Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:51

Hier gaat het mwah. Slaap nog steeds niet, maar what else is new.
Ik wacht nu op een doorverwijzing naar Kempenhaeghe.
En ondertussen ben ik vandaag begonnen met Efexor omdat het schijnt te helpen bij ernstige nachtmerries en dan gelijk de pieken en dalen eraf kan halen.
Ik ben heel benieuwd of het wat gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:56

Heb je slaap stoornis?
Wat heftig.... dat sloopt je..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:00

Ja klopt. Heb afgelopen maand voor de tweede keer een Polysomnografisch onderzoek gehad met ziekenhuisopname voor videoregistratie. Daaruit kwam oa dat ik 3 keer zo lang nodig heb om in slaap te komen, gemiddeld 2.5 uur per nacht slaap en amper REM slaap heb. Daarnaast zijn mijn hersenen superdruk bezig in de slaap, maar dat kan wel kloppen want ik heb dan vaak heftige en realistische nachtmerries.

De Efexor schijnt in sommige gevallen goed te werken bij nachtmerries en zorgt ervoor dat je over het algemeen wat rustiger bent (want slapen is inmiddels een en al stress geworden en dat helpt ook niet) en door het weinige slapen gaat mijn humeur met flinke pieken en dalen. Soms zit ik er helemaal doorheen, dus dat moet nu even stabiel worden. Ik ben er echt depressief van geworden.
Efexor schijnt wel pittig te zijn qua bijwerkingen enzo, dus ik hoop dat het me een beetje bespaard blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:03

Ik heb een paar jaar terug ook een anti psychotica gehad voor slaap problemen.
M’n geheugen laat me in de steek of dat ook efexor
Was.
Goed/ voldoende slapen is tocht echt wel van levensbelang zeg.
Ik duim voor je dat je toch snel op een of andere manier gewoon een goede nachtrust mag hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:05

Heb ik idd ook geprobeerd! Weet alleen niet meer of het nou de quentiapine of myrthazapine was.
Van beiden sloegen mijn beenspieren op slot. Heel apart! Sta je in een winkel en kun je opeens niet meer voor of achteruit..
Ik heb echt enorm veel geprobeerd :') Maar niets hielp (behalve Temazepam, maar daar sliep ik niet meer dan 3 uurtjes van en moest ik steeds de dosis van verhogen).

Dank je wel! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:34

Efexor is een anti depressiva dan natuurlijk.
Dan was dat van mij idd wat anders.
Na twee weken mee gestopt, niet mijn ding.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:41

Anoniem schreef:
Efexor is een anti depressiva dan natuurlijk.
Dan was dat van mij idd wat anders.
Na twee weken mee gestopt, niet mijn ding.

Maar na 2 weken ben je nog niet door de bijwerkingen heen en kun je ook weinig over het effect zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:00

Nou, ik was er echt klaar mee.
Stond er al niet achter maar de psychiater drong me het enorm op.
Al maanden. Alsof ie er geld voor zou krijgen, zo opdringerig was hij..
Maargoed ik slaap nu gelukkig erg goed.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:03

Dat is het belangrijkste!
Ik wilde het sowieso proberen omdat sommige bijwerkingen ook in mijn voordeel zouden kunnen werken.
En als het wel werkt, is dat mooi meegenomen. Ik heb eerder Fluoxetine en Sertraline geprobeerd, maar dat werkte onvoldoende. Ik kan doorgaans ook redelijk makkelijk door de gewenningsweken komen, dus daarom durf ik het wel aan.
Het is alleen rotspul om van af te kicken, maar met de andere 2 had ik ook weinig tot geen problemen, dus we wagen het er op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:08

Ja snap ik. Fluoxetine is mij altijd wel gowd bevallen, behalve dat ik er echt door ben aangekomen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:10

Ik duim mee, Cayenne! Slapen... uiteindelijk een van de belangrijkste dingen maar daar denken de meeste mensen niet bij na.

Antidepressiva hebben mij in het verleden extra ziek gemaakt, antipsychotica kan ik wel tegen. Die slik ik ook nog steeds in onderhoudsdosis. Ik heb geen psychose, maar een ernstige depressie. En, meer of minder: als je maar erg genoeg depressief bent word je vanzelf psychotisch. Voor mij klopte dat tenminste.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:32

Ik viel juist van Fluoxetine af omdat ik mijn eetbuien goed kon beheersen. Maar op een gegeven moment kreeg ik commentaar uit mijn omgeving dat ik te mager werd := Verder heeft het me de eerste keer dat ik het kreeg echt letterlijk de drempel over geholpen omdat ik straatvrees had. Toen had ik echt een bodemdosering (20 mg). Helaas deed het de tweede keer niets meer :\ Ik wilde per sé Fluoxetine omdat het zoveel goeds had gedaan, maar toen we op 80mg zaten haalde het ook niets uit.
Nu staat er bij de Efexor dat het ook voor minder eetlust kan zorgen. Dat zou in mijn geval niet zo'n probleem zijn :')

