Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:27

fokfanaat schreef:
Wat je ook kan doen, zo ben ik begonnen, is op een vaste route van een paar kilometer, steeds rennen zolang het lukt en dan wandelen tot ik weer een beetje op adem was,en dan weer rennen. En elke keer proberen langer te rennen en minder te wandelen, en dus een snellere tijd op je route te realiseren.

Zo ben ik ook ooit begonnen.

Kun je niet een nieuw doel instellen bij trenara?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:27

Ik snap dus echt niet dat die app populair is… ook alleen maar ellende bij mij. Er zijn veel apps of garmin coach, die is gratis en met filmpjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:28

Ik wil het graag kunnen omzetten naar mijn Garmin eerlijk gezegd. Vind ik veel handiger als die zelf piept/trilt bij elke stappauze of loopsessie dan dat ik steeds op de klok moet zitten staren en dat zelf bijhouden. Ik kan manueel wel interval instellen maar helaas nog niet uitgedokterd of ik dat opbouwend kan doen per sessie. Bijvoorbeeld starten met 2min lopen, 2 min rust, 3min lopen, 3 min rust en eindigen met 2 min lopen, dat gaat volgens mij niet. Alleen als je ergens zo'n sessie via een app overzet.

@fokfanaat: dan moet ik eens simultane routes uitstippelen, want ik wissel graag af per rondje.

@SV nee, lukt niet. Had ik wel gedaan en volgens de app zou dat vandaag starten. Alleen is hetgene wat overgegaan is naar mijn Garmin het vervolg van mijn vorige schema. En ik kon ook niks van initiële waarden resetten.

poes

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:29

Varekaj: je kunt dat allemaal zelf instellen of via garmin coach gaat het automatisch.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:29

Wat ik deed toen ik weer begon met hardlopen na m'n zwangerschap was een rondje van 3km. Eerste keer 900m wandelen, 100m hardlopen. 900m wandelen, 100m hardlopen. 900m wandelen, 100m hardlopen.

Keer daarop 200m hardlopen, rest wandelen.
Daarna 300m hardlopen, rest wandelen.
Enzovoorts. Desnoods herhalen totdat het goed voelde en dan door.

Tussendoor eerste km 100m, tweede km 200m, derde km 300m. Niet te gek. Toen ik eenmaal weer 3km aan één stuk liep, ben ik langzaam telkens iets gaan uitbouwen :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:36

Hier goede ervaringen met de app starten met hardlopen, weet alleen niet of die ook compatibel is met Garmin.

Hier net terug van hardloop training met de loopclub. Thema van vandaag was ademhaling en herstel. Veel 500 meters voluit, en dan wandelen tot ademhaling hersteld was. Best pittig, en totaal toch ook weer 10 km in de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:37

Ga me daar inderdaad eens in verdiepen poes, maar in elk geval heb ik de eerste passen alweer gemaakt en ik heb er oprecht van genoten :D
Voelde het wel aan mijn kuiten soms maar het was prima uit te lopen allemaal. Had mijn minipaardje mee als compagnon, beestje vond het alleen maar fantastisch :))

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:38

Ik ben toevallig laatst ook aan het klooien geweest met workouts maken via Garmin Connect. Mijn horloge kan maar 3 workouts tegelijk hebben, maar als ik workouts op connect maak en ze niet naar mijn apparaat zet maar in mijn calendar dan kan ie wel alle workouts onthouden. Sterker nog, hij vertelde me vanmiddag zelf zodra ik voor hardlopen koos welke workout ik gepland had. Ik heb nu voor de komende 4 weken de trainingen van mijn plan(papieren ding) in Garmin Connect aangemaakt en in mijn agenda gezet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 22:41

Ik heb Trenara 1x geïnstalleerd, had meteen al ruzie ermee :=

Varekaj, zelf steeds moeten kijken is idd niet handig.
Mijn Suunto heeft niet heel veel opties, maar kan wel simpele intervallen instellen (bvb 2 min hardlopen/ 1 minuut rust).

