Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:19

denisesilver schreef:
Elke keer als ik maar het idee krijg "Moet het nou zo extra?" denk ik terug aan een scene uit de originele SKAM serie. Isak zegt "Ik ben niet zoals jij." Waarop de flamboyante Eskild antwoordt dat homo's "als hem" ervoor hebben gezorgd dat alle homo's rechten hebben om bijvoorbeeld te trouwen etc. Even geparafraseerd. Die hele conservatieve gedachtegoed ben ik zo ontzettend zat. Alles moet maar binnen het plaatje vallen. Nee hoor, heerlijk om alternatievelingen voorbij te zien komen op straat, social media en tv.

En die hele toilettendiscussie, de eerste de beste die mij in twijfel trekt, krijgt mijn doos in vol ornaat te zien. I'll take one for the team. Zo iemand gaat daar nooit een tweede keer over beginnen :+

:D _/-\o_

pien_2010

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:29

Mijn lach schalt ook door de kamer vanwege bovenstaande post.

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:34

De wc discussie heb ik nooit begrepen. Hoe vaak ik wel niet bij de mannen naar de wc ga als daar geen rij is. Een wc is toch gewoon een wc? Thuis stuur ik mijn vriend toch ook niet naar de schuur om daar de wc te gebruiken :+

Maar ik denk wel eens dat de wereld steeds gekker wordt en mensen steeds bozer als iets niet voldoet aan hun zienswijze of hoe zij hun leven leiden. Ik denk altijd laat een ander is zijn waarde en behandel een ander zoals je zelf graag behandeld wilt worden.
Ik ben van mijzelf ook rustig en in de ogen van een ander misschien een grijze muis of muurbloempje. Lekker boeiend, ik voel mij daar fijn bij. Als een ander graag paars haar heeft of in chaps en een string op de gay parade wil lopen, moet die dat lekker doen.

Ik woon bij Barneveld en heb genoeg collega’s die de gay parade of trans maar onzin vinden. In hun ogen heeft God een man en vrouw geschapen en meer smaken zijn er niet. Ik denk dat dat het jammer is dat ze iets niet vanuit een andere kant kunnen zien ook al is het niet hun manier van leven. Je kan zoveel van elkaar leren. Ik geloof niet in de bijbel en of er een god bestaat weet ik niet maar ik vind het wel interessant om van mijn collega’s te horen over hun geloof. Maar als ik dan weer 1 van mijn collega’s hoor zeggen dat homo zijn een ziekte is die genezen moet worden 8)7, dan daalt mijn vertrouwen in de mens weer een stukje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:55

Ah ja, gemeente Barneveld - shake hands :+
Barneveld, SGP is de grootste partij. Eén van hun stokpaardjes is dat de gemeente beleid moet ontwikkelen om echtscheidingen te voorkomen. Tuurlijk joh, moet je je als gemeente mee bemoeien. Dat mensen doodongelukkig kunnen zijn in een huwelijk maakt niet uit. Maar scheiden, nee, dat mag niet van god.

Wat ook wel humor is, is om de enige progressieve partij tegen ze in te zien gaan. Met ideeën over een regenboogvlag op het stadhuis en zo. Of winkels open op zondag. Leuk, ga je hier gewoon niet winnen. Is ook geen behoefte aan, niet bij winkeliers en niet bij de inwoners.

En ik vind ook wel, als jij als progressieveling de zondagsrust niet opgedrongen wilt krijgen (en dat gebeurt niet, de musical 40-45 draait gewoon op zondag, en de restaurants zijn ook open), moet je ook die regenboog niet opdringen aan SGP-ers.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:50

Ibbel schreef:
Ah ja, gemeente Barneveld - shake hands :+
Barneveld, SGP is de grootste partij. Eén van hun stokpaardjes is dat de gemeente beleid moet ontwikkelen om echtscheidingen te voorkomen. Tuurlijk joh, moet je je als gemeente mee bemoeien. Dat mensen doodongelukkig kunnen zijn in een huwelijk maakt niet uit. Maar scheiden, nee, dat mag niet van god.

Wat ook wel humor is, is om de enige progressieve partij tegen ze in te zien gaan. Met ideeën over een regenboogvlag op het stadhuis en zo. Of winkels open op zondag. Leuk, ga je hier gewoon niet winnen. Is ook geen behoefte aan, niet bij winkeliers en niet bij de inwoners.

