Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 23:02

Die dingen werken alleen niet als je, zoals ik, implantaten hebt. :+
Had een binder besteld , gewoon een supergoedkope om uit te proberen maar mijn borsten zaten onder mijn kin. :')
Ben niet van plan mijn implantaten te verwijderen tenzij het medisch gezien noodzakelijk is maar had het op zich wel fijn gevonden als ze platter én op hun plek zouden zijn wanneer ik weer eens fluctueer in mijn gender.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 13:57

Afbeelding
Hireath: ik denk dat wat jij eigenlijk wilt qua haar een "wolfcut"" heet (zoek maar eens op op Internet. Ik heb decennia in de stad Den Haag gewoond en daar kende men het "Haagse matje" (was iets typish Haags). Dat is meer of minder lang van achteren en dan bovenop veel korter, lijkt een beetje op lions mane cut, kun je ook opzoeken "Haagsche mat". Ik heb die nog altijd een beetje al woon ik al 20 jaar in Drenthe, heb altijd de achterkant wat langer en bovenop korter en overeind staand en naar achteren omgeslagen. Dat laatste wordt nu wel moeilijk door mijn haarverlies (Male Pattern Baldness), maar ik heb nu Finasteride voorgeschreven gekregen door de transdoc. Een proef voor 6 maanden, als het tussen 3-6 maanden niet merkbaar (en hopenlijk zichtbaar) iets uithaalt moet ik stoppen. Ik heb dus enige hoop. Daarbij gebruik ik Minoxidil, in de hoop met deze dubbele aanpak het beste resultaat in de komende 6 maanden te bewerkstelligen. Intussen ga ik weer hard trainen op de sportschool, moest 2 weken stoppen, want maagdarmgedoe waardoor ik een week vertraging opliep met een portret (ben kunstschilder), dus de andere week kon ik ook niet, want moest verloren schildertijd inhalen, heb aan een stuk door zitten schilderen, gisteren werd het afgehaald. Dus ga ik weer ma wo en vrij gewichttraining doen. Ik wil er top bij lopen als ik eind dit jaar 65 word en ook top fit zijn, want er is zometeen in de herfst en winter weer veel (zwaar) stalwerk (paarden) en natuurlijk mijn hondentraining (Dobermanns) te doen. Mijn bloeduitslagen bij de transdokter waren overigens super goed, alles ruim binnen de normale waarden, en dat at my age! Bovendien nam ik inmiddels ruim 3 pompjes Androgel elke ochtend ipv twee, desalniettemin was mijn testosterongehalte op onbegrijpelijke wijze LAGER dan in de twee voorafgaande jaren. Van een stabiele 21.2 gezakt naar 14,5!!! Hoe is dat nou weer mogelijk?nou ja, alle andere waardes zijn meer dan okee (nieren, lever, haematrocriet, LDL cholesterol, ontstekingswaardes, enz.) dus het zal wel. Zit ook nog binnen de normale kaders van een man van mijn leeftijd. Ik kan het hoger krijgen door Sustanon 250 injecties te nemen ipv Androgel zoals ik in mijn jeugdige jaren kreeg, maar dat is elke 3 weken en daarvan kreeg ik zeer fluctuerende test-levels in mij bloed, wat ik zelf zeer goed kon merken aan mijn stemmingen. Eerste week bna injectie voelde ik me een onoverwinnelijke macho HULK, maar was ik ook erg agressief en kreeg ik puisten op mijn rug, de tweede week voelde ik me redelijk okee, de derde week toen het effect begon af te zakken voelde ik me ongeinspireerd, lusteloos en moe. Heel vervelend. Androgel smeer je elke dag, dat houdt je test. gehalte normaal gesproken van dag tot dag stabiel. Ik blijf dus maar even bij de Androgel, en wacht graag de evaluatie van de Finasteride over een half jaar af.....Verder groei ik aardig in mijn oud word proces (ik krijg nu op mijn 64ste van die wang-mondhoek plooien, maar dat maakt mijn fijne poppetjes face wel wat rijper en serieus mannelijker, en ik kan dat wel goed hebben, dus da's eigenlijk wel mooi zo, zolang mijn kaaklijn redelijk strak blijft). Cis mannen van 60 plus die ouder (of oud) worden zie ik vaak vervrouwelijken en verweken, dat komt ook doordat hun testosterongehalte zakt en ze vaak overgewicht hebben. Zonde! Dat was ik nog totaal niet van plan, als ouwe trans heb je weer allerlei andere battles to fight, maar op mijn ouwe dag nou nog eens VERVROUWELIJKEN lijkt me het toppunt van cynisch.
Foto: dit ben ik vandaag, vanochtend. met 1 van mijn Dobermanns, dit is Stella. Kan nog wel voor een 64 bijna 65 jarige gay transman toch, ik zie er nu serieus beter uit dan 10-15 jaar geleden. En ik ben fysiek ook veel sterker en fitter dan 20 jaar terug! Ik zit ook super lekker in mijn vel (maar het kan altijd béter, volgens mij dan)Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:03

