Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:51

Heel knap Daan in deze omstandigheden. Bij drinkposten wandelen werd ons ook aangeraden bij de RTR trainingslopen en dat advies hebben wij ook opgevolgd. Je krijgt dan toch meer vocht binnen dan wanneer je al hardlopend drie halve slokken binnenkrijgt en de rest over je voeten gooit :').

Marlis ook heel knap, gefeliciteerd met je superprestatie!

Ik vond km 10-13 pittig vanwege de warmte en het saaie stuk met relatief weinig toeschouwers. Bij km 20 stonden mijn schoonouders dus daar heb ik als eerste naar afgeteld. Daarna Erasmusbrug op ging goed, voelde me nog fit! Mijn vriend en moeder stonden met nog 2 vrienden bij km 28, dat was zo'n leuk moment! Gauw kus gegeven aan vriend en daarna met frisse energie door. Onder de kubuswoningen bij Blaak stonden mijn schoonouders weer. Daarna Kralingse bos, wat een ravage om te zien qua uitvallende lopers en inzet medische hulpdiensten :oo.
Ik kreeg rond 37km echt buikkramp ondanks de Imodium. Bij km 41 spotte ik een dixie waar ik nog gauw in ben gedoken want ik hield het echt niet meer :'). Baalde enorm dat ik mijn vriendin moest laten gaan want we trainden en liepen elke km samen en nou zouden we niet samen finishen -O- . Laatste stuk ging in een roes, kan me er niet veel meer van voor de geest halen behalve dat mijn liefste vriendin bij de finish wachtte, gauw een stuk terug het parcours opliep en we alsnog hand in hand zijn gefinisht.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:57

Super gedaan allemaal! Wat een tijden hee _/-\o_ . Ook Supervixen, knap dat je het wel af hebt gemaakt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:00

Wauw wat een mooie tijd! Heel goed gedaan Daan_o! Je kunt trots zijn op je prestatie.

Dat je het nog 4km op kon houden plien, dat zou mij niet lukken :') .

Vandaag nog steeds wat buikpijn :(
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 09-04-18 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:00

Wow Daan ook super knap, snelle tijd zeg!! Goede keus om even kort te wandelen bij de drinkposten, zoals Plien91 ook zegt, anders gaat toch de helft er overheen en juist gister was drinken toch wel erg belangrijk.

En Marlis ook goed gedaan!!

Hoorde gister ook dat de collega van mijn vriend is gefinisht in 2:59, maar wel direct naar de EHBO moest omdat hij instortte na de finish. Goed afgelopen overigens, gewoon teveel gegeven om onder die 3 uur te kunnen finishen. Vind dat wel eens jammer aan de hardloopsport, dat er soms echt teveel van het lichaam wordt gevraagd en er toch wel veel mensen bij de EHBO belanden tijdens een marathon, kan dan toch eigenlijk niet goed zijn voor je... al zullen het ook veel mensen zijn die niet goed getraind zijn. Hopelijk voel het gisteren mee maar met de warmte zullen ze het wel druk hebben gehad bij de EHBO posten vermoed ik

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:03

Bij mijn loop zag ik ook dat mensen afgevoerd werden. Die warmte was ook echt heftig.

SteffiiY

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 11:24

Wauw Daan, wat een geweldige tijd en wat enorm knap!

Petje af voor alle marathonlopers hier hoor! :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:38

Jaaaa Plien, Marlis & Daan wat gooeeed!!! *\o/* *\o/*

Wat een knappe tijd ook Daan, zeker met die warmte! Al die stress voor niks *D

Vervelend dat je buikkramp kreeg Plien, vind het ook knap dat je het dan nog 4km volhoudt! Maar kan me voorstellen dat je baalt als je zo dicht bij de finish nog naar de wc moet...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:40

@Anne_bento: Toch wel fijn te lezen dat je nu een keer plezier had met hardlopen:D Had je op deze manier geen last van de pijn en misselijkheid etc. waar je het eerder over had?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:18

Plien, ik krijg kippenvel als ik je verhaal lees....echt een bijzondere prestatie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:30

Ban harte Daan echt top
Rest ook uiteraard

Heb vanmorgen heerlijk 7min film gekeken van de laatste deelneemster ze was moe maar glunderde helemaal

Mensen die uitvallen en kotsend of kermend van de pijn in berm liggen heb ik eigenlijk geen medelijden mee
Die vind ik egoïstisch en zielig

