Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:27

anne_bento schreef:
Ik sprak laatst iemand die zei, de tijd dat je loopt maakt niets uit, zolang je maar lekker hebt gelopen en genoten hebt. Nou genieten van het lopen doe ik nog steeds niet, nooit, maar juist de overwinning daarna dat ik het gehaald heb en het liefst in een knappe tijd, dat is wat mij voldoending geeft. Winnen hoef ik overigens zeker niet, daar train ik ook lang niet genoeg voor dus dat zou onrealistisch zijn.

Precies dit. Dat ik ook beschreef in mijn column 'endorfine' laatst!

Knijpfruit, dat klinkt ook wel goed. Niet dat ik al zulke afstanden loop, dat ik dat nodig heb, maar laatst was ik wel dik anderhalf uur weg (hardlopen en wandelen combinerend) en toen bedacht ik me wel dat ik best iets mee had kunnen nemen.

Mensen, heel veel succes zaterdag in Rotterdam! *\o/* (Ik ben morgen niet online!) Jullie kunnen het, want jullie hebben hard getraind. Ik vind het enorm knap dat jullie het doen. Hopelijk is het niet te warm, geniet ervan!

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:42

Piekosjj ik denk inderdaad dat we het lopen op dezelfde manier ervaren.
Grappig hoe iedereen weer een andere insteek heeft.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:22

Supervixen schreef:
Anne_bento ik snap niet dat jij het lopen vol kan houden als je er niet van geniet. Ik zou het dan al lang opgegeven hebben.
Ik kan echt genieten van het hardlopen in de natuur. Altijd maar sneller of verder willen, dat levert mij teveel stress op.
Met het paardrijden had ik altijd wel dat ik steeds beter wilde worden. Nu heb ik dat veel minder.

Ik loop ook gewoon met spierpijn. Doe dan wel wat rustiger aan.

Net drie kwartier krachttraining gedaan (egym) en dan morgen en zaterdag rust. Zondag de ijsselloop van 15km. Hoop dat mijn verkoudheid dan bijna weg is.

Dat is ook de rede dat ik hardlopen nooit heb volgehouden haha. Vreselijk saai, alles doet zeer, het duurt lang, ik wordt misselijk. Voordeel is wel dat ik er echt zo van hou om buiten en in de natuur te zijn dus sport daarmee combineren lijkt me perfect. Ben nu pas sinds zo'n 4(?) weken gok ik wat fanatieker bezig en merk dat ik er al iets minder tegenop zie en zelfs kleine momentjes kort genoten heb, ik hoop dat dat meer wordt naar mate ik wat langer op deze manier door train en het misschien wat makkelijker gaat voelen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:32

Ga je dan niet gewoon te veel over je eigen grenzen heen Anne? Ik push mezelf dan wel niet zo heel gek veel, maar de keren dat ik echt pijn had tijdens het hardlopen kan ik op 1 of 2 handen tellen in meer dan 5 jaar. En hoe loop je? Probeer je een stuk rechtuit zo hard mogelijk te rennen, of loop je intervalletjes, tempo wisselingen, een uitdagende route (heuvels)? Je kan natuurlijk niet altijd een leuke route lopen, zo heb ik vandaag ook een kei saaie 5k gelopen naast een grote weg en een half-bevroren rivier, maar ik heb zo ook een paar routes die écht leuk zijn en waar ik graag over loop. Om nog maar niet over hardlopen in't bos te beginnen :))

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:45

Wat gaat dit topic hard af en toe zeg :) Het spijt me als ik ergens overheen gelezen heb.

De 7km is over 2 weken. Op zich nog wel tijd om iig naar de 30 minuten uit breiden. Ik moet zeggen, we werden ook wel een beetje op de stang gejaagd met "je moet het binnen de 20 minuten lopen" dus ik ben daardoor wellicht ook wel een beetje te snel van start gegaan. Ben wel trots op mezelf dat ik niet ben gaan wandelen tussendoor, toch een soort van mentale overwinning :)

Anne, wil je dan inderdaad gewoon niet veel te hard? Ik ben dan ongeveer gelijktijdig met jou begonnen maar ik ben echt geen enkele keer misselijk geworden van het hardlopen. Pijn wel, maar goed dat zijn gewoon spieren die moeten wennen en verzuren, dat begint nu ook echt wel weg te trekken.

En als ik morgen niet meer in dit topic ben, heel veel succes met de marathon in Rotterdam! Jullie kunnen het! *\o/*

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:57

Tja geen idee, het voelt meteen vanaf het begin al zwaar en niet makkelijk. Vanaf de eerste meters al. Ik loop het liefst in duin en bosgebied en wissel routes altijd af. Doe weinig interval training, zou ik meer moeten doen.. loop echt wel routes waar ik wandelend enorm van geniet maar hardlopend denk ik alleen maar, ik moet nog zo'n eind. Bij de duinloop afgelopen zondag dacht ik na 2 km al dat ik moest spugen, uiteindelijk is dat niet gebeurd, maar wel constant een misselijk gevoel. Heb zelf het idee dat het in mijn hoofd zit grotendeels. En denk daarnaast dat ik kwa voeding nog wel wat zou kunnen veranderen, ik eet heel gezond maar soms te weinig, dat in combinatie met veel stress en niet goed slapen zal niet meehelpen.

