Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:46

Hier bij de diervoederhandel ook vanmiddag..Gelukkig was ik vanmorgen al geweest. Voor de zekerheid. Toen was het heel rustig nog.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:49

Ninx schreef:
bigone schreef:
Kerst mag nog steeds met drie mensen , buiten kerst nog twee mensen op bezoek ipv drie.

En Ninx, goede vrienden van ons, kerngezond en zeer gezond levend. Buitenaf , elke dag naar buiten, op het maniakale af gezond eten , enkel een glaasje wijn zo af en toe. Verder niet roken, drinken, fastfood enzenz. Hoe komt het dan dat zij positief waren??

Omdat er gewoon een virus heerst? Iedereen kan het krijgen... ook wanneer je gezond bent.
Veel mensen reageren er heftiger dan op influenza. Maar de meeste mensen zullen daar uitstekend doorheen rollen wanneer zij een goede gezondheid hebben.
Dat het even pittig is, en de hersteltijd mogelijk wat langer is niet ondenkbaar.

Gezonde mensen die op gewicht zijn en niet aan overmatige stress lijden zullen het makkelijker hebben en minder complicaties laten zien.
Het zou voor de overheid top-prioriteit moeten zijn de gezondheid en stress de goede kant op te duwen. Zij zijn immers volksvertegenwoordigers.
In werkelijkheid echter vertegenwoordigers van Unilever, Tata Steel, KLM, etc... En dan doel uiteraard de neo-liberale kant van de zaak ;-)

Misschien moet je dat mijn oude schoolvriendin eens vertellen, die tijdens de eerste golf op de IC lag en een paar weken later acuut leverfalen had. Een gezonde vrouw van 40.
Nu niet echt meer gezond nee, covid en een levertransplantatie is niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.

Heb je enig idee waar je over praat? Ik geloof het niet als ik het zo lees.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:51

Kabinet is echt compleet gestoord.
Op deze manier gaan wij straks als lang kompleet failliet.

Geloof mij maar, over twee jaar krijgt een jonge moeder met kanker te horen dat zijn niet behandeld kan worden omdat er geen geld voor meer is.
En ook weet ik haast zeker dat er straks complete grote rellen komen. Want lager geschoold mensen die op deze manier meer dan een jaar zonder werk zitten hierdoor zijn er ook compleet klaar mee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:53

Popstra schreef:
Janinevv schreef:
Vraagje gaan diervoerders dicht ? Neem aan van niet toch ? Levensmiddelen voor beesten?

Bij de Welkoop hier stond vanmiddag een giga lange rij buiten.

Hier was de supermarkt ook leeg geroofd.
Wij hebben alleen olie gehaald om te kunnen olie verversen. Zijn er onderdelen nodig moet dat maar online, of niet als dat toch te krijgen is... de grote onderdelen hebben we al.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:54

Blussem schreef:
Kabinet is echt compleet gestoord.
Op deze manier gaan wij straks als lang kompleet failliet.

Geloof mij maar, over twee jaar krijgt een jonge moeder met kanker te horen dat zijn niet behandeld kan worden omdat er geen geld voor meer is.
En ook weet ik haast zeker dat er straks complete grote rellen komen. Want lager geschoold mensen die op deze manier meer dan een jaar zonder werk zitten hierdoor zijn er ook compleet klaar mee.

Wat dacht je van die jonge moeder met kanker die te horen krijgt dat er geen plek is in het ziekenhuis voor de behandeling van die behandelbare kanker door de flinke overbelasting, waardoor die kanker dus langer door kan groeien en het uiteindelijk misschien wél dodelijk/onbehandelbaar/moeilijker behandelbaar is? Want daarover hebben we het nu.

(oké misschien niet precies zo, maar wel verkeersongelukken, hartaanvallen, latere behandelingen waardoor verloop heftiger/meer consequenties kan hebben etc)
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 14-12-20 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:55

secricible schreef:
ik dacht dat we "gezond leven" als preventiemiddel wel hadden kunnen afstrepen nadat die topsporter in Oost-Europa het loodje heeft gelegd toch?

