Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 10:13

Germie ik volg iemand die al meer dan 40 weken 160-200km per week hardloopt.. echt bizar.
Is wel wat jonger, begin 20.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:16

Supervixen schreef:
Germie ik volg iemand die al meer dan 40 weken 160-200km per week hardloopt.. echt bizar.

En dan nergens last van? Pfffff, hoe kan dat denk ik dan.

Hoe veel loop jij? Want jij hebt ook wekelijks wel een ronde van 30km volgens mij.

Lous

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:35

Zoveel! Ik ben benieuwd hoe dat lichaam eraan toe is als ze 40 is. :oo

Hier ook maar even een afspraak maken bij de fysio weer. Die spier voelt flink gekneusd. Ik kan gelukkig wel weer normaal bewegen. Dus zo naar de sportschool en dan even een wandelprogramma met hellingen aflopen. Podcastje op en dan kijken hoe het daarna voelt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:29

Het schijnt dat hardlopen op zich niet slecht is voor je gewrichten, dat dat achterhaald is. Zelfs als je wat overgewicht hebt schijnt hardlopen, mits met beleid je lichaam sterker te maken. Dus misschien valt het heel erg mee.
Ik weet wel dat ik het niet kan. En ben ook meer dan 2 keer zo oud.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 12:49

germie schreef:
Supervixen schreef:

En dan nergens last van? Pfffff, hoe kan dat denk ik dan.

Hoe veel loop jij? Want jij hebt ook wekelijks wel een ronde van 30km volgens mij.

Ik loop ongeveer 60km per week.

Hardlopen is niet slecht voor je gewrichten, dat is inderdaad echt achterhaald.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:03

Ik zie op social media ook regelmatig een vrouw van 50+ voorbij konen die al 260 dagen 50 km per dag rent in ongeveer 5 uur tijd. Naast dat het ontzettend knap is vind ik het echt bizar en kan me niet voorstellen dat dat het gezond is. Ben geen arts maar als leek vind ik het er stram en onregelmatig uitzien. Laatst was ze ook nog ge allen, maar gewoon doorgaan. Zoveel lopen kan echt niet gezond zijn. Niet alles wat kan moet je ook willen denk ik dan..

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:33

Is dat marathon woman? Die loopt elke dag een marathon.
Echt bizar ja, en knap.

Nou ik heb net gerend, geen 12, want echt niet zo fit. Maar 9,2.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 14:45

Nee dat zijn twee verschillende, ik volg de marathonwoman op insta. Wat zij loopt wordt ook allemaal goed gedocumenteerd omdat ze voor het guinness book of world records loopt.
Laatst had ze trouwens 70km gelopen op een dag. Na 28km viel ze, haar vinger was uit de kom en knie flink kapot. Ze hebben haar geholpen in het ziekenhuis en daarna is ze dus opnieuw begonnen aan de marathonafstand. Echt diep respect.
Kijk of het gezond is.. zij heeft regelmatig een check door artsen en zal ook begeleid worden qua voeding.
En hier gaan ook jaren aan training aan vooraf. Zij heeft bijvoorbeeld ook de spartathlon gefinisht en de marathon des sables.
Je lichaam raakt ook gewend aan zulke afstanden.

Die andere vrouw van die 50km zie ik ook regelmatig filmpjes van voorbij komen. Dat ziet er wat minder professioneel uit.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:53

Ja marathon woman volg ik ook. Echt respect voor hoor!
Die val had ik inderdaad ook gezien. En dan gewoon weer opnieuw beginnen hè, wauw!

Wel benieuwd naar die andere, waar kan ik die vinden?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 18:50

Heerlijk kort trailtje gelopen na mijn werk. Hardloopkleren meegenomen naar school. Twee minuten in de auto en ik kan in het bos lopen. Hoe fijn is dat!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 19:17

Marathon woman volg ik ook.
Heeel knap wat zij doet. En dan ook nog naast haar werk zoals ik begreep.

Heerlijk SV!

Ik heb gisteravond met de loopgroep gelopen.. intervallen..
voelde mijn lies weer behoorlijk. Daar baal ik behoorlijk van. Vandaag is het gevoel weer weg, maar het zit overduidelijk toch niet helemaal goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:03

O lekker SV!
Hier is het bos ook 2 minuten afstand, zo fijn!

