Al 10 dagen bloed plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:01

Daphne__ schreef:
Ja, wat ik pas zei, dat ik dikke error kreeg toen ik een pas naar achter moest zetten en daarna moest omwisselen.. Nou, vandaag was dat ongeveer de hele tijd := Hebben het daar ook wel even over gehad, want ik voel me dan zo dom ^)

Wat dat betreft is 'dom' niet echt een term die nuttig is voor wat dan ook, want er zit een oordeel in maar wat valt er te oordelen? De signalen komen over en weer niet goed door, dat is de error ja. Maar dat is niet iets wat jij kiest.

Zo heel af en toe vond ik het bij dingen die bij mij soms error geven zelfs wel verbazend - hoe goed je balans bijvoorbeeld moet zijn om alleen maar een suf stoeprandje op te stappen. Heb je normaal niet door, totdat er iets fout gaat en alle dingen die normaal onbewust gaan niet zomaar meer gaan. (Frustrerend ook. En het gekke is, zodra het dan weer onbewust gaat vergeet je veel te snel hoe wonderlijk het eigenlijk is. Maar toch, in sommige opzichten vind ik het soms heel bijzonder om te ontdekken wat er gebeurt in mijn lichaam en mijn hoofd, zelfs als het niet is wat ik bedacht had of wat ik zou willen.)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:03

Hi! Ik lees al een tijdje mee hier. Fijn om te horen dat de revalidatie zo goed meevalt.

Vraagje: die spitsvoet, is dat dan enkel tijdens het wandelen of ook gewoon bij rechtstaan? Ik ken het niet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:07

Wat fijn dat het zo goed is gegaan.
Echt top!
Zo kijk je er dadelijk nog naar uit :D

Kun je uitleggen voor mij wat spitsvoet 25 (Waar zit dat graden ding :P ) betekent.
Is dat juist erge spitsvoet of juist een mildere vorm?

Omdat ik aan je eerdere foto niets zag, maar dat al niks zeggen natuurlijk omdat je daar niet loopt.
En ben je dan niet bang te vallen met badminton daarom?

Die sensorische Sensorische integratie therapie wel wat lijkt op wat jij nu hebt gedaan met dat achteruit stappen. Denk ik dan.
Ik mis dingen als ik niet kan kijken.
Ik kan geen trap op en af zonder naar mijn voeten te kijken.
Ook geen stoeprand bijvoorbeeld.
Echt heel raar.
Hoplijk gaat jou gevoel weer kloppen daarin en gaat het weer automatisch.

Pallatin

Re: Al 10 dagen bloed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:11

Ik vind je er prachtig uit zien in je zwem outfit en vind het superstoer dat je een foto van jezelf hier op bokt zet (dat zou ik nooit durven)
Fijn dat je zo’n goede klik hebt met je therapeut, ik kan me voorstellen dat t misschien een opluchting is dat je niet hoeft te verklaren/uit te leggen wat allemaal niet lukt lichamelijk omdat zij dat al gewoon zien en voelen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:36

Hoi Daphne, ik heb hier volgens mij nooit gereageerd, maar wel vol medeleven meegelezen. Ik heb vaak op het punt gestaan om iets te sturen, maar vond dat na zo'n lange tijd meelezen zo gek, maar ik wilde je nu gewoon toch vertellen dat je het echt onwijs goed doet allemaal. Ik vind het zo knap hoe je dit al die gebeurtenissen en tegenslagen steeds maar weer aanpakt en overwint.

Fijn ook dat deze revalidatie plek je goed doet! <3

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 22:21

Euh, 25° is volgens mij niet heel goed. Maar dat is wel gemeten terwijl ik op m'n rug lag en de fysio mijn voet bewoog. Als ik sta en m'n volle gewicht op die voet zet, dan kom ik verder, maar dat doet dan wel ontzettend pijn in m'n kuit en enkel. En dat is eigenlijk alleen als m'n been helemaal gestrekt is, m'n knie buigen zorgt er voor dat m'n enkel beter kan bewegen. Weet niet hoe ik dat duidelijk uit leg, maar als ik dus tijdens het lopen m'n been strek, dan gaat m'n voet automatisch naar beneden. Als ik dan m'n knie buig, dan voelt het niet strak en zou m'n voet wel omhoog kunnen, maar daar heb ik dan de kracht niet voor. Dus dan blijft die alsnog naar beneden hangen.

