De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:34

Als ik wel een link er bij plaats, dan negeert men dat. En er zijn veel meer met zgn. foutieve informatie, denk aan die fake lijst van gisteren met 76 gevallen. Ik plaats geregeld een link van anderen die schirjven dat het meevalt. Dus nee, ik heb echt niet de foute informatie. En ook over dat corona virus, nee, het is gewoon een variant van het al bekende 'human coronavirus' (waar meerdere varianten van zijn). Dat is geen foutieve informatie, het is ook niet onjuist. Het is iets anders dan de andere varianten, he, daarom zijn het varianten he. Ik schrijf nergens dat het exact hetzelfde is. Dus he, goed lezen is ook een kunst.
Kortom, Germie gaat lekker door met dingen posten die ze tegen komt. En Germie zit niet met mondkapjes in de bus, Germie plant gewoon zijn vakantie, Germie gaat geen mensen uit de weg.
En Germie volgt het overige nieuws dat misschien beleggen nu een optie kan worden.
Om ook even in de derde persoon te spreken.

En ja, ik vind dat spoedberaad onzin. Dat mag rustig gezegd worden.
Val maar weer aan.
Laatst bijgewerkt door germie op 03-03-20 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:35

verootjoo schreef:
Cer schreef:
Stille meelezer.. maar persoonlijk vind ik het wel een beetje lelijk worden..

Dat je het niet met Germie eens bent, kan... Maar dat jullie dan zo op de man banketstaaf moeten doen, is dat nou nodig??

Ik vind ook dat er een paar paniekvogels tussenzitten.. en betweters..die het behandelen alsof de halve wereldbevolking eraan gaat...
mensen die supermarkten leegkopen, ontsmettingsmiddelen verzamelen etc.. is dát dan wat je moet doen?

Nja, tussen zeggen ‘het is niet waar’ en zoveel paniekzaaien zit natuurlijk nog heel veel ;)

Gepaste bezorgdheid lijkt me wel op zn plek. We hebben het over een pandemie.

Ja. Om de zoveel jaar hebben we zo iets.
Ik heb zelf nog Q koorts gehad.

Maar die enorme hype en mensen angst aan jagen slaat echt wel alles hoor. Gepaste bezorgdheid kan nooit kwaad. Maar dat is echt iets anders dan dit!

Er heerst een virus waar men griep verschijnselen van krijgen en waar het als net griep mensen aan dood kunnen gaan. Het stoort mij enorm dat je over de griep helemaal niet zoveel hoort terwijl dat ook levens eist. En meer dan bij dit virus. En dat bij dit virus over paniek gezaaid wordt. Dat men op marktplaats handgel verkoop voor 20x de prijs. Dat elke krant alles aangrijpt om erover te schrijven. Net als grote talkshows en zelfs satirische programma's. Allemaal gebruiken ze dit virus momenteel.

Die hele hype is gevaarlijker dan het virus zelf. En sommige bedrijven profiteren ervan maar het is bangmakerij. Een storm in een glas water.

Artsen roepen nou ook op alleen maar te bellen als je hoge koorts hebt of het heel benouwd hebt. Anders gewoon thuis uitzieken. Dus ze vinden het registreren ook niet meer zo belangrijk. Die hype gaat er dan ook wel weer vanaf eerdaags.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 03-03-20 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:36

Ladybird schreef:
safina schreef:
Hier het verhaal van een vrouw uit Helmond. Zij kwam besmet terug van haar wintersportvakantie in het Italiaanse Trentino. Ze zit in isolatie. Ze vond het virus wel meevallen, ze is er niet heel ziek van geweest.. Waar ze pas echt ziek van werd, waren alle veroordelende reacties op social media. https://www.ad.nl/binnenland/nederlands ... acfc309a6/

Bizar he? Ik snap ook echt niet waarom mensen altijd voor veroordelend en hard moeten zijn op Social media. Tuurlijk is dat een andere discussie, maar hee, waarom zal je mensen aanvallen die het coronavirus hebben opgelopen. Ik snap dat echt niet.

Als je geïnfecteerd raakt, komt er best wel een hoop over je heen, denk ik. In isolatie, geen direct contact met anderen, je bent misschien wel bang anderen geïnfecteerd te hebben. Je zou hopen dat je dan een beetje steun krijgt en beterschapswensen ofzo. -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:36

BeFunny schreef:
Cer schreef:
Stille meelezer.. maar persoonlijk vind ik het wel een beetje lelijk worden..

