Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:44

Eleeke schreef:
jullie zitten dus net als In Nederland op 10.000 besmettingen per dag ...
Frankrijk heeft 4x zoveel inwoners als Nederland.
Bij ons is het dus zo erg als 40.000 besmettingen per dag in Frankrijk

Dat zet het wel in perspectief ja -O- .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:44

Heb net mijn dochter aan de lijn gehad en gelukkig valt ze onder de vitale beroepen en mogen dus de kinderen naar de opvang. Pfffff zo opgelucht, dat is echt een zorg minder. Zeer kort gesprekje want ze ging in de race om nog gauw inkopen te doen die ze toch echt nodig heeft.

Heel veel sterkte voor jullie allemaal, want dit wordt echt niet gemakkelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:46

Huertecilla schreef:
Eíndelijk bállen +:)+

Te laat maar _/-\o_

In dit geval was het goede voorbeeld naast de deur en de cijfers in NL mínstens zo slecht dus anders kon eigenllijk niet maar toch ... per middernacht vandaag alles dicht is echt een héél moedig besluit.

Ik hoop voor allen dat het werkt en dat iedereen in staat is om kerst & nieuw een ´als vanouds´ sfeer te geven in kleiner familieverband en de rest per google-meet (als Google weer in de lucht is).

Sterkte en positiviteit toegewenst allemaal.

Doe maar feestelijk....

De meeste mensen die om die lockdown hebben geroepen genieten van een pensioen, een vast salaris (zolang de overheidspot strekt) of een uitkering.
Iedereen die voor zichzelf werkt, een restaurant, winkel, of ander zelfstandig beroep heeft gaat geen slingers uithangen. De kans dat vele duizenden mensen zonder inkomen of zonder werk en/ of met een faillissement te kampen krijgen is enorm. Best zorgwekkend wanneer daar veel pecunia vandaan komen voor de verstrekte steunpaketten van alle werknemers die nu thuis zitten en zo'n lockdown niet heel vreselijk vinden...

Zelf zou ik liever eens iets aan de gezondheid van de Nederlander doen, preventiever te werk gaan, en de zwakken in bescherming nemen met maatregelen op maat.
We hebben al een golf meegemaakt, en we hebben zelfs alweer afgeschaald qua zorg (IC capaciteit).... hoe dan?!
En waarom nog steeds geen ingrepen om de gezondheid te bevorderen (per direct groenten & fruit vrij van btw maken, vlees/ alcohol en sigaretten duurder maken, toegang tot buitensport betaalbaarder maken, etc... we kunnen zoveel doen om die weerstand op te krikken. Maar we sturen iedereen naar binnen waar ze op hun krent nog dikker, nog ongezonder worden en nog minder weerstand krijgen).

Ik vermoed dat de restschade veel groter gaat worden dan de geringe mortaliteitscijfers van dit virus.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 14-12-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:47

Ik ben toch ook op dit moment wel in paniek hoor, maar vooral omdat ik weer de structuur kwijt raak die ik net weer opgebouwd heb. Ik snap het, maar tis echt poedersuiker. en er zijn nog zoveel dingen onduidelijk. De autist in mij rent in paniek rondjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:50

Ladybird schreef:
Ik ben toch ook op dit moment wel in paniek hoor, maar vooral omdat ik weer de structuur kwijt raak die ik net weer opgebouwd heb. Ik snap het, maar tis echt poedersuiker. en er zijn nog zoveel dingen onduidelijk. De autist in rent in paniek rondjes.

Liefje, blijf ademhalen. Ga even rustig zitten. Drink een glaasje water. Even proberen het overzicht te overzien→ jaja dat is nu net zo moeilijk.
Maak een lijstje wat je nodig hebt en ga dat dan halen of nog doen. :knuffel: Je kunt het!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:50

pmarena schreef:
Nou dat scheelt, we hadden onze kerstplanning al zo ingericht dat we het met 2 volwassenen per keer redden. En zou wel fijn zijn als tandarts deze week niet wéér uitgesteld wordt want we zijn nu al meer dan een jaar niet meer geweest....

De tandarts is toch al heel lang weer open?

