[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:17

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:18

ik vind de prikpil ideaal!
Ik ben als de dood voor spuiten, maar de prikpil zweer ik bij.
Je hoeft er maar 1 keer in de 12 weken aan te denken :D

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:20

Ayasha
Blogger

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:27

mini-pil, prikpil, spiraal (koper of hormoon) zijn opties die "veilig" zijn (hoewel ik ook geen prikpil meer mocht maar waarom ben ik niet op in gegaan omdat die me toch niet boeide)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:27

Hier ook een tevreden mirena gebruikster trouwens.
Ik ben ook van de pil afgestapt omdat ik dat ding constant vergat. Was echt verschrikkelijk. Soms vergat ik m meer dan dat ik m wel op tijd slikte.
Nu 4 maanden de spiraal en bevalt tot nu toe goed.
Ben na de eerste maand niet meer ongesteld geworden en de andere klachten nemen geloof ik ook af.
In t begin rondom de eisprong en rondom die eerste menstruatie en de tweede 'menstruatie' (maar ik werd dus niet ongesteld) flink buikpijn gehad en m'n darmen sloegen ook op hol. Kon in t begin eigenlijk bijna geen broeken dragen. (Nu kon ik dat sowieso al niet meer zo goed, m'n darmen worden dan acuut spastisch, maar t was nu wel echt erger geworden sinds die spiraal ).
Nu merk ik alleen nog tijdens m'n eisprong (of wat er dan ook gebeurd) een enkele steek in m'n buik en een beetje buikpijn, maar nooit langer dan een middagje. Zelfde als tijdens m'n 'Menstruatie'.
Laatste 1,5 maand ofzo gaan m'n darmen echt vooruit ook. Heb eigenlijk helemaal geen last meer van m'n darmen en kan nu weer normaal een tijdje zitten terwijl ik een wat strakkere jegging-legging-broek achtig iets draag zonder dat ik iets aan m'n buik/darmen merk.. (Spijkerbroeken heb ik niet meer in m'n kast liggen)

DusJa, eigenlijk vrijwel geen nadelen nu hier.
En het is echt ideaal dat ik niet meer aan die verrekte pil hoef te denken. Echt ZO blij dat ik daar vanaf ben!
Als dit nu nog 4,5 jaar zo door gaat is het echt pure luxe :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:29

Hier nu ook een tevreden gebruikster. Afgelopen maand 1 avondje lichtjes bloed verlies (3 druppels) en klaar. :)
Hier ook rond de eisprong een paar uurtjes een zeurderig gevoel maar niks dat me belemmerd in mijn doen en laten. :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:38

Ik vraag me alleen af of ik wel een eisprong heb..ik word niet meer ongesteld, dus die eitjes zouden toch ergens moeten blijven dan?
Of spaart m'n lichaam ze op omdat t bijna Pasen is en komen ze straks allemaal in een keer naar buiten? :p

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:42

Ayasha schreef:
ik blijf het herhalen maar goed;
ELKE pil, en ELKE vorm van hormonale ancticonceptie op de mini-pil en de prikpil (zelfde hormoon die twee), het hormoonspiraal en de koperspiraal na, geven dezelfde verhoogde kans op een trombose.

