Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:14

Is dat je tempo met wandelen tussendoor? Dat vind ik best netjes hoor!

Ik ga morgen voor het eerst in weken weer met m'n loopgroep lopen, zin in.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:35

Die heb ik niet Koekie, maar ik heb eigenlijk nooit een dikke broek aan. Ook in de winter niet.. veel te warm!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:40

Ja dat is met 1x2 min wandelen en 1x 3min wandelen tussendoor.

Veel plezier morgen @tiggs!

Ik heb me opgegeven voor de beginnersclinic van een vereniging ; vanaf november 6x met een groepje lopen (en 1 keer in het bos daarna, ook leuk) Kijken of ik dat leuk vind straks om in een groepje te blijven lopen. Ik ga best snel over mijn grenzen as ik met anderen loop, dus dat weerhoudt me een beetje. Maar dit is weer een leuke manier om het weer eens te proberen.

@namiro dat lijkt mij ook dus ben even benieuwd naar ervaringen. Ik loop nu nog in een half tight dus heb het ook niet snel koud.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:10

Netjes Koekie!

Veel plezier Tiggs!

Ik heb 1 gevoerde legging, van decathlon, maar heb die zelden aan. Loop nu ook met korte broek nog, geen idee wanneer ik naar lang over ga. Onder 10 graden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:26

I did it, I did it. *\o/* Heel erg blij. Ik heb vandaag 23 weken met de Garmin coach afgerond. Ik had me een maand of 2 terug op de reservelijst laten zetten van de Rolder torenloop. En dinsdag kreeg ik bericht dat ik alsnog mee kon doen. Dus direct ja gezegd, want ik wilde gewoon echt zooooo enorm graag een halve marathon op m'n verjaardag lopen. Daar had ik de hele tijd naartoe getraind en tja, toen leek het niet door te gaan. Ik geef me nooit maanden van te voren op voor runs.
Die trail van 3 weken geleden was ook heel erg leuk, maar dit was een halve marathon met tijdwaarneming. Dus voelde toch wat 'echter'. Maar ook wel spannend. Ik had de plattegrond bestudeerd en was van te voren tot de conclusie gekomen dat zo'n 12km onverhard zou zijn.
En wat doe je dan na zo enorm veel regen als vannacht? Trailschoenen of niet? (ik heb mezelf getrakteerd op trailschoenen de afgelopen week). Ik neem beiden mee.
De organisatie vertelde dat sommige stukken drassig en glad waren, maar dat wegschoenen waarschijnlijk de betere keuze zouden zijn. Maar sommige anderen kozen toch voor trailschoenen en gaven als argument dat het best glad kon zijn en dat je op de weg die kleine stukjes niet echt nadeel ondervind aan trailschoenen. Ik heb uiteindelijk besloten om ook op trailschoenen van start te gaan en daar was ik echt blij mee. Na iets meer dan 1km kwamen we op onverhard terecht en daar was het ook goed glad.
Er waren ook stukken 'onverhard' met een schelpen-, of grindfietspad, daar waren ze eigenlijk niet nodig, maar er waren ook onverharde paadjes met wat grotere stenen als grind en dan voel je dat altijd wel door normale schoenen. De route was prachtig, maar dit keer geen telefoon bij me. We gingen door de heide van het Balloërveld met zelfs stukken single trails. Ik ken dit stuk wel van wandelingen, maar heb er nooit gerend.
Ik had mijzelf als doel gesteld binnen de 3 uur te finishen en het liefst binnen de 2.55 omdat dat mijn snelste trainingstijd was (100% op de weg). Het ging echt lekker, ik heb voor het eerst 15km in 2 uur kunnen lopen. En in iets meer dan 78minuten 10km afgelegd. Dat was m'n 4e tijd op de 10km ooit en dit keer was het niet ophouden bij 10km, maar kwam er nog 11 achteraan. En pas na 15km heb ik af en toe 15 seconden gewandeld. Ik moest nog 4.5km en toen was er een stuk open veld pal tegen de wind en het het regende goed hard. Dat was koud. Echt koud.
Daarna werd het zwaar, maar het is gelukt. Ruim binnen de 3 uur in een nieuw record, 2.52.22
En dat dus ook nog zo veel onverhard. Ik was niet eens laatste, daar was ik van uitgegaan. Elke deelnemer was binnen de 3 uur binnen. De sfeer was goed, onderweg vroeg met nog 4km te gaan een vrijwilliger of het nog ging, ik zo ja, heerlijk en ik lig voor op schema, dus met een big smile heb ik hem begroet en doorgegaan.
Ze schijnen 1 persoon uit het parcours gehaald te hebben, die was aan het zwalken. Mijn vriend stond bij de finish, en die zei dat ik nog te veel praatjes had toen hij de laatste 300m mee rende :P , ik had harder gekund volgens hem. Eh, ik weet het niet, het was zwaar genoeg. Ik had de laatste 5km ook echt last van m'n rug, af en toe trok ik m'n knie een stap op om zeg maar tijdens het lopen te rekken. Dat hielp wel moet ik zeggen.
Maar wat voelde het goed. En ik geniet nog na. Goed georganiseerd, minimaal aan pijntjes (wel kramp gehad in de auto en net thuis ook nog, maar dat hoort er bij). Maar geen pees die me irriteerde, ik heb de pees vreemd genoeg eigenlijk helemaal niet gevoeld. De heup die opeens deze week pijn deed voelde vanmorgen weer 98%, dus eigenlijk goed en bleef ook goed aanvoelen tijdens het lopen.
Voor mij was dit het ultieme verjaardagskado. Ja, wie beult zichzelf af op z'n verjaardag?
En na afloop kregen we nog een hele mooie medaille met de afstand die je gelopen had er op. Heel erg leuk.