Hoe fijn dit topic ook is, vandaag heb ik jullie ingeruild :+ :Y) Ik ben voor het eerst naar een fysieke bijeenkomst voor transgender personen geweest. Ik durfde eerder niet om wat voor reden dan ook, maar vandaag heb ik de stap genomen en ben er heen gegaan. Het was gezellig, en het voelt fijn om in een kamer te zijn waarin iedereen transgender is. Dat voelde heel vertrouwd :)
Eén vrouw vertelde over hoe ze is aangevallen op het station in haar woonplaats, en of iemand diezelfde richting op ging en met haar mee kon reizen uit veiligheid. Ik kwam ook uit die richting dus ben ik met haar meegereisd. Toen ik weer in mijn eigen woonplaats was en naar huis liep kwamen alle verhalen van iedereen van vandaag wel even binnen. Hoeveel oliebol wij trans mensen door moeten puur om onszelf te zijn, maar ook hoe bevoorrecht ik daarin ben door dat mijn familie en vrienden mij accepteren, dat ik "pass" als man, dat ik toegang had tot een medische transitie zonder 3 jaar op de wachtlijst te hoeven staan en dat ik niet been afgewezen voor de medische transitie.
Nu ik 8 jaar in transitie ben denk ik er niet echt meer aan, het is normaal geworden en je leid je leven. Maar vandaag zette wel weer wat in perspectief

denisesilver

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:41

Overloper ~~}>

Nee geintje. Super fijn dat er zulke bijeenkomsten zijn. Heerlijk om onder mensen te zijn die elkaar begrijpen. Heel heftig wat mensen soms meemaken. Ik kan daar echt ziek en woedend van worden. Lief dat je met haar bent meegereisd <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:49