En het gaat niet om de geringe mortaliteitscijfers. Het gaat erom dat de zorg op z'n gat valt als we geen maatregelen nemen. En dan zijn de mortaliteitscijfers niet meer gering, want dan gaat iedereen die een beetje acute zorg nodig heeft gewoon neer.

Sorry dat ik het zeg. Maar top sporten is alles behalve gezond.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:55

Hoe groot is de kans dat er nog brood in de winkels ligt nu? Dat is het enige wat ik echt nodig heb nu (heb geen vriezer), maar zo geen zin om een super te bezoeken.

dromertje2 schreef:
Dat is dus exact het probleem. Men kijkt en denkt enkel aan zichzelf. Ik wil dit, ik wil dat,...
Dat er al zoveel doden zijn, doet hen niets, dat ziekenhuizen overvol zitten, opgeschaald en opgeschaald worden tot men niet meer verder op kan schalen. Dat men dan uiteindelijk zo ver gaat komen dat men gaat moeten kiezen.
Zelfs als het zo ver niet komt zijn er veel mensen die te laat medische zorgen krijgen of zoeken waardoor er ook veel mensen slachtoffer worden niet omdat ze corona gekregen hebben maar wel door corona .
En dan nog zeggen dat het niet erger os dan een griepseizoen _-:(

Wij hebben de COVID-bedden alweer moeten opschalen idd. Lockdown komt net op tijd te laat.

Ninx schreef:
secricible schreef:
ik dacht dat we "gezond leven" als preventiemiddel wel hadden kunnen afstrepen nadat die topsporter in Oost-Europa het loodje heeft gelegd toch?

En het gaat niet om de geringe mortaliteitscijfers. Het gaat erom dat de zorg op z'n gat valt als we geen maatregelen nemen. En dan zijn de mortaliteitscijfers niet meer gering, want dan gaat iedereen die een beetje acute zorg nodig heeft gewoon neer.

Want topsport is gezond?
Los daarvan, dat is leuk anekdotisch, maar niet erg wetenschappelijk.

En hoe komt het toch dat die zorg zo weinig capaciteit heeft en zo ondermaats is?! Oh ja... misschien is die bigger picture toch wel belangrijker dan je en masse verstoppen voor een virus dat er gewoon is en pas wijkt wanneer het z'n werk heeft kunnen doen.
Je bevolking gezonder, sterker stressvrijer en water- en luchtkwaliteit opschroeven is de enige echte remedie... de rest is een wassen neus.

Heb ook patiënten gehad die 6x per sportten voor de COVID-besmetting en die nu niet meer zelfstandig uit bed konden komen.

Het enorme opschalen van de COVID-capaciteit op IC's en verpleegafdelingen afgelopen voorjaar kon alleen door alle reguliere zorg tot een minimum te beperken. Dat is erg schadelijk voor een lange termijn.
Bottleneck in de zorg is personeelstekort en dat los je niet op in een paar maanden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:57

Ninx schreef:
Huertecilla schreef:
Eíndelijk bállen +:)+

Te laat maar _/-\o_

In dit geval was het goede voorbeeld naast de deur en de cijfers in NL mínstens zo slecht dus anders kon eigenllijk niet maar toch ... per middernacht vandaag alles dicht is echt een héél moedig besluit.

Ik hoop voor allen dat het werkt en dat iedereen in staat is om kerst & nieuw een ´als vanouds´ sfeer te geven in kleiner familieverband en de rest per google-meet (als Google weer in de lucht is).

Sterkte en positiviteit toegewenst allemaal.

Doe maar feestelijk....

De meeste mensen die om die lockdown hebben geroepen genieten van een pensioen, een vast salaris (zolang de overheidspot strekt) of een uitkering.
Iedereen die voor zichzelf werkt, een restaurant, winkel, of ander zelfstandig beroep heeft gaat geen slingers uithangen. De kans dat vele duizenden mensen zonder inkomen of zonder werk en/ of met een faillissement te kampen krijgen is enorm. Best zorgwekkend wanneer daar veel pecunia vandaan komen voor de verstrekte steunpaketten van alle werknemers die nu thuis zitten en zo'n lockdown niet heel vreselijk vinden...