Maar ben echt blij dat ik de gok genomen heb met de Garmin Coach. Ja, ik heb gedacht te stoppen, maar het is me gelukt. Dus het werkt wel. Nu een volgend doel vinden.

Enige wat ik apart vind is dat ik op het filmpje wat mijn vriend gemaakt heeft bij de finish niet geheel regelmatig loop, als een licht kreupel paard. Terwijl ik absoluut niet kreupel ben. :+

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 28-09-24 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 18:36

Goed gedaan hoor! En gefeliciteerd met je verjaardag.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:58

Even een lange bijleespost. :')

@Leonie87 ik heb de Brooks Glycerin 21 gekocht, extra breed. Niet de mooiste maar ze lopen tot nog toe super! Bedankt voor je tips, ik ga er de komende weken nog even wat mee spelen!
@Lisitano heel knap hoe jij loopt zo kort na je bevalling en een kleine baby!
@Suliko fijn dat het beter gaat met je enkel! Balen van je 50km, maar klinkt wel als een verstandige beslissing, beter goed herstellen dan straks nog meer schade inderdaad.
@Iirriissjjee leuke foto! Ziet er goed uit zo vlak voor de finish. :D
@Lies_sparkle In Rotterdam moet je wel weten waar je moet zijn om leuk te kunnen rennen ja, zou niet zo snel in de stad gaan rennen. :=
@Marlinderooz gefeliciteerd met je eerste 5k! :D Geeft weer moed denk ik.
@Supervixen knap weer met zo veel hoogtemeters. Prachtig ook die foto’s van de freedom run.
@Koekie73 als je nu al 4km loopt dan zou ik er wel vertrouwen in hebben hoor, hopelijk blijven de pijntjes beperkt.
@Namiro, balen van je blessure, hopelijk trekt het weer bij de goede kant op.
@Samantha_ Succes in Almere morgen!
@Eef_Bam lekker hoor 5km in Spanje, geniet er van!
@Germie goed gedaan hoor, fijn om het af te kunnen ronden denk ik! En dan ook nog op je verjaardag, gefeliciteerd! :D

