[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:53

Daar zouden ze toch echt een uitzondering over mogen maken! Denk niet dat je mening ooit gaat veranderen, als je de kans hebt dat je dood gaat!
En stel je voor, bent toch zwanger, wil het laten weg nemen en wordt dan nog niet serieus genomen.
Phu, soms is het toch niet gezond, die gezondheidszorg.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:54

Tja, weet je: het is ook gewoon niet anders en we hebben het er maar mee te doen :P
Ondanks dat ik het krom blijf vinden dat ik niet kan beslissen over mijn eigen lijf is het nu eenmaal zo geregeld in NL (en België ook zo te lezen). Niets aan te doen, behalve hormonen in je lijf te stoppen en te wachten tot je niet-kinderwens serieus genomen gaat worden door de artsen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:55

Abortus mag in Nederland altijd zonder dat je je daar uitgebreid voor hoeft te verantwoorden, mag hier zelfs tot 22 weken. Tot 26 weken op medische indicatie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:55

Mars schreef:
Tja, weet je: het is ook gewoon niet anders en we hebben het er maar mee te doen :P
Ondanks dat ik het krom blijf vinden dat ik niet kan beslissen over mijn eigen lijf is het nu eenmaal zo geregeld in NL (en België ook zo te lezen). Niets aan te doen, behalve hormonen in je lijf te stoppen en te wachten tot je niet-kinderwens serieus genomen gaat worden door de artsen.

Ik laat het wel weten als het na 900 Gynaecologen in nederland nog steeds niet gelukt is. :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:56

InekeH87 schreef:
Ik snap dat je de logica er niet van inziet, maar die is er wel. Het is niet voor niets dat er hier het nee tenzij principe is. Je kunt als vrouw altijd voor hormoonvrije alternatieven kiezen, vandaar dat sterilisatie omdat je niet goed tegen hormonen kunt geen reden is voor sterilisatie.

De logica dat ze het risico dat ik er dood aan ga, minder serieus vinden dan het risico dat ik er spijt van krijg?
Het is niet dat ik "niet goed tegen hormonen" kan. Het is dat ik een (overigens erfelijke) afwijking heb in mijn stollings-factor die door zwangerschapshormonen verergert (ook door hormonen van de pil bv waardoor ik die dus ook niet meer mag) die afwijking zorgde er in 2011 al een keer voor dat ik bijna dood was.
"dus niet goed tegen hormonen kunnen" is niet helemaal de situatie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:56

Ik vind abortus toch echt veel erger dan sterilisatie om eerlijk te zijn.
Maar idd Mars, er valt gewoon niet veel aan te doen. De beste oplossing zoeken en hopen dat ze nog betere manieren vinden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:57

Ok, dan is het verhaal dus inderdaad wat anders, had ik niet uit je eerdere posts opgemaakt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:19

Hallo,

Ik slik momenteel Ethinylestradiol/Levonorgestrel Sandoz 0,02/0,1 mg. En eigenlijk wil ik van de pil af.... Ik heb heel erg last van frustraties, dagen dat ik spontaan in huilen uit kan barsten, vreetbuien, vochtophoping in voeten/handen/enkels, een beetje hetzelfde als wat mijn moeder heeft die in de overgang zit eigenlijk :+
We zijn soms beide twee depressieve mutsen die op de bank zitten met een zak snoep/chips pak koekjes oid. :Y)
Ik zou dolgraag willen stoppen met de pil, helaas is dit niet mogelijk. Ik heb hele erge bloedingen wanneer ik stop. Ben dan zo´n 2 weken ongesteld, 1 dag niet, 1 dag wel, 1 dag niet, weer 2 weken ongesteld. Hier krijg ik zware bloedarmoede van, waardoor ik vroeger regelmatig flauwviel. Ik ben met de pil nog ruim 9 a 10 dagen "ongesteld", maar het is al een stuk minder.
Nu vraag ik me af, of het helpt wanneer ik een anticonceptie ga gebruiken met minder hormonen? Ik weiger een spiraal te laten zetten, aangezien ik in mijn omgeving hierdoor 2mensen het ziekenhuis in heb zien gaan... Al vind mijn huisarts dit dus echt een aanrader.. No way dat dit dus gebeurt.
Nu zit ik zelf te denken aan de Nuvaring. Lijkt me eigenlijk ideaal, minder hormonen, niet dagelijks iets innemen, wat de kans op vergeten kleiner maakt, nogsteeds zelf je menstruatie in de hand etc. Zijn er mensen met ervaring hiermee?
Alvast bedankt!