En ik vind ook wel, als jij als progressieveling de zondagsrust niet opgedrongen wilt krijgen (en dat gebeurt niet, de musical 40-45 draait gewoon op zondag, en de restaurants zijn ook open), moet je ook die regenboog niet opdringen aan SGP-ers.

Wie dringt er nu wie wat op dan? Als de gemeente zich al bemoeit met een prive aangelegenheid als echtscheiding.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:29

Nou nee, dat doet de gemeente dus niet. Dat wil de SGP wel, maar zo erg is het hier nu ook weer niet.

Maar als je dat dus niet wilt, dat opdringen van Christelijke normen en waarden, dan is het niet handig je eigen normen en waarden op te willen dringen. Want dan doe je hetzelfde.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:52

Maar wat wordt er dan precies opgedrongen? Als er ergens een regenboogvlag hangt dan dring je toch niemand op om zelf maar homo of zo te worden?

Als ik in een stad loop wordt ik ook vaak genoeg geconfronteerd met evangelisten die het geloof verkondigen. Moeten we die dan ook maar allemaal gaan verbieden? En andere uitingen in de openbare ruimte zoals "jezus leeft" en dat soort termen. Dat is dan toch precies hetzelfde.

Als je dan vervolgens als gelovige die zijn of haar geloof in de openbare ruimte uit draagt helemaal flipt van een regenboogvlag dan vind ik dat behoorlijk hypocriet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:59

Nee, maar je dringt de Christelijke gemeenschap, die vindt dat LHBT+ niet mag en niet kan volgens god, het beeld van die gemeenschap op door die vlag in de openbare ruimte te laten wapperen.
Als je een Jezus aan het kruis aan de gevel van het gemeentehuis zou hangen, zou je een geloofsbeeld opdringen aan de niet-gelovigen.

Niet-Christelijken geloven niet in god en hoeven Jezus niet aan z'n kruis te zien hangen, SGP-ers geloven niet in LHBT+ en hoeven die vlag niet zien wapperen. Aan het gemeentehuis hè. Ik heb het niet over andere plekken. Iedereen op straat mag met die vlag wapperen wat-ie wil. Maar het gemeentehuis moet geen 'kleur' hebben. Geen kruis en geen regenboog.

Er komt vast een keer een dag dat gelovigen geen probleem meer met die vlag hebben, net zoals het mij niet boeit of ik een keer Jezus aan dat kruis zie (en sorry voor de gelovigen hier, ik bedoel dat niet onaardig), maar zover zijn we nog niet hier op de biblebelt.

Pick your battles wisely, is meer wat ik bedoel met als ik de Barneveldse lokale progressieve partij ideeën zie opperen die zelfs in Amsterdam nog niet zo makkelijk landen...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:09

Ibbel schreef:
Nee, maar je dringt de Christelijke gemeenschap, die vindt dat LHBT+ niet mag en niet kan volgens god, het beeld van die gemeenschap op door die vlag in de openbare ruimte te laten wapperen.
Als je een Jezus aan het kruis aan de gevel van het gemeentehuis zou hangen, zou je een geloofsbeeld opdringen aan de niet-gelovigen.

Die mensen bestaan nu eenmaal. en door te zeggen dat het niet mag dan zeg je eigenlijk dat die mensen er niet mogen zijn. En daar zijn hun daden dan ook weer naar. Ik vind het bijvoorbeeld respectloos wanneer je iemand die bijvoorbeeld een transvrouw bewust aanspreekt met meneer of een transman bewust met mevrouw. Dan dring je zelf ook iets op. Net zoals allerlei pesterijtjes van jeugd in een buurt tegenover een homopaar.

Ik ben zelf gelovig opgevoed dus ik weet hoe bekrompen er gedacht kan worden. Zelf heb ik dan ook helemaal niets meer met religie. En voor de duidelijkheid dat geldt bij mij voor elke religie. Christendom, Islam en Jodendom. Voor mij is het allemaal 1 pot nat. Godsdienstvrijheid is wat mij betrefd helemaal prima. Maar het stoort mij mee en meer dat de godsdienstvrijheid steeds weer misbruikt wordt om anderen hun vrijheid af te pakken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:22

Loretta schreef:
Maar het stoort mij mee en meer dat de godsdienstvrijheid steeds weer misbruikt wordt om anderen hun vrijheid af te pakken.

Dan zijn we het roerend eens :D

Alleen is expres prikkelen en stoken imo niet de goede manier om tegengas te geven.