Dat je het niet met Germie eens bent, kan... Maar dat jullie dan zo op de man banketstaaf moeten doen, is dat nou nodig??

Ik vind ook dat er een paar paniekvogels tussenzitten.. en betweters..die het behandelen alsof de halve wereldbevolking eraan gaat...
mensen die supermarkten leegkopen, ontsmettingsmiddelen verzamelen etc.. is dát dan wat je moet doen?

Nja, tussen zeggen ‘het is niet waar’ en zoveel paniekzaaien zit natuurlijk nog heel veel ;)

Gepaste bezorgdheid lijkt me wel op zn plek. We hebben het over een pandemie.

Ja. Om de zoveel jaar hebben we zo iets.
Ik heb zelf nog Q koorts gehad.

Maar die enorme hype en mensen angst aan jagen slaat echt wel alles hoor.

Er heerst een virus waar men griep verschijnselen van krijgen en waar het als net griep mensen aan dood kunnen gaan. Het stoort mij enorm dat je over de griep helemaal niet zoveel hoort terwijl dat ook levens eist. En meer dan bij dit virus.

Die hele hype is gevaarlijker dan het virus zelf. En sommige bedrijven profiteren ervan maar het is bangmakerij. Een storm in een glas water.

Artsen roepen nou ook op alleen maar te bellen als je hoge koorts hebt of het heel benouwd hebt. Anders gewoon thuis uitzieken. Dus ze vinden het registreren ook niet meer zo belangrijk. Die hype gaat er dan ook wel weer vanaf eerdaags.

Precies, en dat is wat ik ook de hele tijd schrijf.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:38

Eleeke schreef:
HopeMyDay schreef:
Een collega van mij komt vandaag weer naar het werk nadat hij vorige week op vakantie geweest is in Noord-italië. Ik moet echt zeggen dat ik er niet gerust op ben. Hij is zelf (nog niet) ziek maar dan nog.. hem op minimaal 2 meter afstand houden gaat hem niet worden.. We werken in een klein team en staan vaak met zn 3en op 1 vierkante meter.

Bij ons moet iedereen die daar (of in een ander risico gebied) is geweest 2 weken thuis blijven.

Laten we hopen dat dat bij mij op het werk ook zo gaat. Nu is hier de richtlijn dat je pas thuis moet blijven zodra je ziek bent (en dan met koorts, hoesten etc.).

Magrathea

germie schreef:
Hardleers? Nee, nuchter. Niet meer en niet minder. Dat hoeft niet ontkracht te worden, ik weet gewoon waar ik voor sta en ben geen meeloper. Dus ja, ik ben hierin erg goed, gelukkig maar, trots op mezelf. Dan hebben jullie nu weer wat om op te schieten, ga je gang, ik lach er gewoon om, want op bokt mag je mensen wel beledigen, maar ik beledig niemand, maar je mag beledigd worden. Er zijn ook genoeg nieuwsberichten die zeggen er is weinig aan de hand, die zijn hier ook allemaal al gepost. Maar die worden lekker genegeerd, ga je gang, ik blijf gewoon de boodschapper van mijn mening, want over mijn eerlijke mening heb ik wel het laatste woord. Wil je het niet meer lezen? Dan moet je me negeren. Zo simpel is het. Ik negeer ook wat mensen.
Het is gewoon bewezen dat het een variant is van de al bekende coronavirussen. Misschien wat andere eigenschappen, maar het behoort tot die groep, dus er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. Je mag het volgen en je mag schrikken van een nieuwe variant, maar die paniekzaaierij van nu is echt bullshit. Overkomt het je, dan overkomt het je. Niet meer en niet minder. Er zijn gisteren meer dan 18 griepgevallen bijgekomen, er zijn mensen gestorven aan kanker, enz. De mens wil nu eenmaal op alles grip houden. En dat gaat niet altijd.

Ik ga me eens verdiepen in beleggen. Vind daar niets aan, maar misschien wordt het nu interessant.

