Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:14

Ik ook niet hoor! Eendenbek voel ik vaak wel maar niet heel apart.. en de swab zelf soms minimaal drukkend gevoel maar verder niet

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:23

Ik heb me heel bewust niet laten vaccineren 7 jaar geleden. Was één van de eerste lichtingen en zowel ik als ouders vertrouwden het niet zo. Heb er ook geen spijt van, want je wordt toch maar tegen 2 types geënt. Als je gewoon braaf bij je 1e oproep komt opdagen op je 30e zal de eventuele schade wel meevallen.

Misschien een stomme vraag, maar testen ze ook ooit welk type van de hoog risico types HPV je hebt? Er zijn er blijkbaar 13, waarvan 2 voor 70 procent van de gevallen van baarmoederhalskanker de oorzaak zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:06

ze vergeten vaak te vermelden dat als je al HPV bij je hebt (en daarvoor hoef je niet perse sex gegad te hebben) dat de vaccinatie dan juist je kans op kanker verhoogd.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:56

Sizzle schreef:
ze vergeten vaak te vermelden dat als je al HPV bij je hebt (en daarvoor hoef je niet perse sex gegad te hebben) dat de vaccinatie dan juist je kans op kanker verhoogd.

Bron? Er zijn zoveel misstanden over de hpv vaccinatie en merendeel van de informatie is niet bewezen. Op nu.nl staat informatie over de vermoeidheids bijwerking nu bijvoorbeeld dat dit nog niet bewezen is.

Met vaccinatie bouw je met je imuunsysteem juist een afweer op tegen waarvoor je gevacineerd wordt. Er wordt dan een soort geheugen opgebouwd waardoor als je met dat virus in aanraking komt er juist sneller een imuun reactie komt en hpv minder de kans krijgt. Als je al besmet bent met waarvoor je gevacineerd bent dan doet het vaccin helemaal niets omdat je dat geheugen al hebt. Dat je dan meer kans op kanker hebt lijkt me dus niet bewezen. Ik heb deze info uit mijn Guyton leerboek over hoe cellen werken en het immuunsysteem werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:03

Dit stond in de bijsluiter.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:08

Sizzle schreef:
Dit stond in de bijsluiter.

Heb je daar een linkje van? :)

Ben nu wel nieuwsgierig naar hoe dit dan werkt op celbiologisch niveau. Ik ben zelf gevacineerd toen het werd ingevoerd bij het rijksvaccinatie programma en destijds stond dat niet in de bijsluiter.

Edit net zelf de bijsluiter gelezen. Daar staat niets vermeld over dat je meer risico hebt op kanker.

Link:https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Uitgaven/Preventie_Ziekte_Zorg/Bijsluiters/Bijsluiter_Cervarix_HPV

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:17

Ik moet zoeken of dat nog steeds ergens staat, is jaaaaaren geleden dat ik er ooit naar gekeken heb.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:21

Sizzle schreef:
Ik moet zoeken of dat nog steeds ergens staat, is jaaaaaren geleden dat ik er ooit naar gekeken heb.

In de bijsluiter van het Rivm staat het nu in iedergeval niet vermeld :)

Maar goed ontopic. Ik heb ondanks dat ik gevacineerd ben ook een uitstrijkje laten maken. Bij was het een beetje een vervelend gevoel en daarna ook nog wel een beetje een zeurderig gevoel in mijn buik de rest van de dag. Uitslag was voor mij gelukkig positief dat er geen hpv gevonden was. Maar vond het onderzoek op zich nog meevallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:32

Het is inderdaad teruggetrokken na een nieuwe grotere study zie ik net, in dat geval heb ik niets gezegd.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:42

Mijn dochters worden beide ingeent. En ik ga braaf jaarlijks naar de gyn voor een uitstrijkje. Terecht, zo blijkt, want ik zit nu bij pap3b.

Ingeent of niet; er zijn genoeg andere oorzaken voor kanker, dus gewoon niet zeuren en dat uitstrijkje laten nemen. :j

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:10

Uitslag is binnen, geen hpv :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:25

Fijn, Goldi...!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:48

Uitslag gehad, niks aan de hand :) Maar nog wel het HPV virus, dus moet over een half jaar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:06

Mijn uitslag is ook goed. Geen hpv.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:10

Fijn! Wat snel de uitslag al :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:17

Goldie schreef:
Fijn! Wat snel de uitslag al :)

Ja! Had de huisarts toevallig aan de telefoon en zij had de uitslag al binnen. Schrok me een ongeluk toen ze belde :+

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:20

:+ zou ik ook van schrikken

Ik dacht dat de assistent hier zeo dat zei de uitslag niet kregen.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:43

Vandaag de uitslag gekregen van de lis. Ernstige dysplasie, snijranden waren schoon. Goed nieuws dus. Over 6 maand weer heen voor een uitstrijkje.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:43

Net mijn eerste uitstrijkje laten maken, viel me gelukkig mee. Nu 4 weken wachten op de uitslag.

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:55

Ik heb inmiddels de kolposcopie gehad. Ze heeft ook al zag het er goed uit een biopsie gedaan en daar kwam cin1 uit dus dat viel mee. Vond het wel een vervelend onderzoek met die verschillende stofjes die ze op je baarmoedermond smeren.
Moet nu in december weer terug voor een uitstrijkje.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:11

Van de week lag de brief ook bij mij op de mat.. De eendenbek vind ik echt horror, maar ga wel bellen voor een afspraak na m'n vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:59

Ik kom even binnen vallen, maar degenen die een afwijkende celuitslag + hrHPV uitslag kregen en nu weer 'ok' zijn... hoe lang heeft het geduurd na de 'slechte' uitslag voordat alles weer goed was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:00

Mijn 1e uitstrijkje na de colposcopie was meteen weer goed. Half jaar erna was die..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:04

Dankjewel voor je reactie!

Ik heb in augustus vorig jaar een colposcopie gehad. Aan de hand daarvan behandeld; cryotherapie.
In maart opnieuw een uitstrijkje maar geen verbetering, nog steeds HPV en CIN II. Moet nu dus in september terug voor een uitstrijkje.

Ik ging er in maart een beetje van uit dat iig de CIN weer goed zou zijn, doordat ik de behandeling heb ondergaan, dus ben nu best wel bang voor september... Vraag me af hoe lang zo'n virus gemiddeld in je lichaam zit, wat is 'normaal' en wanneer wordt het zorgwekkend? Zit er echt niet op te wachten om een lys te ondergaan o.i.d., vond het biopt en de cryotherapie al horror genoeg :o

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 15:06

Kayleigh_ schreef:
Ik kom even binnen vallen, maar degenen die een afwijkende celuitslag + hrHPV uitslag kregen en nu weer 'ok' zijn... hoe lang heeft het geduurd na de 'slechte' uitslag voordat alles weer goed was?

Anderhalf jaar, ruim!