Ik vind het veel belangrijker dat een motie om de gemeente relatietherapie te laten vergoeden (zodat echtscheidingen voorkomen zouden kunnen worden) afgestemd wordt in de gemeenteraad (en dat is gelukkig gebeurd, SGP stond alleen in die motie), dan dat een motie om de regenboogvlag op het stadhuis te hangen wordt aangenomen (is dus ook niet gebeurd).
Die vlag kan prima ergens anders wapperen (en doet dat ook) en wat achter de voordeur gebeurt, heeft een gemeente ook niets mee te maken.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:25

Volg de discussie met veel interesse.. Wil nog even inhaken over godsdienstvrijheid: Als we godsdienstvrijheid hebben, ga ik ook voor gendervrijheid :)) :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:05

DJZ schreef:
Volg de discussie met veel interesse.. Wil nog even inhaken over godsdienstvrijheid: Als we godsdienstvrijheid hebben, ga ik ook voor gendervrijheid :)) :D

Ik ga voor alle vrijheid in zijn en expressie met als enige twee grenzen
- indien het meerdere personen betreft dan met volledige (bewuste) consent en
- het brengt geen schade aan anderen (op welke manier dan ook)

Binnen die twee parameters zou wat mij niet eens discussie moeten bestaat of iets al dan niet mag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:12

DJZ schreef:

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... ndeling_en

Die gendervrijheid is sinds een tijdje opgenomen in de grondwet, zij het niet expliciet:

Citaat:
Discriminatie op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, of op welke andere grond dan ook, is verboden. De woorden of op welke grond dan ook breiden het verbod van discriminatie tot andere dan de in dit artikel genoemde discriminatiegronden uit.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:14

Ik breek ook even in hierzo. :')

Ik las de disccusie, en ik ga morgenavond naar een soort bijeenkomst waarin het gaat over geloof en gay zijn. Nou ik hou m'n hart vast. Een vriendin van me wilde er graag heen (gelovig, en gay) en ik ben zelf ook zeer streng gelovig opgevoed (niet meer) en ook gay. Ik ga discussies over geloof altijd uit de weg in het algemeen omdat er gewoon geen centimeter tussen te komen is en mensen maar blijven hameren "maar in de bijbel...." en je dan gewoon de grond in boren waar je bij staat - in mijn beleving. Ik ben heel benieuwd maar wil graag mijn vriendin steunen dus vandaar dat ik erbij aansluit. :)

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:14

Femke_Tweety schreef:
Ik ga voor alle vrijheid in zijn en expressie met als enige twee grenzen
- indien het meerdere personen betreft dan met volledige (bewuste) consent en
- het brengt geen schade aan anderen (op welke manier dan ook)

Binnen die twee parameters zou wat mij niet eens discussie moeten bestaat of iets al dan niet mag.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:23

Ik ben niet gelovig maar als er dan een god zou bestaan dan denk ik dat dat iemand is die van je houd zoals je bent. Tenzij je je echt hele rare dingen hebt gedaan maar dan denk ik meer als in mensen ala Poetin en Trump of nog erger.

Volgens sommige van mijn collega’s ga ik naar de hel (dat zeggen ze dan meestal niet in mijn gezicht) omdat ik geen of niet hun geloof heb. Maar als ik sommige gelovigen dan zie dan denk ik dat ik mijn leven dan toch beter leef met meer respect voor alles en iedereen om mij heen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:41

Momenteel kijk ik Shameless en in seizoen 9 gaat het ook over geloof en gaytherapy enzo. Hierin komen interessante quotes uit de bijbel voorbij over naastenliefde etc. Dat het in de bijbel vrijwel altijd inclusief is maar dat het vaak vervormd wordt door de lezer/verteller.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:14

Ik ben niet gelovig, nooit echt gelovig geweest ook en ik kan me prima vinden in de boodschap die de bijbel uitdraagt maar niet in de manier waarop dat wordt uitgedragen door de volgers van diverse geloven.
Mijn reactie is dan vaak ook dat als er een god bestaat, hij mij lief heeft zoals ik ben en ik erin geloof dat hij mij liever gelukkig ziet met een vrouw dan doodongelukkig met een man.
En dat ik niemand kwaad doe met mijn geaardheid.

