De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:52

@Karl: Het verloop van de pandemie van Spaanse griep had vooral te maken met de troepenbeweging, dat was eerder een factor dan het temperatuurverloop.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:53

Ik vind dat hét excuus voor drinken op het werk...
"ja baas, preventief bezig, jullie willen toch dat ik kan blijven werken" #proost!

:')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:57

mysa schreef:
@Karl: Het verloop van de pandemie van Spaanse griep had vooral te maken met de troepenbeweging, dat was eerder een factor dan het temperatuurverloop.

Maar als je gaat bedenken dat er nu wereldwijd meer beweging is dan toen de troepen.
Zegt dat dan wat?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:00

MarcoBorsato schreef:
ruitje schreef:
Sta je nou al de hele dag met zeep te proberen je vetlaag te verwijderen :')

Nee, ik bestrijd het probleem van binnenuit met alcohol.

Veeg me op :')

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:09

Een lekkere cocktail, kom maar door :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:10

Loretta schreef:
Ik vraag mij af welke criteria er gaan gelden bij het onderscheid in patienten.

https://www.ad.nl/binnenland/zorgverlen ... ~a3c436a4/

Ik ook. :j Bij een "gewone" griepepidemie gebeurt het nog wel eens dat ziekenhuizen reguliere, niet-urgente operaties annuleren. Moet jij een nieuwe heup of een staaroperatie, dan moet je langer wachten. Dat zal nu ook wel een van de eerste manieren zijn om patiënten van elkaar te onderscheiden.
Verder zullen wellicht mensen eerder laten doorstromen naar huis of revalidatiecentrum. Patiënten als het maar even kan thuis laten verplegen. Mantelzorg. Ook meer druk op huisartsen dus. Hier in de regio hebben sommige mensen niet eens een huisarts. Er zijn er te weinig.

Een van de grote problemen in Wuhan was dat veel personeel van de ziekenhuizen ook ziek werd. Ik las ergens dat daar artsen aan het werk waren met een luier aan. Dan hoefden ze niet al hun beschermende kleding uit en weer aan te trekken om naar het toilet te gaan, want daar hadden ze geen tijd voor. :oo
Ook niet erg gezond, denk ik..

Urbanus

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:16

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:25

Goed stuk

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:25

mysa schreef:

Het klopt dat die troepenbewegingen mee hebben gewerkt om het virus te bestrijden. Maar daarnaast zag je een uitdoving in het voorjaar, zoals bij elke griepepidemie, waarna de griep in de herfst nog harder terugkwam. Dat had niks met de troepenbewegingen te maken, maar met het gedrag van griepvirussen door het jaar heen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:26

In het stuk staat ook iets over de griep:
"De impact van zo'n epidemie was twee jaar geleden goed te zien. Toen moesten ziekenhuizen tijdens de griepgolf operaties afzeggen en werd er meerdere keren een korte opnamestop afgekondigd voor de spoedeisende hulp."

Dus dat is waar ze nu een beetje benauwd voor zijn, maar eigenlijk dus in vergelijking met de griepgolf van 2 jaar geleden.. of lees ik het nu verkeerd?

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:28

:x
MarcoBorsato schreef:
ruitje schreef:
Sta je nou al de hele dag met zeep te proberen je vetlaag te verwijderen :')

Nee, ik bestrijd het probleem van binnenuit met alcohol.

_O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:30

Oei, de patiënt in 't Maasstad is de pa van een vriendin van me... heb vorige week nog met haar afgesproken. :')

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:33

Ik had overigens zolangzamerhand wel een nieuwe update van het RIVM verwacht. Ergens vind ik het jammer dat er geen plaatsnamen meer gegeven worden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:35

Ladybird schreef:
Ik had overigens zolangzamerhand wel een nieuwe update van het RIVM verwacht. Ergens vind ik het jammer dat er geen plaatsnamen meer gegeven worden.

Waarom jammer? Het RIVM benoemt ze weliswaar niet meer, maar lokale autoriteiten kunnen er nog steeds voor kiezen om het openbaar te maken.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:37

Ladybird schreef:

Ze lekken 9 vd 10 keer toch wel uit.
Is hier vlakbij inmiddels (alpen aan de rijn), maar ik laat me niet gek maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:41

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:44

Destination schreef:
Ladybird schreef:

Waarom jammer? Het RIVM benoemt ze weliswaar niet meer, maar lokale autoriteiten kunnen er nog steeds voor kiezen om het openbaar te maken.

Omdat ik weet niet, een overzicht wel fijn is. Nu komen er steeds wel uit via lokale kanalen, maar ik mis de overzicht ofzo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:44

Resistance schreef:
Oei, de patiënt in 't Maasstad is de pa van een vriendin van me... heb vorige week nog met haar afgesproken. :')

Dan komt het wel erg dichtbij :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:49

Destination schreef:
Ladybird schreef:

En dat doen ze ook, al zou inderdaad een overzicht wel makkelijk zijn. Ik vind het ook wel prettig om te weten waar het precies is. Ookal is het hier (Zwolle) al en ookal gaat het toch overal komen omdat NL zo klein is.

Maar ik volg bijvoorbeeld de liveblogs van nu.nl en nos een beetje en zodra het uitlekt op een lokale nieuwssite staat het ook zo daarop. :)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:50

Moest hier wel een beetje om lachen :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:51

Resistance schreef:

Als iemand op de IC ligt, gaat het daar vaak niet bepaald goed mee. Dus sterkte voor je vriendin.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:51

Er wordt mensen verzocht om niet meer voor elk wissewasje naar de dokter te gaan. Ook niet als ze Corona vermoeden. Uitzieken is het advies. En dus wordt ook niet alles meer geregistreerd "halleluja"

Vroeger had je ook al virussen hoor. Alleen toen bezochten mensen niet massaal tropische verre oorden. Toen stierven de scheepslui en de bemanning als die een virus hadden opgelopen en hoorde je hooguit aantal jaren later dat dat schip nooit aan wal geraakt was.

Wil je alle risico's inperken blijf je thuis. Met ramen en deuren gesloten.

Maar dat wil niemand. Dan accepteren dat er nu en dan ziektes deze kant op komen. Op het moment dat zo'n virus zich eenmaal verspreid is er toch geen houden meer aan. En die helse paniek maakt dat men Gekke dingen gaat doen zoals supermarkten leeg kopen oftewel plunderen. Beter kun je gewoon je ding doen en je weerstand op peil houden dat is sowieso handig ivm al die virussen die je kunt krijgen. Maar dat paniekerige gewouwel. Alsof heel de wereld vergaat. Het komt door de kracht van Social media dat dit zo groot wordt gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:56

Was het hier al genoemd over een 71 jarige man in Italië die positief is getest en is opgepakt nadat hij ontsnapte uit het ziekenhuis? :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:00

Resistance schreef:

Haar pa lag toe toch al een week op de IC en is pas dit weekend getest op corona? Ik vermoed dat de familieleden nu ook wel in de gaten gehouden worden, je vriendin geen huisarrest gekregen?
En je kunt jezelf nu ook goed in de gaten houden incl je familie. Dus gewoon even voorzichtig zijn, niet knuffelen, kussen of seksen en gewoon opletten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:03

BeFunny schreef:
Wil je alle risico's inperken blijf je thuis. Met ramen en deuren gesloten.

:oo Vanmorgen paar uur balkondeur open gehad.

:')