Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:00

Kayleigh_ schreef:
Dankjewel voor je reactie!

Ik heb in augustus vorig jaar een colposcopie gehad. Aan de hand daarvan behandeld; cryotherapie.
In maart opnieuw een uitstrijkje maar geen verbetering, nog steeds HPV en CIN II. Moet nu dus in september terug voor een uitstrijkje.

Ik ging er in maart een beetje van uit dat iig de CIN weer goed zou zijn, doordat ik de behandeling heb ondergaan, dus ben nu best wel bang voor september... Vraag me af hoe lang zo'n virus gemiddeld in je lichaam zit, wat is 'normaal' en wanneer wordt het zorgwekkend? Zit er echt niet op te wachten om een lys te ondergaan o.i.d., vond het biopt en de cryotherapie al horror genoeg :o

Maar dit werkt blijkbaar niet en je wil er vanaf toch?
Ik heb ooit een lisexcisie ondergaan, plaatselijk verdoofd en had alle keren erna pap 1. Heb er niks van gevoeld(!)
Over hpv ging het toen niet, de gyn wilde er niks van horen helaas(15 jr terug)
Hoop dat je in september een goede uitslag hebt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:56

Kayleigh_ schreef:
Dankjewel voor je reactie!

Ik heb in augustus vorig jaar een colposcopie gehad. Aan de hand daarvan behandeld; cryotherapie.
In maart opnieuw een uitstrijkje maar geen verbetering, nog steeds HPV en CIN II. Moet nu dus in september terug voor een uitstrijkje.

Ik ging er in maart een beetje van uit dat iig de CIN weer goed zou zijn, doordat ik de behandeling heb ondergaan, dus ben nu best wel bang voor september... Vraag me af hoe lang zo'n virus gemiddeld in je lichaam zit, wat is 'normaal' en wanneer wordt het zorgwekkend? Zit er echt niet op te wachten om een lys te ondergaan o.i.d., vond het biopt en de cryotherapie al horror genoeg :o

Ik ken geen gemiddelde cijfers, en de meeste vrouwen krijgen een wat ingewikkelde boodschap mee: je lijf heeft het virus in de afgelopen tijd 'niet zelf opgeruimd', maar het is wel de bedoeling (ofzo) dat dit vroeger of later alsnog gebeurt.

De logische volgende vraag luidt dan 'hoe doet mijn lijf dat dan en hoe kan ik helpen?'
Daarna wordt het ingewikkelder.
Laat je vaste partner (...gesteld dat je die hebt...) testen. Gesteld dat hij hpv onder zijn voorhuid heeft, zou het kunnen dat jij het prima kunt opruimen, maar dat je gewoon telkens her-besmet wordt...

Zorg goed voor jezelf: weinig stress, veel slapen, gezond eten met lekker veel fruit, etc. Lachen is gezond.

En denk er over na hoe je de eventuele horror van een eventuele vervolgbehandeling zou kunnen inperken. Wat heb je nodig...?
Een pijnbestijder, een lieve gyn, een pilletje valium van de huisarts de dag ervoor, vriendlief aan je zijde - of misschien weer iets heel anders...?

genja

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:54

Je kunt het inderdaad niet heen en weer pingpongen, eenmaal het virus in je lijf kan je niet herbesmet worden met hetzelfde virus. Als je lichaam het heeft opgeruimd kun je dat specifieke virus ook niet meer krijgen. Maar gelukkig zijn er nog 6 andere varianten te scoren :') (sorry, je kunt er maar beter om lachen toch...)
Volgens mij kunnen mannen überhaupt niet getest worden op HPV, helaas...

Toen ik werd ingepland voor de colposcopie en het biopt, heb ik me laten 'verrassen'. Geen idee wat ik kon verwachten. Dat viel zo tegen dat ik bij de cryotherapie een xanax heb gevraagd aan de huisarts. Ik had zware benen en ik kon mezelf iets rustiger houden, maar echt zaligmakend was het nog steeds niet. Dus als ik een lis zou moeten, mogen ze me wel platspuiten, anders ga ik van mezelf wel plat denk ik :')

Ik vind het aanstellerig gedrag van mezelf, maar ik kan er echt niks aan doen, krijg het niet weggerelativeerd, heb echt een fobie voor medische behandelingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:55

Amalarab schreef:
Maar dit werkt blijkbaar niet en je wil er vanaf toch?
Ik heb ooit een lisexcisie ondergaan, plaatselijk verdoofd en had alle keren erna pap 1. Heb er niks van gevoeld(!)
Over hpv ging het toen niet, de gyn wilde er niks van horen helaas(15 jr terug)
Hoop dat je in september een goede uitslag hebt!

Maar die verdoving zetten, dat doet toch wel vreselijk veel pijn?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:56

Nee, alleen het eerste prikje voelde ik... geen erge pijn, meer vervelend gevoel... de volgende prikjes voelde ik niet o dat het vrij anel inwerkt :)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:57

Dat is niet te zeggen. Voor iedereen anders, net als bij de tandarts. Je maakt jezelf gek zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:02

Ik weet dat ik mezelf gek maak, maar wat doe je eraan, behalve iets innemen om je hersenpan stil te krijgen...?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:21

Het accepteren. Ik mag morgen voor de lys, ja leuk is anders maar het is wat het is. Ik kan mezelf wel helemaal gek maken maar daar wordt het ook niet beter van. Dus inademen, uitademen. Pijn is overkomelijk mits ik ontspan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:27

Ik accepteer het wel, ik ben ook goed in relativeren, maar zodra 'het' bezig is krijg ik zo'n enorme lichamelijke reactie (zweten, ijskoud hebben, geen zicht meer, suizende oren) dat rustig blijven lastig wordt.