Denk dat we alle plannen on hold zetten voor kerst. Gezellig samen er wat van maken. Dagen gebruiken om even uitgebreid in de keuken te staan en dingen te bakken/koken. Hopelijk kunnen we nog een lange wandeling in de omgeving maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:53

Sakura789 schreef:
Denk dat we alle plannen on hold zetten voor kerst. Gezellig samen er wat van maken. Dagen gebruiken om even uitgebreid in de keuken te staan en dingen te bakken/koken. Hopelijk kunnen we nog een lange wandeling in de omgeving maken.
Dat begrijp ik.

Wij gaan juist iets doen met kerstmis met onze vrienden (een stel). Wij staan al te lang on hold en kijk er echt naar uit→ zoiets als dagen aftellen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:54

Ninx schreef:
Ik vermoed dat de restschade veel groter gaat worden dan de geringe mortaliteitscijfers van dit virus.

Juist niet, door nu hard in te grijpen en weer uit de lockdown te komen op de tijd dat vaccineren mogelijk is, gaat de economie veel sneller herstellen dan nu nog maanden half door sudderen.

Enige juiste besluit wat er mijn inziens gemaakt is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:55

Ninx schreef:
Huertecilla schreef:
Eíndelijk bállen +:)+

Te laat maar _/-\o_

In dit geval was het goede voorbeeld naast de deur en de cijfers in NL mínstens zo slecht dus anders kon eigenllijk niet maar toch ... per middernacht vandaag alles dicht is echt een héél moedig besluit.

Ik hoop voor allen dat het werkt en dat iedereen in staat is om kerst & nieuw een ´als vanouds´ sfeer te geven in kleiner familieverband en de rest per google-meet (als Google weer in de lucht is).

Sterkte en positiviteit toegewenst allemaal.

Doe maar feestelijk....

De meeste mensen die om die lockdown hebben geroepen genieten van een pensioen, een vast salaris (zolang de overheidspot strekt) of een uitkering.
Iedereen die voor zichzelf werkt, een restaurant, winkel, of ander zelfstandig beroep heeft gaat geen slingers uithangen. De kans dat vele duizenden mensen zonder inkomen of zonder werk en/ of met een faillissement te kampen krijgen is enorm. Best zorgwekkend wanneer daar veel pecunia vandaan komen voor de verstrekte steunpaketten van alle werknemers die nu thuis zitten en zo'n lockdown niet heel vreselijk vinden...

Zelf zou ik liever eens iets aan de gezondheid van de Nederlander doen, preventiever te werk gaan, en de zwakken in bescherming nemen met maatregelen op maat.
We hebben al een golf meegemaakt, en we hebben zelfs alweer afgeschaald qua zorg (IC capaciteit).... hoe dan?!
En waarom nog steeds geen ingrepen om de gezondheid te bevorderen (per direct groenten & fruit vrij van btw maken, vlees/ alcohol en sigaretten duurder maken, toegang tot buitensport betaalbaarder maken, etc... we kunnen zoveel doen om die weerstand op te krikken. Maar we sturen iedereen naar binnen waar ze op hun krent nog dikker, nog ongezonder worden en nog minder weerstand krijgen).

Dus mensen die ziek worden hebben gewoon niet gezond genoeg gegeten?

Het stuk weerstand is echt niet zo simpel als jij het nu opschrijft.

En die risicogroepen hebben al maatregelen op maar zowat. Die houden zich aan de maatregelen. Die kan je niet nog meer gaan opsluiten. Helemaal niet zolang er een groep is die zich al niet aan de huidige maatregelen houdt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:55

Sakura789 schreef:
pmarena schreef:
Nou dat scheelt, we hadden onze kerstplanning al zo ingericht dat we het met 2 volwassenen per keer redden. En zou wel fijn zijn als tandarts deze week niet wéér uitgesteld wordt want we zijn nu al meer dan een jaar niet meer geweest....

De tandarts is toch al heel lang weer open?

Ja, maar met zijn drietjes was er steeds wel 1 een beetje verkouden ofzo, en ook een keer een dag van tevoren afgezegd omdat onze tandarts positief getest was....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:56

Basis in levensbehoefte, de supermarkt, blijft open. Dus verhongeren hoeft zeker niet. (denk dat het zelfs stukken veiliger is om wo of do boodschappen te doen).

Structuur: Lijstje maken van wat sowieso te doen blijft (opstaan, rondje wandelen, slapen, eten bijv.). Werkritme: Blijf pauzes houden. Dus wel elke 2 uur even opstaan en achter dat beeldscherm weg.
Vrije uren: zoek de dingen waar jij blij van wordt of rust door krijgt.

