Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:24

En de soap gaat gewoon door, AZ mag dan het contract wel openbaar maken, ik denk dat er dan ook andere zaken zoals levering aan andere landen buiten EU openbaar gemaakt gaat worden. Maar gelukkig zijn er meerdere goede berichten over andere vaccins die voor de goedkeuring staan. AZ mag nu dan heel sterk staan, hoe meer vaccins er komen hoe minder zij verkopen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:00

Bij de gehandicapteninstelling waar mijn zoon woont wordt zo het nu lijkt komende woensdag 80% van de bewoners geënt.
Op het toestemmingsformulier stond dat het met Phizer gebeurt.
Ze worden op thuislokatie geënt.
Ik vraag me af hoe dat dan kan ivm die -70 graden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:03

Marigold schreef:
Bij de gehandicapteninstelling waar mijn zoon woont wordt zo het nu lijkt komende woensdag 80% van de bewoners geënt.

De vaccins van Pfizer worden vooraf ontdooid en verdund. Nadien blijven ze 6 dagen goed in de koelkast.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:11

Pandora2 schreef:
Marigold schreef:

De vaccins van Pfizer worden vooraf ontdooid en verdund. Nadien blijven ze 6 dagen goed in de koelkast.

Ah op die manier! Dat scheelt wel zeg! Anders zou de hele groep die behoorlijk in isolatie leeft, 1 voor 1 naar het ziekenhuis moeten met alle risico die vervoer en verplaatsing geeft.

Het is vooralsnog wel spannend na hoe lang de tweede enting komt maar ben blij dat de eerste nu in zicht is. Mijn zoon heeft nu twee keer een test moeten ondergaan, hij heeft geen idee van wat er speelt en het kan alleen onder dwang worden gedaan wat voor hem heel eng is. Had telkens de dag er na heel erg eczeem.. van de stress dus.
Was beide keren negatief maar zit dan wel tot uitslag er is in zijn slaapkamer ipv in de gezamenlijke woonkamer.
Spannende tijden al met al.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:13

Oh gewoon zo sneu :(:)

Mijn vader heeft zijn oproep ook binnen. Hij mag komende week lijkt. Hij kijkt er zo naar uit. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:41

sureido schreef:
Cer schreef:
Maar wat moeten ze dan doen?
De ouderen van boven een bepaalde leeftijd (Welke leeftijd?) nu niet vaccineren? Dat gaat ook niet goed vallen denk?
Toch het vaccin wat eigenlijk het 2e Pfizer vaccin is voor mensen, nu als 1e vaccin aan anderen geven, met het risico dat de tweede prik niet komt want levering te laat? Dat vond ook niet iedereen leuk.. toch?

Ja, maar als het niet voor 65+ is, is dat niet zo, dus dan geef je het gewoon aan 65-, lijkt mij weinig hoge wiskunde.

Pfizer/Moderna is er dan nog voor 65+.

Ik zie ook niet per se wat 80+ nog echt aan de economie bijdraagt behalve een wandeling en een koffie met gebak. Klinkt misschien super hard maar ik vind dat het allemaal wel eens mag opschieten. Triest dat bij de openings strategie de horeca nog niet eens genoemd wordt.

Zie vetgedrukte. Ik schrik er gewoon van, niet dat je het opschrijft maar dat je dit denkt. Is dit waar onze maatschappij naar toe gaat? Dat hoop ik toch echt niet.
Nee deze mensen dragen economisch niet meer bij, die tijd is voorbij. Maar realiseer je wel dat deze mensen mede grondlegger zijn van het huidige hoge welzijnsniveau van ons welvarend Nederland.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:53

Mensen als nutteloos en kostenpost bestempelen is nog één stap verwijderd van besluiten ze massaal af te voeren.

Dus in deze maatschappij mag je alleen meedoen als je nuttig bent? Nou dan blijven er weinig over :+. Alle zieken, zwakzinnigen en gehandicapten eruit. Oja wie vond dat ook alweer nog meer.

Als je klaar bent met werken na 40 jaar meteen maar euthanasie aanvragen. Want je moet alleen maar.

Is het pensioen probleem ook weer opgelost. Pensioenfondsen zijn niet meer nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:58

Nou, dan kunnen we de hele gehandicaptensector ook wel opdoeken. Die mensen dragen niks bij, kosten nog veel meer geld, en hebben zelfs in het verleden niks bijgedragen.