Maar bvb piramidetraining kan ik al niet instellen. Dus dan wordt het wel zelf kijken.

Ik ben zelf begonnen met opbouwschema's op papier. Bij een interval stelde ik dat dan op mijn horloge in.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:44

Varekaj schreef:
Ik wil het graag kunnen omzetten naar mijn Garmin eerlijk gezegd. Vind ik veel handiger als die zelf piept/trilt bij elke stappauze of loopsessie dan dat ik steeds op de klok moet zitten staren en dat zelf bijhouden. Ik kan manueel wel interval instellen maar helaas nog niet uitgedokterd of ik dat opbouwend kan doen per sessie. Bijvoorbeeld starten met 2min lopen, 2 min rust, 3min lopen, 3 min rust en eindigen met 2 min lopen, dat gaat volgens mij niet. Alleen als je ergens zo'n sessie via een app overzet.

@fokfanaat: dan moet ik eens simultane routes uitstippelen, want ik wissel graag af per rondje.

@SV nee, lukt niet. Had ik wel gedaan en volgens de app zou dat vandaag starten. Alleen is hetgene wat overgegaan is naar mijn Garmin het vervolg van mijn vorige schema. En ik kon ook niks van initiële waarden resetten.

Je kan evt gewoon een schema overnemen en die als workout instellen op je garmin. Je kan idd verschillende interval en rusttijden in een workout zetten. Ik heb dat ook gedaan omdat het idd fijn is dat je horloge zegt wanneer je moet rennen/rusten.

Afbeelding

Hier bijvoorbeeld mijn week 4.
3m rennen, 1.5m wandelen
5m rennen, 2.5m wandelen
> herhaal 2 keer.

Afbeelding

Duurt wel even om allemaal in de app te zetten, maar heb je zelf wel volledige controle over je workouts.
Je kan zoveel hardloop/rust/whatever blokjes erin zetten die je wil. Ook toevoegen of het een tijd moet zijn of een afstand. Of je je aan een bepaalde snelheid moet houden als target, of een target hartslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:48

Welja in de app stond het correct maar het vertikte dus goed over te zetten. Ok, kan gebeuren. Dus ik dacht, dan reset ik gewoon alles naar 0. Het is niet dat ik voorheen bijzondere dingen heb gelopen die ik absoluut wil bewaren ofzo.

En toen ging dat niet en jammer maar helaas ben ik dan niet het type om geduldig te klooien :P Dan vliegt de hele mikmak gewoon van de telefoon af.

Morgen eens kijken naar de opties op connect, lijken me ook fijne dingen bij te zitten.

Afbeelding
Mijn loopomgeving en mijn compagnon die ik ga proberen zo vaak mogelijk mee te nemen :D

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 23:07

Hier goede ervaring met de Garmin coach programma's. En ook handmatig workout aanmaken en inderdaad zoals imay aangeeft in je kalender inplannen, dan kun je er best veel maken en krijg je automatisch de goede als je je training start.

Zelf ben ik gewoon op een dag begonnen, zo ver lopen als lukt en dan even wandelen. Geen schema, geen vast rondje, geen enkele houvast eigenlijk maar gewoon op gevoel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 07:28

Varekaj wat een leuke omgeving om te lopen en zo leuk om dat met je pony te kunnen doen!
Ik hoop dat je eruit komt met je schema, ik kan verder geen tips geven. Af en toe maak ik een workout voor mezelf met garmin, ik heb er nooit een schema mee gevolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 07:57

Omgeving is heel afwisselend met asfalt, zand, soort zanderig grint, ook lekker wat omhoog en omlaag. Echt ideaal vind ik zelf, van alles wat en mogelijkheden te over.