Blijf ook in goede (mentale) gezondheid. Blijf bewegen, goed eten, etc. En als je erdoor zit zoek dan iemand die je goed kent om mee te praten/facetimen/whatever.

Verder: Het is gewoon poedersuiker.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:57

pien_2010 schreef:
Ladybird schreef:
Ik ben toch ook op dit moment wel in paniek hoor, maar vooral omdat ik weer de structuur kwijt raak die ik net weer opgebouwd heb. Ik snap het, maar tis echt poedersuiker. en er zijn nog zoveel dingen onduidelijk. De autist in rent in paniek rondjes.

Liefje, blijf ademhalen. Ga even rustig zitten. Drink een glaasje water. Even proberen het overzicht te overzien→ jaja dat is nu net zo moeilijk.
Maak een lijstje wat je nodig hebt en ga dat dan halen of nog doen. :knuffel: Je kunt het!

Dankjewel! Het komt ook wel weer goed. Ik heb inwezen alles voor eerst wel in huis en internetshoppen bestaat ook nog, maar t zijn al die veranderingen die nu even niet te overzien zijn. Vandaag blijft gelukkig alles normaal en dan zien we het morgen wel weer. Zo moet het maar

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:00

Ik ben benieuwd wat er voor de kerst uit komt. Ik lees het nu als geen bezoek. Eerder is wel beloofd dat voor de kerst 3 bezoekers zou blijven staan. Maar dat kan maar zo terug gedraaid worden.

Ladybird heel verstandig om het per dag te bekijken.

Ik hoop dat we zaterdag wel ons paard kunnen verhuizen. Maar ook dat moeten we maar zien hoe het komt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:01

Overigens: Het is logisch dat wanneer je een eigen zaak hebt een lockdown niet zit zitten. Denk aan de kappers bijvoorbeeld. De kerstperiode is een ontzettend drukke en volle maand. Ik ben zelf 2 weken geleden geweest en ze zeiden dat ze in de week voor kerst al compleet vol zaten. Het is een maand waarin heel veel geld wordt omgezet. Denk ook aan de kleinere lokale winkels, zoals die leuke boekhandel op de hoek. Sinterklaas is dan wel geweest, maar ook met kerst wordt er veel cadeau gedaan. De ondernemers hebben al behoorlijke klappen gehad. Over de horeca nog maar niet te spreken. Gok dat we volgend jaar geen horeca meer overhebben...

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:05

Ik zou donderdag naar kapper,,, gooi tondeuse van man er maar overheen binnenkort.

Verder vraag ik mij af waarom het nu zo idioot druk is hier in het dorp, boodschappen blijft toch mogelijk

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:07

Echwel schreef:
Ik zou donderdag naar kapper,,, gooi tondeuse van man er maar overheen binnenkort.

Verder vraag ik mij af waarom het nu zo idioot druk is hier in het dorp, boodschappen blijft toch mogelijk

Omdat mensen best gek zijn _O-

Zoals ik al zei: Als je veilig wilt boodschappen halen kun je beter wo of do gaan. Dan is de boel ook weer wat opgevuld.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:08

tienus63 schreef:
Hotels lijken vooralsnog wel open te mogen blijven, maar zij mogen niet langer eten en drinken serveren.
Wellicht dat parken en huisjes ook open mogen blijven.

Kinderopvang blijft alleen open voor kinderen van ouders met vitale beroepen.

2 personen op bezoek en met 2 personen buiten het gezin/huishouden buiten.

Fysio en tandarts mogen vooralsnog ook doorgaan.

https://nos.nl/l/2360591

Ik las juist net dat de fysio onder contactberoepen valt en daarom dus niet meer door mag gaan. Hopelijk heb ik het verkeerd.

edit: Ik check net nu.nl en daar staat eronder dat in de eerste versie van het artikel inderdaad stond dat fysio's dichtgaan, maar dit hebben ze gecorrigeerd, ze mogen dus wel doorwerken gelukkig. Ik schrok al

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:10

Kerst mag nog steeds met drie mensen , buiten kerst nog twee mensen op bezoek ipv drie.