Zelf zou ik liever eens iets aan de gezondheid van de Nederlander doen, preventiever te werk gaan, en de zwakken in bescherming nemen met maatregelen op maat.
We hebben al een golf meegemaakt, en we hebben zelfs alweer afgeschaald qua zorg (IC capaciteit).... hoe dan?!
En waarom nog steeds geen ingrepen om de gezondheid te bevorderen (per direct groenten & fruit vrij van btw maken, vlees/ alcohol en sigaretten duurder maken, toegang tot buitensport betaalbaarder maken, etc... we kunnen zoveel doen om die weerstand op te krikken. Maar we sturen iedereen naar binnen waar ze op hun krent nog dikker, nog ongezonder worden en nog minder weerstand krijgen).

Ik vermoed dat de restschade veel groter gaat worden dan de geringe mortaliteitscijfers van dit virus.

Zelfs als het klopt dat je met preventie iets significant kan doen aan coronagevaar (ik schat de hoedanigheid toch wat lager in dan jou, maar bv preventie van obesitas kan zeker nut hebben), dan nog is dit niet bepaald een kortetermijnplan. Dus ofwel is dat dan iets voor wanneer de pandemie over is ofwel zeg je nu dat ze het op korte termijn niet moeten inperken en gewoon alle mensen met overgewicht en onderliggende problemen hun plan moeten trekken? Niet iedereen weet van hun onderliggende risico's trouwens he! Daarnaast zijn er erg veel mensen met ziektes die niet meteen gerelateerd zijn aan hoe gezond je leeft en toch je risico verhogen. Sterker nog: ouderen zijn een risicogroep en hoe gezonder je leeft, hoe ouder je wordt :+ En die mensen mogen er ook toe doen.

Je kan zeker zeggen dat je de maatregelen niet in balans zijn volgens jou, maar preventieve maatregelen zijn op het moment van crisis niet relevant. Vandaar de 'pre'. Ze zijn enkel relevant voor de crisis gearriveerd is. Of na de crisis als je eruit wil leren. En dan kan ik je zeker volgen. Maar voor nu is er geen ruimte om er alvast in te investeren, want de druk van de huidige crisis is te groot.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:58

Astorga hier was het op. Ik ga morgen avond zelf maar 1 bakken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:59

Die lager geschoolde mensen werken meestal in loondienst en worden dus gewoon netjes uitbetaald. De mensen met een eigen bedrijf die door de lockdowns dicht moeten, ja die gaan het heel moeilijk krijgen. Als het bedrijf failliet gaat krijgen de werknemers wel werkloosheidsuitkering. De bedrijfsleider zelf echter, die laat men in het slijk achter.

Lockdown, en zeker de strenge versie, is zwaar vervelend maar geloof dat het al aangetoond is dat je economisch gezien beter een korte (heftige) pijn hebt dan eindeloos aanmodderen.
Linksom of rechtsom, covid gaat nog lang gevolgen hebben.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:59

Hier was al het brood en wc papier alweer uitverkocht _O-
Ik moest naar de winkel. Mail van school van zoon, dat ze morgen de kerstbrunch gaan doen. Of we de hapjes morgen mee wilde geven.. Eigenlijk ook slecht, dat je juist op zo'n dag de winkel ingestuurd wordt.
Normaal had ik het donderdag meegenomen tegelijkertijd met de week boodschappen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:00

@Blussem

ik ga me toch niet haasten die 'geloof mij maar' meteen serieus te nemen. Ik zal je maar geloven als er bronnen zijn en als experten het daarmee eens zijn.

Het is een klap, en ik vind het heel rot dat het nodig is, maar er zijn nog landen die zo'n strenge maatregelen hebben toegepast en voorlopig staan ze nog overeind.

En ik heb het nog niet gezegd, dus ik doe het nu; Sterkte vanuit België, het is niet niks, zo'n lockdown. Ik hoop dat iedereen er op de beste manier door kan komen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:00

Ik reed net door Houten langs een parkeerterrein waar de Praxis, Action en Jysk zit. Helemaal vol, geen parkeerplek meer te zien. Rijen tot buiten.... Mensen zijn echt gek geworden lijkt het wel.

