Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:27

Jawel, dat is ie. En bmm zit erin. Maar er zat nog wel een deukje, die ik echt niet wegkreeg Ivm vacuüm. Ws had ik die toch moeten verbreken?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:28

Ik heb jaren cup en spiraal samen gebruikt zonder problemen.
Sowieso met ik op bij het uithalen. Het is nu niet alsof je die twee niet samen kunt hebben. Maar een te sterke cup lijkt me dan geen goed idee.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:39

Aria_zz schreef:
Sowieso met ik op bij het uithalen. Het is nu niet alsof je die twee niet samen kunt hebben. Maar een te sterke cup lijkt me dan geen goed idee.

Ik denk dat dit soort post leuk zijn om te weten (gezien de vraag of cup/spiraal vaker gesteld wordt), maar ook gelijk afzwakken dat er een reëel risico zit aan het gebruik.

De eerste twee dagen zakt mijn bmm, daarna gaat hij weer zo hoog dat ik nooit eerst het vacuüm kan verbreken, maar hem eerst baar beneden moet trekken aan het puntje vh steeltje. In mijn situatie zou de combi spiraal en cup denk ik geen goeie zijn.

Eigenlijk zou het antwoord mogen zijn: ja, maar..

Marocje schreef:
Jawel, dat is ie. En bmm zit erin. Maar er zat nog wel een deukje, die ik echt niet wegkreeg Ivm vacuüm. Ws had ik die toch moeten verbreken?

Welke cup gebruik je? Ik was 5 cups en 2 jaar verder voor ik eindelijk de cup had die niet doorlekte. Mijn bmm hals zakt dus de 1e 2 dagen en dan gaat de cup naast de hals zitten of erin waardoor de cup gelijk vol is. De eerste twee dagen heb ik nu Beppy, dan lek ik nooit meer door en daarna de claricup (omdat ik die langer kan dragen zonder te wisselen, 12u ipv 6u).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:10

Ik heb de Organicup. Bmm zakte dit keer niet zo laag, dat is altijd verschillend.

Slmt9

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:19

Mocht je toch voor de voordelen van een cup kiezen, dan zou ik de moed niet opgeven en kijken of er een is die wel voor je werkt. Net zoals met zadels is er helaas geen one size fits all ben ik wel achter :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:38

Ja klopt ook wel. Maar vind het gewoon balen dat ie de ene keer goed zit en nergens last van, de andere keer lijkt ie goed en voel ik hem ineens lekken.. vertrouw dat ding dus ook niet meer.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:11

Dat had ik met de vier voorgangers van Beppy ook. Bloedirritant.

Ik ben inmiddels ook over op menstruatieondergoed. De seamless variant van Modibodi. Zit zo goed en mooi dat ik al mn andere ondergoed ervoor heb ingeruild :+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:21

Marocje schreef:
Ja klopt ook wel. Maar vind het gewoon balen dat ie de ene keer goed zit en nergens last van, de andere keer lijkt ie goed en voel ik hem ineens lekken.. vertrouw dat ding dus ook niet meer.

Ik vind de organicup erg stug, en hij zat bij mij daardoor ook nooit de hele dag goed.

Ik wissel nu beppy met de diva af.
Totaal verschillende modellen. Maar beppy werkt op zware dagen briljant en lekt niet. Maar op de laatste dagen heb ik meer moeite om een cup in te krijgen en dan is de diva makkelijker.

Zo kan het dus zelfs wisselen tijdens je menstruatie.

Ik kan zelf echt geen tampons meer hebben. Veel te droog en daardoor pijnlijk.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:43

Slmt9 schreef:
Aria_zz schreef:

Ik denk dat dit soort post leuk zijn om te weten (gezien de vraag of cup/spiraal vaker gesteld wordt), maar ook gelijk afzwakken dat er een reëel risico zit aan het gebruik.

De eerste twee dagen zakt mijn bmm, daarna gaat hij weer zo hoog dat ik nooit eerst het vacuüm kan verbreken, maar hem eerst baar beneden moet trekken aan het puntje vh steeltje. In mijn situatie zou de combi spiraal en cup denk ik geen goeie zijn.