Maar, ik heb goede hoop dat het wat beter wordt als ik het vaker doe :) heb volgende week een city run hier in dorp, ze hebben de 10 km route aangepast. Dit was voorheen een leuke afwisselende route, dit keer hebben ze bedacht dat de lopers van de 10 km maar 2 keer de route van de 5 km moeten lopen. En de 5 km hebben ze veranderd naar 1 simpele lange weg op en neer.. echt, wie dat bedacht heeft... ik heb me dus ingeschreven voor 5, saai genoeg :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:55

Ik zou het niet volhouden als ik elke training mezelf het snot voor de ogen loop en ik zou het niet volhouden als ik elke training een easy duurloop zou doen. Balance is key en in the end is het vooral een leuke hobby. Doelen stellen helpt natuurlijk maar ik weet ook dat niet elke wedstrijd of training een PR kan opleveren.

Wedstrijden waarbij je een ronde meerdere malen moet lopen pas ik ook voor :+.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:23

Leuk, hardlopers bij elkaar. Mag ik ook meekletsen?
Ik lees dat er mensen de marathon gaan lopen, super knap en alvast veel succes en hopelijk kunnen jullie er ook wat van genieten!

Hardlopen zonder ervan te genieten zou ik ook niet lang volhouden! Ik vind het ook gewoon heerlijk om te bewegen en geniet zelfs van een beetje afzien ;)

Ik ren nu een tijdje bij een atletiekvereniging, op maandag op de weg en op donderdag op de baan. Zo nu en dan een wedstrijdje. Van trails kan ik genieten en op de baan probeer ik serieus mijn tijden te halen. De afwisseling vind ik heel leuk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 06:20

Welkom fleury!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:00

Als je elke training e het snot voor de ogen loopt zul je ook heel snel geen progressie maken maar juist achteruit gang zien. In de meeste gerichte trainigssschema's loop je dan ook 70-80% op relatief rustige tempo's. En de rest zijn gedoseerde snelle stukken
Ik begin ook elke training met 15min rustig inlopen en eindig met 10 tot 15 min uitlopen. zonder dat gericht inlopen loop je jezelf snel over kop. Het lichaam moet de kans krijgen zich goed op te warmen.
verder plan ik ook veel trailweekendjes in. Dan loop ik een drietal dagen door mooie natuur met aderen in een heel rustig tempo. Onbelast km's maken en verder gewoon geniet momentjes. Kan ik weer thuis echt genieten van duidelijke strakke doelstellingen.
Ik heb ook het liefste wedstrijden bestaande uit een ronde. Of het is het andere uiterste; heel veel rondjes. Dan zie ik het als een mentale uitdaging om zes uur lang rondjes van goed 2km te lopen. Maar vier rondjes kerk voor een 10km daar pas ik voor. Iderdaad saai en 4 keer een rondje van 2,5km kun je ook niet echt een mentale uitdaging noemen. Maar ik bv nog wel een keer een marathon op een 400m baan lopen. Dat vind ik dan weer saai genoeg als mentale uitdaging.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:09

Welkom fleury!

Op een rustig tempo lopen moet ik nog leren, ik heb altijd het gevoel niet vooruit te komen terwijl ik dan toch op een aardig hoog tempo zit. Heb het er gisteren nog uitgebreid over gehad met mijn vriend, die aangaf dat ik misschien eens moet kijken waar mijn maximale hartslag ligt en dan op hartslag gaan lopen, met een goed schema en interval trainingen. Want laten we eerlijk zijn, ik doe maar wat :+ en hij dacht dat misschien atletiek wel wat voor me zou zijn. Nouja, allemaal even rustig over denken.

Maar Greetje, een marathon lopen op een 400m baan?! ik heb al respect dat mensen überhaupt een marathon kunnen lopen, op een 400m baan lijkt het me echt een marteling haha! Maar ik snap de uitdaging wel

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:24

Anne_bento: loop je dan niet gewoon boven je max?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:31

Wat is boven je max? Ik heb meteen na de 1e meters al last.. loop wel zo de 12 km uit en met obstacle runs 20 km, hou mijn hartslag ook in de gaten maar die is vaak aardig laag. Nu is mijn normale hartslag ook redelijk laag, dus in hoeverre ik op mijn maximale hartslag loop durf ik niet te zeggen, zeker wel interessant om eens uit te zoeken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:36

Last waarvan?
Is naast je hartslag je ademhaling ook rustig?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:41