Vikawiek: tsja ik ben zelf nog nooit van mijn leven naar een soort transgender bijeenkomst geweest. Dat zal aan mijn leeftijd liggen, indertijd kwam je eigenlijk alleen "andere transen" tegen als je die toevallig trof op het spreekuur/afspraak met de gender-arts. (Ik spreek over tientallen jaren geleden, he?) Ik heb ook nooit in een transgroepje oid gezeten, tegenwoordig ook niet online. Ik denk dat dat komt omdat ik een beetje een "outlier" ben, die zich uberhaupt nooit echt aansluit bij groepstoestanden. Dus ook niet bij transgender (praat)groepen. Ik kan me echter goed voorstellen dat anderen daar enorme steun aan kunnen hebben, in "mijn tijd" had je dat nog niet zoals tegenwoordig. Ik spot andere transen echter wel heel makkelijk, gisteren nog in een TV praatproigramma, een langharige blonde dame aan die praattafel (ene Belgische Merel) en ik zag meteen: da's een transvrouw. Ik hoor het ook vaak aan iemands stem. Of gebaren. Ook wel gewoon aan iemands motoriek. op straat zie ik van een afstand ook meteen of een silhouet male or female is, maar daar ontwikkel je denk ik een extreme focus op. Ik heb het idee - correct me if I am wrong) dat transvrouwen op straat eerder last krijgen van vervelendheden dan transmannen. Zelf ben ik een FTM - en een ouwe ook inmiddels - die zijn vrijwel hele leven een "stealth" is geweest, ik heb zeer wenig gedonder of beledigingen of andere moeilijkheden meegemaakt. Ook niet in al mijn transitiejaren in stad den Haag. Nou moet ik zeggen dat ik ook wel vrij uiitgesproken ben qua voorkomen, ik ben duidelijk geen doorsnee cis man, maar ook geen :ik wil in een cis hokje passen type. Ik heb een beetje een brutaal en uitdagerig karakter, dus trek ik als bijna 65 jarige ook gewoon super hippe kleding aan, die niemand van mijn leeftijd of twintig jaar jonger aan zou trekken. met een paar kekke cowboylaarzen. Rug recht, super aanwezig, schouders laag en naar achter en wie doet me wat. Niemand dus. Die zelfverzekerdheid heb ik natuurlijk ook wel ontwikkeld door vrijwel altijd alles in mijn eentje te moeten uitzoeken.....en ik had daar dan ook vele jaren de tijd voor. Ik kijk mensen die me aan staren ook altijd blatant recht in het gezicht terug aan, kin op, blik van: Ja en nu dan? Kijken ze gauw weg. ik word overigens niet zo gauw meer iets langer dan gewoonlijk aangestaard meer, dat was toen ik jong was wel anders. Ach ja de jeugd heeft de toekomst, ik hoop vooral dat de jeugdige transen hun jeugd koesteren, want het gaat allemaal veel te snel voorbij. Als trans heb je toch al een hoop dingen in het leven in te halen ALS EINDELIJK JEZELF, dat vind ik wel eens jammer, hoewel ik al op mijn 21ste transiteerde en nu bijna 65 ben. Het is niet zo dat het "later"beter wordt, hoewel mijn ervaring wel is dat je leven steeds ongedwongener wordt en je letterlijk steeds fijner in je vel gaat zitten naarmate de jaren voortschrijden. na ja in mijn geval krijg je dan weerr met dat vermaledijde verouderingsproces te maken, waar ik een stevige strijd mee heb aangebonden (met enig succes), maar voor die periode aanbreekt kun je nog een flink aantal UPHILL decennia tegemoet zijn als je echte zelf, en waar je als FTM ook mee te maken gaat krijgen is het rare fenomeen van "Male Privilege" (als FTM kom je er na een tijdje achter hoe zeer men mannen en vrouwen verschillend behandelt en benadert.... het maakt ze;fs een verschil of ze weten of je FTM bent, of dat ze denken dat je een cis-guy bent). Dat vond ik persoonlijk wel een bizarre eye-opener.
Overigens gaat mijn haarverlies-battle zeer voorspoedig: nu bijna 3 maanden aan de Finasteride, Minoxidil en dermarolling en er groeit al een halve cm nieuwe haartjes voor mijn teruggetrokken haarlijn en overal tussen mijn kruinharen.. dat is extreem snel, meestal zie je niks voor je een half jaar verder bent. Hoera! Als er FTM's zijn die ook zitten met hun Male Pattern Baldness (Alopecia Androgenetica), laat het mij weten, ik weet er inmiddels alles van en ook hoe je het kunt tegenhouden/bestrijden als FTM. Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:57

@vikawiek: ik wil je graag iets vragen over wat je in je post schreef, namelijk: "nu ik 8 jaar in transitie ben". Wat betekent dit (voor jou)? Dat je 8 jaar geleden in transitie bent gegaan, of dat je transitie 8 jaar geleden is geëindigd en je vanaf dat moment volledig je leven leeft als iemand van het andere geslacht? Wellicht nog iets anders?