Ik denk dat Kruidvat en Etos ook wel open blijven trouwens. Net als slager, bakker, supermarkt etc, en zelfs autogarages nog. Ook de dierenwinkels.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:01

Deze lockdown gaat niet werken of maar heel weinig.
Over 2 weken weer enorm veel besmettingen want iedereen moest toch vandaag nog even die parfum voor schoonmoeders halen.

Toen gingen ze ook nog kerstbomen gratis weggeven en flinke kortingen geven op kerstzooi. Dus de winkeliers zijn er zelf ook de oorzaak van...die hadden vanmiddag dus al dicht moeten gaan om deze chaos te voorkomen.

Ik wilde ook nog even weg maar het verstand sprak tegen het gevoel en ik ben thuis gebleven. Het voer voor het paard is over 2 weken wel op maar dan betaal ik wel een paar euro meer en bestel het.

De sportschool weer dicht en daar baal ik enorm van omdat ik dat hard nodig heb om op de been te blijven. We mogen dus hopen dat deze lockdown maar 4 weken duurt maar ik houd al rekening met langer.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:02

IMANDRA schreef:
Wat dacht je van die jonge moeder met kanker die te horen krijgt dat er geen plek is in het ziekenhuis voor de behandeling van die behandelbare kanker door de flinke overbelasting, waardoor die kanker dus langer door kan groeien en het uiteindelijk misschien wél dodelijk/onbehandelbaar/moeilijker behandelbaar

Precies!!
In plaats van al die corona steun en het dichtgooien van alles hadden er prima heel wat grote nood ziekenhuizen kunnen aanleggen.
Gedeeld van het leger omscholen en je hebt meer dan genoeg behandel plaatsen.

Maar in de plaats van wordt gigantisch kapitaal vernietigd en het hele corona gebeurd zolang mogelijk op gerekt. Bepaalde mensen verdienen hier kapitalen aan.

Terwijl er ondertussen wel een goed behandel plan is voor corona patiënten.

Want uiteindelijk ontkomt niemand er aan. Vaccin is tijdelijk oplossing als het al werk en 100% isolatie voor rest van je leven gaat ook niet werken.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:02

Toen ik begin van de middag boodschappen ging doen was er echt niets aan de hand. Het was wel iets drukker, maar de meeste dingen lagen er gewoon. Er waren wel veel zaken niet (zoals kattenbakvulling :roll: ) maar dat was gewoon niet gevuld ivm de demonstraties bij de distributiecentra. Die boodschap hing ook overal aangeplakt.

Dat hysterische gewinkel nu... echt, ga je schamen. Er is geen enkele noodzaak voor om nu de supermarkt te plunderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:03

Ik wilde morgenochtend boodschappen doen. Ik zie er eigenlijk tegenop. Ik denk dat het chaos wordt morgenochtend.

Ja sportscholen dicht baal ik ook van, maar ja. Ik baal ook dat contactberoepen dicht moeten.

Denise_Storm

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:07

Zoals het er nu naar uitziet, mag welkoop open blijven voor het verkoop van dierenvoer (niet voor verkoop van andere dingen). Maar met een slag om de arm, omdat er nog veel onduidelijkheid is.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:07

Blussem schreef:
IMANDRA schreef:
Wat dacht je van die jonge moeder met kanker die te horen krijgt dat er geen plek is in het ziekenhuis voor de behandeling van die behandelbare kanker door de flinke overbelasting, waardoor die kanker dus langer door kan groeien en het uiteindelijk misschien wél dodelijk/onbehandelbaar/moeilijker behandelbaar

Precies!!
In plaats van al die corona steun en het dichtgooien van alles hadden er prima heel wat grote nood ziekenhuizen kunnen aanleggen.

Maar in de plaats van wordt gigantisch kapitaal vernietigd en het hele corona gebeurd zolang mogelijk op gerekt. Bepaalde mensen verdienen hier kapitalen aan.

Want uiteindelijk ontkomt niemand er aan. Vaccin is tijdelijk oplossing als het al werk en 100% isolatie voor rest van je leven gaat ook niet werken.

Hoe lang heb jij nodig om iemand op te leiden tot arts of verpleegkundige?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:12

Blussem schreef:
IMANDRA schreef:

Precies!!