Ik kan het overigens prima handelen als een gelovige aangeeft niet achter mijn levensstijl te kunnen staan vanuit diens geloofsovertuiging, als diegene me vervolgens met respect behandeld.
Het zijn de drammers die hun geloofsovertuiging door mijn strot willen douwen waar ik problemen mee heb.

Overigens is het één vd vele redenen geweest dat een relatie van me geklapt is.
Mijn toenmalige vriendin mocht lesbisch zijn van haar streng gelovige familie, ze mocht het alleen niet praktiseren. :roll:
Dus toen wij een relatie kregen werd daar nogal heftig op gereageerd.
Prima, kan ik mee leven, dat ik nooit geaccepteerd zou worden door een groot deel vd familie kon ik ook mee leven.
Maar hun gedrag was gewoon niet oké (dreigen met onteigening , smijten met bijbelteksten etcetc) en mijn toenmalige vriendin kon niet tegen ze op.
Uiteindelijk heeft ze voor haar familie gekozen, want je familie is het belangrijkst.
Niet haar eigen geluk, want dat was zondig.
Ik heb haar gevraagd om eens even heel goed na te gaan denken of haar eigen geluk het waard was om op te offeren voor de lieve vrede.
Blijkbaar wel.
En ik snap ook wel dat het een rotsituatie is om in te zitten, ik heb het in mindere mate zelf meegemaakt maar ik was er zó klaar mee dat mijn geluk minder belangrijk was dan het volgen van een geloof wat ik überhaupt al niet volgde.
Overigens heb ik het contact met mijn familieleden verbroken wanneer die me bleven lastigvallen over dat ik god zo'n verdriet doe met mijn levensstijl.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:35

Dat is ook mijn ervaring met heel veel gelovigen.

Bij elke regenboogvlag flippen ze volledig.
Nou, niemand dwingt hun om een homoseksuele relatie aan te gaan. Dus er wordt ze helemaal niets door de strot geduwd. Maar ze willen mij wel hun leefregels op te leggen. En daarvoor wordt geen middel geschuwd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:38

Vind überhaupt dat geloof niks te zoeken heeft in regering en dergelijke. Iets met scheiding van geloof en staat. Maar goed, wie ben ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:47

Zo werkt scheiding tussen kerk (niet geloof, maar kerk, wezenlijk verschil!) en staat niet. Scheiding tussen kerk en staat houdt in dat 'de staat' zich niet bemoeit met het besturen van kerken, en kerkbesturen zich niet bemoeien het besturen van het land.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:58

Ik zie dat geloof vele mensen iets brengt dat voor hen waardevol is.
Laten we uitkijken om niet in de pot verwijt de ketel systemen terecht te komen, en iedere gelovige en/of iedere kerk af te wijzen / te veroordelen.

Ik ken veel gelovige mensen die super open in de wereld staan en ook prima mensen omarmen en accepteren die anders zijn dan zij.

Net zoals ik niet wil worden veroordeeld om de manier waarop ik graag leef (ongelovig en zonder kerk) wil ik hen ook niet veroordelen als groep.

Het is níet het geloof in zichzelf dat een probleem is, noch het 'instituut kerk' als geheel.

Er zijn echter wel mensen en sommige van die instituten die het geloof in algemene zin gebruiken om anderen af te wijzen.
En met die individuen en die specifieke kerkelijke instituten zie ik wél een probleem.

Het is een vreselijke rotkwestie waarbij ik denk dat generaliseren een enorm probleem is.
Àlle kanten op.

Want generaliseren doet doorgaans automatisch af aan het kunnen zien van een individu als individu.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:09

Ibbel schreef:
Zo werkt scheiding tussen kerk (niet geloof, maar kerk, wezenlijk verschil!) en staat niet. Scheiding tussen kerk en staat houdt in dat 'de staat' zich niet bemoeit met het besturen van kerken, en kerkbesturen zich niet bemoeien het besturen van het land.

Wat doen partijen als SGP en CDA dan in de regering?

Ik stap even uit dit topic. Vind het leuk om ieders progressie in hun transitie te volgen ed, maar deze hele discussie kots ik na jaren onderhand wel uit. Niet specifiek op iemand gericht overigens.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:14

lor1_1984 schreef:
Ik ben niet gelovig, nooit echt gelovig geweest ook en ik kan me prima vinden in de boodschap die de bijbel uitdraagt maar niet in de manier waarop dat wordt uitgedragen door de volgers van diverse geloven.
Mijn reactie is dan vaak ook dat als er een god bestaat, hij mij lief heeft zoals ik ben en ik erin geloof dat hij mij liever gelukkig ziet met een vrouw dan doodongelukkig met een man.
En dat ik niemand kwaad doe met mijn geaardheid.