Over eten onderweg en nadien, ik neem ook de snoepjes van de Decathlon, alleen bij loopjes langer dan een uur, en dan neem ik er aan het begin ook eentje. Ik merk wel een enorme toename in trek sinds ik met hardlopen ben begonnen, ook op werkdagen. :')

Vandaag een korte intervaltraining van 8km, morgen een duurloop van 1.45-2.00 uur op de planning, hopelijk snel weer drogere dagen.. :=

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:34

Super gedaan Germie, en gefeliciteerd met je verjaardag!

Myka, volgens mij is het morgen droog!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:44

Van harte Germie en leuk dat het zo'n succes was voor je.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:01

Gefeliciteerd Germie, met je verjaardag. En heel knap gedaan *\o/* Veel plezier van je medaille :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:22

@Eef_Bam Wandelen is ook goed voor je uithoudingsvermogen, en lekker bezig dat je toch nog een moment gevonden hebt voor een stuk hardlopen.

@Koekie73 Ik heb niet veel ervaring met lange tights, ik kies er zelf eigenlijk altijd voor om bij kouder weer een jogging broek aan te doen. ik heb een onderlaag speciaal voor hardlopen en sporten die schuren voorkomt maar het kan ook over een korte tight heen.

@Tiggs Veel plezier bij de loopgroep morgen

@germie Gefeliciteerd met je loop. Leuke medaille ook

Hier vanochtend mijn laatste triathlon van het jaar gedaan. Zwem parcours was lang waardoor ik iets langer daar over gedaan heb dan vooraf gepland. Met fietsen voelde ik meteen dat er vandaag geen snelheid in zat, maar het smerige weer had daar ook wel een rol in. Ik heb een gruwelijke hekel aan fietsen door de regen/over glad/nat wegdek en kreeg mijn hartslag ook echt niet in de buurt van waar ik hem normaal heb op dit onderdeel van een sprint. De lage temperatuur zal daar ook wel een hand in hebben gehad maar het voelde de hele 50 minuten als een ultieme struggle. Enige voordeel hiervan was dat ik me relatief fris voelde tijdens het hardlopen. Merkte wel dat ik duidelijk weinig gedronken had ook op de fiets want ik heb het gelletje gebruikt aan de start van het hardlopen, wat niet nodig was geweest als ik zoals normaal mijn bidon sportdrank had leeg gedronken op de fiets. Maar daarna op een voor mij behoorlijk tempo de eerste ronde ingezet (Parcours was 5x net iets onder 1k), en dat eigenlijk de hele run vol gehouden. Strava/Garmin laat wel zien dat ik km na km wat inzakte de eerste 3km maar de hele laatste ronde heb ik me echt herpakt, wat terug is te zien in dat de 4e km een paar seconde sneller is dan de 3e en de laatste 0.86km de snelste pace split van allemaal had. En ik was niet helemaal op, dus wellicht had er nog wel 20 of 30 seconde meer ingezeten als ik het tempo iets eerder had verhoogd.

All in all geen ideale race maar wel een opsteker op de run. En terugkijkend naar de cijfertjes
Spoiler:
(wiskundige hier)
dan zie ik dat ik ook met het fietsen niet ontevreden mag zijn. Hoewel ik 2km/h langzamer was dan vorig jaar heb ik dit jaar 139W gemiddeld en 147W normalized getrapt ten opzichte van 127W gemiddeld en 131W normalized vorig jaar. Dus harder gewerkt om langzamer te gaan :')

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:44

Dubbel gefeliciteerd Germie! Fijn dat je je doel behaald hebt. :j

Respect Imay! Triatlons vind ik echt next level.. en al helemaal met dit herfstweer.. :brr:

