Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:13

Ah fijn om te lezen. Dan wellicht dat nog proberen ipv die cups

tengeltje11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:27

Ook benieuwd naar je ervaring!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:25

Ook eruit halen en legen + schoonmaken was heel makkelijk en een verademing tov een cup. Het zag er voor mij op de how-to-filmpjes een stuk ingewikkelder uit dan het in de praktijk is. Ik zag op tegen iets waar je totaal niet tegenop hoeft te zien. 1x doen en je hebt het door.

Zo’n eerste dag bloed ik nooit zo erg, dus autdodumping was nog niet aan de orde. Bij het verwijderen was ik in automatisme vd cup al aan het persen, toen voelde ik dat hij even los ging en toen ik ontspande zat hij weer goed. Dus dat gaat denk ik ook wel werken.
De echte testen komen morgen en overmorgen. Beppy kan ik dan elke 2-3 uur wel legen of niet dragen omdat het vacuüm zuigen mijn krampen fors verergert.

Tot dusver raad ik hem de volle 100% aan. Het is indoen als een tampon en even omhoog wippen achter je schaambeen en klaar ben je. Voor verwijderen haak je je vinger achter de rand en dan trek je hem er zo uit.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:51

Ik heb hem net ook besteld, na jouw enthousiasme *\o/*
Ben erg benieuwd, die cup werkte toch niet..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:53

Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:43

Ik heb na alle positieve ervaringen in dit topic ook de Beppy besteld. Wauw, wat een verademing! Ging gelijk goed en veel makkelijker dan gedacht. Ik ben vrij klein en heb sterke bekkenbodemspieren, maar hij zit als een huis en merk er niks van. Helemaal blij!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:19

Marocje schreef:
Ik heb hem net ook besteld, na jouw enthousiasme *\o/*
Ben erg benieuwd, die cup werkte toch niet..

Ik gebruik hem inmiddels een paar dagen en alvast wat tips:
- zorg dat je hem even met een toiletpapiertje droog maakt als je hem weer opnieuw doet. Nat glijdt hij nogal stroef.
- zorg dat je door blijft ademen :D ik kreeg hem tot 3x aan toe erg moeizaam en pijnlijk erin, maar ik was zo geconcentreerd bezig dat ik mn adem in hield. Waarop ik dus mn bekkenbodemspieren erg aanspande en dat voelde niet fijn. Mijn man attendeerde me erop :+ nu neem ik er iets meer de tijd voor door even bewust te gaan ontspannen en letten op mn ademhaling, dan is het zo gepiept :D

Ik schrok me dood na de eerste autodumping. Ik dacht dat ik enorm was doorgelekt, was me er even niet van bewust dat dat ook kon gebeuren :')

Voor mij is dit echt de uitkomst. Het is echt makkelijker inbrengen, verwijderen en schoonmaken. Ik had toch altijd wat tijd nodig om Beppy goed schoon te krijgen (binnenste buiten), inwendig goed uit te laten vouwen, moest er vaker van plassen als hij het net zat en vond had last vd vacuüm (ook met ontlasting, dan moest ik hem altijd weer opnieuw doen). Ook ging hij ruiken als ik hem langer dan 6u droeg, heb ik met geen enkel andere cup en moest hij de eerste dagen vaak geleegd. Dus tov tampons en maandverband een hele vooruitgang, maar de disc dus nog meer. Eigenlijk geen enkel ongemak, maar 2x per dag verschonen, veel sneller klaar en minder menstruatiekrampen.

Voor mij dus na 5 jaar einde menstruatiecup!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:26

Thanks, heb hem binnen en zal hem volgende week ergens proberen..

Wat is autodumping?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:55

Dan leegt de disc zichzelf (als je iets perst) en hoef je hem er niet uit te halen om te legen :D

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:50

Slmt9 schreef:
Ik had toch altijd wat tijd nodig om Beppy goed schoon te krijgen (binnenste buiten), inwendig goed uit te laten vouwen, moest er vaker van plassen als hij het net zat en vond had last vd vacuüm (ook met ontlasting, dan moest ik hem altijd weer opnieuw doen). Ook ging hij ruiken als ik hem langer dan 6u droeg, heb ik met geen enkel andere cup en moest hij de eerste dagen vaak geleegd. Dus tov tampons en maandverband een hele vooruitgang, maar de disc dus nog meer. Eigenlijk geen enkel ongemak, maar 2x per dag verschonen, veel sneller klaar en minder menstruatiekrampen.

Voor mij dus na 5 jaar einde menstruatiecup!

Super fijn dat je zo goed overweg kan met de disc!

De dingen die je opnoemt over Beppy herken ik persoonlijk niet, maar precies dat is het denk ik — een persoonlijke voorkeur. Ik wissel mijne na 1 a 2 dagen en kook de ander dan uit. Inbrengen was ik wat huiverig voor maar hij gaat bijna uit zichzelf goed zitten mits ik hem niet te hoog plaats. Ik heb zelf weinig last van krampen, maar dat was ook al zo voor de cup.

Ik ben in ieder geval razend enthousiast. Niet alleen is het comfortabeler dan alternatieven, ik ben ook zo blij dat ik niet meer zo gigantisch veel afval produceer die dagen. Ik had er vanaf moment 1 vertrouwen in en dat had ik niet verwacht!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:01

Slmt9 schreef:
Ook eruit halen en legen + schoonmaken was heel makkelijk en een verademing tov een cup. Het zag er voor mij op de how-to-filmpjes een stuk ingewikkelder uit dan het in de praktijk is. Ik zag op tegen iets waar je totaal niet tegenop hoeft te zien. 1x doen en je hebt het door.