Op de foto in m'n badpak kun je het idd niet heel duidelijk zien, maar als je naar m'n knieën kijkt dan kun je een beetje zien dat m'n linkerbeen niet helemaal gestrekt is, links zit wat lager dan rechts. Terwijl m'n linker schouder hoger zit, omdat ik nogsteeds niet helemaal plat op die voet sta. Maargoed, misschien zie ik dat alleen omdat ik het weet :+

Bang om te vallen ben ik zeker. M'n tenen raken vaak de grond tijdens het lopen en dan struikel ik. Met kruk blijf ik meestal wel staan, zonder is dat heel lastig. Moet dus rustig lopen en opletten dat ik m'n been hoog genoeg op til om de vloer niet te raken. Maar als ik moe word (en dat is snel), of er ligt zo'n mat zoals bij de ingang van de supermarkt.. Dan gaat dat niet altijd goed.

Dat vind ik bij PMT zo fijn. Daar zorgen ze gewoon dat de kans op vallen niet zo groot is, maar ook niet zo erg als het wel gebeurd.

Heb het even getekend :))
Groen is zo'n dikke mat en bruin de kast, daar sta ik tussen zodat ik me vast kan houden en kan gaan zitten etc. Therapeut zorgde gewoon dat ze alles dicht bij me sloeg zodat ik het vanaf daar kon raken. Vorige keer met overgooien deden we dat ook zo. En dan mikken ze afentoe een beetje scheef of heel hoog zodat ik wat moet rekken om erbij te kunnen ;) Maar wat ik mis dat halen zij weer op etc. En vanmiddag was ik moe, dus wou even gaan zitten maar verloor m'n evenwicht en toen viel ik achterover.. Zonder mat had ik niet meer kunnen zitten denk ik, maar nu viel ik zacht haha.
Afbeelding

Bedankt! Ik ben er ook zo blij mee. Was echt bang dat ik me daar helemaal niet op m'n gemak zou voelen, niet op die plek en niet bij de therapeuten. Door al het gedoe de afgelopen tijd begon ik echt wel te denken dat het allemaal aan mij lag en ik gewoon een ontzettend zeikerd ben die nooit tevreden zal zijn.. Maargoed, nu 3 therapeuten gehad en bij alle 3 echt geen seconde getwijfeld of me rot gevoeld. Denk ook niet dat ze wat te klagen hebben over mij. Vrijdag nummer 4, weer een andere psychomotorisch therapeut.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:32

Ik ben echt zo blij dat het zo voor je uitpakt hè. Het is je zó ontzettend gegund.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:24

Spitsvoet is doorgaans beter bekend onder de term "klapvoet" of "dropvoet".
Je voet blijft dus met de tenen omlaag wijzen ipv horizontaal en omhoog te gaan.

Corrigeer me gerust als ik fout zit Daphne...

Afbeelding

Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 02:38

Bedankt Lalidan! Vind het zo fijn dat het nu gewoon goed gaat en dat is zeker voor een groot deel dankzij jou.

Als ik wist of het klopt of niet, dan zou ik dat doen Little_gift, maar ik weet het zelf ook niet goed :') Als ik het goed begrepen heb, heb ik een spitsvoet gekregen, omdat ik een klapvoet heb/had. In het begin kon ik zelf m'n voet niet optillen, maar kon een ander dat wel doen. Nu kan ik het zelf niet, maar kan een ander dat ook niet meer helemaal, omdat de spieren(?) in m'n kuit te strak zijn.. Zoiets.

Maar het ziet er idd uit als de rechterkant op die plaatjes :j De beweging links op het plaatje kan ik niet meer maken.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:36

Ik ben zo blij dat je met je therapeuten een fijne klinkt het waardoor er vertrouwen is en je lekker met hun aan het werk bent. Ook erg prettig dat er even in normale mensentaal werd uitgelegd wat er gebeurt, of eigenlijk niet gebeurt, waardoor sommige dingen niet (goed) lukken.