En Ninx, goede vrienden van ons, kerngezond en zeer gezond levend. Buitenaf , elke dag naar buiten, op het maniakale af gezond eten , enkel een glaasje wijn zo af en toe. Verder niet roken, drinken, fastfood enzenz. Hoe komt het dan dat zij positief waren??
Laatst bijgewerkt door BigOne op 14-12-20 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:10

Waarom laten ze het de laatste tijd eigenlijk steeds van tevoren uitlekken? Dat is toch alleen maar best irritant (veel speculatie) en zorgt voor een run op winkels enzo, wat je dus eigenlijk niet wil hebben?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:11

Eleeke schreef:
Sterkte Saskia. Heb je een partner met wie je dit samen kan doen?

Ben benieuwd of wij nog op "vakantie" mogen.
We hadden deze zomer alvast voor oud en nieuw een huisje op een vuurwerkvrij park in Limburg gereserveerd. Met een hond die zo panisch is voor vuurwerk dat hij een maand lang weigert nog naar buiten te gaan ( ook als we hem volproppen met medicijnen ), leek dat ons een goed idee.

Inmiddels is er straks toch geen vuurwerk, dus het is niet zo erg als het niet doorgaat.

Ik heb een lat relatie, partner in België. Die heeft vakantie van kerst tot en met Nieuwjaar. Hoop van harte dat we dus nog de grens over mogen, want dat zou mij een hele hoop schelen!
Vorige lockdown mochten we na een tijdje met speciaal formulier toch de grens over, hopelijk blijft dat nog staan.

Verder, ik begrijp de maatregelen zeker, maar heb zo te doen met bepaalde groepen.. Eenzame ouderen, eenzame wie dan ook.. Bepaalde groepen wie hun werk op de schop ligt nu.. En natuurlijk mijn mede ouders, van zorgintensieve kinderen. En de mensen waarbij dit om wat voor reden dan ook gewoon hartstikke zwaar valt :(:)

Hopelijk kunnen we massaal afspreken dat het social media leven lief blijft tegen elkaar, we hebben iedereen en elkaar hard nodig nu :knuffel:

tienus63

Inmiddels staat het wat duidelijker bij de NOS omschreven.

https://nos.nl/l/2360609

De bakker, slager, kaasboer, groenteboer worden nog niet genoemd, maar de verwachting is dat dit ook een essentiële winkel zijn, evenals diervoederzaken.

Eleeke

Ja ik vind het zo ontzettend sneu ( zacht gezegd) voor al die mensen die nu weer in de problemen komen.

En als iedereen zich nu braaf aan alle eerdere maatregelen had gehouden.....
Word een beetje opstandig hiervan.
Omdat te veel mensen steeds de randjes opzoeken van wat mag ( en eroverheen gaan) moeten we nu in een full lockdown.

Scholen snap ik heel goed. Als ik zie hoe de besmettingen weer oplopen op de school van mijn zoon. Z'n beste vriendin heeft Corona, dus zoon van 13 zit sinds zaterdag weer eens in quarantaine ( derde keer). Door een soort wonder zijn we hier allemaal nog gezond.

Dochter die tijdens eerste lockdown weer thuis kwam wonen is in lockdown afgestudeerd en heeft nu werk als juf op een school in een achterstandswijk ( en ook dat zeg ik voorzichtig, haar verhalen zijn soms bijna niet te geloven).

Ook daar regelmatig covid.
Met die Kinderen heb ik te doen thuis onderwijs is daar vaak amper mogelijk

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:13

Sheran schreef:
Waarom laten ze het de laatste tijd eigenlijk steeds van tevoren uitlekken? Dat is toch alleen maar best irritant (veel speculatie) en zorgt voor een run op winkels enzo, wat je dus eigenlijk niet wil hebben?

Men zegt dat er nu dus weinig wordt uitgelekt......
Althans dat werd door de verslaggever in het journaal gezegd.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:13

Overigens, ik woon naast de efteling. Gisteren reed ik er langs. Alle parkeerplaatsen bom vol. Er was zelfs een extra parkeerplaats vrij gemaakt, daar waar normaal de bussen parkeren voor schoolreisjes etc. Bom en bom vol.. Afgezien van of het verstandig is, het is toch ook helemaal niet tof en zijn geld waar om met al die maatregelen een dagje weg te gaan? -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:14

en dan ontdek je dat je nog allerlei dingen nodig hebt. en natuurlijk is het nu heel druk in alle winkels.