Ja marathon woman heeft ook een baan, en 4 kids begreep ik.
Ik wil heel graag nog eens een stukje met haar mee rennen.

Balen van je lies zeg Namiro!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:40

En je hebt een mooi bos om de hoek SV.

Hier vanavond wat loswerken gedaan. Niet meer en niet minder, af en toe een paar 100m hardlopen, dan weer stukje wandelen. Gewoon focussen op gevoel. Dus tempo lag laag.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:51

Ik vind het ook absurd als mensen zulke afstanden voor langere periodes dagelijks afleggen. Maar of het ongezond is? Tja, ik denk dat je daar makkelijk over kan oordelen, maar er zijn genoeg andere dagelijkse bezigheden die ook op de lange termijn slecht voor je zijn. De hoeveelheid die mensen dagelijks zitten is ontiegelijk slecht voor je gewrichten, maar daar hoor je weinig mensen vragen over stellen. :+
Als ik zie hoeveel mensen op oudere leeftijd nog ultra's lopen, kan ik me bijna niet voorstellen dat je er zo kapot van gaat. Neem bijvoorbeeld Karla Kent, die heeft dit jaar op haar 61e voor de 12e keer de Death Valley ultra van 217 kilometer gelopen.
En voor de marathonwoman heb ik ook niets anders dan respect, wat een bikkel is dat... en ook de tempo's die ze zo constant blijft lopen ondanks die val.

Heerlijk SV, fijne afsluiting van een werkdag!

Klinkt goed germie.

Deze avond een steady, maar vlottere 5 kilometer gelopen. Was lang geleden dat ik wat sneller liep (begin augustus voor het laatst), maar ging eigenlijk heel erg goed! Ik begon op 5:45, tussendoor wat versneld, zaten twee grote bruggen tussen die ik 6:00 omhoog liep. De laatste kilometer wilde ik nog meer versnellen, maar toen werd ik opeens extreem kortademig, mijn longen leken te verkrampen en het lukte me niet meer om snel te lopen, dus toen op een tempo van 7:00 de laatste 300 meter uitgelopen en proberen op adem te komen, maar dat lukte amper. Zo apart, het ging ervoor heel soepel namelijk en het is niet dat ik opeens ging sprinten. Ik voel me wel al een week niet helemaal fit, dus misschien dat ik ziek word? Al heb ik ook de indruk dat mijn longen nog steeds niet 100% hersteld zijn van de kinkhoest, in Noorwegen kreeg ik ook weer vaker dat typische hoestje met kortademigheid, mogelijk door de kou/nattigheid of inspanning van het fietsen. De laatste weken was dat hoestje weg, maar heb ik ook amper iets gedaan door mijn enkel. Nou ja, geen idee, ik vond het wel raar. Mijn hartslag zat ook wel hoog.
Ik had mijn enkel niet ingetapet en daar heb ik totaal geen last van gehad, nu erna ook niet, dus dat is wel een dikke win. *\o/*

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:00

Lekker Suliko!

Iemand hier ervaring met Shoefresh? Lijkt me wel wat.
Mn kids hebben altijd natte schoenen, fietsen door regen naar school. Mn zoon heeft een zaterdag baantje waar hij auto’s wast, ook natte schoenen.
En ik heb nu 2 paar natte hardloopschoenen in de gang staan.
Mn gang is 1 grote zweet sok lucht. :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:29

Samantha_ schreef:
Lekker Suliko!

Iemand hier ervaring met Shoefresh? Lijkt me wel wat.
Mn kids hebben altijd natte schoenen, fietsen door regen naar school. Mn zoon heeft een zaterdag baantje waar hij auto’s wast, ook natte schoenen.
En ik heb nu 2 paar natte hardloopschoenen in de gang staan.
Mn gang is 1 grote zweet sok lucht. :')

Ik heb hem gisteren binnen gekregen. Over een tijdje kan ik je erover informeren ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 10:16

Ja wij hebben er eentje. Ik gebruik hem zelden, maar mijn vriend is er tevreden over.

Fijn Suliko dat het lekker ging!
En dat je geen last had van je enkel.

Ik heb net 14km gelopen met 8x150m sprint. Was pittig, maar heerlijk weer om te lopen. Zonnetje, fijne temperatuur en weinig wind.

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:21

Ik ben benieuwd Müsli!