Klopt niet helemaal, diane pil en de merkloze varianten van de diane geven wel degelijk een hogere kans op trombose dan de standaard anticonceptiepillen. Kans op trombose is bij de gewone OAC's het laagst bij de sub-50 preparaten en iets hoger bij de sub-30 en sub-20 (waarbij de sub-30 preparaten nog weer iets hoger risico lijken te geven, maar dat risico is niet significant). De normale trombose-incidentie bij niet pilgebruikers is 4-5 per 10.000 vrouwjaren, bij gebruik van de normale pil 9-10 per 10.000 vrouwjaren, dus nog steeds een klein risico. Het risico is het hoogst in het 1e jaar van het pilgebruik en daalt in de daaropvolgende jaren. Preparaten met crypteronacetaat als vervanging voor de normale progestativa, dus de diane pil, geven een hogere kans op trombose, ongeveer 20 per 10.000 vrouwjaren. Dit geldt ook voor de Minerva, daar zit ook crypteronacetaat in.
Tussen de verschillende generatiepillen zit ook nog weer een verschil in tromboserisico. 3e generatiepillen geven een 1,5 tot 2 maal zo hoog risico op trombose dan 2e generatiepillen, zowel voor het 1e gebruiksjaar als de daaropvolgende jaren. Ook pillen met drosperinon als progestageen geven een verhoogd risico op trombose, dit zit in de Yaz pil, vandaar dat ook de Yaz alleen voorgeschreven wordt ter bestrijding van acne en dat er geadviseerd wordt om zodra de acne onder controle is proberen over te stappen op een andere pil.
Naast dat pilgebruik een verhoogd risico geeft op trombose, wordt het risico groter bij overgewicht, roken, leeftijd, trauma, langdurige immobilisatie en chirurgische ingrepen. 3-5% van de bevolking heeft daarnaast een mutatie in de stollingscascade (Factor V Leiden) wat nog eens een 5-maal verhoogd risico geeft op trombose.
Als je dit allemaal tegenover elkaar zet en kijkt naar de mortaliteit door trombose tussen pilgebruikers en niet-pilgebruikers dan is die 0,4 per miljoen per jaar bij niet-pilgebruikers en 0,8 per miljoen per jaar bij pilgebruikers. Dus al met al is het verschil erg klein.

Belangrijkste is om nu af te vragen of je een pil gebruik met crypteronacetaat of drosperinon (Diane en Yaz en de generieke varianten daarvan) en of het nog echt nodig is dat je die gebruikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:47

Toch gek als dat risico zoooo klein is, dat dat het eerste is waar je mee moet stoppen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:07

Het risico is inderdaad extreem klein, alleen door alle mediaberichten van de afgelopen twee weken lijkt het een ontzettend groot risico. Risico bij de diane en de yaz is wel hoger dan gemiddeld, diane ruim 2 keer hoger, yaz een kleine 2 keer hoger. De berichten over de doden die zijn gevallen gaan over een paar mensen in ruim 10 jaar, zulke kleine risico's zijn het. Echter het risico wordt wel snel groter als je naast gebruik van de pil, rookt, overgewicht heb, cardiovasculair risicoprofiel, hogere leeftijd (>30) weinig beweegt en een ongezonde levensstijl aanhoudt.
Pilgebruik is inderdaad een verhoogd risico op trombose, maar als jij verder gezond bent en gezond leeft, niet rookt, sport en goed op je voeding let is het risico extreem klein, zeker bij gebruik van een normale 2e of 3e generatiepil. Als je de Diane of de Yaz gebruikt en je gebruikt hem al langer dan een jaar is het risico ook klein, maar dan nog kan je je afvragen of het misschien handig is een andere pil te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:11

Ik geloof wel dat het risico groter was met bepaalde factoren. Waaronder dus als je al eens een trombose *al dan niet door de pil* hebt gehad.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:15

Klopt dan heb je ook een verhoogd risico, meestal komt dat dan omdat je een onderliggende stollingsstoornis hebt (of langdurige immobilisatie of na chirurgie). De meest voorkomende stollingsstoornis die bij 1 op de 20 mensen voorkomt is factor V Leiden, daardoor ben je meer trombosegevoelig. Bij een overgrote meerderheid van de mensen die spontaan een diep-veneuze-trombose hebben gekregen is er een aantoonbare verstoring van de stollingscascade. Deze mensen wordt ook ontraden om anticonceptie te gebruiken waarin oestrogeen zit, dus ook de NuvaRing en de Evra pleister mogen door deze mensen niet gebruikt worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:24

*haalt schouders op*
Mijn leven is het niet. Ik vind het slechts jammer dat de pil wordt voor geschreven alsof het snoepjes zijn door huisartsen die geen degelijk onderzoek doen (zoals of je een stollingsprobleem hebt). En zolang de risico's van de pil in combinatie met dergelijke factoren zo onderschat wordt, zullen er nog veel meer doden en invaliden komen die voorkomen hadden kunnen worden. :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:24

Wij merken het nu in de apotheek! Diane patienten stappen in grote getalen over. Omdat we veel vragen kregeb hebben we alle gebruiksters maar een brief gestuurd met de veelgestelde vragen. Zou ik als patient toch ook op prijs stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:26