Uit de posts van Terpentijn onder andere begrijp dat ik een transitie altijd onderhoud vergt.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:17

Goeie vraag :j voor mij betekent het dat ik 8 jaar geleden ben gestart. Voor dat ik uit de kast kwam heb ik wel wat geëxperimenteerd, en vanaf dat ik uit de kast kwam ben ik in sociale transitie gegaan (dus andere voornaamwoorden, andere naam, de dingen buiten hormonen en eventuele operaties om) en dat is nu 8 jaar geleden

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:22

@vikawiek: dank je wel voor je snelle en heldere antwoord.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:56

Graag gedaan :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 17:50

[negeert grote rode letters :+]

Gisteravond heb ik een casual lezing in het studentenhuis hier in de stad gehad van een klasgenoot van mij over de geschiedenis van transgender mensen en hoe we dat onthouden (memory studies). Voor die tijd had ik het met een andere klasgenoot over het feit dat ik er naar uit keek, want ik weet eigenlijk vrij weinig van 'onze' geschiedenis. Zij vroeg me toen: "Waarom heb je het gevoel alsof je verplicht bent om de geschiedenis te kennen?"

Uh, tja. Dat was een goede vraag. Ik denk omdat je als transpersoon vaak een soort 'aanspreekpunt' wordt, of een "ik ken een transpersoon" kaart bent voor iemand. Maar om eerlijk te zijn: ik ben echt een heel slecht persoon om transdingen aan te vragen. Ik heb alleen mijn persoonlijke ervaring, maar verder heb ik weinig kennis van de queer geschiedenis. De kennis die ik heb is meer tweedehands kennis van een geesteswetenschappelijke studie en een omgeving van queer mensen, maar ik ben zelf gewoon meer geïnteresseerd in... uh. wolken. :+

Hoe dan ook, het was een erg interessante lezing! Het blijft altijd een discussiepunt of bepaalde voorbeelden uit het verleden kunnen worden gebruikt als voorbeelden van vroeg 'transgenderisme', omdat men simpelweg voor pak en beet 1910 niet de vocabulaire had om dit uit te spreken. Hoe wij gender uitdrukken in taal is nog continu in beweging en onze huidige manier van dingen inkaderen komt natuurlijk niet overeen met een middeleeuws of victoriaans idee. Daar loop ik wel vaker tegenaan, want ik wil bijvoorbeeld H.C. Andersen gebruiken in een werkstuk, maar men kan niet met 100% zekerheid zeggen of H.C. Andersen zich destijds homo- of biseksueel gevoeld heeft, want hij drukte dat op een hele andere manier uit in een hele andere context en tijdsgeest. We hebben alleen de zwijmelbrieven (het is bijna Valentijnsdag, nu mag ik :+) van hem naar andere mannelijke figuren uit die tijd.

Ik vond het dus interessant dat mijn studiegenoot koos voor memory studies als invalshoek. Waarom weten we zo weinig over transgeschiedenis? Welke verhalen worden er gedeeld? Welk beeld wordt er geschetst van transmensen in bijvoorbeeld de media? Vooral dat laatste vind ik steeds meer beangstigend en stuitend, want voor mijn gevoel is alle berichtgeving over transmensen zo negatief. Mijn klasgenoot vroeg ook: "Wat is het laatste positieve wat jullie hebben gelezen over transmensen in de media?" en het bleef gewoon stil. -O- Ik vind het schokkend om te zien hoeveel haat men kan hebben voor een complete bevolkingsgroep en hoe er een idee kan worden geschapen dat deze groep een 'gevaar' is.