Ik weet dat het nergens op slaat, dat vertel ik mezelf ook duizend keer, maar een fobie gaat echt verder dan het loslaten/accepteren/relativeren, helaas. Ik wil deze reactie ook niet, maar heb het zelfs met iets simpels als bloedprikken...

Succes morgen, Lieveli! Laat je weten hoe het ging?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:35

En iets van fobie therapie?

Dank <3 en nee waarschijnlijk niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:58

Kayleigh_ schreef:
Ik accepteer het wel, ik ben ook goed in relativeren, maar zodra 'het' bezig is krijg ik zo'n enorme lichamelijke reactie (zweten, ijskoud hebben, geen zicht meer, suizende oren) dat rustig blijven lastig wordt.

Ik weet dat het nergens op slaat, dat vertel ik mezelf ook duizend keer, maar een fobie gaat echt verder dan het loslaten/accepteren/relativeren, helaas. Ik wil deze reactie ook niet, maar heb het zelfs met iets simpels als bloedprikken...

Even half off topic.
Fobieën, heftige angst: het is veel meer dan een gedachte - het is je overlevingssysteem dat 'de boel overneemt'. Buiten je wil om, instinctief.

Ik ben niet tegen op 'helpende gedachten over jezelf en de situatie verzinnen en herhalen', maar platte biologische feiten: als je overlevingsinstinct om haar moverende redenen vindt dat jij in gevaar bent, neemt ze het over.
Gedachten doen daar weinig tot niets aan.

Relativeren vind ik ingewikkeld: jouw ratio weet heus dat de arts het beste met jou voor heeft (... voor 99,999 % van de artsen is dit tenslotte zo...)
jouw overlevingsinstinct denkt daar compleet anders over.
"...dat het nergens op slaat" vind ik niet waar. (Al hoef je het niet eens te zijn met je instinctieve reactie, er zit logica in.)

En technieken zoals EMDR helpen om je overlevingsinstinct te kalmeren, gesteld dat je reactie echt alleen gebaseerd is op "oude troep".
(Zou je werkelijk in gevaar zijn, slaat je overlevingsinstinct na emdr gewoon aan. Is het in het 'hier en nu' goed, blijft de angst weg.)

(...ik vertel het nu efkes wat zwart wit - 'onder' een fobie kunnen bij wijze van spreken 10 verschillende angsten, nare verhalen, rotervaringen etc zitten. Ideaal: in 3 sessies emdr werk je de rotste weg en verdwijnt de rest vanzelf - soms is het dat je 'nadat de berg gesloopt is, je opeens een paar heuvels ziet'. Doe je dus nog een x aantal sessies om die 'heuvels' te slopen.)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:07

hier van de verdoving NIETS gevoeld..... ze laten je hoesten/kuchen dan zetten ze het prikje...

Bv bloedprikken is 100 x vervelender...

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:24

Ik voelde ook niks van de verdovingen, nu iets van 4 keer al niet!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:36

Toi toi toi, morgen - Lieveli!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:42

Ik ben er nog steeds niet uit of ik nou mijn bikinilijn moet doen of niet. :')

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:29

Ik zou het wel doen :') Succes morgen...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:50

lieveli schreef:
Ik ben er nog steeds niet uit of ik nou mijn bikinilijn moet doen of niet. :')

Ik deed het wel... voor mn eigen gevoel... maar denk dat ze alles wel gezien hebben hoor :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:46

Ja ik liet het staan want anders voel ik me zo kwetsbaar maar nu toch maar bijgewerkt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:51

Haha ik zou het idd ook bijwerken.. succes! Na een bevalling is dit qua pijn een eitje lijkt me..

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:10

Ik ben maandag geweest voor een uitstrijkje, meteen maar ook een ander testje gedaan. Als ze daar toch moeten wezen kan de boel maar beter helemaal apk gekeurd worden!
Wel door de huisarts laten doen. Vorige keer bij de assistente maar die vroeg of ik geen moeite had met gemeenschap want het was zo krap. Nee muts, jij entert de boel zo in een keer, bij een man gaan er iig nog een paar dates, etentjes en wat nog meer aan vooraf! :Y)

Ik trim de boel eigenlijk in routine altijd dus nu ook. Laatste keer met zetten van een spiraal voelde kwetsbaarder, tijdens die periode in de maand... Jasses!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:28

Zet hem op morgen Lee! Ik denk aan je!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:15

Relaxed schreef:
Haha ik zou het idd ook bijwerken.. succes! Na een bevalling is dit qua pijn een eitje lijkt me..

Dat denk ik ook. Hoooop ik ook.

Berdien schreef:
Zet hem op morgen Lee! Ik denk aan je!

<3 ik ook aan jou!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:15

Nou ok. Toch even verslag. Hilarische dokter, het was een gemeen pijntje MAAR in een blipje voorbij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:16

Topper!