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:31

Gefeliciteerd Germie.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 07:39

Goed gedaan Germie! Terecht trots! *\o/*

Imay, ook van mij respect! Goed gedaan *\o/*

Ik heb mijn halve marathon gefinisht in 2:05 en heb dus mijn stiekeme doel ruimschoots behaald 8-) *\%/*
Ik startte wat moeizaam maar dat heb ik vaker. Na een kilometer of 3 leken de benen vanzelf te gaan en moest ik afremmen omdat ik eigenlijk met gemak in 5:30 bleef lopen. Het parcours liep over schelpen- maar ook (harde) zandpaden en in de duinen heb je vele korte heuvels. Ik was verrast dat ik zo lekker bleef lopen en ook de heuvels konden me niet uitputten.

Maar, ik wist wat er nog komen ging. Bijna 6 km strand met hoogwater en heel veel wind. Mijn hemel, wat was het strand zwaar. Bij kilometer 15 mochten we de strandopgang op en die wind was meteen alsof er iemand aan mijn benen was gaan hangen. Ik heb echt gebikkeld maar meer dan 6:15 kreeg ik niet voor elkaar.
Een supporter riep nog: “gewoon naar de vuurtoren rennen!”
Oja, dat is een goede dacht ik. Ik zoek die vuurtoren en die leek nog zó ver weg :') Mijn verkoudheid begon een soort snijdend gevoel te geven in mijn keel en longen en de benen voelden zwaaaar. Maar laatste stukje! En ik kon het nog steeds redden. 20 km binnen 2 uur! YES! Nu is het echt nog maar een klein stukje. Niet zo miepen, lopen!
Maar waarom gingen die hardlopers voor me nog steeds niet het strand af? :') Er leek geen eind aan te komen.

Eindelijk! En de opgang was redelijk vlak en liep over in betonplaten omhoog. Omhoog. Nog maar een heel klein stukje, nu mag het pijn doen. Ik was echt kapot haha! Maar toen hoorde ik JAAAA MAMA! En daar stond mijn vriend met onze kinderen <3 Ik kon nog lachen en probeer mezelf de eindsprint in te duwen maar het zat er niet meer in :))

Straaalend gefinist! In elk geval van binnen :+

Afbeelding

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:00

Super Lisitano, IMAY en Germie! *\o/*

Germie nog van harte.

Ik heb de wintervariant van de Fusion en dat is de enige broek waar ik warm in kan blijven. Ik wil niks anders meer.

Zometeen gaan we de een duurloop doen van zo’n 21 km, laatste lange training voor de Steamtrail. Het is koud! :=

Veel plezier voor de lopers vandaag!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:21

Wat knap Lisitano! En inderdaad stralend! Mooie tijd gelopen zeg!

Veel plezier Puera!

Ik ga straks naar Almere voor m’n 30 km run.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 08:42

Echt supergoed gedaan Lisitano!
Zeker met dat zware strand.

Wij gaan zo Duitsland in om weer eens in een nieuw gebied te lopen. Mijn vriend heeft een gpx gemaakt, dus ben benieuwd.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:05

@Lisitano wat goed zeg!!! En dat strand; hoe doen mensen dat? Dat lijkt me zo zwaar. Ik kan me helemaal voorstellen hoe je je voelt, door de manier waarop je schrijft :D
Knappe prestatie hoor!

@SV veel plezier! Leuk dat je dat samen met je vriend kunt doen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:28

@germie en @lisitano, goed gedaan! Beiden mooi je doel behaald!! En dat niet eens in de makkelijkste omstandigheden!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:47

Germie, nog gefeliciteerd en fijn dat je met zo'n goed gevoel de halve marathon training hebt kunnen afsluiten!

IMAY, echt heel knap zeg, het weer gisteren was erg pittig en wisselvallig! Ooit zou ik nog wel een triathlon willen doen, ik ben alleen niet zo goed in zwemmen en heb alleen een tourfiets en geen racefiets. :')

Lisitano, wat goed!! Nu lekker nagenieten van je prestatie, waar je hard voor gewerkt hebt!

