Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:07

Red Passion
niet de moed harder opgeven dan strikt noodzakelijk...!

"Goed" om er een punt achter te zetten - aan sommige malloten heb je (helaas/"nu eenmaal") niets.

Maar zoek wel door naar een betere!
Juist een trauma kan een gevoel oproepen van 'ik ben nou 1x niets waard' of 'het wordt ook in de toekomst niets meer'.
:(:)
Heel rot om te voelen - maar het is te verhelpen.
'Houd je haaks!'

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:14

RedPassion, niet opgeven hoor!
Er zijn ook echt wel psychologen die ook op het gebied van dieren rouwverwerking kunnen helpen.

Toevallig heb ik gister meteen mijn eerst afspraak bij de psycholoog gehad.
En ik heb een lieve vrouw getroffen die zelf heeft paardgereden en mijn verdriet om een overleden paard ook begrijpt.
Ze heeft meteen een aantal pijnlijke punten naar boven gehaald.
Ik was er gister doodop van maar ik heb wel het gevoel dat zij mij echt kan helpen.

Vala, wat een prachtig gedicht en zo toepasselijk op zovelen hier.
En onthoudt, die goede dagen gaan er steeds meer zijn.
Op mindere dagen mag je jezelf best even verwennen!

Yonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:30

RedPassion schreef:
Yonah schreef:
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie erachter kwamen dat jullie een depressie en/of een burnout hadden/hebben?

Het sloop er in, maar mijn extreme vermoeidheid, huilen om alles, geen mentale draagkracht meer hebben en een heel kort lontje waren bij mij fikse aanwijzingen. En de neiging tot mezelf isoleren.
Denk je dat je met een depressie of burnout kampt?

Ik val bijna elke dag op de bank in slaap van oververmoeidheid.. huil als je 'boe' zegt en ja op mn werk is het niet echt leuk zegmaar.. morgen moet ik om 1420uur bij de dokter zijn en vind het lastig om te zeggen hoe of wat.. :(

Yonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:33

Joolien schreef:
Yonah schreef:
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie erachter kwamen dat jullie een depressie en/of een burnout hadden/hebben?

Dat is meestal niet ineens, dat sluimert. Bij mij was het moment heel gek, het was in mn opleiding toen ik bij het hoorcollege zat van psychopathologie, waarin stoornissen en andere dingen werden besproken. Toen we bij depressie kwamen en ik erachter kwam dat ik vrijwel alle symptomen kon afvinken, schrok ik me kapot. Was er echt goed ziek van. Maar goed, dat was wel een aparte manier :P

De andere keer was toen ik alleen nog maar kon huilen en werken echt te zwaar werd. Het begon dat ik elke dag van 9 tot 13 werkte en dan thuis kwam en tot 18 uur voor pampus op de bank lag. Ik kon helemaal niks meer. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik was zo moe, voelde me ziek(grieperig) en ik raakte al in paniek als ik naar de deur keek.

Wow heftig.. :(:)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:13

Yonah, sterkte bij de dokter vandaag! Gewoon zeggen hoe je je voelt en waar je bang voor bent dat lijkt me voldoende.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:29

Normaal deel ik hier niet zoveel, maar nu wil ik wel even iets delen.

Na het deze week in een vorming voor mijn werk o.a. gehad te hebben over perfectionisme en wat je daaraan kan doen, heb ik mij gisteren een boek gekocht. Prettig perfect: omgaan met perfectionisme als student van Sara Backx en Isabelle Vloeberghs. Ik ben echt nog niet ver (nog maar een paar pagina's), maar herken zoveel hierin (hoewel ik niet op de eerste plaats student, maar werknemer ben). Het is een werkboek waarin je uitleg krijgt over perfectionisme, de gevolgen van perfectionisme (o.a. angst, depressie, burn-out...) en waarin er met jou gezocht wordt naar handvaten voor het aanpakken van perfectionisme. Het boek is zelfstandig te gebruiken, maar je kan het ook gebruiken bij een begeleiding of psychotherapie.
Misschien zijn hier wel mensen die hier ook wel iets aan hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:41

Hoe gaan jullie ermee om als iedereen je laat zitten?
Ik vind het altijd zo hilarisch. Reclame van “ maak ke depressie bespreekbaar”. ( radio reclame).
Als ik dat doe laten mensen me zitten en mensen die zich dan om me bekommeren? Die heb ik niet eens, dat is wel weer pijnlijk duidelijk.
Iedereen een leuk leven en ik hang ergens aan de zijlijn want bah allemaal lastig.

Yonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:47

Anoniem schreef:
Hoe gaan jullie ermee om als iedereen je laat zitten?
Ik vind het altijd zo hilarisch. Reclame van “ maak ke depressie bespreekbaar”. ( radio reclame).
Als ik dat doe laten mensen me zitten en mensen die zich dan om me bekommeren? Die heb ik niet eens, dat is wel weer pijnlijk duidelijk.
Iedereen een leuk leven en ik hang ergens aan de zijlijn want bah allemaal lastig.

In moeilijke tijden zie je wie er echt om je geven, denk ik dan maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:55

Nou, dat zijn er dan verdomd weinig.
Ik voel me met vlagen echt zo vreselijk eenzaam.
Als mensen wat nodig hebben weten ze me te vinden en als ik blij en leuk ben ook maar uit zichzelf vrijwel niet..

Yonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:59

Anoniem schreef:
Nou, dat zijn er dan verdomd weinig.
Ik voel me met vlagen echt zo vreselijk eenzaam.
Als mensen wat nodig hebben weten ze me te vinden en als ik blij en leuk ben ook maar uit zichzelf vrijwel niet..

Hoe hard het ook klinkt, dan ben je beter af zonder ze dan met.. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:09

Dat is sowieso waar.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:41

Hey, sorry dat ik zo weinig reageer hier.

Met mij gaat het de laatste tijd niet zo goed, dus vandaar.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:48

Heel herkenbaar helaas darkchrystal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:53

Verdrietig eigenlijk dat het dus kennelijk zo werkt

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:07

Een meelezer meld zich ;-)
Helaas ook een depressie vanaf eind oktober ging het steeds slechter. Eind januari opgenomen voor ruim 10 weken op een gesloten afdeling. Daar van AD gewisseld.
Daarna IHT gehad, dit is nu afgerond en afgelopen week intake bij de poli gehad, dinsdag eerste gesprek met de psycholoog
Dat eenzaam voelen herken ik heel erg.....
Er zijn "vrienden"die ik dus dit hele jaar nog niet heb gezien |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:25

Wat heftig zeg.
En zeker met n opname. Die mensen zijn je niet waard!!

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:36

Lang getwijfeld om mijn stem hier eens te laten horen, maar toch maar overstag gegaan.

Ik ben een tijdje terug gediagnosticeerd met een eetstoornis, door de psychiater daar daarna ook met een dysthyme stoornis.
En momenteel gaat het even alles behalve goed. Ik ben wel in behandeling voor mijn eetstoornis, dus dat is iets positiefs. Ik vind het lastig om te merken hoe alle nare gevoelens die ik zo lang heb weggeduwd weer zo keihard terugkomen nu ik weer eet en meer energie heb. Ik sta al twee weken op bijna-huilen, alleen maar willen slapen en doodop zijn, maar ik moet nog dingen voor school. Vriendschappen verwateren en toen ik me vorige week uit wanhoop ziekmeldde op mijn werk (wat ik echt nooit doe) kon ik mezelf wel voor m'n kop slaan: waarom voel ik me toch zo? :(

Ik weet nog niet hoe actief ik ga posten, maar tegen jullie wil ik zeggen: zet 'm op!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:46

Avis schreef:
(....) en toen ik me vorige week uit wanhoop ziekmeldde op mijn werk (wat ik echt nooit doe) kon ik mezelf wel voor m'n kop slaan: waarom voel ik me toch zo? :(

Ik weet nog niet hoe actief ik ga posten, maar tegen jullie wil ik zeggen: zet 'm op!

Welkom Avis...!

En ook voor jou: zet m op!!

En vraag je psycholoog de oren van het hoofd...!
Een dystyme stoornis is niet niks!
En dat je eet is uiteraard goed - maar als jij ophield met eten om maar niets te hoeven voelen heb je nu steun, tips, informatie en noem het maar op nodig over 'hoe ga ik om met dat stuwmeer van weggestopt spul?'

+:)+

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 00:20

Janneke2 schreef:
Avis schreef:
(....) en toen ik me vorige week uit wanhoop ziekmeldde op mijn werk (wat ik echt nooit doe) kon ik mezelf wel voor m'n kop slaan: waarom voel ik me toch zo? :(

Welkom Avis...!

En ook voor jou: zet m op!!

En vraag je psycholoog de oren van het hoofd...!
Een dystyme stoornis is niet niks!
En dat je eet is uiteraard goed - maar als jij ophield met eten om maar niets te hoeven voelen heb je nu steun, tips, informatie en noem het maar op nodig over 'hoe ga ik om met dat stuwmeer van weggestopt spul?'

+:)+

Dank je! Ik vergeet nogal eens die oren te vragen. Werk eraan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:12

...en als het goed voelt: hier kun je ook om tips vragen, herkenning, informatie.
:)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:59

Hoe gaat het met iedereen?
Ik heb even een paar weken pauze van de afbouw van de lorazepam en het gaat best goed.
Mijn grootste probleem is denk ik toch mijn pessimisme/negativiteit. Ik bekijk dingen vaak vanaf de negatieve kant. Ik vind het heel moeilijk om daar positieve gedachten tegenover te zetten, kan ze soms gewoon niet bedenken. Iemand tips? Een boek of begeleiding of cursus ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:01

Ik ga wel ok, heb veel spanning enzo, maar dat kan ik handelen en ik weet waar het vandaan komt. Ik ben trots op mezelf hoe ik ermee om ga. Veel zelfcompassie, lief zijn voor mezelf.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:21

Met mij op en af. Inderdaad, van jezelf leren houden. Leren leven met een chronische depressie in mijn geval. Bepaalde dromen vaarwel moeten zeggen, realistisch zijn. Maar ook blijven vechten voor het leven. Hoe onmogelijk dat soms ook is.

Ik zou misschien graag naar het buitenland om te gaan samenwonen met mijn liefde, maar dan blijkt dat niet mogelijk met mijn uitkering. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:59

Op en af.
Vooral irritatie naar bepaalde mensen om
Me heen, ook mensen die me opeens laten zitten.
Stuk acceptatie van chronische vorm van depressie hier, zeker zonder medicatie komt dat dan toch steeds wat terug.
Het is niet pikzwart maar op sommige momenten wel grijs.
De dag later kan stralend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:42

Overigens doe ik wel m’n dingen, Ookal kosten ze soms moeite.
Uiteindelijk helpt dat dan wel.