Je lichaam geeft zulke duidelijke signalen af
Heb het zelf ooit bij de AD-loop gehad op de 2km opeens pijn in mijn buik en moest kokhalzen ben eruit gestapt en keertje op de halve van haar startte goed en op 15km opeens duizelig en dan kies ik echt voor mezelf ga me niet stuk lopen

Op de kroondomeintrail werd ik wel soort bevangen van spuwekramp en kracht maar dan kan ik wel verder

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:04

Ben het met je eens tita wat betreft de uitvallende mensen die zelf te ver gaan en niet luisteren naar hun lichaam. Het is jammer dat het toch veel gebeurd en mensen die zelf niet hardlopen daardoor wel het beeld krijgen dat hardlopen ongezond is. Terwijl dat nog best meevalt als je goed traint en je goed naar je lichaam luistert.

Sintara ik heb nergens last van gehad! Waar ik denk ik dus een beetje uit kan opmaken dat ik op een te hoge hartslag loop constant. Want mijn hartslag ging tijdens de training ook omhoog maar ook steeds weer omlaag, dat voelde prima. En heel rustig warm gelopen, rustig begonnen, had in het begin wat last van mijn benen maar na de warming up was dat helemaal weg. Wil naast die training 1 keer per week nog 1 keer per week zelf een duurloop gaan doen, en ga dan echt meer aandacht besteden aan een rustige warming up, en meer letten op mijn hartslag. Tussendoor een stapje terug als deze te hoog wordt en blijft, eens zien hoe het dan gaat :)

Ga woensdag een heel rustig kort loopje doen, heb vrijdag de city run. Maar 5 km, die wil ik echt wel op een wat hoger tempo gaan lopen, beetje leuke tijd neerzetten hoop ik.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 13:05

Kan ik ergens een stukje film zien van de marathonlopers :)?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:30

Super goed gedaan Plien, Daan en Marlis *\o/* Ik ben trots op jullie. Lekker nagenieten :D
Klinkt super Plien, die punten waar je naar toe kunt lopen als je afspreekt waar iedereen staat.

Fijn dat je lekker getraind hebt Anne-Bento! Wat een mooie lage hartslag heb je zeg. Dat je hartslag zo extreem snel naar 65/68 zakt. Daarvoor moet ik echt gaan zitten/liggen :+

Vervelend van je buik Supervixen. Wel knap dat je hem hebt uitgelopen!

Ik had gisteren mountainbiketraining en ben blijven zitten :Y) Vanmorgen voor het werk een rondje van 7 km in het bos hardgelopen. Ging eigenlijk wel fijn, had 5.12 gemiddeld gelopen, was niet helemaal de planning. Toch eens af en toe op het klokje letten tussendoor ipv alleen achteraf.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:49

Marathonlopers allemaal gefeliciteerd! Knappe prestatie en fijn dat jullie heel zijn gebleven :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:47

Tja, mensen die kotsend in de berm liggen, ik snap het wel. Je hebt maanden getraind en dan wil je de wedstrijd wel heel graag uitlopen en ga je soms wat te ver.
Maar het kan ook gebeuren dat je ineens niet lekker wordt, daar kan je dan toch niks aan doen?
Ik vind je oordeel wel erg hard hoor.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:56

Ik ben het ook wel met je eens hoor Supervixen. Je kunt noueenmaal niet oordelen over iemand anders zn ellende. Door de groepsdruk en plotselinge warmtedruk kunnen problemen noueenmaal veel sneller verergeren dan je dacht..

Door het longengedoe heb ik ook een paar keer gehad dat mijn zicht ging draaien (= teken van gebrek aan zuurstof in mijn hoofd) en daar zou ik zomaar van kunnen omvallen. Maar dat zegt helemaal niks over mijn trainingen of dat ik niet op mezelf let.
Blijkbaar hebben andere mensen sneller dat ze van de warmte worden bevangen of last krijgen van hun maag, dat is dan hun zwakkere punt. Zo hebben we allemaal wat denk ik dan maar:).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:05

Ik weet natuurlijk niet hoe letterlijk tita het bedoeld maar ik doel dan wel op de mensen die er liggen omdat ze niet of niet voldoende getraind hebben, er zijn helaas nog steeds veel mensen die denken, ach dat red ik wel zonder training.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:22

Plien91 schreef:
Daarna Kralingse bos, wat een ravage om te zien qua uitvallende lopers en inzet medische hulpdiensten :oo.
Daar was het vorig jaar ook héél erg. Krijg nu nog kippenvel als ik lees dat het blijkbaar dit jaar daar weer raak was.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:43

Daan superprestatie. Gefeliciteerd!
Dat een groot gedeelte van de deelnemers onvoldoende is voorbereid dat is een gegeven. Maar het zegt verder weinig over de mensen die uitvallen. Mensen die heel hard getraind hebben en op het scherpst van de snede open komen misschien wel het gemakkelijkste in de problemen omdat ze ondanks bv oververhitting ze toch langer hun tempo vast kunnen houden. Kramp kan een ieder overkomen. En geloof me als je bovenbenen in de kramp schieten zou je we kermen van de pijn.
Zelf heb ik altijd problemen met de grote bloeddrukdaling als ik na de finish stop zeker na een eindsprint.
Ik vind zelf dat ik altijd serieus train en desondanks toch verschillende keren bij een wedstrijd naar het ziekenhuis afgevoerd. Daar hebben anderen vaak ook een hard vooroordeel over zonder de situatie te kennen. Ik heb nu eenmaal hartproblemen. En in het dagelijkse leven gaat het evengoed wel eens mis. Ben toch echt niet van plan om op de bank te blijven zitten waar het ook mis kan gaan.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:45

anne_bento schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe letterlijk tita het bedoeld maar ik doel dan wel op de mensen die er liggen omdat ze niet of niet voldoende getraind hebben, er zijn helaas nog steeds veel mensen die denken, ach dat red ik wel zonder training.

Mmmm ik vraag me af hoeveel mensen die zich opgeven voor een marathon dat echt denken en zonder training starten. Denk meer combi van warmte, je de eerste km's teveel laten opjagen qua tempo en/of te weinig eten? Zeker als je je het eerste stuk topfit voelt kan ik me voorstellen dat je dan eigenlijk al teveel reserves verliest en later keihard die man met de hamer tegenkomt..
Ik voelde me direct na de finish niet lekker worden, ging ook bijna onderuit. Denk dat dat die bloeddrukdaling is die Greetje noemt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:31

Supervixen schreef:
Tja, mensen die kotsend in de berm liggen, ik snap het wel. Je hebt maanden getraind en dan wil je de wedstrijd wel heel graag uitlopen en ga je soms wat te ver.
Maar het kan ook gebeuren dat je ineens niet lekker wordt, daar kan je dan toch niks aan doen?
Ik vind je oordeel wel erg hard hoor.

Je ziet het bij alle wedstrijden incl 5-10-HM
Als je lichaam stop zegt moet je daar aan toegeven en niet perse willen door lopen.

Ik ken er zat mensen die slecht trainen en of te weinig.
Halve marathon wordt makkelijk overschat of onderschat ;)

Bedoel heb ook NK gereden pony werd kreupel....stap ik ook uit en reken maar op dat daar wat trainingsuurtjes in zaten

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:52

Als ik denk dat mijn lichaam stop zegt begint de wedstrijd pas echt. En dan blijkt het in 99,9 % van de gevallen niet je lichaam die stop zegt maar het brein die je wil doen geloven dat je echt niet verder kunt. De ervaring heeft mij inmiddels geleerd dat je dan nog gewoon 40km verder kunt lopen.
Ee kreupele pony is een heel ander verhaal. Dat is vergelijkbaar met een blessure, daar ga je ook niet verder mee lopen. Wat overigens niet wil zeggen dat je voor ieder pijntje stopt.
Ik heb soms ook nog 70km doorgelopen nadat de blaren op kwamen zetten. Maar van blaren weet je dat ze gewoon in een week weer genezen zijn.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:53

Super knap Plien! Leuk om te lezen. Super knap van iedereen die heeft gelopen. Respect! :D Het was warm, dus extra zwaar.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:02

Top gelopen aan alle marathonners en andere wedstrijdrenners! +:)+ +:)+ +:)+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:29

Goed gedaan allemaal! Leuk om jullie ervaringen zo te lezen :D

Gisteravond meegelopen met de training. Heel relaxed, niks spannends maar met een voldaan gevoel weer naar huis. As zondag loop ik mijn eerste 10 tijdens een City run!