xMarloes

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:51

Zijn hier ervaringen met de Yaz 24+4?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:09

Ja ik was opzich tevreden alleen na een paar maanden mijn migraine terug!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:23

Even een vraagje,
Ik heb in september 2012 implanon laten zetten. Achteraf voelde ik het staafje niet, zag deze ook niet, terwijl dit wel hoort. Werd niet meer ongesteld vanaf het begin dus af en toe een test gedaan voor de zekerheid. Nu ben ik teruggeweest bij de HA en bleek dat het staafje te diep is gezet.
Zou geen probleem geven voor de werking, alleen het eruit halen is wat lastiger. Nog even met mijn vriend overlegd, we laten het zoals het is, mocht de werking tóch verminderen zoals veel op internet te lezen is en het leidt tot een zwangerschap, alleen maar welkom! Zo niet, ook goed, zolang zijn we nog niet samen.

Nou had ik gisteren een bloeding, te groot voor spotting, maar bleef bij gisteren. Iemand ervaringen met tussentijdse grote bloedingen en implanon, of is het staafje tóch verkeerd geplaatst?

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:42

miss_lizje schreef:
Weet iemand trouwens of die diane pil ook nog onder andere namen word verkocht?
De pil die ik slik is van Sandoz en bevat ethinylestradiol/levonorgestrel. Die eerste stof komt ook voor in dus die pil die nu zo in opspraak is.
Wat maakt die diane pil nu dan zo mogelijk gevaarlijk en mijn pil dan niet?

De Diane pil heeft meerdere varianten.
Kijk maar even naar de foto en artikel van deze link
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/05/dia ... t-risicos/

De Sandoz staat er ook tussen, jammer genoeg...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:08

Sirius_ schreef:
Even een vraagje,
Ik heb in september 2012 implanon laten zetten. Achteraf voelde ik het staafje niet, zag deze ook niet, terwijl dit wel hoort. Werd niet meer ongesteld vanaf het begin dus af en toe een test gedaan voor de zekerheid. Nu ben ik teruggeweest bij de HA en bleek dat het staafje te diep is gezet.
Zou geen probleem geven voor de werking, alleen het eruit halen is wat lastiger. Nog even met mijn vriend overlegd, we laten het zoals het is, mocht de werking tóch verminderen zoals veel op internet te lezen is en het leidt tot een zwangerschap, alleen maar welkom! Zo niet, ook goed, zolang zijn we nog niet samen.

Nou had ik gisteren een bloeding, te groot voor spotting, maar bleef bij gisteren. Iemand ervaringen met tussentijdse grote bloedingen en implanon, of is het staafje tóch verkeerd geplaatst?

Ik heb sinds december 2012 een inplanon, kan hem wel voelen zitten in mijn arm, maar ik heb hele onregelmatige menstruatie.. Januari 7 dagen achter elkaar, 2 dagen niet en toen weer een volle week. En nu al vanaf 12 februari ongesteld met 4x een pauze van 2 dagen ertussen.

Ik heb het dus wel iets anders dan jij maar ook bloedingen.. Ook heb ik erge pijn in mijn onderbuik en rug, de huisarts zegt dat dit normaal is de eerte 6 maanden, maar ik zelf vind het een beetje raar zo vaak..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:25

Is iets waar je doorheen zal moeten. Ben met mijn spiraal 5 maanden bijna continu ongesteld geweest.

