Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:51

sureido schreef:
secricible schreef:
Als er weer een "pittig griepje" komt wat zorgt dat onze IC's overlopen en een oversterfte die 2x zo hoog ligt als wat we normaal een "pittig griepje" noemen, hoop ik dat ze het land wel weer op slot doen.

Ja! Precies wat ik bedoel. Maar we hebben wel eens vaker gehad dat er wel heel veel in het ziekenhuis liggen van bijvoorbeeld griep, dat bedoel ik met niet dat we daar nu elke keer het land voor sluiten. Net zoals met een situatie als nu met Corona voor een overloop constant en oversterfte snap ik het ja. En hopelijk leren we wat wel en niet werkt voor de toekomst. Maar dacht meer stel het loopt redelijk vol, dat het niet vanaf nu normaal wordt om alles af te sluiten.

De vorige keren dat de griep erg heftig was en bv bij de Mexicaanse griep is het niet zo ver gekomen als nu. De ziekenhuizen overspoelden niet, konden het (net aan) bolwerken dus er was geen noodzaak tot maatregelen.

As er wel noodzaak is zullen deze genomen worden. En dat zal in de toekomst echt niet sneller gaan gebeuren dan nu het geval is. Het is niet alsof de regering dat zou zo leuk vindt om te doen en daar geld genoeg voor heeft, het is net zoals nu wel echt een noodgreep en laatste redmiddel.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:53

Dat hoop ik inderdaad ja.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:56

Mijn excuses sure ik had je uitleg inderdaad niet gelezen. Je berichtje kwam me gewoon zo rauw op mijn dak dat ik direct begon met tikken.
Maar je uitleg is wel heel wat anders als je "originele" post. Waarom schrijf je dat niet dan?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:01

DuoPenotti schreef:
Mijn excuses sure ik had je uitleg inderdaad niet gelezen. Je berichtje kwam me gewoon zo rauw op mijn dak dat ik direct begon met tikken.
Maar je uitleg is wel heel wat anders als je "originele" post. Waarom schrijf je dat niet dan?

Soms weet ik ook niet meer waar ik iets verder heb uitgelegd of geschreven heb. Had het die dag of de dag ervoor ook erover gehad met mijn ouders en in mijn hoofd zat nog het hele gesprek met mijn ouders vers. Dus ik schrijf het dan wat korter omdat ik dacht, het is wel bekend hoe ik er in totaal over denk en ik weet ook niet meer waar precies ik iets uitleg :Y) en dan kom ik nogal bot over terwijl er wel meer achter zit dan alleen die woorden.

Ga ik wel eens vaker de fout mee in, al doende leert men ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:03

Haha op die manier. Ah ook weer opgelost hier in het topic :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:59

Wij ( belgie ) krijgen eind volgende week 80.000 dosissen van het AZ vaccin lees ik.
Al een mooi begin dit :Y)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:13

Hoi ik kom even binnenvallen maar ik vraag mij iets af over de werking van het vaccin, zou ik hier per pb iemand een vraag over kunnen stellen? Iemand die er verstand van heeft? (Kan dit niet vinden op Google o.i.d..)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:24

Als het een interessante vraag is kan hij gewoon in dit topic? Of het moet extreem privegevoelig zijn, dan wellicht niet.

Maar vaccintechnisch wordt hier van alles besproken. Wil je echt de wetenschappelijke diepgang kun je de vraag ook in het Corona en Wetenschap topic droppen. Daar lezen en schrijven een aantal mensen mee die wat meer wetenschappelijke achtergrond hebben.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:01

Het is een beetje een persoonlijke vraag dus liever niet hier. ik zal eens kijken in dat topic, bedankt voor de tip :)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:15

Ik heb vanavond mijn eerste vaccinatie gehad. Op een beetje pijnlijke arm voor de rest nergens last van !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:43

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:05

Ik vind het zo ontzettend irritant dat de EU heeft gezegd: wij regelen het wel even en dat dan niet goed doen en de landen die net als Nederland ‘welvarend’ zijn en zelf inkopen nu zo hard kunnen gaan. Wij zijn helemaal niet ‘een’ al heel de crisis niet met de EU en nu opeens moet dat wel.

