ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:24

Peppertree, zijn er meerdere hier geintresseerd in biologie?

welk boek ben je nu aan het lezen over add? Vind dat ook altijd wel leuk om te lezen :j

Nickolay

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:45

:j Ik doe die ook..... Superinteressant, en ook nuttig en leerzaam voor mijn studie (toegepaste psychologie ).
Wel pittige stof vind ik, maar de quizzes zijn daarentegen goed te doen :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:33

Nog een poging , meeting wie?

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:48

Ho even topic kwijt geraakt. Sorruh!

Je hebt ook zoiets als bos en natuurbeheer, dat is er ook op niveau 4 MBO (en kan je evt. doorstromen naar BNB HBO en daarna als je graag zou willen naar master, zoals sommige klasgenoten van mij hebben gedaan). Lijkt er een beetje op, maar is net wat anders. Meer de praktische natuur zegmaar, in plaats van biologie tot in de vaatjes van plantjes. En anders ehm, hovenier is ook buiten en veel afwisseling?

Het lijkt mij erg leuk om te meeten! Maar zoals ik geloof ik ook al had geschreven niet erg veel tijd (kan ook zijn dat ik dat ergens anders had geschreven maargoed, anders twee keer:P) omdat het de bedoeling is eind mei weer naar Terschelling te gaan en oliebol moet regelen voor verhuizing en dus op het eiland nog wat dingen moet vastleggen.. Dus dat hangt dan een beetje af van hoe en wanneer we die meeting gaan plannen. Kom natuurlijk ook wel eens van het eiland (of we kunnen ook op het eiland afspreken, hihi) dus dat zou dan ook nog wel voor op de langere termijn een optie zijn :)

Boek lijkt me interessant. Eens kijken of ik dat kan onthouden en opzoeken of ze dat bij ons in de bieb ofzo hebben..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:13

Change_ schreef:

welk boek ben je nu aan het lezen over add? Vind dat ook altijd wel leuk om te lezen :j

Ik mag in juni op voor toelatingsexamen voor opleiding docent bio :D

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:45

Mij lijkt een meeting ook wel leuk :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:56

Ik ga vanaf vandaag weer aan de concerta, dit betekent dat ik dus een keuring moet doen voor mijn rijbewijs, wie heeft er ervaring mee?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:07

Sonja_vR schreef:
Change_ schreef:

Ik mag in juni op voor toelatingsexamen voor opleiding docent bio :D

Ik geef een paar uur bio (stage) op het MBO-groen en studeer voor docent groen onderwijs.. :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:07

Hoezo moet je dan een keuring doen Lifaya? Moet je een nieuw rijbewijs aanvragen?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:10

Geen ervaring mee :n
Ik had toen nog geen diagnose.... Onvoorstelbaar eigenlijk :))

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:15

Ohja, en een meeting lijkt me ook heel erg leuk! Is al meerdere keren geopperd geloof ik. Ik zou het helemaal te gek vinden als het zou lukken om het te regelen en dat dan iedereen er ook is. Heb alleen geen tijd om het zelf te organiseren en wil er niet te ver voor rijden :o . Het mag ook eventueel hier, bij mij thuis, maar dan laat ik evengoed de organisatie aan anderen over.

Misschien is het een idee om iets heel erg leuks te organiseren, zodat het voor iedereen makkelijker te onthouden is? :+

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:47

Ik had na enige moeite een rijbewijs. Pas daarna kwam de diagnose en medicatie. Heb me nooit laten herkeuren. Als er iets is, dan is het alleen maar veiliger als je rijdt MET medicatie. ADHD beïnvloed de rijvaardigheid heviger dan methylfenidaat ;)

Helaas was 1 van de bijwerkingen dat ik er zo scheel van ging kijken dat ik niet meer scherp kon stellen. Dus voor mij was het snel afgelopen.

Volgens mijn behandelaar was het nog steeds een discussie punt in de wetgeving. Aangezien een ADHDer die zijn medicatie NIET heeft ingenomen eerder strafbaar is bij het veroorzaken van een ongeluk, dan een ADHDer die medicatie slikt en buiten zijn schuld om bij een ongeluk betrokken raakt, en dan de pisang is omdat hij rnethylfenidaat geslikt heeft.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:14

Ok, dus dat is nog steeds niet echt duidelijker. Er staat me iets van bij dat er laatst nieuwe ontwikkelingen waren op dat gebied en dacht dat Lifaya daarom nu moest testen. Maar eigenlijk is het dus nog steeds zoals het was: onduidelijk?

Dat je alleen bij de aanvraag voor een nieuw rijbewijs moet aangeven dat je ADD hebt en je dan waarschijnlijk een keuring moet doen? En dat niemand nu eigenlijk weet of het handiger is om het juist wel of juist niet aan te geven? Dat je juist wel medicatie moet slikken of juist niet, aangezien zowel het middel als de kwaal de rijvaardigheid kunnen beinvloeden?

Handig :+

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:26

Klopt, het is nu alleen nog verplicht om het met examen te melden. Maar wanneer je tussentijds wordt gediagnosticeerd is het wél een wijziging in de gezondheidstoestand dus zou je dit moeten melden.
Wat hier dan de uitslag van is (of je dan consequenties krijgt) is nog niet helemaal duidelijk... Voorheen was het verplicht keuren om de 3 jaar, maar wanneer je nu met je voorgenomen examen door de psych een goedkeuring krijgt, hoef je daarna niet meer herkeurt te worden..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:37

Peppertree schreef:
Ok, dus dat is nog steeds niet echt duidelijker. Er staat me iets van bij dat er laatst nieuwe ontwikkelingen waren op dat gebied en dacht dat Lifaya daarom nu moest testen. Maar eigenlijk is het dus nog steeds zoals het was: onduidelijk?