Overigens: laat wel je ijzer-waardes in de gate houden als je zoveel ongesteld bent. :)
Ik ben nu vermoedelijk door mijn spiraal, nl aan het klommelen met mijn ijzer terug goed te krijgen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:43

Vond t juist zo lekker niet ongesteld te zijn.
Overigens gisteren weer een bloeding gehad, weer eenmalig na het avondeten. Vaag. Heb ze liever in de ochtend,in de avond is mijn vriend thuis :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:44

Zijn er hier mensen die naar aanleiding van de verhalen overstappen van de Diane naar een andere pil? Ik slik zelf niet de diane, maar wel marvelon en ook die wordt genoemd in de verhalen. Ik ben zelf (nog) niet van plan om over te stappen, omdat ik gewoon tevreden ben hoe het nu gaat (en met mycrogynon niet). En een risico is er natuurlijk altijd als je de pil slikt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:44

Rhyddid schreef:
miss_lizje schreef:
Weet iemand trouwens of die diane pil ook nog onder andere namen word verkocht?
De pil die ik slik is van Sandoz en bevat ethinylestradiol/levonorgestrel. Die eerste stof komt ook voor in dus die pil die nu zo in opspraak is.
Wat maakt die diane pil nu dan zo mogelijk gevaarlijk en mijn pil dan niet?

De Diane pil heeft meerdere varianten.
Kijk maar even naar de foto en artikel van deze link
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/05/dia ... t-risicos/

De Sandoz staat er ook tussen, jammer genoeg...

Sandoz is de merknaam, zij produceren ook andere anticonceptiepillen.
De ethinylestradiol/levonorgestrel is de microgynonpil gemaakt door Sandoz. dus niet de diane :)
Dat een van de hulp of werkzame stoffen van jouw pil overeenkomst met die van de diane is niet zo gek.
Veel anticonceptiepillen werken met dezelfde hormonen of hormoonsoorten.
Pillen verschillen van elkaar door kleine verschillen in bijv werkzame stoffen, of juist hulpstoffen, of de samenstelling etc.

Elke pil geeft een verhoogd risico op oa trombose, ook jouw pil en dus ook de diane.
Dat de diane daar (want ik geloof dat t daar nu zo om te doen is? dat er vrouwen overleden zijn aan een losgeschoten trombose?) meer risico op geeft zal komen door de net andere samenstelling/werking van de pil.

Als ik de diane zou slikken zou ik kijken naar hoe het bevalt, hoe lang je hem al slikt etc(als je m op je 14e bent gaan slikken tegen acne, en je bent nu 24, zou ik eens gaan kijken of je die pil uberhaubt nog wel nodig hebt of dat je nu op je 24e ook zonder pil geen acne meer hebt en dus genoeg zou hebben aan een (of geen) andere vorm van anticonceptie).
Het is altijd dom om jarenlang klakkeloos medicatie te gebruiken omdat je die 'ooit' een keer nodig had.
Veel ouderen slikken soms ook al wel 20/30 jaar lang medicatie voor een probleem wat ze helemaal niet meer hebben, maarja ze hebben dat ooit voorgeschreven gekeken en blijven het gewoon gebruiken zonder te checken of het onderliggende probleem eigenlijk nog wel bestaat of niet.
Maar als ik de diane zou slikken, ik zonder die pil nog steeds flink acne zou hebben en dus echt die diane 'nodig' heb (het is natuurlijk maar cosmetisch) en je bent verder tevreden (geen merkbare bijwerkingen ed) dan zou ik m gewoon blijven slikken.