Lekker SV!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:23

Ik ben ook heel benieuwd naar die Shoefresh. Na alle zeiknatte schoenen die ik afgelopen weekend had (hardloop & fiets schoenen) overweeg ik het ook wel een beetje...

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:55

Ik heb de shoefresh jaren gebruikt voor mijn hockeyschoenen. Schoenen zijn zo droog, maar de ozon van het apparaat ruikt echt vreselijk (lees: stinkt). Bij mij is hij dus snel in de schuur gepositioneerd. Ik had overigens ook niet echt het idee dat de zweetlucht heel erg verhielp, maar misschien kwam dat ook door het intensief gebruik :')

Voor mijn hardloopschoenen gebruik ik hem alleen als het echt heel slecht weer is geweest, maar vaak wissel ik gewoon mijn schoenen af en kunnen ze “zelfstandig” drogen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 12:22

Ik vind dat hij doorweekte schoenen niet echt snel droog krijgt. Al helemaal niet met het programma van een half uur.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:23

Mijn schoenen van dinsdag zijn nog steeds nat. Die van gisteren ook.
Heb geen 3e paar helaas.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:45

Bah, natte schoenen.
Het was vandaag gelukkig erg lekker. Ik heb ergens nog een klein beetje energie weten te vinden en heb een rondje van 7km gelopen. Werd verrast door 3 reetjes die ineens naar me stonden te kijken.
Ik baal ervan dat werk opbouwen zo intensief is dat ik eigenlijk alleen maar lig te slapen en dat het me niet lukt 3x in de week te lopen enzo, en als ik dan loop voelt het superzwaar, maar ik heb toch een lekker rondje bewogen op eigenlijk ook nog een fijn tempo.

Afbeelding

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:59

Zooltje eruit halen scheelt een hoop met het drogen van schoenen! En ouderwets kranten erin proppen.
Als de zon schijnt zet ik ze ook wel eens gauw buiten. Maar heb ook al wel eens vochtige schoenen aangetrokken voor een rondje, het is in het begin even naar, maar uiteindelijk merk ik er niets van doordat het opwarmt of opnieuw meer nat wordt.

Fijn dat je wat energie bij elkaar hebt kunnen sprokkelen Goof! Kan me voorstellen dat het frustrerend is dat werk zoveel energie kost. Maar je hebt nu in ieder geval lekker bewogen en zon gepakt. {:}

Nou, ik heb geen last gekregen van het rennen, maar ben vanochtend heel stom kort met mijn voet in het tramspoor blijven haken en nu is mijn enkel wel gevoelig. 8)7

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:01

BusyMissy mooie droom toch.

Ik heb ook gewoon ondergoed van de hema en schijt aan het lijntje :+

Fijn dat je een plan hebt Suliko en dat je het zo verstandig aanpakt.
Wat vreemd van je hartslag wel. Wel fijn dat je enkel goed bleef!

Een baby ultra... :') Mijn verste is een HM en ik zou echt heel graag ooit een keer een hele lopen maar stopt het echt. En ook echt maar één!!! keer. (Zei ik over de Hm ook := )

Respect voor je lange bijleespost IMAY1990. Iedereen zijn tempo toch?

Die mensen die elke dag een marathon of zoveel utlra's lopen. Of het gezond is... ik betwijfel het. Maar knap is het zeker! Vind het echt heel indrukwekkend.

Geen ervaring met shoefresh. Ik zet ze gewoon buiten onder de overkapping of opde vloerverwarming in de bijkeuken.

Wat een fijne training SV. Het was idd perfect loopweer.

Na de ten miles zondag voelde ik me 1 dagje wat moe en daarna wel weer oke. Een heel stuk beter dus dan na de Dam tot dam. Dat geeft wel hoop dat ik misschien eindelijk weer de goede kant op ga.

Ik ben een beetje zoekende naar een doel.
Heb dit weekend nog een obstacle run staan en dan eind november een 5 of 10km run (in principe 10km ingeschreven) in het wedstrijdteam van het bedrijf van mijn man. Wil misschien eens gaan kijken of ik mijn 5km op 22:30 (4:30) kan zetten. Maar dat betekent heel veel training doodgaan en ik weet niet of ik daar zin in heb :')
Heeft iemand ervaring met de halve van Egmond?