Ik kan het overigens prima handelen als een gelovige aangeeft niet achter mijn levensstijl te kunnen staan vanuit diens geloofsovertuiging, als diegene me vervolgens met respect behandeld.
Het zijn de drammers die hun geloofsovertuiging door mijn strot willen douwen waar ik problemen mee heb.

Overigens is het één vd vele redenen geweest dat een relatie van me geklapt is.
Mijn toenmalige vriendin mocht lesbisch zijn van haar streng gelovige familie, ze mocht het alleen niet praktiseren. :roll:
Dus toen wij een relatie kregen werd daar nogal heftig op gereageerd.
Prima, kan ik mee leven, dat ik nooit geaccepteerd zou worden door een groot deel vd familie kon ik ook mee leven.
Maar hun gedrag was gewoon niet oké (dreigen met onteigening , smijten met bijbelteksten etcetc) en mijn toenmalige vriendin kon niet tegen ze op.
Uiteindelijk heeft ze voor haar familie gekozen, want je familie is het belangrijkst.
Niet haar eigen geluk, want dat was zondig.
Ik heb haar gevraagd om eens even heel goed na te gaan denken of haar eigen geluk het waard was om op te offeren voor de lieve vrede.
Blijkbaar wel.
En ik snap ook wel dat het een rotsituatie is om in te zitten, ik heb het in mindere mate zelf meegemaakt maar ik was er zó klaar mee dat mijn geluk minder belangrijk was dan het volgen van een geloof wat ik überhaupt al niet volgde.
Overigens heb ik het contact met mijn familieleden verbroken wanneer die me bleven lastigvallen over dat ik god zo'n verdriet doe met mijn levensstijl.

Dit is met mijn ouders ook zo. Die "accepteren" dat ik zo ben (door de zonde, aldus hun) maar ik heb direct toen ik uit de kast kwam gezegd dat ik mij niet bekeren tot hun geloof en dan voor altijd alleen zou leven zonder vriend/relatie. Daar zijn ze nog altijd niet blij mee.

Uiteindelijk kreeg ik mijn huidige relatie en heb ik gezegd dat ik wilde dat hij ook gewoon bij mijn gezin over de vloer kon komen. Dat gesprek heeft toen 4 uur lang geduurd waar het op den duur alleen nog maar ging over hun gevoel, want het was o-zo-lastig om het aan god te verantwoorden als er een gay persoon bij je over de vloer zou komen want dat mag niet. Toen kwam het er op neer dat ik heb gezegd dat ze konden kiezen; of ze accepteren mij zoals ik ben, met mijn vriend, of ik hoefde geen contact meer met ze en ze waren in mijn leven niet meer welkom. Daar moest toen nog over nagedacht worden, de dag erna kreeg ik reactie dat mijn vriend welkom was.

Er werd ook van alles op me geprojecteerd. Hoe zielig het wel niet voor me was dat ik zo moest leven, dat het zo erg was dat ik nooit zou trouwen (hun woorden...) en dat ik nooit kinderen zou kunnen hebben. Toen ben ik me toch even flink boos geworden en gezegd dat ik zelf wel bepaal of ik wil trouwen ja/nee, en dat ik liever een kind zou adopteren dan zelf een kind "maken" mocht ik die wens ooit hebben.

Ik vind het het prima als mensen gelovig zijn, lekker doen; welk geloof dan ook. Maar ik trek absoluut de grens als mensen vanuit geloof / gebaseerd op geloof gaan bemoeien met het leven van anderen, daar heb ik écht een oprechte pesthekel aan. Als je het ergens niet mee eens bent loop gewoon door of kijk de andere kant op, zo moeilijk is dat niet. Maar blijkbaar is dat voor heel veel mensen lastig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:26

denisesilver schreef:
Wat doen partijen als SGP en CDA dan in de regering?

Dat zijn geen kerken - en zelfs geen geloofsrichtingen, maar 'gewoon' politieke partijen. Op een bepaalde grondslag, net als BBB en PvdD dat bijvoorbeeld zijn. Of Groenlinks/PvdA. Er is een bepaalde grootste gemene deler die ze bindt. Of dat nu dieren, boeren, de natuur of god is.