Nee. Als we nu die lockdown niet doen dan wordt mijn voorbeeld waarheid. Dat is nu júist de reden waarom ze deze invoeren. Dus niks 'precies!!'.

Waar haal je de verpleegkundigen vandaan om zo'n ziekenhuis te vullen (en dat is al negerend dat je gewoon beperkende maatregelen nodig hebt om de verspreiding van Corona onder controle te houden)? De huidige verpleegkundigen lopen al op hun tenen en omscholen is ook niet 1,2,3 gedaan (ik meen hier ergens gelezen te hebben dat een verkorte opleiding van zo'n verpleegkundige ook wel een paar jaar kan duren –hopelijk is corona dan al flink ingedamd).

De overheid doet het ook niet voor hun lol. Ik bedoel, we hebben nota bene de VVD als grootste partij. Als er één partij is die het met name voor het bedrijfsleven doet is het die wel. En wie verdienen hier kapitalen aan? Vertel het eens.

Oh en vertel me, hoe is een flinke lockdown het (bewust) 'oprekken van Corona'? Volgens mij probeert de regering nog altijd een middenweg te vinden tussen gehele lockdown + alles dicht + zorg ontzorgd & dat we als samenleving nog enigzins voort kunnen bewegen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:13

lenaa_tje schreef:
friezenfan2 schreef:
Het is toch zo omdat mensen de randjes hebben opgezocht of loopholes vonden zitten wij morgen met een lockdown. En ik me maar zo streng aan de maatregels houden. Snap niet waarom ik dan ook niet gewoon heb gedaan wat ik wilde.

Dat vind ik pas een egoïstische opmerking. Je doet wat je doet ook voor jezelf en je familie hé?
Ik voel mij daar dus echt niet anders door omdat ik mij wel aan de regels heb gehouden.

waarom was mijn opmerking egoïstisch?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:14

[code][/code]
Cowgirl schreef:
Deze lockdown gaat niet werken of maar heel weinig.
Over 2 weken weer enorm veel besmettingen want iedereen moest toch vandaag nog even die parfum voor schoonmoeders halen.

Toen gingen ze ook nog kerstbomen gratis weggeven en flinke kortingen geven op kerstzooi. Dus de winkeliers zijn er zelf ook de oorzaak van...die hadden vanmiddag dus al dicht moeten gaan om deze chaos te voorkomen.

Ik wilde ook nog even weg maar het verstand sprak tegen het gevoel en ik ben thuis gebleven. Het voer voor het paard is over 2 weken wel op maar dan betaal ik wel een paar euro meer en bestel het.

De sportschool weer dicht en daar baal ik enorm van omdat ik dat hard nodig heb om op de been te blijven. We mogen dus hopen dat deze lockdown maar 4 weken duurt maar ik houd al rekening met langer.

Hij duurt niet voor niets 5 weken.

De stijging zal eerst nog doorzetten en hopelijk rond of na de kerst dalen.

Laten we met zijn allen hopen dat de zorg de last nog kan dragen en dat de reguliere zorg die spoed verdient, zoveel mogelijk door kan gaan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:15

Thioro schreef:
Die lager geschoolde mensen werken meestal in loondienst en worden dus gewoon netjes uitbetaald.

Sorry maar ik ken haast geen laaggeschoolde met een vast contract. Doorgaans allemaal tijdelijk contracten, nul uren of op oproep basis.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:18

Astorga schreef:
Hoe lang heb jij nodig om iemand op te leiden tot arts of verpleegkundige?

Als volledige arts of puur om alleen de benodigde corona zorg te kunnen geven?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:18

Ik wil hier even iedereen een hart onder de riem steken die het even niet meer ziet zitten met de aankomende maatregelen. Voor iedereen die alleen zit, baan kwijt is, met (zorg) kindjes thuis zit, keihard met kerst aan het werk is of om andere redenen stevig baalt :knuffel: Er is licht aan het eind van de tunnel. Over 4 weken zullen de maatregelen vast weer deels opgegeven worden en vaccinatie is dichtbij. Het raakt mij wel om hier soms te lezen hoe zwaar sommigen het hebben. Blijf lekker van je afschrijven :knuffel: