde ik eerst de kleedkamer niet uit en toen ik mezelf eindelijk zover had, kon ik nergens aan beginnen.. Stond maar water te drinken, kon gewoon geen pas zetten :') Dus was echt bang dat ik vandaag weer compleet zou bevriezen, zeker in m'n geliefde badpak, maar dat was dus helemaal niet zo.. Durfde gewoon meteen de kleedkamer uit en bij de anderen te gaan zitten. Oudere man en vrouw, heel aardig.. Alsof ik er altijd al bij was, mevrouw zwaaide nog heel enthousiast naar me vanaf de parkeerplaats toen ik daarna buiten zat, zo lief.

Vandaag ook een klein stukje buiten kunnen lopen met de Fysio en wat oefeningen gedaan. Dus dat ging beter dan de vorige keer. Uurtje pauze helpt.

Nu was PMT op het einde een beetje te. Therapeut vond daardoor dat nog gaan tafeltennissen oid niet zo'n goed idee was. Maar ze zei, je komt daarvoor hier niet, maar als je hier toch bent en geen energie hebt om echt iets te doen.. Dan kunnen we ook een oefening doen voor je zelfbeeld. Daardoor vandaag niet 1 keer gehuild. 2 Keer. Heel kort :+

Maargoed.. Denk dat ik over twee weken weer gesprek heb met de PA. Behandelplan bespreking. Het was natuurlijk zo dat ik daar maar 6.5 week zou blijven, maar weet niet of het wel al stopt.. Heb de diëtist nu 1 keer gezien en ze zei dat de volgende keer iets langer kon duren dan 2 weken. Als het dan over 2 weken stopt, zou ik haar dus helemaal niet meer zien. De Psycholoog, waarvan de PA nog zei dat ik wel had laten zien dat die belangrijk was.. := Nog geen 1 keer gezien. Oedeemtherapie moet nog starten en die staat er deze week en volgende week nog niet op.

Au, ja geloof dat zwembad fijner is Annick75! #)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:14

Op basis van mijn ervaring met revalidatie denk ik dat de behandelplan bespreking met de PA als doel heeft te bespreken over hoe nu verder?
In de zin van het effect + het vervolg van de behandeling.
En dan kan dit resulteren in verlenging bij Vogellanden of overdracht naar de 1e lijn.