Misschien ben je gewoon een dieseltje, moet langzaam opstarten en op een gegeven moment wordt het beter. Doe je wel een warming up?
Ik heb tijdens het hardlopen alleen nog maar echte pijn gehad in mijn longen, maar dat is voor mij normaal. Als ik dat ga proberen te voorkomen kan ik de hele winter wel binnen blijven. Maar ik ben wel blij dat het weer warmer is, scheelt gigantisch.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:15

Hier gister avond laatste rondje gelopen voor zondag. 5 km in 27 minuutjes met de hondjes. En net lekker een wandeling door de duinen gemaakt. Afbeelding

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 13:17

Ziet er leuk uit Marlis! :j Zie ik nu goed dat het rechterhondje ook een klein hondje is? Of komt het door de foto? Ik twijfel soms om mijn kleine hondje mee te nemen :=

Ik ben gisteravond ook een stukje wezen wandelen om de spierpijn eruit te krijgen en voelt vandaag al stukken beter. Morgen maar weer stukje rennen!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:56

SteffiiY schreef:
Ziet er leuk uit Marlis! :j Zie ik nu goed dat het rechterhondje ook een klein hondje is? Of komt het door de foto? Ik twijfel soms om mijn kleine hondje mee te nemen :=

Ik ben gisteravond ook een stukje wezen wandelen om de spierpijn eruit te krijgen en voelt vandaag al stukken beter. Morgen maar weer stukje rennen!

Mosi is een chihuahua van 2,3 kg! Dus idd een kleintje. Hij loopt eigenlijk altijd mee, veel trails ook. Langste afstand wat die mee heeft gelopen is 27 km. Goed opbouwen en je kan een hoop bereiken

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 13:58

Wauw! Ik heb inderdaad ook een chihuahua van 3 kg en mijn droom is ook om samen met haar te lopen maar veel mensen geven altijd kritiek: Ja ze is zo klein, slecht voor zo'n kleintje.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:12

Hoe kan bewegen nou slecht zijn voor een hond (mits fysiek in orde)?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:37

Sintara schreef:
Misschien ben je gewoon een dieseltje, moet langzaam opstarten en op een gegeven moment wordt het beter. Doe je wel een warming up?
Ik heb tijdens het hardlopen alleen nog maar echte pijn gehad in mijn longen, maar dat is voor mij normaal. Als ik dat ga proberen te voorkomen kan ik de hele winter wel binnen blijven. Maar ik ben wel blij dat het weer warmer is, scheelt gigantisch.

Een dieseltje ben ik zeker! Sport dan ook veel liever in de avonden, in de ochtend gaat het vaak voor geen meter :+ en merk met andere sporten ook dat ik echt op gang moet komen, zodra ik lekker op gang ben voelt het een stuk beter. Ik doe niet echt een warming up voor het lopen, stom dat ik daar ook niet echt aan gedacht heb, ga dat van de week eens doen, eens kijken hoe dat gaat!

Heb zo de looptraining in de duinen met een groep, ben er benieuwd, moet nog even wakker worden maar met dit weer de mooie duinen in is echt geen straf <3

Ik weet niet of ik nog op bokt ben vandaag, dus wil alvast de marathon lopers heeeel veel succes wensen en natuurlijk ook veel plezier!! Jullie kunnen het! +:)+

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:39

Doubtless schreef:
Last waarvan?
Is naast je hartslag je ademhaling ook rustig?

Ademhaling is vaak rustig maar niet altijd, soms lukt het gewoon niet om onder controle te krijgen.. krijg verder vaak last van misselijkheid, hoofdpijn, m’n buik, en ook regelmatig slaperigheid. Dus niet het lekkere vermoeide sport gevoel maar echt slaperig, lijkt wel wat zuurstof gebrek.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:15

Anne_bento heb je wel eens met hartslag meter gelopen? Misschien eens je hartslag in de gaten houden.

Zenuwen! Straks al mijn spulletjes verzamelen voor morgen en vandaag veel gezond eten, koolhydraten, en veeeel drinken. Ik maak me wel zorgen over de warmte...

Hoe stom kan je trouwens zijn, gisteren tijdje op mijn rijlaarzen rond gelopen die ik echt alleen met rijden aan heb... jullie raden het al... blaar :x Maar ik denk op een plek waar ik er met lopen geen last van heb. Gisteravond rustig kort rondje gedaan en toen voelde ik het niet.

Heel veel succes voor de mede marathonlopers!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:31

Succes morgen allemaal!!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:02

Heel veel succes morgen!

Ik heb gisteren voor het eerst in mijn eentje gelopen. Best gek eigenlijk dat ik al maandenlang elke keer iemand meekreeg haha. Maar gister dus voor het eerst helemaal alleen. Ik had verwacht dat het heel slecht zou gaan, kon moeilijk een tempo vinden. Dus toen heb ik dat gewoon geaccepteerd en ik ben een soort interval loop gaan doen met verschillende tempo's. Uiteindelijk 4,5 km in 25 minuten gedaan dus ik ben heel tevreden.