Maar echt, dit laat gewoon zien dat je er heel weinig verstand van hebt. Mensen die gisteren zijn overleden aan kanker hebben dan - meestal - niet ergens de afgelopen weken opgelopen en al helemaal niet via een besmetting.
Ik ben het met je eens dat paniek zaaien niet de oplossing is maar enige bezorgdheid is zeker op zijn plaats. Al zie ik het ook wel weer gebeuren dat als dit over is mensen weeer gaan schermen met "dar gedoe rondom covid19 was ook overdreven", zonder erbij stil te staan dat juist de bezorgdheid misschien wel deze uitbraak binnen de perken houdt. Zie ook de opkomende weerstand tegen vaccinatie van kinderziekten (dit als algemeen sentiment, ik weet niet hoe jij daar zelf in staat en dat is ook niet relevant voor deze discussie :j )

Maar ik vrees dat dit op niets uitdraait, aangezien je in je onderschrift expliciet de door mensen veroorzaakte klimaatverandering ontkent vermoed ik dat je niet altijd het oordeel van de wetenschappelijke meerderheid accepteert :o

Shiloh

germie schreef:
Als je het gewoon door laat gaan, dan krijg je meer weerstand, ja, ook wat doden, maar dan komt het menselijke ras er sterker uit.

Niet perse. Niet elke ziekte ben je langdurig immuun tegen. Daarom zijn vaccinaties soms maar enkele jaren geldig.

Van het coronavirus in het algemeen is bekend dat de antilichamen zo’n 4 maanden aanwezig blijven. Daarna kun je in theorie dus weer gewoon ziek worden. Van een langdurige weerstand tegen coronavirus is dus geen sprake. Of dat ook voor deze variant geld is afwachten.

BeFunny

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:39

Ik had nog iets aangepast aan mijn bericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:40

Mijn collega is er ook gewoon en we zijn inmiddels 3 andere ziekmeldingen verder. Je kan het toeval noemen :=

We hebben ook gewoon 3 vergadermomenten vandaag. Ben zeer benieuwd of het er nog over gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:41

Shiloh schreef:
germie schreef:
Als je het gewoon door laat gaan, dan krijg je meer weerstand, ja, ook wat doden, maar dan komt het menselijke ras er sterker uit.

Niet perse. Niet elke ziekte ben je langdurig immuun tegen. Daarom zijn vaccinaties soms maar enkele jaren geldig.

Van het coronavirus in het algemeen is bekend dat de antilichamen zo’n 4 maanden aanwezig blijven. Daarna kun je in theorie dus weer gewoon ziek worden. Van een langdurige weerstand tegen coronavirus is dus geen sprake. Of dat ook voor deze variant geld is afwachten.

Ja, maar het is wel zo dat dit soort virussen vaker rondwaren en als je de eerste ronde overleeft je wel de sterkeren overhoudt. Dus uiteindelijk versterkt ziekte ook het ras. Klinkt dat hard bij de mens? Ja, maar we zijn feitelijk gewoon een zoogdiersoort he.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:45

verootjoo schreef:
Blacky94 schreef:
Maar realiseren jullie je dan wel dat diezelfde groepen tijdens de influenza net zo goed meer risico lopen?
Ik bedoel hier, wederom, niet mee dat we dan maar niks meer aan corona moeten doen maar ik vind wel dat we het ook een beetje in perspectief moeten blijven zien.

Waarom steeds die vergelijking met influenza :?
Het is geen influenza, het is een ander virus. Van influenza is het hoe en wat wel bekend, van covid-19 niet. Er is niet bekend hoe zich dit gaat ontwikkelen, wat de gevolgen op lange termijn zijn, of het nog gaat muteren naar een gevaarlijker virus.
Niemand heeft nog een flauw idee in welk perspectief we het moeten zien.

Daarnaast gaat het totaal niet om hoe snel mensen er dood van gaan, maar ook dat de gezondheidszorg een grote uitbraak niet aan kan. Als het echt uitbreekt en er moeten veel mensen naar het zkh zal daar geen ruimte voor zijn, laat staan personeel. En daarnaast geeft het een supergrote ontwrichtende impact op de maatschappij als er veel mensen niet gaan kunnen werken.

Mensen denken teveel vanuit hun eigen ego (ik ga er toch niet dood aan) terwijl dat in deze het minst belangrijke is.

Plus diezelfde groep jaarlijks word geënt tegen influenza...maar dat kan ik ook wel blijven herhalen tegen al die empathieloze Egos hier!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:45

germie schreef:
Ik vind het gewoon triest als mensen anderen veroordelen die wel op vakantie gaan naar een gebied waar het niet is, want dat is er gebeurd bij die 900 studenten.

Dat vind ik ook triest. Ik ben zelf 1,5 week geleden terug gekomen van een week Atlanta. Ik heb daar een IT conferentie bezocht waar 2500 mensen aan deelnamen. Maar het is geen risico gebied. Als ik ziek was geworden daar dan was dat klote geweest. Maar ik heb de adviezen nauwlettend in de gaten gehouden en ook in de afgelopen 1,5 week goed de spreiding over de wereld in de gaten gehouden of er iets over Atlanta in het nieuws kwam. Ik ben niet ziek geworden gelukkig, maar ik was er wel alert op.

