De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:05

Ladybird schreef:
Omdat ik weet niet, een overzicht wel fijn is. Nu komen er steeds wel uit via lokale kanalen, maar ik mis de overzicht ofzo.

Mijn eerste gedachte was dat ze het waarschijnlijk niet delen om massahysterie te voorkomen, maar dat schiet natuurlijk weinig op wanneer lokale autoriteiten het alsnog delen. Naar mijn mening moet of alles worden gedeeld of helemaal niets, niet zo half half :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:05

Photograph

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:08

Denk dat je nu nog niet kan zeggen dat het alweer daalt, tis er nog geen week.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:08

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:10

https://ncov2019.live

Ik stuitte net op bovenstaande website. Het is een overzicht van alle patiënten per land inclusief bronvermelding. Er is ook een kaart, waarbij je per land kan zien waar er patiënten zijn. Ook hier zijn er linkjes naar nieuwspagina's e.d.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:11

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:11

Destination schreef:
Noord-Korea zegt dat er geen patiënten met het Coronavirus in het land zijn?
https://time.com/5794280/north-korea-coronavirus/

Dat kan gewoon waar zijn omdat inwonders van NoKo niet naar het buitenland reizen en het virus zelf niet door de lucht huppelt. Het kan ook propaganda zijn, maar either way lossen ze het intern wel op daar.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 03-03-20 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:12

Nee maar Noord-Korea zal ook wel de laatste land zijn die iets meld met dat regime dat ze hebben. Dat verbaast me niks.

Destination schreef:
Ladybird schreef:
Omdat ik weet niet, een overzicht wel fijn is. Nu komen er steeds wel uit via lokale kanalen, maar ik mis de overzicht ofzo.

Mijn eerste gedachte was dat ze het waarschijnlijk niet delen om massahysterie te voorkomen, maar dat schiet natuurlijk weinig op wanneer lokale autoriteiten het alsnog delen. Naar mijn mening moet of alles worden gedeeld of helemaal niets, niet zo half half :=

Mee eens, Ik denk ook dat dat wel de oorzaak is hoor, maar het word er gewoon niet overzichtelijker van. Ik hou gewoon van overzicht xD

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:12

Photograph schreef:
Nep?

Wat is nep? Dat er geen patiënten zijn? Want dat kan heel goed het geval zijn, vooral als je bekijkt hoe geïsoleerd Noord-Korea is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:13

Officieel niet, zuid korea heeft na china de meeste gevallen lees ik ergens. Maar 'men' twijfelt. Maar goed, officieel niets.
Maar als isoleren helpt, dan zou het theoretisch kunnen dat ze in noord korea geen gevallen hebben, want het is natuurlijk wel een behoorlijk geisoleerd land waar je niet zomaar in of uitgaat.
Zou een hele interessante testcase zijn, want ik geloof niet dat isoleren helpt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:15

germie schreef:
Officieel niet, zuid korea heeft na china de meeste gevallen lees ik ergens. Maar 'men' twijfelt. Maar goed, officieel niets.
Maar als isoleren helpt, dan zou het theoretisch kunnen dat ze in noord korea geen gevallen hebben, want het is natuurlijk wel een behoorlijk geisoleerd land waar je niet zomaar in of uitgaat.
Zou een hele interessante testcase zijn, want ik geloof niet dat isoleren helpt.

Dus je hebt geen bron die iets zegt over het Coronavirus in Noord-Korea?

En waarom zou isoleren niet helpen? Als een land dusdanig geïsoleerd is dat er geen contact is met andere landen, hoe moet het virus er dan komen? En besmette patiënten worden toch ook geïsoleerd om verdere verspreiding te voorkomen?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:18

Destination schreef:
germie schreef:

Dus je hebt geen bron die iets zegt over het Coronavirus in Noord-Korea?

En waarom zou isoleren niet helpen? Als een land dusdanig geïsoleerd is dat er geen contact is met andere landen, hoe moet het virus er dan komen? En besmette patiënten worden toch ook geïsoleerd om verdere verspreiding te voorkomen?

Wat er op het AD in de liveblog stond over Noord Korea:
Citaat:
erwijl het coronavirus in heel Azië huishoudt, presenteert Noord-Korea zich als een onneembare vesting dat met verscherpt grenstoezicht Covid-19 buiten de deur houdt. Omgeven door hooggeplaatste militairen, voorzien van stemmig zwarte mondkapjes, trotseert Kim Jong-un de virusdreiging met open vizier. Onbeschermd slaat hij een militaire oefening gade. De onaantastbaarheid van Noord-Korea nog eens onderstrepend.

'Propaganda', klinkt het in reactie op het beeld van de grote leider in zijn zwart lederen jas. Hoewel er officieel geen berichten zijn over besmettingen in het land van Kim, zijn de experts er zeker van dat dit wel zo is. Noord-Korea deelt over een afstand van 1450 kilometer een grens met China. Het is geen staatsgeheim dat die grens allesbehalve waterdicht is.

Deskundigen vrezen dat achter de stalen leidersblik een ramp schuilgaat, omdat het land niet voorbereid zou zijn op een uitbraak of het virus binnen de landsgrenzen zelfs al zou exploderen. ,,Helaas heeft de internationale gemeenschap geen idee of het coronavirus zich verspreidt in Noord-Korea'', zegt Jessica Lee, Oost-Azië-expert bij het Quincy Institute for Responsible Statecraft.

De Amerikaanse denktank ziet in de zwijgzaamheid van Noord-Korea een dreigend probleem. ,,Het feit dat we niets weten over het niveau van infectie of sterfte in Noord-Korea is uiterst problematisch en kan ongewijzigd ernstige gevolgen voor de volksgezondheid hebben.''