Dat je alleen bij de aanvraag voor een nieuw rijbewijs moet aangeven dat je ADD hebt en je dan waarschijnlijk een keuring moet doen? En dat niemand nu eigenlijk weet of het handiger is om het juist wel of juist niet aan te geven? Dat je juist wel medicatie moet slikken of juist niet, aangezien zowel het middel als de kwaal de rijvaardigheid kunnen beinvloeden?

Handig :+

Het is ook echt ontzettend onduidelijk!!!!!!!!
ik moet even kijken dat het web.careteam van mijn werkgever (die dus deze onderzoeken uitvoert) mij niet localiseert maar ik denk dat jullie nu kunnen na gaan waar ik werk haha. Verzoekje die naam (iets met chris-bernard-richard haha) niet letterlijk te noemen :) per pb wil ik alles beantwoorden hoor! Heb ik net ook even met Lifaya gedaan ;)

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:01

Halloo :wave:

Even een vraagje als dat oke is :$

Ik ben nu een paar daagjes aan het twijfelen om weer medicatie te gaan slikken als ik weer naar school ga of een baantje heb gevonden. Ik heb ritalin en strattera geslikt, maar heb dan het idee dat ik niet meer me 'mezelf' ben. Nu had mijn moeder het erover om dexamfetamine te gaan proberen.. Maar het het amfetamine deel staat me niet echt aan := Zijn er hier mensen die daar mee ervaring hebben?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:05

waarom staat het amfetamine gedeelte je niet aan?
vanwege de stratt en ritalin of?

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:10

Amfetamine dat is toch een ander woord voor speed... Mensen die dagelijks aan de speed zitten die slopen hun hele lichaam van binnenuit
Laatst bijgewerkt door tjalk op 18-04-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:12

In ritalin en dat andere troep zit ook bestandsdelen in dat ook in speed zit meende ik.
Volgens mij was er maar een bestandsdeel anders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:46

ritalin , concerta en vergelijkbaren hebben idd als werkzame stof ook een amfetamine , alleen het verschil is de kern, die is anders dan bij amfetamine.(stof heet dan methylfenidaat)
dexamfetamine heeft trouwens een ander werkingsmechanisme dan ritalin etc lees ik , het bevorderd de afgifte van dopamine en noradrenaline terwijl methylfenidaat remt de afbraak van die stoffen.

maar laat je alsjeblieft niet tegen houden doordat er een stof in de medicatie zit die ook in middelen voor "recreatieve" doeleinden zit, het is hetgeen je met de stof doet, niet waar een stof voor gebruikt kan worden.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:49

Tja, speed is niet echt gezond, coke ook niet. Maar elke dag ritalin heeft ook zo zijn bijwerkingen. Het voordeel is dat het in een gecontroleerde omgeving gemaakt wordt. Dus dat het niet ergens in een garage box met kerosine wordt schoon gemaakt, of dat iemand het bolletje waar het inzat heeft uitgescheten voordat jij het doorslikt of in je neus stopt ;)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:52

Sonja_vR schreef:
ritalin , concerta en vergelijkbaren hebben idd als werkzame stof ook een amfetamine , alleen het verschil is de kern, die is anders dan bij amfetamine.(stof heet dan methylfenidaat)
dexamfetamine heeft trouwens een ander werkingsmechanisme dan ritalin etc lees ik , het bevorderd de afgifte van dopamine en noradrenaline terwijl methylfenidaat remt de afbraak van die stoffen.

maar laat je alsjeblieft niet tegen houden doordat er een stof in de medicatie zit die ook in middelen voor "recreatieve" doeleinden zit, het is hetgeen je met de stof doet, niet waar een stof voor gebruikt kan worden.

indd je hoeft je er niet door te laten afschrikken.
Als de werking het maar doet toch wat het moet doen.
Ik krijg ook steeds te horen, jah en dan zetten ze je aan de medicatie en dat is verslavend en niet goed voor je.
Ze geloven ook niet echt dat adhd add bestaan, dus misschien vandaar ... ik zei ook al maar als het mij kan helpen op de goede manier, doe ik het wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:07

sja, ik kijk er heel simpel tegen aan, als de voordelen van de medicatie groter zijn dan de nadelen en je gebruikt het gewoon als een hulpmiddel, go for it .
als de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, why bother?
ik gebruik het sporadisch, op drukke dagen neem ik het in (dus werk, afspraken etc)
op dagen dat er niet veel op het programm staat, neem ik meestal niet in.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:58

Poess91 schreef:
Amaryllis schreef:
Hee peppertree die volgorde van lezen ken ik :Y)

Haha! Zo las ik eerst 't begin van peppertree, toen dit, toen dacht ik: huh toch maar even de rest lezen haha

*uche uche* Haha ben ik niet de enige. Nooit beseft dat dat er ook deel van was.

Ik vind dat verhaal van die medicatie wel raar. Met autorijden heb ik naar mijn idee nooit veel problemen van de ADD, ik ben met autorijden goed gefocust. En dan nog zou ik extra strafbaar zijn? Wat belachelijk.

Tsja, een fan van medicijnen zal ik nooit worden. Als het ook zonder kan dan zal ik het niet met doen. :+ Ik vergeet ze toch. Ik moet nu ook maar eens mijn pil gaan nemen die ik gisteravond vergeten ben :D