Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

sureido

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:57

Gelukkig is heel deze discussie dadelijk niet meer nodig als er gewoon volle snelheid geprikt kan worden en iedereen aan de beurt kan komen. Ik denk dat er van beide kanten voor- en nadelen aanzitten. 17 miljoen mensen, 17 miljoen meningen.

Alleen hoop ik wel voor september te mogen, ik ga op exchange, als het meezit, en wil wel mijn vaccin hebben voor die dag. Anders kan ik misschien nog wel met terugkeer problemen krijgen als straks echt een vaccin nodig is voor het vliegen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:36

secricible schreef:
...Statistisch gezien hebben de oudste de meeste kans om te sterven aan corona. Dus begin daar en geef ieder zelf de kans om, samen met een eigen arts en familie, te beslissen wat wijsheid is.

Kom ik weer even met een vraag hoor :) Is dat zo?
Hebben oudere mensen per definitie een groter risico op een slechte afloop dan hart- en longpatiënten van middelbare leeftijd?

Edit: en ik doe niet te moeilijk over maatregelen hoor, maar het zijn wel deze mensen uit de risico groep die inmiddels bijna een jaar nergens meer durven te komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:39

Astra zeneca en het Janssen vaccin misschien maar een beperkt effect, helaas mogelijk maar zo 60% bescherming

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:41

Arabesk schreef:
Astra zeneca en het Janssen vaccin misschien maar een beperkt effect, helaas mogelijk maar zo 60% bescherming

Zei net in het andere topic dat ik meteen teken voor 60 % en minimale kans op ernstige Corona dan geen vaccin en niet meer van de ic af( behalve in een zak) .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:48

Arabesk schreef:

Ik hoorde net dat de bescherming tegen ernstige klachten (ziekenhuis opname) groter is.
Maar ik hoor liever ook meteen een hoger percentage hoor ;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:51

bigone schreef:
Arabesk schreef:

Zei net in het andere topic dat ik meteen teken voor 60 % en minimale kans op ernstige Corona dan geen vaccin en niet meer van de ic af( behalve in een zak) .

En dit is het doel, zo weinig mogelijk ziekenhuis opnames. Dus dan werkt dat vaccin daar zeker aan mee. Het geeft 85% minder kans op heftige Corona.

Toch? Of was het besmettingen? Of de Britse variant tegenkomen? Of zo min mogelijk doden? Het veranderd nogal vaak, het ‘doel’ van de maatregelen en waar ze naar kijken :+

Maar ik hoop toch niet dat vanaf nu bij elk pittig griep seizoen ook het hele land op slot gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 07:45

Tegen ziekenhuisopname beschermt het veel meer dan die 60%. In Amerika is getest, daar was de bescherming 72%. In Zuid Afrika 57%. Dat drukt het gemiddelde. Maar het aantal ziekenhuisopnames lag vele malen lager, daar beschermt het voor 85% tegen. En tegen sterfte 100%. Dat gold voor zowel Amerika als Zuid Afrika. En voor alle leeftijden :j , Wat ik vooral hoopvol vind, het doet dus ook iets tegen die Zuid Afrikaanse mutatie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:51

Moderna levert ook 20% minder. Gaat goed zo :+

Gelukkig bieden de russen ons hun Sputnik aan :=

Hier ( belgie ) zal het vaccin van AZ ook afgeraden worden voor +65 vermoedelijk, net zoals in Duitsland.
De Hoge Gezondheidsraad begint er vandaag over te vergaderen. ( chapeau, op een weekenddag ! :D )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:05

Als Sputnik wordt goedgekeurd door de EMA is het toch geen probleem om te gaan gebruiken? Ik vind de naam trouwens wel briljant.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:17

SusanH schreef:
Als Sputnik wordt goedgekeurd door de EMA is het toch geen probleem om te gaan gebruiken? Ik vind de naam trouwens wel briljant.

Dit!

Moderna kan alleen de eerste week van feb 20% van 48.000 niet leveren dus opzich is dit niet zo’n groot drama.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:41

SusanH schreef:

Net daarom. De naam alleen al :D
Hun andere vaccin heeft een wat normalere naam gekregen maar die weet ik niet meer zo direct.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:12

Als EMA goedkeurt heb ik er ook geen moeite mee.
Maar zoals gezegd, er is geen rolling review gedaan op de vaccins van Rusland en China dus lijkt me dat goedkeuring voorlopig nog wel even kan duren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:16

Dat verwacht ik ook secricible (rotnaam voor een dyslexia) . Aan de andere kant hebben deze landen net als alle andere landen ook groot belang dat de vaccins goed werken. Dus ja wantrouwen vind ik op zijn plaats, maar in deze zijn we (ja hoor ik ook) misschien ook te wantrouwend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:21

Maar dat is geen wantrouwen toch? Ze volgen gewoob dezelfde route als alle andere vaccins. Maar 1vd redenen dat de andere vaccins zo snel konden is omdat ze al tijdens het ontwikkelproces gevolgd werden door de EMA. Zover ik weet is daar bij de vaccins van Rusland en China geen sprake van dus die goedkeuring moet nog bij 0 beginnen.