Iemand anders zei hij ook al. Zolang je reisadviezen opvolgt kan je geen blaam treffen als je ziek wordt. Wel kan je verantwoordelijk worden gehouden voor hoe je ermee omgaat.

Ik vind zelfs niet eens dat mensen die uit Noord Italië terug komen preventief in quarantaine moeten. Wel je temperatuur meten en bij de geringste symptomen direct naar huis. Als je school/werk wel wil dat je preventief thuis blijft hoor je dat gewoon op te volgen denk ik. Het is hun goed recht dat te vragen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:46

Citaat:
Een collega van mij komt vandaag weer naar het werk nadat hij vorige week op vakantie geweest is in Noord-italië. Ik moet echt zeggen dat ik er niet gerust op ben. Hij is zelf (nog niet) ziek maar dan nog.. hem op minimaal 2 meter afstand houden gaat hem niet worden.. We werken in een klein team en staan vaak met zn 3en op 1 vierkante meter.

Citaat:
Bij ons moet iedereen die daar (of in een ander risico gebied) is geweest 2 weken thuis blijven.

Citaat:
Laten we hopen dat dat bij mij op het werk ook zo gaat. Nu is hier de richtlijn dat je pas thuis moet blijven zodra je ziek bent (en dan met koorts, hoesten etc.).

Nou, en dan zegt het RIVM dit:
"Moeten mensen die terugkeren uit gebieden waar het coronavirus is tijdelijk van hun werk worden geweerd?
Nee, dit is niet nodig. Als zij geen gezondheidsklachten hebben, kunnen zij gewoon naar hun werk. Dit geldt ook voor kinderen op scholen en kindercentra. Als iemand in de eerste twee weken na terugkeer uit een risicogebied echter gezondheidsklachten krijgt (koorts in combinatie met luchtwegklachten zoals hoesten) moet hij/zij thuisblijven en telefonisch contact opnemen met de huisarts."

Moeten die mensen nou wel of niet thuisblijven :+
Volgens het RIVM dus niet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:47

germie schreef:
Shiloh schreef:

Ja, maar het is wel zo dat dit soort virussen vaker rondwaren en als je de eerste ronde overleeft je wel de sterkeren overhoudt. Dus uiteindelijk versterkt ziekte ook het ras. Klinkt dat hard bij de mens? Ja, maar we zijn feitelijk gewoon een zoogdiersoort he.

En de overlevenden leven dan in een ontwrichte maatschappij...

Nogmaals: het gaat niet om de angst om dood te gaan, maar om de impact die het kan hebben op de maatschappij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:47

Hangt ook van je sector af he. Kan me indenken dat wanneer je met voedsel of zwakke mensen werkt je echt geen enkel risico wil nemen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:48

Shiloh schreef:
germie schreef:

Daarnaast kan ieder virus muteren

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:49

germie schreef:
En ook over dat corona virus, nee, het is gewoon een variant van het al bekende 'human coronavirus' (waar meerdere varianten van zijn). Dat is geen foutieve informatie, het is ook niet onjuist. Het is iets anders dan de andere varianten, he, daarom zijn het varianten he. Ik schrijf nergens dat het exact hetzelfde is. Dus he, goed lezen is ook een kunst. .

Je verbind er wel een conclusie aan dat er -dus- niets bijzonders aan is. En dat is dus gewoon niet waar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:51

Lang niet alle mensen met een lage weerstand worden ingeënt tegen influenza. En die inenting is ook niet zonder risico's. Influenza kan net zo gevaarlijk zijn misschien wel gevaarlijker. En kont jaarlijks soms een aantal keer per jaar zelfs voor en wat we weten is dat daar ook mensen aan overlijden. Maar weten we ook niet of je de weerstand daarna een soort sluimerstand krijgt.
Er wordt enorm veel geroepen door mensen die zelf de zenuwen in hebben door alles wat er geroepen wordt.

De mensen in NL die zijn zijn hebben allemaal een gebied bezocht of zijn in contact geweest met mensen die in zo'n gebied zijn geweest als familie van.

Aan het virus overlijd minder dan 2 procent de rest knapt er van op. Dat zijn de cijfers. En dat is wat we concreet weten.