,,Ik ben er 100 procent zeker van dat Noord-Korea al geïnfecteerde patiënten heeft'', zegt Nam Sung-wook, Noord-Korea-expert aan de universiteit van Zuid-Korea. ,,Als Noord-Korea een uitbraak zou hebben die vergelijkbaar is met wat er in Zuid-Korea gebeurt, zou dat ernstige onrust veroorzaken vanwege een chronisch gebrek aan medische benodigdheden en medicijnen'', aldus Nam. ,,Noord-Korea is hulpeloos.''

Overigens lees ik net dat er 6 nieuwe gevallen van besmettingen zijn bijgekomen en dat de teller nu op 24 staat. Valt me niks tegen. Had meer verwacht

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:18

Ik las net ergens dat ze zich zorgen maken over Noord-Korea (moet dan even de bron weer opzoeken, is wat lastiger op een mobiel). Ga je er verder in duiken is het dus zorgen of 'men' daar eerlijk is. Vooral omdat in Zuid-Korea juist veel meer gevallen zijn. Daar stijgt het nog, terwijl er hopelijk in China een daling is ingezet.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:20

germie schreef:
Ik las net ergens dat ze zich zorgen maken over Noord-Korea (moet dan even de bron weer opzoeken, is wat lastiger op een mobiel). Ga je er verder in duiken is het dus zorgen of 'men' daar eerlijk is. Vooral omdat in Zuid-Korea juist veel meer gevallen zijn. Daar stijgt het nog, terwijl er hopelijk in China een daling is ingezet.

Ik heb het net ook gelezen en hierboven gequote als je dat bedoeld. Scheelt je zoekwerk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:22

Wat wel opvalt is dat het rivm bij thuisquarantaine nu in één keer wel mondkapjes voorschrijft en dat er geschreven word (of dat een journalistieke verkeerde zin is, geen idee) dat mensen die geen symptomen vertonen ZEER WAARSCHIJNLIJK anderen niet besmetten. In tegenstelling tot de stelligheid een poos geleden dat dat niet kon.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:22

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:23

kwam net al weer op fb bericht voor bij dat ze in china de huisdieren aan het doden zijn omdat er een hond positief is verklaard

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:25

germie schreef:

Geeft Noord-Korea dan überhaupt door of er besmettingen zijn of niet? Ik dacht dat dat land praktisch op slot zit qua informatie geven. Als er wel besmettingen zijn is dat heel rot voor de mensen daar, want de gezondheidszorg is daar erg slecht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:25

speurneusc schreef:
kwam net al weer op fb bericht voor bij dat ze in china de huisdieren aan het doden zijn omdat er een hond positief is verklaard

Dat doen ze ook wel zonder virus. Veel dieren die voor ons waardevol zijn worden daar gewoon als voedsel gezien zoals honden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:30

http://news-af.feednews.com/news/detail ... lient=news

Citaat:
Earlier last week, reports had suggested that a North Korean trade official was shot dead for leaving coronavirus quarantine to visit a public bath. According to South Korean media, the victim, who had returned to the country after a visit to China China, was executed for risking the spread of the deadly virus.

Ik weet niet hoe betrouwbaar dit is, dat is niks uit Noord Korea denk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:31

Destination schreef:
Ladybird schreef:

Ik denk dat ze tot nog toe vooral gedeeld hebben om massahysterie te voorkomen. Want als niemand weet waar die eerste, tweede, derde etc. patiënt is, krijg je gespeculeer en paniek.

Maar nu zijn het er zoveel en op zoveel plaatsen.. en zoiets delen gaat wel ten koste van de privacy van die mensen. Dus waarom zouden ze ermee doorgaan?

Als ik het krijg hoeft het van mij ook niet in de media. Als je leest hoe die vrouw uit Helmond het ervaren heeft...nee, bedankt. Plus dat ik dat soort dingen sowieso graag privé hou.
https://www.ed.nl/helmond/helmondse-met ... acfc309a6/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-20 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:32

Jorex schreef:
germie schreef:

Geeft Noord-Korea dan überhaupt door of er besmettingen zijn of niet? Ik dacht dat dat land praktisch op slot zit qua informatie geven. Als er wel besmettingen zijn is dat heel rot voor de mensen daar, want de gezondheidszorg is daar erg slecht.

Aangezien ze een gigantisch lange grens met China delen (1400 km) waar wel degelijk mensen over en weer gaan kan het niet anders dan dat er ook besmettingen zijn in Noord Korea maar wanneer je een imbeciel als leider hebt die zich boven alles verheven voelt dan maak je niets bekend en doe je gewoon je ding, zoals al je lijfwachten een mondmasker op doen maar zelf stoer zonder lopen.

germie

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:39

Gaan er zo veel mensen heen en weer over de grens naar N-Korea?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:39

germie schreef:

Ik hou de tel niet bij :')

Edit: Ik lees net dat in Iran ook wel heftige dingen gaan de zijn trouwens. Dat vergeet je wel eens, tis china, zuid korea en Italië maar volgens mij gaat het er in Iran ook niet best aan toe. Aldus Nos liveblog zijn er daar ook 2336 mensen besmet waarvan 800 nieuwe. ook 23 parlemtariërs zitten daarbij. en de hoofd van de hulpdiensten is ook besmet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:47

Ladybird schreef:
germie schreef:

Ik hou de tel niet bij :')

Blijkbaar. Ik ken ook alleen de nogal hysterische beelden van de grens met Zuid-Korea. Maar op de grens met China schijnen ze heel wat contact met elkaar te hebben. Hier een fotograaf die er een reportage over maakte.
https://www.nationalgeographic.nl/reize ... oord-korea

En Chinese mensen die een dagje uit naar Noord-Korea gaan: https://nos.nl/artikel/2187889-noord-ko ... ensen.html