Bij mij hebben ze het toen wel onderzocht; ook bij familie etc. Ook via het ziekenhuis omdat ze me niet zomaar elke pil voor wilden schrijven. Uiteindelijk, na twee pillen die niet goed waren hebben de artsen in goed overleg bij mij Trigynon voorgeschreven. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:27

En dat zou bij elke patiënt moeten gebeuren Jans. :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:28

Hebben ze bij mij vroeger ook gedaan :j Ben toen tijdelijk overgestapt, maar uiteindelijk weer terug over gestapt..

editje: Niet het ziekenhuis traject, maar mijn HA heeft wel mijn stollingswaarden van mijn bloed laten testen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:19

Ayasha schreef:
En dat zou bij elke patiënt moeten gebeuren [***]. :)

Mee eens :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:31

Barbabientje schreef:
Hebben ze bij mij vroeger ook gedaan :j Ben toen tijdelijk overgestapt, maar uiteindelijk weer terug over gestapt..

editje: Niet het ziekenhuis traject, maar mijn HA heeft wel mijn stollingswaarden van mijn bloed laten testen :j

Echt? Bij mijn huisarts ging 'het grote boek' open om te kijken welke pil we nu gingen proberen (omdat ik van de eerste allerlei bijwerkingen kreeg).

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:50

Naja mijn opa en oma (van 2 verschillende kanten) zijn beide bekend met trombose dus vandaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 01:16

Hallo.

Ik heb helaas sinds vandaag (zondag) de buikgriep. Heb net de pil geslikt? Maar weet niet als het nu nog wel veilig is.
Wat kan ik het beste doen? Ik slik de pil meestal altijd een paar maanden door. En dit is nu mijn derde strip.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 01:53

Buikgriep? Als in diarree of overgeven? Nee dan is de pil niet veilig nee. (Check je bijsluiter voor de normen. X aantal uur na het nemen van je pil overgeven of diarree en hij is niet veilig. Maar bij buikgriep (dan is je hele verteringsstelsel gewoon van slag en weet je dus niet of die pil wel juist opgenomen is of niet) zou ik er sowieso vanuit gaan dat ie veilig is.

Wat je kan dien? Zolang je buikgriep hebt niet zoveel. Een nieuwe slikken heeft waarschijnlijk toch geen nut dus misschien een stopweek houden? Of wel slikken puur om je menstruatie uit te blijven stellen (als dat werkt, weet niet hoe erg je buikgriep hebt, als ie Helemaal niet opgenomen wordt dan werkt ie ook daar niet voor) en als anticonceptie een ander voorbehoedsmiddel gebruiken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:22

We zijn gebeld nav de brieven die ik gestuurd heb voor de sterilisatie die ik wil.
6 mei mag ik op gesprek komen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:01

Zwitsal schreef:
Buikgriep? Als in diarree of overgeven? Nee dan is de pil niet veilig nee. (Check je bijsluiter voor de normen. X aantal uur na het nemen van je pil overgeven of diarree en hij is niet veilig. Maar bij buikgriep (dan is je hele verteringsstelsel gewoon van slag en weet je dus niet of die pil wel juist opgenomen is of niet) zou ik er sowieso vanuit gaan dat ie veilig is.

Wat je kan dien? Zolang je buikgriep hebt niet zoveel. Een nieuwe slikken heeft waarschijnlijk toch geen nut dus misschien een stopweek houden? Of wel slikken puur om je menstruatie uit te blijven stellen (als dat werkt, weet niet hoe erg je buikgriep hebt, als ie Helemaal niet opgenomen wordt dan werkt ie ook daar niet voor) en als anticonceptie een ander voorbehoedsmiddel gebruiken.

Ja diarree en overgeven. Maar heb dat niet meer gedaan sinds gisteravond 20:00 en nam rond 12 uur de pil in. En daarna gaan slapen. Maar zal bijsluiter even lezen

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:10

Als je binnen ik dacht 4 uur niet hebt overgegeven en binnen 8 uur geen diarree hebt gehad, dan zit je safe.