Ik loop om te beginnen wel graag met iets qua schema. Gewoon als stok achter de deur, en elke keer als zo een lijstje is afgewerkt voelt dat elke keer als een kleine overwinning. Eens ik 5km in de benen heb denk ik wel dat ik zelf gewoon nieuwe rondjes ga maken en die steeds wat ga uitbreiden.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:39

Varekej, de app die gaucho noemde gebruik ik ook voor opbouwen. Die geeft de meldingen door op garmin. Vind 'm erg fijn. Bouwt rustig op.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:39

Vandaag ging gelukkig weer een stuk makkelijker *\o/* dag 22 dus ook in the pocket. Nog een paar dagen te gaan... Die gaan vast ook nog wel lukken!

Passadena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:27

Gisteren mijn eerste hardlooptraining op de baan gehad. Na 2 jaar niet gedraafd te hebben merk ik toch nog wel dat het lopen erin zit. Moet alleen niet te hard van stapel gaan. Dit ging gisteren echt heel goed, dus heel tevreden over de training :). Ik wil donderdag op de weg gaan proberen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:35

Hier is het aftellen definitief begonnen. Gister ben ik mijn 13 weken trainingsplan 10k gestart, deze eindigt op raceweek voor de OD triathlon. Aan het einde van week 3 zit Rotterdam, ik ga dan niet voor een tijd maar gewoon voor het lopen van mijn lange loop met wat sfeer. Aan het einde van week 8 zit mijn 1e sprint triathlon, die week is in het plan een rustweek dus alle trainingen die week zijn lekker kort. Het wordt nu echt week voor week afstrepen en tastbaar...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 11:21

Gaaf Imay!
En misschien zien we elkaar nog in Rotterdam. Ik loop daar ook vnml voor de sfeer en om kilometers te maken.

Passadena, fijn dat je weer gelopen hebt :j

Ik denk dat ik vanmiddag maar een korte broek (eens kijken of ik weer moet hijsen en plukken :)) ) en een mouwloos shirt aan doe. Het wordt 19 graden :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:12

MuSLi schreef:
Vandaag ging gelukkig weer een stuk makkelijker *\o/* dag 22 dus ook in the pocket. Nog een paar dagen te gaan... Die gaan vast ook nog wel lukken!

Dat gaat helemaal goedkomen!

Spannend IMAY, het gaat snel zo.

Dilan lekker in korte mouwen, geniet ervan!

Ik ga morgen lekker, even twee rustdagen nu.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:32

Goeiesmiddags, wat een weertje, zeg! Bijna zonde om binnen te zitten. :):) Tussen de middag wel even lekker gewandeld. Vanavond weer trainen met de loopgroep.
Vandaag werk ik thuis. Zit nu lekker met het raam op een kiertje, heerlijk!

Lekker gelopen, Dilan?

Gaaf Imay! Hopelijk verloopt alles naar wens.

Een mooi begin weer, Passadena!

Goed gezelschap heb je daar, Varekaj!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 16:16

Ik zit nog vol verlangen te wachten tot mijn werkdag voorbij is en ik kan gaan lopen :')

Nog iets meer dan een uur. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:20

Tot zondag zie ik in mijn weer app nog volledig hetzelfde weer, laat maar komen zou ik zeggen!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:31

Ik mag vanavond om 20.00 uur pas... dan is het een stuk frisser. Maar donderdag wel al om 17.00 uur, hopelijk kan dan de korte broek aan!

Net heerlijk buiten koffie zitten drinken, even tussen de bedrijven door.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:08

Goed bezig Musli, die laatste dagen ga je ook volhouden!

Imay, spannend hoor, klinkt alsof je je planning goed hebt uitgedacht :)

Dilan geniet van het zonnetje!

Het is echt heerlijk buiten! Helaas heb ik een mega drukke werkweek dankzij een hoop zieken en een zooi deadlines, daarnaast ook nog wat belangrijke privé afspraken in de avond. Het wordt echt puzzelen om loopjes gedaan te krijgen,
zowel qua tijd als energielevel. Morgen hoop ik dat het even lukt, een kort rondje.