Puera, veel plezier, heerlijk die kou om te rennen (vind ik dan)!

Supervixen, leuk, veel plezier!

Ik heb een winterlegging van Endurance, maar draag die echt heel zelden. Onder de 10 graden draag ik geen korte broek (eventueel nog met lange sokken) meer, dan kunnen de spieren rond je knieën te koud worden, schijnt. Maar dan draag ik meestal een gewone legging, ik heb een epix luxe traillegging van Nike die ik graag draag. De winterlegging draag ik echt pas als het rond de 0 graden is, maar zelfs dan kan ik er kriebelig en zweterig in worden en spijt krijgen. :')

Ik heb gister 63 kilometer gefietst over voornamelijk modderige grindpaden en ook wat stortbuien gevangen, maar wel ontzettend genoten (fietste tussen hilversum en utrecht over de heide en bij laag vuursche). Vandaag wil ik een stuk wandelen en tussendoor weer een aantal stukken rennen, ik had bedacht alleen op asfalt te willen rennen voor de stabiliteit, maar het is nu zulk mooi weer en ik verlang naar wat uren in het bos te spenderen. Dus ik denk dat ik bij driebergen ga wandelen, daar heb je veel rechte en brede paden, dat durf ik wel aan met rustig rennen. O:)

Het staat me bij dat er hier mensen zijn met Leki stokken, mag ik vragen welke jullie hebben en waarom die?

Ik zit te twijfelen tussen de Leki ultratrail fx.one en de ultratrail fx.one superlight. De superlight variant is 50 gram lichter, dat lijkt niet veel, maar maakt de stok 132 gram ipv 182 gram bij de reguliere. Ik wilde voor de superlight gaan, want ik ben zelf ook licht van gewicht ( :') ) en wat voor iemand van 80 kg misschien niet veel verschil maakt, maakt voor mij met 46 kg wel verschil. Alleen nu lees ik behoorlijk wat comments op reviews en in threads op reddit dat bij veel mensen de superlights breken en de duurzaamheid echt niet heel goed is. Dat gaat dan niet over breken na intensief gebruik, maar breken in de eerste wedstrijd of eerste 100 kilometer, of dat de verbindingsstukken niet meer functioneren doordat hierin op gewicht is bespaard. Maar ja, positieve ervaringen lees je nu eenmaal minder, alleen het is wel zo dat ik van de reguliere echt weinig negatieve ervaringen lees. Dus ze voelen wel als de veiligere keus, maar ik vind het echt heel lastig, ze zijn ook zo pokke duur :=

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:55

Lisitano, wat goed!

SV, have fun!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:58

Goed gedaan Lisitano!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:12

Gefeliciteerd Germie, Lisitano en Imay!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:16

Wat knap Lisitano, super mooie tijd! *\o/* Kan me voorstellen dat er veel wind stond. :=

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:24

Knap gelopen Lisitano!

Suliko, ik heb de Leki ultratrail fx.one. Superblij mee.. hele fijne stokken en lekker licht.
Heb toen ook getwijfeld tussen deze en de lichte variant en uiteindelijk toch gekozen voor de gewone.. ik geloof niet dat wij als amateurs een dergelijk verschil echt heel erg merken.. en dan ga ik toch liever voor iets meer stevigheid.
En ok.. prijstechnisch waren de gewone al duur genoeg! Haha
Geloof dat ik ze nu bij Bergzeit in de aanbieding voorbij zag komen.. maar weet het niet meer zeker.

Vanmorgen met mijn vriend 15,5 getraild in het Duitse bos.. bij het voormalige munitiedepot. Heel gaaf om tussen al die voormalige bunkers en depots te rennen. Lekker easy rondje ervan gemaakt. Temperatuur was echt heerlijk en we liepen beide lekker dus echt genoten.
Was lang geleden dat we met z’n 2en gelopen hebben dus dat was ook weer fijn.