Eigenlijk zou het antwoord mogen zijn: ja, maar..

Daar heb je helemaal gelijk in hoor! Ik hoop gewoon dat niet iedereen de cup meteen afslaat, door een spiraal, terwijl het voor sommigen geen probleem zou zijn. Maar er op letten is wel nodig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:17

Helemaal eens!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:17

De eerste paar menstruaties was ik erg tevreden over de cup. De laatste twee rondes ervaarde ik helaas een opbouwende pijn en vooral opbouwende obstipatie, opgeblazen buik (lijk paar maand zwanger) darmkrampen. Gisteravond besloten te stoppen en vanmorgen en vandaag kwam het wel weer een beetje terug naar normaal. Kent iemand een soortgelijke ervaring ?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:32

Ik heb ook erg last van hetzelfde! Ik dacht dat dat klachten waren die ik gewoon hormonaal erbij ontwikkelt had, want je leest het meer, nooit gedacht dat het aan de cup kon liggen.

Ik heb daardoor zelfs een gaatje in mn maagwand gekregen waar ik aan geopereerd moest worden.

Zou wat zijn als het door de cup komt 8)7

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:53

Nou ik heb altijd al last gehad van mijn darmen rondom mijn menstruatie, alleen zonder cup deed mijn periode zoveel pijn dat nu mijn darmen meer opvallen :+ :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:59

corine1981 schreef:
Nou ik heb altijd al last gehad van mijn darmen rondom mijn menstruatie, alleen zonder cup deed mijn periode zoveel pijn dat nu mijn darmen meer opvallen :+ :)

Hier ook standaard echt last van m'n darmen rond om de menstruatie.

Heb één x gehad dat mijn cup echt een klein stukje te hoog zat. En dat deed me toch een partijtje zeer op de endeldarm. Was direct beroerd. Dus daarna opnieuw ingebracht en verplaatst. Daarna was het goed.

Ook heb ik standaard met menstrueren, dat ik enorm last heb van het poepen zelf. Dat ik soms zo krom zit, omdat die pijn niet meer grappig is... Maar dat heb ik ook zonder cup

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:05

Mijn cup geeft me ook pijnlijkere krampen dan zonder cup (kan dit ook door sterke vacuum komen? Ik heb de lunette 2.). De pijn die ik tijdens mn menstruatie heb is zo abnormaal dat ik eigenlijk aan endometriose denk. De laatste paar keer viel ik echt bijna flauw van de pijn, het is niet te doen. De cup gebruik ik nu een aantal jaar, maar heb wel het idee dat het erger is geworden sinds ik het gebruik. Maar ik ga er vanuit dat dat toeval is, en maakt de cup m'n krampen gewoon wat erger (de abnormale pijn is er ook zonder cup in). Wel vervelend want ik kan eigenlijk niet zonder cup.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:16

Ik heb dat ook, niet normaal hoe erg de klachten zijn geworden en verdenk dus ook endometriose.
Ik ben de cup gaan gebruiken in dezelfde periode dat ik na 15 jaar met de pil was gestopt. Ik dacht dat het daardoor kwam.

Maar ik ga eens kijken hoe het gaat zonder menstruatiecup de volgende keer.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:45

Slmt9 schreef:
Ik heb dat ook, niet normaal hoe erg de klachten zijn geworden en verdenk dus ook endometriose.
Ik ben de cup gaan gebruiken in dezelfde periode dat ik na 15 jaar met de pil was gestopt. Ik dacht dat het daardoor kwam.

Maar ik ga eens kijken hoe het gaat zonder menstruatiecup de volgende keer.