In het begin van mijn ms tijd had ik gevoelsproblemen aan beide benen, maar dan vanuit mijn ruggenmerg. Toen had ik dus ook moeite met waar mijn benen uithing. Zo erg dat ik bij TV kijken op bed ineens schrok, omdat ik mijn benen kwijt was :+ . Ja muts, die liggen gewoon waar je ze gelaten hebt, die vallen er echt niet zomaar af...nadat ik ze met mijn handen weer gevonden had.

Mijn werd het uitgelegd als een verstoorde propriocepsis. Een watte? Zoeken we op! Jouw uitleg was een stuk duidelijker. :D .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:49

Wat ontzettend fijn dat je nu therapeuten hebt gevonden die gewoon aan jouw kant staan zeg maar, waar je je veilig en prettig bij voelt, dat je niet "de zeikerd" bent maar ze gewoon prettig in de omgang zijn. Dat is echt goud waard +:)+

Dat badpak dat is ook hartstikke leuk zo, ik denk dat 90% van de mensen die in zo'n zwembad komt, er spannender uitziet dan jij hoor want zo op de foto is er niks bijzonders te zien, gewoon een jongedame die mooi in verhouding is :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:49

Daphne dankje wel voor je uitleg. :j

"verstoorde propriocepsis" iets daagt mij ook wel in deze benaming.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:00

DuoPenotti schreef:
Daphne dankje wel voor je uitleg. :j

"verstoorde propriocepsis" iets daagt mij ook wel in deze benaming.

Er daagde bij mij ook wel in de verte iets, maar de precieze betekenis kreeg mijn brein even niet te pakken :D .

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 21:24

Dat herken ik Annick75. Dan lig ik met een dekentje op de bank tv te kijken en zijn m'n benen gewoon weg := Nu ik er een beetje aan gewend ben en besef dat ze er echt wel zijn, probeer ik dan te raden hoe m'n benen liggen.. Naast elkaar, linker been over rechter been, of andersom. En dan onder de deken kijken of ik het goed heb :+

Het is ontzettend fijn hoe het nu gaat. Zal vast nog genoeg gebeuren dat ik me even ongemakkelijk voel en een drempel over zal moeten, maar dat het klikt met de therapeuten helpt ontzettend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:59

Een verstoorde propriocepsis herken ik van onze hond.
Als zij aanvallen had (ze bleek later een ontsteking in de hersenen te hebben) kon je haar voet "omklappen" (dus over haar tenen zetten zeg maar) en dan bleef ze zo staan en als je haar lokte viel ze omdat ze inderdaad niet door had dat haar voet zo stond.

Zelf ken ik het (gelukkig) alleen van mijn arm die 's nachts altijd in slaap valt en dan schrik ik wakker omdat er een vreemde arm in mijn bed ligt :')

Ik lees verder nog steeds met je mee TS. Ik vind het echt ontzettend knap hoe je dit aangaat.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:14

Een spitsvoet en een klapvoet zijn twee verschillende dingen.

Bij een klapvoet werkt de bezenuwing/bespiering niet meer om je voet omhoog te heffen en hangt hij dus omlaag.

Bij een spitsvoet is de enkel verstijfd in die stand. Dat kan doordat bvb de kuitspieren te strak zijn geworden/het enkelgewricht verstijfd.

Wel is het zo dat door langdurig met een klapvoet te lopen, het kan leiden tot een spitsvoet (oftewel: kuitspier verkort, gewricht verstijfd).

Bij een klapvoet kan iemand anders je voet wel doorbewegen naar boven (je kunt het alleen zelf niet), bij een spitsvoet is dat ook beperkt als iemand anders die beweging maakt.

Ik lees ook al een tijd mee en vind het super knap hoe je het aanpakt! Ik hoop dat revalidatie je veel gaat brengen qua verbetering, maar ook "omgaan met" en eventueel hulpmiddelen die je dagelijks leven weer veel aangenamer maken!! Er is een hoop mogelijk gelukkig.

