Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:57

Ik denk dat je nog wat zwelling hebt en dat daardoor je neus scheef staat. Ik ben zelf drie maanden na de osteotomie nog aan mijn neus geopereerd, dat kwam niet door de operatie maar was van tevoren al zo gepland.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:16

Er zijn bij mij nu drie weken voorbij, en maandag moet ik weer naar school. Maar de zwelling is nog echt heel duidelijk van de zijkant, hetzelfde geld voor de kleuren. Ik wil graag weer naar school, maar om zo aan te komen met nog duidelijke zwelling vind ik ook niet echt fijn.

CassieUltra: Ik denkd at dat idd nog door de zwelling komt, ik heb ook dat het aan de ene kant wat dikker is, aan die kant was de zwelling namelijk wat erger.

lp022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:41

Nou, de kogel is door de kerk sinds vandaag: ik ga ook beginnen aan de beugel + osteotomie (onderkaak naar voor of beide kaken naar voor, dat is nog niet bekend). Een Incognito-beugel wordt het.
Heb nog beetje een "meh"-gevoel erover... -O- Hoop dat het de goede keuze is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 00:08

Mijn ortho zou een mooie brief opstellen met alle informatie over hun plan voor mijn verzekering, wij zijn helaas alleen basis verzekerd, maar alles zou daaruit betaald kunnen worden. Zo zou dus het hele plan vergoed worden en niet alleen de kaakoperatie, ik krijg namelijk ook slotjes beugel en als mijn tanden netjes staan willen ze mijn onderkaak naar voren plaatsen :)

En inderdaad anders moet je overstappen nieuwe jaar, wil mijn moeder ook gaan doen als de verzekering nee zegt :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:30

Ik zit bij zilveren kruis,bij mij wordt alles vergoed uit de basisverzekering. Let op, je betaald wel eerst je eigen risico voordat ze gaan vergoeden! Het kost je dus sowieso 350 euro per jaar, ook al krijg je een machtiging.

Hou ook in de gaten dat niet altijd alle soorten blokjes vergoed worden, de een doet moeilijker over keramisch bijv dan de ander.

Bij mij was het zo dat het medische noodzaak moest zijn, dat betekende een overbeet van >12 mm.

Ik begin nu overigens al zenuwen en stress te krijgen, lijkt wel of het iedere keer erger wordt :? Snap er geen hout van, maar mn concentratie begint eraan te gaan en het wordt er ook niet gezelliger op in huis... Iemand tips? Behalve loslaten,dat weet ik zelf ook wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:16

Ja hierzo ook medische noodzaak, ik heb een overbeet van 13 mm. Ik zit op de brief van de ortho te wachten tot ik die kan gaan opsturen, kan niet wachten, gek eigk, niet wachten tot je beugel, hhaa.

Lekker aan andere dingen denken, en er niet aan denken, haha.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:34

Ik zit ook bij zilveren kruis en kan me helemaal bij priary aansluiten. Witte slotjes willen ze daar alleen absoluut niet. Hier ook een met voorheen een overbeet van 13mm . Maar ik heb nieuws: 4 november mag mijn beugel er al uit! Ben zo benieuwd hoe het zonder is straks!

En het is heel herkenbaar hoor, dat je niet kon wachten tot je beugel er in mocht. Had ik ook, en ik keek ook onwijs uit naar allebei mijn operaties. Niemand die dat begreep, maar het was nou eenmaal zo Haha

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:30

Prairy ik kan je geen tips geven, het enige dat ik dacht op zo'n moment was niet zeiken je wilde dit zelf hahaha! En zo was het ook natuurlijk. Hoop dat het wel lukt om je enigszins te ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:32

TOch niet zo raar? haha. Planning staat op 2 jaar, eerst de beugel staan mijn tanden goed dan de operatie :Q

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 06:18

Manieki schreef:
Ik zit ook bij zilveren kruis en kan me helemaal bij priary aansluiten. Witte slotjes willen ze daar alleen absoluut niet. Hier ook een met voorheen een overbeet van 13mm . Maar ik heb nieuws: 4 november mag mijn beugel er al uit! Ben zo benieuwd hoe het zonder is straks!

En het is heel herkenbaar hoor, dat je niet kon wachten tot je beugel er in mocht. Had ik ook, en ik keek ook onwijs uit naar allebei mijn operaties. Niemand die dat begreep, maar het was nou eenmaal zo Haha

Ik heb trouwens wel witte slotjes :+ gewoon met de ortho afgesproken dat als ze moeilijk zouden doen dat ik dan de meerprijs zelf zou betalen a 10 euro ps ongeveer.