Maar misschien moet ik het nog wel erger vinden dat de derdewereldlanden zo aan de kant worden geschoven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:08

Duitsland koopt al flink in, word nog niet geleverd, pas na de Europese leveringen maar die hebben zelfs voor volgend jaar al ingekocht. Voor het geval er moet worden hergevaccineerd.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:10

bigone schreef:
Duitsland koopt al flink in, word nog niet geleverd, pas na de Europese leveringen maar die hebben zelfs voor volgend jaar al ingekocht. Voor het geval er moet worden hergevaccineerd.

Lijkt mij ook slim om te doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:18

sureido schreef:
Ik vind het zo ontzettend irritant dat de EU heeft gezegd: wij regelen het wel even en dat dan niet goed doen en de landen die net als Nederland ‘welvarend’ zijn en zelf inkopen nu zo hard kunnen gaan. Wij zijn helemaal niet ‘een’ al heel de crisis niet met de EU en nu opeens moet dat wel.

Maar misschien moet ik het nog wel erger vinden dat de derdewereldlanden zo aan de kant worden geschoven.

Op veel vlakken zijn we niet één Europa. En al helemaal niet als het aankomt op gezondheidszorg.

Maar als ieder land voor zich had moeten inkopen, hadden kleine landen als belgie en NL nu waarschijnlijk nog steeds geen vaccin. Frankrijk en Duitsland zouden wel al ruim voorzien zijn. Dus op dat vlak is die europese regeling misschien zo slecht nog niet :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:28

Pandora2 schreef:
sureido schreef:

Op veel vlakken zijn we niet één Europa. En al helemaal niet als het aankomt op gezondheidszorg.

Maar als ieder land voor zich had moeten inkopen, hadden kleine landen als belgie en NL nu waarschijnlijk nog steeds geen vaccin. Frankrijk en Duitsland zouden wel al ruim voorzien zijn. Dus op dat vlak is die europese regeling misschien zo slecht nog niet :P

Dit dus. Geldt ook voor Luxemburg, Denenmark ea kleine landjes. Nu UK vertrokken is uit de EU, is het heel belangrijk dat NL een goede positie heeft in de EU en goed is en blijft met Frankrijk en Duitsland.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:29

Ik denk dat NL dan al zeker wel wat vaccins gehad had, waarom denk je van niet? Nederland kan en zou echt flink geld spenderen.

België betwijfel ik wel :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:32

Hela ! ~~}> Wij zijn een pak minder gierig dan jullie ! }>

Nee, serieus. Het gaat er niet om wat je wil uitgeven maar om de macht en de positie die je hebt als land in het europese plaatje en ver daarbuiten. En dan moeten kleine landen het afleggen tegen de grotere.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:42

Pandora2 schreef:
Hela ! ~~}> Wij zijn een pak minder gierig dan jullie ! }>

Nee, serieus. Het gaat er niet om wat je wil uitgeven maar om de macht en de positie die je hebt als land in het europese plaatje en ver daarbuiten. En dan moeten kleine landen het afleggen tegen de grotere.

Klopt Pandora. Het meest ontnuchterende van mijn emigratie is dat Nederland voor Frankrijk eigenlijk amper of niet bestaat. Onlangs zijn we eens een keer in het nieuws geweest (vanwege de rellen), maar veel Fransen in ieder geval in de Limousin weten 0,0 van Nederland op het schokkende af.
De meest waanzinnige dingen heb ik al moeten aan horen via opmerkingen zoals→ onze voertaal zou Engels zijn :oo , toen het hier ooit koud was en we naar Nederland vertrokken zei iemand→ "wat fijn ga maar lekker naar de warmte toe" := en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit is al zo vanuit de geschiedenis. Ofg anders gezegd, hier word je wel nederig.
Met de UK is het anders. Mensen weten echt veel van Nederland .
Dus wij beleven onszelf als groot, maar vergis je niet, zeker niet voor iedereen. Dus met name nu de UK uit de EU is gestapt, (Nl kon een beetje zwaan kleef aan doen) mag Nl heel blij zijn dat we in de EU zitten en meegaan met de vaccins verdeling, want dit gaat niet alleen over geld maar ook over macht en invloed en belangen. Een EU opzij schuiven, gebeurt zelfs nu, kun je nagaan hoe gemakkelijk het is om NL, België of andere kleine landjes opzij te schuiven.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:46

Sorry, daar heb je wel gelijk in :') :=

Maar Nederland is misschien wel klein maar heeft toch wel echt een redelijke positie kwa macht hoor! Dat moet je niet onderschatten. Als je alleen al kijkt naar de haven en Schiphol.