Succes!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 17:10

Wat sneu Secricible! Is dat nog beter geworden?

Ah duidelijk Blondies! Ze hadden het eerst idd alleen over een klapvoet en pas bij de revalidatiearts in het ziekenhuis begonnen ze over de spitsstand.

Bedankt! Sommige dagen is het lastig, maar doe m'n best.. Niet teveel nadenken, gewoon braaf doen wat me gezegd word en dan zie ik wel hoe het er binnenkort uit ziet :j

Volgende week rustig, alleen vrijdag fysio en pmt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:23

Het totale traject zou toch 6,5e week duren?
Dan ben je volgende week halverwege.
Is toch een soort van mijlpaal!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 18:01

Klopt, 6.5 week en volgende week dus op de helft :j

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:16

Klopt
Daarnaast ontstaat een klapvoet vaak door zenuwschade, bv na coma of als bilspier op een verkeerde plek is geraakt
Spitsvoet ontstaat door verkeerde stand bv bij langdurige bedlegerigheid
blondies schreef:
Een spitsvoet en een klapvoet zijn twee verschillende dingen.

Bij een klapvoet werkt de bezenuwing/bespiering niet meer om je voet omhoog te heffen en hangt hij dus omlaag.

Bij een spitsvoet is de enkel verstijfd in die stand. Dat kan doordat bvb de kuitspieren te strak zijn geworden/het enkelgewricht verstijfd.

Wel is het zo dat door langdurig met een klapvoet te lopen, het kan leiden tot een spitsvoet (oftewel: kuitspier verkort, gewricht verstijfd).

Bij een klapvoet kan iemand anders je voet wel doorbewegen naar boven (je kunt het alleen zelf niet), bij een spitsvoet is dat ook beperkt als iemand anders die beweging maakt.

Ik lees ook al een tijd mee en vind het super knap hoe je het aanpakt! Ik hoop dat revalidatie je veel gaat brengen qua verbetering, maar ook "omgaan met" en eventueel hulpmiddelen die je dagelijks leven weer veel aangenamer maken!! Er is een hoop mogelijk gelukkig.

Succes!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 21:02

Dag 3; Ik ben gesloopt. Had eerst PMT. Dat is dan een half uur, tafeltennis dit keer en heb meerdere keren pauze genomen. Denk een kwartier bezig geweest en vond dat weer hartstikke leuk om te doen. Maar toen moest ik direct door naar de fysio en was m'n energie op :+

Maargoed, zij vroeg de eerste keer al waarom ik maar 1 kruk gebruik en de vorige keer zei ze dat het haar beter leek om te kijken of lopen beter ging met 2 krukken of rollator, want echt veilig was het nu niet. Dus dat vandaag maar geprobeerd. En met 2 gaat idd wat beter en de fysio zag ook verschil in hoe ik loop. Rollator ook geprobeerd, maar dat vond ik juist veel minder stabiel en de fysio vond ook dat ik daarmee m'n knieën veel meer over strekte. Dus nu 2 krukken. Vond ze nu ook beter voor m'n enkel, om die een beetje te ontzien.
Daarna nog 2 oefeningen gedaan voor m'n armen en rompstabiliteit.

Toen is de fysio mee gelopen naar het terras waar m'n ma zat te wachten, zodat ik de 2 krukken van daar kon gebruiken om daar heen te lopen en ik dan daar nog even kon zitten voor ik naar de auto moest lopen.
En ze gaat regelen dat er altijd minstens een half uur tussen PMT en Fysio zit. Het is 1 op 1 en dat scheelt nu wel, maargoed als ik al zo kapot ben voor het begin dan schiet dat natuurlijk niet op.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 16:22

scrabbel schreef:
Ik verwacht over een half jaar wel een foto dat je weer op je paard hebt gezeten

Afbeelding

*\o/* ;( :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:28

*\o/* *\o/* _/-\o_ <3

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:29

Wow! Die revalidatie doet je echt goed.
3 dagen behandelen en je zit te paard...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:32

Oh wat ontzettend leuk! Batterij leeg en vol tegelijkertijd zeker?