vikawiek schreef:We zijn onderweg

Ik word om 14:15 geopereerd
Gister was het 5 jaar geleden dat ik dit bericht plaatste, dus het leek me een mooi moment om terug te blikken
Citaat:
In september had ik de laatste afspraak in de kliniek die mijn mastectomie heeft uitgevoerd, eigenlijk was dat een normale afspraak als in je bent fysiek aanwezig. Maar we hebben er een bel afspraak van gemaakt aangezien we toen net in de tweede golf zaten en mijn provincie en het deel waar de kliniek zat rood gekleurd waren. Ik moest foto's maken van mijn borstkas en die doorsturen en dan zou ik de volgende dag gebeld worden. De arts vond het er allemaal prima uitzien, alles is volgens het boekje gegaan. Wel zei de arts dat ik toch wel heel bleek was en het dus langer zou duren voordat de kleur met de littekens gelijk zou zijn met de kleur van mijn huid

Allereerst de pandemie, toch wel blij dat we de termen 'rode zone' en 'tweede golf' niet meer dagelijks horen.
Ik weet nog dat ik eigenlijk in maart 2020 zou worden geopereerd maar dat dus toen is uitgesteld door de pandemie zonder dat iemand wist wanneer het wel door zou kunnen gaan. Ik vond die onzekerheid echt verschrikkelijk toen, ondanks dat het team van de kliniek wel contact hield en regelmatig checkte of het nog goed met me ging. Uiteindelijk zaten er maar 2 maanden tussen de eerder geplande operatiedatum en de uiteindelijke operatie. Elke dag met dysforie moeten leven wetende dat je er bijna bent, maar net niet helemaal was absoluut niet leuk, maar nu na 5 jaar kan ik ook zien dat die 2 maand nog eigenlijk best snel was gezien de situatie waarin we toen leefden.
En bleek ben ik nog steeds, en mijn littekens zijn uiteindelijk even bleek als ik geworden
Citaat:
Inmiddels is niks meer gevoelig en ben ik er even blij mee als toen ik uit de operatie kamer kwam. Of eigenlijk alleen maar blijer omdat het nu niet meer takkeveel pijn doet

de pijn viel heel erg mee, meer oncomfortabel. Het kon veel erger
Ik heb alleen nog niet weer paard gereden, dat vind ik toch nog spannend gek genoeg ondanks dat het nu echt wel zou kunnen.
Ik ben nu denk ik nog blijer ermee dan toen 
De onmiddellijke verlichting na de operatie van geen dysforie meer hebben was onwijs fijn, maar nu mijn leven kunnen lijden zonder dysforie laat me ook zien hoeveel invloed dysforie op me had.
Ik denk dat deze operatie een van de beste dingen is geweest die ik heb kunnen doen voor mijn gemoedstoestand, en ik ben nog steeds elke dag blij om in de spiegel te kijken.
Oh, en ik heb ook weer paard gereden
tegenwoordig blijf ik er liever naast staan, maar dat heeft niets te maken met de operatie
Citaat:
En twee jaar na datum dat ik gestart ben met de testosteron krijg ik eindelijk een soort van baard. Met de nadruk op soort van want het is nog niet veel bijzonders, maar de laatste maanden is er wel wat bijgekomen. Misschien krijg ik dan ooit een volwaardige snor

Die snor is er inmiddels 
Mijn wangen zijn vrij kaal gebleven, dus ik sport nu een prachtige rode sik 
Citaat:
Sinds een maand prik ik nu elke 2 weken ipv elke 3 weken. Een van de jongens op de uitslaapkamer deed het elke 2 weken, ook met hetzelfde soort klachten als dat ik had. Dus met de endocrinoloog overlegd, bloed laten prikken, weer overlegd, en toen mocht ik elke 2 weken. Mijn klachten zijn weg dus dat is helemaal top
En inmiddels gebruik ik ook al 2 jaar testosteron gel ipv injecties. Ik had vroeger een vrij heftige dwangstoornis die reageerde op de dip in de hormoonspiegel die ik had bij injecties. Toen ik nog ongesteld werd was dat veel extremer, dus toen ik testosteron ben gaan gebruiken was er al veel verbetering. Maar ik werd er nu wel zat van, dus toch maar over gegaan op gel. En inmiddels is mijn dwangstoornis zo klein dat het niet eens meer officeel een dwangstoornis genoemd mag worden