Safiera, wat rot zeg! Antipsychotica werd mij ook aangeraden omdat je er soms beter van gaat slapen, maar mijn lichaam sloeg er totaal van op slot. En als ik eens sliep kon ik mijn lichaam een minuut of wat niet bewegen wanneer ik wakker werd. Dat was best eng.
Ik weet niet of het klopt dat je psychotisch kunt worden van depressie. Daar heb ik nog nooit eerder van gehoord?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:41

Vala schreef:
Hoe gaat het met iedereen?
Ik heb even een paar weken pauze van de afbouw van de lorazepam en het gaat best goed.
Mijn grootste probleem is denk ik toch mijn pessimisme/negativiteit. Ik bekijk dingen vaak vanaf de negatieve kant. Ik vind het heel moeilijk om daar positieve gedachten tegenover te zetten, kan ze soms gewoon niet bedenken. Iemand tips? Een boek of begeleiding of cursus ofzo?

Het leven is ook niet altijd alleen maar positief... Op zich is dat voor mij ook wel een helpende gedachte, want soms kan je de indruk krijgen dat alles leuk en happy moet zijn, terwijl dat gewoon onrealistisch is.
Ik veronderstel dat je als je het hebt over er een positieve gedachte tegenover zetten, hebt over een helpende gedachte. Je kan soms inderdaad erg negatief denken - en laat dat nu ook horen bij een depressie of soms ook burn-out - maar je kan ook niet overal een positieve gedachte tegenover plaatsen. En eigenlijk gaat het daar ook niet om (in tegenstelling tot wat veel mensen denken). Het gaat er wel om dat je een helpende gedachte plaatst tegenover niet helpende gedachten. Bijvoorbeeld: niet helpende gedachte: "ik heb vandaag weeral niets gedaan. Ik ben een echte nietsnut, het zal nooit beter worden" <--> helpende gedachte zou kunnen zijn: "ik ben vandaag wel al naar de bakker geweest om een brood te kopen ookal had ik daar geen zin in. Morgen is er weer een nieuwe dag waarop ik kan proberen om wat meer te doen".
Er bestaan kaartjes met helpende gedachten. Die zijn denk ik niet zo duur en kunnen je misschien wat inspiratie geven. Je kan op internet ook best wel wat oefeningen vinden (zoek maar eens op helpende gedachten). Misschien kan je ook een doosje maken voor jezelf met helpende gedachten. Telkens als je een helpende gedachte vindt die je nog niet in je doosje hebt, kan je deze eraan toevoegen. Als je dat wil kan je de gedachte ook nog versieren (er iets moois bij tekenen oid). Wanneer het dan moeilijk gaat, kan je daar naar teruggrijpen.
Een andere oefening die regelmatig gebruikt wordt en je zou kunnen doen is dagelijks 3 dingen opschrijven waarover je tevreden bent van die dag, die je goed gedaan hebt, die je blij gemaakt hebben,...
En zo zijn er nog een heleboel andere oefeningen die je ook zou kunnen doen. Het is maar net wat bij je past.

Mocht je begeleiding zoeken: oplossingsgerichte therapie / coaching / begeleiding vind ik een erg fijn gedachtegoed als uitgangspunt hebben. Het is helder en focust niet alleen op je problemen, maar veel meer op je sterkten en wat er wel lukt. Dat geeft aan sommige mensen ook een positief gevoel en een boost. Je kan ook zelf aan de slag met deze methode (al raad ik je eigenlijk wel aan om er niet alleen aan te beginnen). Zo heb je bijvoorbeeld het boekje Reteaming en het bijbehorende werkboek. In dat boekje krijg je een stappenplan om je doelen te bepalen en naar je zelf gekozen doel toe te werken.

Dit zijn maar enkele dingen die je mogelijk zou kunnen doen, er bestaat nog veel meer.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:04

Vala, google eens op The Work van Byron Katie. Ik las hier toevallig iets over vandaag bij de snackbar en heb mezelf er nog niet in verdiept maar het sprak mij erg aan.
Door middel van iedere x vier dezelfde vragen aan jezelf te stellen op het moment van een piekergedachte, zou je er zelf achter kunnen komen of jouw gedachte gegrond is en hoezo niet.
Zo kun je zelf je negatieve gedachten om gaan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:15

Ik prober wel elke dag echt even tegen mezelf te zeggen wat ik goed gedaan heb die dag, wat leuk was, wat aan mij goed is.
Maar constant alle gedachten sturen en op die manier dus je sombere gedachten kunnen “ sturen”... daar geloof ik niet in.
Depressie is niet “ een knop omzetten”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:55

Anoniem schreef:
Ik prober wel elke dag echt even tegen mezelf te zeggen wat ik goed gedaan heb die dag, wat leuk was, wat aan mij goed is.
Maar constant alle gedachten sturen en op die manier dus je sombere gedachten kunnen “ sturen”... daar geloof ik niet in.
Depressie is niet “ een knop omzetten”.

Ik denk dat het op die manier wel simpel gedacht is idd. Maar je kunt idd wel proberen je gedachte een richting te geven. Omdenken is trouwens wel hip tegenwoordig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:20

Tsja hip.... zou dat t zijn...
Gedachten sturen helpt soms wel, daar heb je zeker gelijk in.
Maar de alles omvattende somberheid, de enorme zwarte wolk wegdenken als die echt alles vertroebelt... nee.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:50

Oh nee ik geloof ook zeker niet dat je daarmee van de een op de andere dag van een depressie af bent.
Ik denk alleen wel als je een enorme piekeraar bent (zoals ik) dat je dan enigzins je negatieve gedachten om kunt buigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:59

Ja, piekeren daar kan je denk ik ook wel wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:37

Mijn peut zegt dat je per dag 15 min je een uur helemaal suf mag piekeren en daarna weer stoppen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:31

Ik voelde me de afgelopen dagen best oke.. maar ik geloof dat het mij niet gegund is...

Was op mn werk en werd gebeld door de politie. Of ze mn huis mochten binnentreden want ik zou lekkage hebben... uhh heb ik een keuze.

Mn vader gebeld of die naar mn huis kon gaan. Werd ik teruggebeld door de politie. De schade is enorm. Heel mn huis heefy blank gestaan door iets met de eneco installatie die gesprongen is...

In heel mijn huis kan de vloer eruit. Alle meubels kan ik afschrijven...

Dat was nou ff net niet wat ik nodig had.... ik kon ook alleen nog maar huilen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:46

Ik heb ooit eens de tip gehad om goede gedachten met briefjes op de spiegel te plakken. Dus bijvoorbeeld: je mag er zijn!' en dat 's ochtends dan een keer of 10 tegen jezelf in de spiegel te zeggen.
Klinkt oerstom, maar het werkte echt!

Jeetje Olympia, wat erg! Zo te lezen wel echt iets dat de verzekering moet kunnen oplossen, maar daar schiet je nu natuurlijk niets mee op! Je eigen plekje zo beschadigd :\
Heel veel sterkte! Hopelijk zijn foto's etc onbeschadigd gebleven :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:53

Oh wat vreselijk heftig olympia...
Ik kan me voorstellen dat je er doorheen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:25

Jeetje Brigitte wat klote zeg :( sterkte ermee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:03

Even mbt 'ombuigen van gedachten'.
In bepaalde opzichten ben ik fan, en vaker dan mij lief is vind ik het grote kolder.

Ik heb in een ver verleden 'transactionele analyse' geleerd: zeer de moeite waard!
Het menbeeld van TA klinkt simplistisch: je bestaat uit 3 delen: 'ouder, volwasse en kind'.
Daarna wordt het ingewikkelder: "welke gedachte is van je kind, je volwassene of je innerlijke ouder...?"

Een minder positieve gedachte van je "kind" - kind staat voor gevoel, intuïtie, spontaniteit, creativiteit en je herinneringen aan je eerste laat ik zeggen 5 jaar.
Niet 'omdenken' - troosten! Of gewoon nu gaan tekenen, dansen of een vriendin bellen.

Je "volwassene" die iets negatiefs denkt: syntax error!
De volwassene staat voor de nuchtere ratio die zich met feiten bezighoudt. Feiten onder ogen zien: :(:) veel en graag!
Het staat al in de bijbel:"de waarheid maakt vrij" - weten 'dit is waar ik mee te dealen heb'.

Je innerlijke ouder bestaat grosso modo uit een steunende en een kritische ouder. (Hier gaat het over goed en kwaad, normen en waarden en je herinneringen aan ouders, onderwijzers etc etc.) Beiden kunnen nuttig zijn.
Ontspoort de kritische innerlijke ouder in een 'boe ouder' - niet omdenken, maar de wacht aanzeggen!

Eerder voorbeeld: 'ik ben een nietsnut want ik ben enkel en alleen maar naar de bakker geweest vandaag' - "wel potverde hier en de gunder" ER UIT!!! Wij praten hier slechts met respect! Boe ouders worden NIET getolereerd!
....en daarna kan je kind zeggen hoe rot jij je voelt, en je steude ouder kan troosten en je volwassene kan zeggen "...dat brood halen noodzakelijk was en de rest niet en dat het dus een volstrekt redelijke keuze was".

En soms is 'omdenken' grote kolder.
Angst is bijvoorbeeld geen gedachte. In termen van TA kan je stunende ouder je bange kind beschermen en je volwassene denkt na over de feiten. Maar verder is het vaak schadelijk (baat cognitieve gedragstherapie niet, dan schaadt het wel).

En veel mensen worden depressief tijdens of na een periode met veel stress - niets 'om' te denken! Proberen om de stress af te laten nemen.
Trauma kan zowel depressie veroorzaken als in stand houden: trauma is ook GEEN gedachte, dus niets aan om te denken.