Je hebt wel gelijk dat er dan wel veel meer EU landen er naast gaan grijpen. Ik denk NL niet per se en het is misschien ook een beetje een egoïstische gedachte als je het zo bekijkt :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:52

Ehm, NL had al vaccindeals liggen ruim voor de EU ze terugfloot.
Dat het niet via de EU gaat betekend niet dat NL het ineens alleen moet doen, er waren onderlinge samenwerkingsverbanden(Italie, Duitsland, Frankrijk en Nederland.).

Wellicht bestaan we niet voor de inwoners van Frankrijk, maar op regeringsniveau draaien we gewoon best prima mee met een aantal "groten". Ja, Frankrijk en Duitsland hebbrn een grotere vinger in de pap, maar stellen dat NL niks zou hebben is onzin.

Bovendien, Israël is ook een klein landje en heeft toch ook aardig kunnen scoren qua vaccins.

https://nos.nl/artikel/2366702-waarom-d ... te-is.html
Verder is dit een interessant artikel over de effectiviteit van de vaccins. Voor de mensen die niet blij werden van de 60% van AZ.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:57

Ik denk, dat omdat een dorpsgenoot NL niet kent, het nog niet betekend dat dan NL ook niks waard is en onder doet voor Frankrijk. Het is denk ik eerder geen idee hebben van topografie :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:22

sureido schreef:
Ik denk, dat omdat een dorpsgenoot NL niet kent, het nog niet betekend dat dan NL ook niks waard is en onder doet voor Frankrijk. Het is denk ik eerder geen idee hebben van topografie :+

Nee inderdaad ,voor Frankrijk bestaat alleen Frankrijk ..man man als ze engels moeten praten val je om van het lachen
Terwijl net BE ( behalve de franstaligen :+ ) 3 of 4 talig is ,Nl ook op z'n minst 2 of 3 dalig is enz

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:33

Dat is toch ook heel normaal?
Zeker in dorpen. Ik weet nog dat de ouders van een klasgenoot vroeger nog nooit verder waren geweest dan Rotterdam (20 km van ons dorp), dat was wel spannend genoeg. Die wisten amper wat er bij wijze van spreke in Utrecht gebeurde, dat was buiten hun wereld.
Ook toen ik on Melbourne woonde heb ik veel mensen leren kennen die nog nooit buiten Victoria geweest waren. Dat betekend niet dat een andere stad dus niet belangrijk is, dat zegt wat over die mensen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:36

In de UK weten ze veel van NL is ook relatief hoor, ze kennen veel NL voetballers, en iedereen is wel eens in Amsterdam geweest of kent iemand die daar wel eens komt. Als ze je horen praten denken Britten (Ieren trouwens ook) in eerste instantie dat je "kraut" bent (Duitser). Dan wordt je met de nek aan gekeken, zijn ze echt onbeschoft tegen je. Tot ze merken dat je Nederlander bent. Dan willen ze van alles van je weten, mag je er bij komen zitten etc.

Fransen heb ik zelf niet zoveel mee :o spreek geen woord Frans en dan wordt je behandeld als een halve gare is mijn ervaring. Er zijn niet veel Fransen waar je in het Engels fatsoenlijk mee kan praten helaas, tenzij je in een grotere plaats bent en het jongeren betreft.

Ik snap wel dat Europa hierin samen werkt :j of NL echt flink zou spenderen als ze alleen konden bepalen hoe en wat durf ik niet te zeggen. Ze proberen wel vaak het onderste uit de kan te krijgen, veel voor weinig zeg maar.