Vervelend! Ik lees wel dat de pil helpt bij endometriose klachten, dus kan idd ook daardoor komen dat toen de klachten erger werden. Zonder cup zijn de klachten ook niet te houden hier, maar met cup dus nog een tikkeltje erger. Mijn 'feestje' is om de hoek, ik kijk er zo tegenop, lig er dan ook echt 1/2 dagen uit en kan dan niet werken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:53

Ik heb daarom idd nog een maandje de minipil gebruikt. Helaas kreeg ik toen last van elke dag alle bijwerkingen tijdens de eerste strip. Dan overdrijf ik niet. Dus daarmee ben ik na 1 strip weer gestopt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:38

Ipv hormonen kun je ook homeopathische middelen proberen.
Mijn lijf reageert geweldig op agnus castus (mierikswortel). Ik ben veel aardiger met die pillen volgens het thuisfront ;)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:16

Ja, ik gebruik ook allerlei kruiden en bijv magnesium- en pepermuntolie gebruik ik ook. Mierikswortel ken ik nog niet. Is agnus cactus geen monnikspeper?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:16

Last van je darmen rondom en tijdens je menstruatie is op zich heel normaal.
Tussen je eisprong tot je menstruatie komt het hormoon progesteron tot een piek. Progesteron werkt spierverslappend waardoor je vaak in de week voor je menstruatie al last begint te krijgen van obstipatieklachten. Daarnaast zorgt de wisseling in oestrogeen (daling) en progesteron (stijging) levels in diezelfde periode ervoor dat je vaak meer gaat snacken, en deze (vaak ongezonde) dingen kunnen tevens een negatieve invloed op je darmen hebben. En mochten er mensen hier een kinderwens hebben, tijdens je zwangerschap zijn de levels progesteron (en oestrogeen) tevens sterk verhoogd :')
Daarnaast komen er tijdens je menstruatie prostaglandines vrij die o.a. zorgen voor de samentrekking van je baarmoeder maar die eenzelfde samentrekkende werking hebben op je darmen. Hierdoor kan je obstipatie juist overgaan in (menstruatie)diarree.

Ik heb zelf de eerste jaren met cup juist helemaal geen menstruatieklachten gehad, minder zelfs dan met tampons. Na een aantal jaar echter wel toenemende klachten en inmiddels een sterk vermoeden van adenomyose. Daar zijn op echo's iig wel aanwijzingen voor gezien. Mijn klachten zijn vooral begonnen in de periode dat ik veel gedonder heb gehad met uitzakkende (koper)spiraaltjes. Door de koperspiraal kreeg ik sws al heftigere menstruaties maar of er verder nog een relatie is tussen de koperspiraal en de adenomyose is onbekend.
De pil en mirenaspiraal zijn de top 2 behandelingen voor endonetriose(achtige) klachten dus stoppen met hormonen en teruggaan naar je eigen cyclus kan idd goed voor verergering van klachten zorgen.

Betekend natuurlijk niet dat de cup per definitie niet voor verergering van klachten kan zorgen, maar een aantal klachten zijn hormonaal wel heel goed te verklaren :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:34

Je vat het mooi samen. Was dus ook de reden waarom ik oorspronkelijk dacht dat mijn klachten verergerd waren. Maar hoe fijn zou het zijn als de cup er toch een aandeel aan heeft en het beter wordt als je die achterwege laat :o
Maar ik gok dat het te mooi klinkt om waar te zijn :)

Monnikspeper wil ik ook nog wel eens proberen. Al lees ik wisselende verhalen, ook dat het verergert :+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:59

Slmt9 schreef:
Ja, ik gebruik ook allerlei kruiden en bijv magnesium- en pepermuntolie gebruik ik ook. Mierikswortel ken ik nog niet. Is agnus cactus geen monnikspeper?

Sorry ja monnikspeper... te snel getypt en niet nagekeken.
Anyway , helpt ook tegen trolbuien ;)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:04

:+ die zijn hier nog wel te handelen. De pijn is hier het grootste probleem, daarna bloating denk ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:25

Ik heb eigenlijk normaal niet zoveel problemen met mijn darmen tijdens de menstruatie. Wat gevoeliger dan anders maar de stoelgang blijft dan prima. Het bouwt zich echt op met de Cup en na 2dagen niet meer te doen. Na het uithalen neemt het af gedurende de nacht en sta ik weer normaal op. Het voelt alsof het laatste stuk darm minder lukt de ontlasting klaar te maken voor de landing ofzo.

Met plassen moet ik ook al een beetje een bepaalde houding en in stukjes doen, de Cup lijkt ook die buis wat te beïnvloeden ;) Of zou de Cup fan gewoon te groot voor me zijn? Ik heb de beppy.