Maar ze gebruiken gewoon een bepaalde code voor de behandelingen etc, en sinds de tandartsen zelf hun tarief mogen bepalen en ZK dat vergoed, heb ik nog niet hoeven bij betalen. Vind dat ik al genoeg betaal, als ik de premies en eigen risico bij elkaar optel van de tijd dat ik met de beugel bezig ben, heb ik t alsnog zelf betaald...

Chanicha, je hebt helemaal gelijk hahaha, zo ben ik normaal gesproken ook, maar op eoa manier krijg ik dat deze keer niet voor elkaar :') ach ja, nog een maandje en heb ik het er al op zitten en ga ik herstellen...

Manieki, wat fijn dat je beugel eruit mag!! Hoe lang heb je hem nu na je operatie nog in moeten houden?
Ben heel benieuwd hoe het geworden is!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:03

Natsuki schreef:
Er zijn bij mij nu drie weken voorbij, en maandag moet ik weer naar school. Maar de zwelling is nog echt heel duidelijk van de zijkant, hetzelfde geld voor de kleuren. Ik wil graag weer naar school, maar om zo aan te komen met nog duidelijke zwelling vind ik ook niet echt fijn.

CassieUltra: Ik denkd at dat idd nog door de zwelling komt, ik heb ook dat het aan de ene kant wat dikker is, aan die kant was de zwelling namelijk wat erger.

Misschien nog een weekje wachten?

lp022 schreef:
Nou, de kogel is door de kerk sinds vandaag: ik ga ook beginnen aan de beugel + osteotomie (onderkaak naar voor of beide kaken naar voor, dat is nog niet bekend). Een Incognito-beugel wordt het.
Heb nog beetje een "meh"-gevoel erover... -O- Hoop dat het de goede keuze is!

Ik denk dat je er wel goed aan zal doen! :)

Vanaf vandaag zit hier ook de beugel erin! :) Het proces kan beginnen :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:16

Het is nu al een ramp. De eerste de beste zelfde dag zit er al iets los :=

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:07

Ik ben toch naar school gegaan nu en eigenlijk viel het best mee. Natuurlijk zit bijna iedereen wel eens te kijken, er wordt nu blijkbaar ookl over mij geroddeld, meisje dat ik helemaal niet ken zei tegen een jongen. "Die heeft haar kaken laten breken!" Ik stond serieus 2 meter verder, dus ja, denk dat het wel over mij ging. Ik zit dan ook echt wel op een school waar veel mensen heel erg naar je uiterlijk kijken enzo. Dus aan de ene kant zijn er mensen die echt respect voor me hebben, ook dat ik al naar school ga enzo terwijl ik er zo uitzie. Maar aan de andere kant zijn er denk ik genoeg mensen die slecht praten over me. Vind het niet zo erg, ik loop altijd samen met mijn vrienden en dan is het toch dat tikkeltje minder erg merk ik.
Zo moest ik vandaag een sleutel gaan vragen, maar in de gang stond een hele jongensklas, waarbij enkele jongens bevriend zijn met vrienden van mij, en dan hoor je toch echt wel geroddel. Ze vinden het dan ook stoer om slecht over je te praten, nouja.
Ik kan misschien wel even een vergelijkingsfoto maken. Voor de operatie zag ik er altijd wat kwaad uit van de zijkant. Nu is de zwelling nog niet volledig weg, dus daar heb ik niet echt helemaal zich op, maar voor zover ik het kan zien lijk ik nu van de zijkant veel aangenamer. (Dat is nu sowieso wel door mijn wangen, tja, hamsterwangetjes ea)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:15

@ Natsuki, Niks van aantrekken hoor! Maar ben jij niet erg jong voor zo'n operatie? Ik bedoel het niet raar maar je moet toch uitgegroeid zijn eer ze dit doen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:39

Zucht een beugel is nu al een ramp. Ik kan na 3 dagen nogsteeds niet iets fatsoenlijks kauwen ( een zacht broodje dus ook niet ). En 1 kies komt tegen de zijkant (dus niet de bovenkant) van een slotje en volgens mij is dat niet de bedoeling. Maar toen ik aangaf dat er nog een kies ergens tegen aan kwam (ze heeft er naar gekeken welke het eventueel was) werd gezegd dat het niet te voorkomen was dat er een kies ergens tegenaan kwam. Ramp! :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:19

Tja, het is en blijft wennen zon bak ijzer in je giechel :p maar troost je, je went er vanzelf aan. Hou er alleen rekening mee dat je de eerste paar dagen na een afspraak wat extra paracetamol meeneemt en zacht eten op voorraad hebt :) ik heb al heel wat soep gegeten.