Het huidige corona virus is gewoon een mutant van Sars een aantal jaar terug. Het is alleen een nieuwe variant. De q koorts in die tijd was ook nieuw en daar was ook na een doofpot periode ineens heel veel om te doen. Voor mij is het niets nieuws onder de zon dat er eens in de zoveel jaar ineens een nieuw virus opduikt. Wel dat men er misbruik van maakt en er massaal aan wil verdienen. De een zijn dood is de ander zijn brood zo iets?
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 03-03-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:51

Magrathea schreef:
Hangt ook van je sector af he. Kan me indenken dat wanneer je met voedsel of zwakke mensen werkt je echt geen enkel risico wil nemen.

Hierover zegt het RIVM:

"Wat is het advies voor mensen met andere gezondheidsproblemen (astma, COPD chronic obstructive pulmonary disease , diabetes etc.)?
Houd de standaard hygiënemaatregelen in acht en blijf uit de buurt van mensen die ziek zijn. Deze maatregelen gelden overigens voor alle virussen, ook die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen. Voor de maatregelen, zie hierboven.
"

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:53

germie schreef:
Shiloh schreef:

Wouw.

...

De gehele gezondheidszorg maar afschaffen dan he. Lijkt me beter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:54

BeFunny schreef:
Lang niet alle mensen met een lage weerstand worden ingeënt tegen influenza. En die inenting is ook niet zonder risico's. Influenza kan net zo gevaarlijk zijn misschien wel gevaarlijker. En kont jaarlijks soms een aantal keer per jaar zelfs voor en wat we weten is dat daar ook mensen aan overlijden. Maar weten we ook niet of je de weerstand daarna een soort sluimerstand krijgt.
Er wordt enorm veel geroepen door mensen die zelf de zenuwen in hebben door alles wat er geroepen wordt.

De mensen in NL die zijn zijn hebben allemaal een gebied bezocht of zijn in contact geweest met mensen die in zo'n gebied zijn geweest als familie van.

Aan het virus overlijd minder dan 2 procent de rest knapt er van op. Dat zijn de cijfers. En dat is wat we concreet weten.

Het gaat niet om het overlijdensrisico.... het gaat om de belasting op gezondheidszorg en maatschappij..

Al 1000x uitgelegd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:55

:') Oh nee de mens is geen zoogdier..

Doe niet zo geshockeerd gelijk...
Ik snap dat het er bot staat, maar ergens is het wel zo.. of niet?

Die belasting op de maatschappij komt denk ook gedeeltelijk van mensen die heel niet in een risicogroep vallen en toch paniek maken met een hele sloot desinfectiemiddelen en eten voor een maand in huis halen..zodat mensen die het wél nodig hebben, er niet meer aan kunnen komen... dat snap ik niet.. -O-

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:57

Cer schreef:
Moeten die mensen nou wel of niet thuisblijven :+
Volgens het RIVM dus niet

Nee. Tenzij je school/werkgever daar expliciet om vraagt. Dat mogen ze best doen. Moet je in quarantaine omdat zij het vragen? Nee. Maar thuis werken/studeren ipv daar heen gaan, lijkt me geen probleem om op te volgen als daar om gevraagd wordt. Het kan ook te maken hebben met mensen gerust stellen en willen voorkomen dat er paniek ontstaat op de werkvloer/studiebanken.

Cer

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:00

Shiloh, dat is niet waar ik op doel..

Het gaat erom dat het RIVM een richtlijn heeft die zegt: als je niet ziek bent, hoef je niet thuis te blijven.

Vervolgens zijn er mensen die zeggen "mijn collega komt uit Italie, die komt werken, en ik wil liever dat ie thuis blijft", terwijl ie dat dus niet hoeft volgens een overheidsinstelling..
Dus er is een richtlijn maar die is dan weer niet goed genoeg...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:00

Cer schreef:
:') Oh nee de mens is geen zoogdier..

Doe niet zo geshockeerd gelijk...
Ik snap dat het er bot staat, maar ergens is het wel zo.. of niet?

Die belasting op de maatschappij komt denk ook gedeeltelijk van mensen die heel niet in een risicogroep vallen en toch paniek maken met een hele sloot desinfectiemiddelen en eten voor een maand in huis halen..zodat mensen die het wél nodig hebben, er niet meer aan kunnen komen... dat snap ik niet.. -O-

Maar wie zegt dat die mensen die dat kopen geen familie leden hebben die wel een lage weerstand hebben? Of een een beroep uitoefenen waarbij je alle risico's zo veel mogelijk wilt uitbannen.

Nu net op de radio, de IC van het ziekenhuis Beverwijk gesloten ivm patiënt met het Corona virus