Zo’n eerste dag bloed ik nooit zo erg, dus autdodumping was nog niet aan de orde. Bij het verwijderen was ik in automatisme vd cup al aan het persen, toen voelde ik dat hij even los ging en toen ik ontspande zat hij weer goed. Dus dat gaat denk ik ook wel werken.
De echte testen komen morgen en overmorgen. Beppy kan ik dan elke 2-3 uur wel legen of niet dragen omdat het vacuüm zuigen mijn krampen fors verergert.

Tot dusver raad ik hem de volle 100% aan. Het is indoen als een tampon en even omhoog wippen achter je schaambeen en klaar ben je. Voor verwijderen haak je je vinger achter de rand en dan trek je hem er zo uit.

Eye opener deze ervaring. De eerste 3 cycli vond ik de beppy heel fijn, het ervaart erg schoon tov het bungelende touwtje van een tampon. Maar bij de 4e en 5e ronde ging het zo'n pijn doen, maar ik kon niet goed rijmen waarom. Ik denk dat dit het is! Goed om te lezen dat de disc prettiger ervaart.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:26

Voor de disk-dames: Hoe hoog moet dat ding er eigelijk in? want ik zie dat hij hoger moet dan de cup. Voor mijn gevoel doe ik die al een eind er in.. Als ik die 'laag' zet dan trekt hij niet lekker vacuum naar mijn idee en gaat hij lekken. Maar ik zit te twijfelen over een spiraal en dat durf ik niet in combi met een cup.

Blijf het allemaal maar lastig vinden _O-

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:10

Je duwt hem tot je bij je schaambeen komt en daar wip je het randje achter.

Bovenste filmpje laat het wel duidelijk zien:
https://nixit.ca/pages/how-to-use

Elke keer dat ik ga plassen check ik nog wel even of hij goed zit vanwege auto dumping.
Dan moet ik hem soms weer even omhoog wippen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:01

Ik gebruik de disc nu 2 dagen en ben er erg blij mee!

De cup is alleen de allereerste keer goed gegaan, daarna constant lekken. Ws deed ik hem ook te diep.

Nu de disc, eerste keer propte ik hem er gewoon in. Na een paar uur toch eens kijken of ik wel echt ongesteld was, want ik voelde maar niks.. Jep. Dus omgespoeld en weer erin, nu toch lastiger? Tot ik dus aan de tip van Slmt1 dacht: droogmaken! Dus dat eerst gedaan en dit ging beter. Nu wel gevoeld of ie voorbij mij schaambeen zat en ik kon hem er duidelijk achter wippen. Heel ander gevoel dan de cup, dit sluit idd je bmm af en je kan er ook seks mee hebben! (Géén anticonceptie voor de duidelijkheid ;) )

Vannacht ging prima, vanmorgen autodumping, ook makkelijk. Zeker onder de douche. Onder de douche dat ding plaatsen is overigens niet perse makkelijker: dan is het dus weer stroef door het water.. eruit vind ik wel fijner. En schoner.

Dus ja, nog een beetje zoeken, maar geen enkele keer gelekt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:16

Ah fijn zeg!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:50

Hier in ronde 2 nog steeds dikke mik met Beppy!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:35

Even een vraagje over de disc / maat kiezen. Ik heb de indruk dat ik een tampon veel verder induw dan wanneer ik met de vinger voel waar de baarmoederhals zit, en als ik op plaatjes vergelijk moet ie veel dieper komen. Of heb ik nu iets anders zitten bevoelen bij het opmeten ;)

Vraag 2, ik heb ook beppy tampons maar toch wat huiverig of je die na een vrijpartij nog goed eruit krijgt. Iemand ervaring?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:37

Hij schijnt niet heel erg diep te moeten inderdaad. Maar ik vind het ook lastig. Denk ook dat ik de cup ook te ver er in had zitten. Mijn disc komt waarschijnlijk binnen ná mijn menstruatie. Dus maar even rustig kijken :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:39

Ja ik zal misschien ook net te laat zijn :)

Ik kreeg ontzettende pijnen (stevige krampen) bij de 3e en 4e ronde gebruik van beppy cup.
En laat binnenkort een spiraal zetten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:40

Hier ook proberen omdat ik misschien een spiraal wil laten zetten. Ben dan liever even rustig aan het oefenen dan dat ik ook bang ben dat ik er meer uithaal :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:32

Die disc hoef je de bmm niet voor te voelen? Die duw je achter je schaambeen, dan zit ie goed.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:49

Er staat bij bamboozy idd dat je bij een hoge baarmoederhals de L moet nemen.
Je kan het beste meten wanneer je ongesteld bent, dan zakt vaak je baarmoederhals. Bij mij zit hij dan heel laag en normaliter veel hoger. Ik ben dan ook voor de M gegaan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:08

Zijn er hier al mensen die tevreden zijn met een cup, en toch de disk proberen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:50

tengeltje11 schreef:
Zijn er hier al mensen die tevreden zijn met een cup, en toch de disk proberen?

Ik :j Ik wil kijken hoe de disk bevalt omdat ik mogelijk een spiraal wil laten zetten. En een cup vertrouw ik niet met een spiraal.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:55

Ik volg dit topic al een tijdje. Jaren tevreden gebruiker van de meluna cup maar toen deze versleten was geen goede opvolger meer kunnen vinden (cups zijn te lang waardoor ik ze niet meer kan verdragen) en terug naar tampons.

Ik werd behoorlijk enthousiast van jullie bamboozy verhalen dus er een besteld. Sorry ik kan het enthousiasme helaas niet delen. Ik voel hem niet zitten dat was een plus maar ik krijg er enorme krampen van als ik deze draag. Ook blijft hij lekken. Helaas was dit wederom geen geslaagd experiment. Ik heb hem maar enkele uren gebruikt maar het is zo pijnlijk dat ik ook niet de intentie heb om door te zetten. Jammer...