Ik had ook dat ik geen kauw lak had na mijn verbreding bivenkaak, dat trekt vanzelf bij, de ene dag meer dan de andere dat ik er last van had.

Ipv broodjes pakte ik trouwens vaak een dikke plak cake met roomboter (ik mocht niet verder afvallen en wilde zelfs wat aankomen om reserve te hebben voor mijn aanstaande operatie)

Je kunt ook wentelteefjes, pannenkoeken en pasta proberen. Dat zal beter gaan denk ik zo, net als cake dus :)

Sterkte...

@natsuki, misschien praten ze nu stom over je. Maar wacht maar tot je klaar bent helemaal, wat ze gaan zeggen als jij helemaal opgedirkt naar iets van een schoolfeest komt, wedden dat diezelfde jongens dan kwijlend achter je aan lopen?!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:26

Dank je wel! Ik vraag af of er uberhaupt wel een plak cake in kan, maar momenteel doe ik het op brinta en soep inderdaad :j

Maar dat mijn kies tegen de zijkant van het slotje komt, is niet de bedoeling toch?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:44

Gewoon kleine stukjes. Zolang je niet geopereerd bent moet dat best lukken hoor. Cake is echt veel zachter dan zachte broodjes :)
En ik had ook dat mijn kaken zo totaal niet op elkaar pasten dat ik met mn kies een slotje raakte, en aan de andere kant van mn mond alleen hoek op hoek van de kiezen (dus buitenkant onder en binnenkant bovenkies)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:47

Prairy schreef:
Gewoon kleine stukjes. Zolang je niet geopereerd bent moet dat best lukken hoor. Cake is echt veel zachter dan zachte broodjes :)
En ik had ook dat mijn kaken zo totaal niet op elkaar pasten dat ik met mn kies een slotje raakte, en aan de andere kant van mn mond alleen hoek op hoek van de kiezen (dus buitenkant onder en binnenkant bovenkies)

Wat dat geen probleem volgens jouw ortho?
Hmm, volgens mij hebben we hier nog wel cake liggen, goede tip trouwens *\o/*

Ach hij zit er net 3 dagen in (na de eerste dag al iets los dus de volgende dag maar weer terug :') ). Ben alleen vergeten te vragen. Volgende week gaat het draadje erdoor := Daar zie ik zo enorm tegen op

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:08

Neuh, kwam vanzelf goed. Heb nu af en toe ook nog dat ik geen echt lekkere stand heb van mn kiezen.

Apart dat ze er nog geen draad in gedaan hebben trouwens...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:11

Prairy schreef:
Neuh, kwam vanzelf goed. Heb nu af en toe ook nog dat ik geen echt lekkere stand heb van mn kiezen.

Apart dat ze er nog geen draad in gedaan hebben trouwens...

Ze doen het in 2x (een week na het plakken van de slotjes). Geen idee, schijnt hier gewoon te zijn, als ik het boekje geloof.
Dat wordt bij de operatie wel beter toch? :)

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:04

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa mijn beugel gaat er 12 november uit!! Na 2,5 jaar ga ik dadelijk weer heerlijk gladde tanden krijgen. Nu nog bleken voor de finishing touch en ik heb een zeer gaaf gebit :D Ik ben er zo blij mee, nog veel blijer dan dat ik had kunnen verwachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:54

Oh super om te horen zeg :D Het plan van de ortho komt bij mij als goed is vandaag of morgen binnen :=

Dan moeten we het opsturen naar de verzekering en dan afwachten of ze ermee akkoord gaan :D

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:15

Na heel veel lezen en vergelijken, hebben bijna alle zorgverzekeringen een leeftijdsgrens voor 100% otho-vergoeding tot 22 jaar. Ik ben iets ouder en kom dus steeds van een koude kermis thuis, ondanks medische noodzaak. Waaraan betaal ik eigenlijk € 130,- zorgverzekering per maand? :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:30

Medische noodzaak word wel altijd vergoed toch? Dat gaat vanuit de basis verzekering niet vanuit een ortho vergoeding..