Zal een gezellig land worden als we allemaal zo gaan denken :roll:

De wereld is niet alleen van de jeugd en jongvolwassenen he ;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:48

Massaal af te voeren, doe eens normaal :') het wordt allemaal weer lekker uit zijn verband gehaald, zo typisch Bokt ook weer. Ik persoonlijk vind en denk wanneer 65- een prik gehad heeft, de ouderen ook niet meer ziek worden, en de maatschappij gewoon weer een stuk sneller kan gaan draaien dan de strategie nu. Win win situatie. Als 95% van die groep geen covid meer krijgt kan ook 95% het niet doorgeven, en kan alles weer sneller draaien. Nu neemt vooral 65- het mee naar de ouderen. Niet dat we ouderen moeten afstempelen als niks meer waard of gaan afvoeren. Leg me die woorden niet in de mond 8)7 heeft echt niks mee te maken met wat ik bedoel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:57

Je zegt letterlijk 80 + levert niks nuttigs meer aan de maatschappij behalve koffie drinken. Dat staat niet echt heel medevoelend naar ouderen zullen we maar zeggen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:06

karuna schreef:
Je zegt letterlijk 80 + levert niks nuttigs meer aan de maatschappij behalve koffie drinken. Dat staat niet echt heel medevoelend naar ouderen zullen we maar zeggen

Ik zeg dat ze verder niet meer zo meedraaien aan de economie, of is dat hetzelfde als aan de gehele maatschappij? Voor mij namelijk niet. Daarbij heb ik daarna nog meer reacties geplaatst om uit te leggen hoe ik het bedoel.

Ik ben lang niet de enige die twijfels heeft bij vaccineren van 90+ (ik zeg nu 90+ want zoals je kon lezen, heb ik erna gezegd dat er bij 80+ nog inderdaad genoeg stabiele ouderen zijn).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:12

Ik snap je wel hoor Sureido. Maar ik denk dat het een afweging is van wie komen veel met anderen in contact (waarschijnlijk overwegend 'jongere' mensen) ten opzichte van de mensen die de meeste druk geven op de gezondheidszorg (overwegend oudere mensen).

Er is nu dus voor gekozen om prioriteit te geven aan de druk op de gezondheidszorg en niet per se de meeste besmettingen. Ten minste, dat is hoe ik het begrijp (verbeter me gerust als ik onzin banketstaaf nu haha :)))

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:16

Ik snap dit ook
Heeft niet aan bijdrage maatschappij te maken meer met afweging of zwakke ouderen boven 90 vaccin overleven en of ze dit zelf nog zouden willen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:20

IMANDRA schreef:
Ik snap je wel hoor Sureido. Maar ik denk dat het een afweging is van wie komen veel met anderen in contact (waarschijnlijk overwegend 'jongere' mensen) ten opzichte van de mensen die de meeste druk geven op de gezondheidszorg (overwegend oudere mensen).

Er is nu dus voor gekozen om prioriteit te geven aan de druk op de gezondheidszorg en niet per se de meeste besmettingen. Ten minste, dat is hoe ik het begrijp (verbeter me gerust als ik onzin banketstaaf nu haha :)))

Alleen komen die niet meer in het zkh maar worden ze in het tehuis verzorgd, maar het sterftecijfer zal denk ik ook naar gekeken worden.

Maar zoals ik begreep lag grofweg 40-65 veel in het zkh, die groep een prik geven zal denk ik veel doen, en daarom zou het wel ook ‘goed’ zijn wanneer AZ alleen voor die groep is zodat misschien de zorg een stuk sneller weer stabiel wordt.

Fijn trouwens dat jullie snappen hoe ik het bedoel, want ik vind het wel heel erg dat mensen denken dat ik ouderen zomaar wil laten afvoeren of dat ik denk dat ze niks betekenen :(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:23

Echwel schreef:
Ik snap dit ook
Heeft niet aan bijdrage maatschappij te maken meer met afweging of zwakke ouderen boven 90 vaccin overleven en of ze dit zelf nog zouden willen

Gelukkig kunnen ze dat prima zelf bepalen met hulp van hun familie. Ik vind het nogal wat om te bepalen voor anderen dat ze dat niet meer willen of er zelfs geen recht op zouden hebben.

Op dit moment is het advies van de gezondheidsraad om nog geen strategie te voeren op terugdringen van besmettingen ivm te weinig vaccins en te weinig bewijs voor het indammen van de besmettingen. En dus wordt er gekozen om de risicogroep prioriteit te geven om het aantal doden en zieken te voorkomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:37

Positieve noot : in Vlaanderen lopen we voor op schema. 80% van de rusthuisbewoners + personeel zijn gevaccineerd en ook al een deel van het ziekenhuispersoneel.
Tot half februari zitten we safe. Daarna hangt alles af van de leveringen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:45

Citaat:
Gelukkig kunnen ze dat prima zelf bepalen met hulp van hun familie. Ik vind het nogal wat om te bepalen voor anderen dat ze dat niet meer willen of er zelfs geen recht op zouden hebben.