Sec is misschien makkelijker voor je? ;)

Hier wordt vandaag weer een klant gevaccineerd. Gewoon door in het weekend, zo fijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:36

@ sureido, corona is niet een 'heftig griepje'!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:49

Als er weer een "pittig griepje" komt wat zorgt dat onze IC's overlopen en een oversterfte die 2x zo hoog ligt als wat we normaal een "pittig griepje" noemen, hoop ik dat ze het land wel weer op slot doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:53

Met het vaccin uit China heb ik niet zoveel moeite, die hebben gewoon alles via normale openbare trails gedaan.
Rusland daarentegen...
Eerst als hun protokollen en publikaties vrij beschikbaar zijn wil ik het overwegen, ongeacht wat EMA zegt, dat zijn gewoon praktijken die men niet hoort te stimuleren (punt).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:01

secricible schreef:
Als er weer een "pittig griepje" komt wat zorgt dat onze IC's overlopen en een oversterfte die 2x zo hoog ligt als wat we normaal een "pittig griepje" noemen, hoop ik dat ze het land wel weer op slot doen.

10% oversterfte over het gemiddelde van de voorgaande jaren

Corona in kaart | Wereldwijd recordaantal besmettingen
https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... n/10210378

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:06

Tja, 10 % valt mee hè , maar 15000 opa’s oma’s ouders broers zussen tantes ooms en ga zo maar door . Wel 15000 waarvan het grootste gedeelte er zonder Corona nog was geweest .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:09

Poeh ja, het zijn nogal wat dierbaren!
Het is niet niks om iemand te verliezen!!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:11

10 % met alle maatregelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:20

nynke55 schreef:
10 % met alle maatregelen.

Inderdaad, zonder was heel Nederland een begraafplaats geworden. Klinkt misschien overdreven maar zonder maatregelen waren er ook nog duizenden die niet geholpen konden worden op de SEH erbij gekomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:55

secricible schreef:

Een Spaans griepje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:18

sureido schreef:
Cer schreef:
Maar wat moeten ze dan doen?
De ouderen van boven een bepaalde leeftijd (Welke leeftijd?) nu niet vaccineren? Dat gaat ook niet goed vallen denk?
Toch het vaccin wat eigenlijk het 2e Pfizer vaccin is voor mensen, nu als 1e vaccin aan anderen geven, met het risico dat de tweede prik niet komt want levering te laat? Dat vond ook niet iedereen leuk.. toch?

Ja, maar als het niet voor 65+ is, is dat niet zo, dus dan geef je het gewoon aan 65-, lijkt mij weinig hoge wiskunde.

Pfizer/Moderna is er dan nog voor 65+.

Ik zie ook niet per se wat 80+ nog echt aan de economie bijdraagt behalve een wandeling en een koffie met gebak. Klinkt misschien super hard maar ik vind dat het allemaal wel eens mag opschieten. Triest dat bij de openings strategie de horeca nog niet eens genoemd wordt.

>;) :wow:
Wat heeft een studentje van 23 bijgedragen? Nog niks. Nul. Alleen nog maar gekost. Die zich alleen maar druk maakt om feestjes te mogen vieren.
Dat een student ooit gaat bijdragen vast wel maar daar zijn nu nog geen credits voor verdient.
Dat bedoel ik niet gemeen of persoonlijk maar als inzicht dat dat geen reden mag zijn wat iemand bij heeft gedragen, doet of ooit gaat doen . En omdat mijn kin net op de grond lag van verbazing.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:47

secricible schreef:

Ja! Precies wat ik bedoel. Maar we hebben wel eens vaker gehad dat er wel heel veel in het ziekenhuis liggen van bijvoorbeeld griep, dat bedoel ik met niet dat we daar nu elke keer het land voor sluiten. Net zoals met een situatie als nu met Corona voor een overloop constant en oversterfte snap ik het ja. En hopelijk leren we wat wel en niet werkt voor de toekomst. Maar dacht meer stel het loopt redelijk vol, dat het niet vanaf nu normaal wordt om alles af te sluiten.

Arabesk schreef:
@ sureido, corona is niet een 'heftig griepje'!

Waar zeg ik dat? Lees bovenstaande.

DuoPenotti ga ik niet eens moeite voor nemen om op te reageren want die heeft duidelijk mijn daar op volgende reacties niet gelezen, lekker spuit 11. Heb die woorden allang teruggenomen en uitgelegd wat ik er mee bedoel.