Ik gok trouwens dat er niet alleen aan de diane pil vrouwen overleden zijn. denk dat je dat soort gevallen bij bijna elke andere pil of geneesmiddel kunt vinden als je goed genoeg zoekt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:47

De diane is het gevaarlijkst in de eerste paar maanden, iemand die hem nu al jaren zonder problemen heeft gebruikt en hem ook nog echt nodig heeft kan hem rustig blijven gebruiken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:36

Het gaat om alle derde en vierde generatiepillen die, net zoals de Diane, een verhoogd risico geven.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:48

veerledec schreef:
Het gaat om alle derde en vierde generatiepillen die, net zoals de Diane, een verhoogd risico geven.

Inderdaad, waarvan Marvelon er eentje is :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:52

Diane heeft een extra verhoogd risico omdat er een andere werkzame stof is gebruikt die naast progestagene ook androgene eigenschappen heeft en die geeft een hoger risico op trombose dan de normale progestagenen in de wel voor anticonceptie bedoelde derde en vierde generatie pillen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:14

Ik kom er net achter dat ik ook een van de betroffen pil heb, nl. de cyproteronacetetaat/ ethinylestradiol. Mijn beste vriendin is in december bijna dood gegaan door een trombose in haar hersenen, waarschijnelijk een gevolg van dezelfde pil.

Mijn strip is bijna op en ik was sowieso al van plan te stoppen met de pil, omdat ik geen vriend meer heb. Kan ik gewoon direct stoppen als strip op is?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:21

ik heb even een vraagje. Ik zou geloof ik 2 weken geleden ongesteld moeten worden. Ik weet dit niet precies zeker, maar zat altijd in de buurt van de 14e van de maand. Ik heb 3 weken veilig seks gehad en slik niet de pil. Nu ben ik afgelopen maanden 10 kilo afgevallen en weet ik van me zelf dat ik op het moment te dun ben. Ik eet erg regelmatig en blijf afvallen. Daar zit een probleem dat weet ik. Maar omdat me menstruatie uit blijft heb ik vorige week maar een zwangerschapstest gedaan. Hier kwam uit dat ik niet zwanger was. Maar ik ben nog steeds niet ongesteld. Ik weet niet zo heel erg goed meer wat er aan de hand is en waarom dit weg blijft. Heeft iemand hier misschien een idee?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:30

_MG schreef:
Ik kom er net achter dat ik ook een van de betroffen pil heb, nl. de cyproteronacetetaat/ ethinylestradiol. Mijn beste vriendin is in december bijna dood gegaan door een trombose in haar hersenen, waarschijnelijk een gevolg van dezelfde pil.

Mijn strip is bijna op en ik was sowieso al van plan te stoppen met de pil, omdat ik geen vriend meer heb. Kan ik gewoon direct stoppen als strip op is?

Ja kan gewoon :)
waar staat trouwens een lijst met pillen die eronder vallen?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:35

Klikoo schreef:
ik heb even een vraagje. Ik zou geloof ik 2 weken geleden ongesteld moeten worden. Ik weet dit niet precies zeker, maar zat altijd in de buurt van de 14e van de maand. Ik heb 3 weken veilig seks gehad en slik niet de pil. Nu ben ik afgelopen maanden 10 kilo afgevallen en weet ik van me zelf dat ik op het moment te dun ben. Ik eet erg regelmatig en blijf afvallen. Daar zit een probleem dat weet ik. Maar omdat me menstruatie uit blijft heb ik vorige week maar een zwangerschapstest gedaan. Hier kwam uit dat ik niet zwanger was. Maar ik ben nog steeds niet ongesteld. Ik weet niet zo heel erg goed meer wat er aan de hand is en waarom dit weg blijft. Heeft iemand hier misschien een idee?

Ben je niet te dun? Zo dun dat je menstruatie uitblijft omdat dat energie kost en die energie heeft je lijf nodig om andere dingen te doen, met name herkenbaar doordat je afvalt. Zou even langs de dokter gaan, het klinkt alsof je de zelfde klachten hebt als iemand met een eetstoornis(uitblijvende menstruatie, wat op langer termijn onvruchtbaarheid kan veroorzaken).