Dat zeg ik toch ook, ik zou als familie wel zware afwegingen maken, omdat ik persoonlijk vind dat mensen een menswaardig bestaan moeten hebben

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:02

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:14

Bagheera_206 schreef:
Is die van Jansen nou echt maar voor 66 procent werkzaam? := Het is wel maar 1 prik. Wanneer gaat die goed gekeurd worden?

https://nos.nl/artikel/2366478-farmaceu ... id-19.html

Dat lees ik in mijn krant ook inderdaad.
Maar 66% is niet slecht natuurlijk. Het griepvaccin bijv is voor ongeveer 50% effectief.

Geen idee wanneer ze het ter goedkeuring bij het EMA gaan voorleggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:33

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/28 ... rde-coron/

Dit is waarom nu jongeren (65-) gaan vaccineren niet werkt.
Voor groepsimmuniteit effect heeft moet je een hele grote groep hebben gevaccineerd en dubbel hebben gevaccineerd. Zoveel vaccins hebben we niet eens. En dus eerst de directe groep die de zorg belast (zkh, maar ook vph) zo veilig mogelijk stellen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:35

In het artikel wordt het iets duidelijker vind ik. Het heeft ook te maken met de diverse landen en de werkzaamheid tegen diverse typen mutaties waar verschillen in zitten. Al met al stellen ze dat het voor de ernstigste symptomen van covid-19 voor 85 procent zou beschermen. En dat is wel een stukje hoger.

In het topic voor gevaccineerden zit iemand die meedoet aan de studie van het Janssen vaccin. In die studie krijgen ze 2 vaccinaties. Ik ben benieuwd hoe dat zit.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:39

Maar volgens jouw link, gaat het dus helemaal niet lukken om Corona eronder te krijgen aangezien er bijna geen een land is waar 90% van de bevolking zich wil laten prikken.

Lekker positief vooruitzicht dan!

Het kan ook anders gesteld worden. Misschien hoeft geen 80-90% geprikt te worden omdat nu al 1 op de 8 antistoffen tegen Corona heeft. Die mensen zouden ook uit het ziekenhuis moeten blijven, dus dat helpt ook mee.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:41

Toch zien ze het trouwens in Nederland wel positief in want de festivals schieten opeens als paddenstoelen uit de lucht, allemaal na 1 augustus, dat wel.

Ik heb al wat kaartjes gekocht :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:44

Ik ben helemaal vergeten hier nog te updaten na het vaccin wat ik heb gehad 8)7

Maar we zijn een week verder bijna en de bijwerkingen vielen reuze mee! De pijn in de arm kan wel eens vrij heftig zijn op sommige momenten. Maar als je blijft bewegen valt het echt wel mee.

Ik heb veel meer last gehad van de spanning en om heen en heb flinke spierspanningshoofdpijn er door gekregen. Zat af en toe te denken zal het komen van het vaccin dat ik er niet goed op reageer? Maar dat zit echt weer teveel tussen mijn oren.

Ik vind het wel een fijn idee nu dat ik al iets beschermd ben. Tegelijk ook heel gek idee dat dat nu zo is. Ik zat al met een relaxter gevoel examen te maken op school deze week.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:45

sureido schreef:
Maar volgens jouw link, gaat het dus helemaal niet lukken om Corona eronder te krijgen aangezien er bijna geen een land is waar 90% van de bevolking zich wil laten prikken.

Lekker positief vooruitzicht dan!

Het kan ook anders gesteld worden. Misschien hoeft geen 80-90% geprikt te worden omdat nu al 1 op de 8 antistoffen tegen Corona heeft. Die mensen zouden ook uit het ziekenhuis moeten blijven, dus dat helpt ook mee.

De groepsimmuniteit is nu berekent op 70% anistoffen, de WHO ziet nog geen reden die te verhogen. En groepsimmunuteit kan inderdaad ook bereikt worden door doormaken van de ziekte, dus die 5-10% telt ook al mee.
Als geen 70% zich wil laten vaccineren (of 80 of 90 als daar sprake van is) dan zullen we dus met corona moeten dealen tot we daar zijn .
Voor de mazelen ligt het percentage rond de 95% en zitten we al jarenlang >92 dus zeggen dat het niet kan vind ik wat voorbarig.
Die 70-90 is gesteld op corona er onder krijgen. Waarschijnlijk is de zorgbelasting al eerder onder controle.

Waar het mij om ging is dat je zelfs met 30% gevaccineerd nog nauwelijks effect hebt op verspreiding. Dus met onze minimale hoeveelheid vaccins is dat nog geen optie. Pas als de vaccins hier ook ruim binnenstromen kan dat een tactiek worden.