Enfin, ondanks mijn algemene frustratie richting de wereld en onder andere de Trumpiaanse praktijken in Amerika, gaat het op persoonlijk vlak wél goed. Ik ben in oktober begonnen met hardlopen en ik kan intussen al 45 minuten onafgebroken hardlopen. *\o/* Ik heb me ook ingeschreven voor een 5k eind deze maand en een 10k eind april. Daarnaast ben ik begonnen met boulderen, want ik zocht een sport waar ik iets meer mijn hele lichaam gebruik en de lokale boulder gyms zijn heel relaxed en queer friendly. :j Ik ben alleen nu nog zwaarder dan ik al was, maar ik voel me gelukkig mentaal wel heel goed over mijn lichaam. Het is zo fijn dat na alle valse beloftes die ik heb gemaakt naar mezelf, ik eindelijk iets heb waar ik me aan heb gehouden. Hardlopen en sporten in het algemeen geeft me dus echt een fijne confidence boost. :j Het maakt me ook niet echt uit of ik er beter door uit ga zien qua lichaam, want ik voel me fitter en dat is het belangrijkste. :D

En een tijdje terug mocht ik me verplicht een tijdje niet scheren van mijn beste vriendin omdat ze benieuwd was naar mijn verendek. Dit is dus de huidige tussenstand. :') Misschien heb ik als 40-er een keer een baard. :')

Afbeelding

Edit:
En ik ben trouwens begonnen met Welsh leren, dus ik kan eindelijk na jaren deze gebruikersnaam hebben eindelijk mijn eigen naam uitspreken. :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:00

Wat een mooi persoonlijk bericht Hiraeth. De haatberichten zijn beangstigend ,mee eens. Het is beangstigend dat alweer (met de bijbel in de hand) mensen, anti gender besluiten, toejuichen terwijl het hun eigen leven totaal niet raakt. Heel verdrietig dus ook schrijf ik als niet transgender mensen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:23

Er zit een rare, tegennatuurlijke steek los in 'roofdier mens'. Want het is als dier zonde van je energie om bang te zijn voor dingen die je niet kunnen raken.

Om mijn favoriet John O'Mill maar weer eens te citeren:

"Het is het dier dat aan de rand van het gevaar terugspringt
Waar de mens met al z'n verstand er iedere keer instinct"

Maar goed om weer wat van je te horen Hiraeth, en stoer dat je Welsh gaat leren. Voordeel van Nederlandstalig te zijn is wel dat je gutturale G in ieder geval al beheerst :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:23

Interessant stuk weer! Helaas hebben de nazi's heel veel boeken over queer geschiedenis ed verbrand. Maar er zijn wel een aantal verhalen bekend, veel met een minder leuke ver/afloop, maar ook het verhaal van Amelio Robles Ávila die dreigde mensen neer te schieten als ze hem bij de verkeerde voornaamwoorden noemden. Zo zijn er nog meer verhalen over queer personen in de geschiedenis die echt badass waren.

Ik vind, ondanks de problematiek rondom de gekozen acteur voor de rol, The Danish Girl een hele mooie film. Het gaat over Lili Elbe die als eerste trans vrouw een succesvolle geslachtsveranderende operatie onderging.

Daarnaast is Pose ook echt een fantastische serie, die ik echt iedereen aanraad om te kijken. De serie gaat over de ballroom cultuur in de jaren '80, midden in de aids epidemie. Die laat goed zien dat je, ondanks of juist omwille van de omstandigheden en activisme, plezier moet blijven maken, om niet in een "activisme burnout" te raken.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:04

Fijn om te horen dat het goed met je gaat :D
Hiraeth schreef:
Uh, tja. Dat was een goede vraag. Ik denk omdat je als transpersoon vaak een soort 'aanspreekpunt' wordt, of een "ik ken een transpersoon" kaart bent voor iemand. Maar om eerlijk te zijn: ik ben echt een heel slecht persoon om transdingen aan te vragen. Ik heb alleen mijn persoonlijke ervaring, maar verder heb ik weinig kennis van de queer geschiedenis. De kennis die ik heb is meer tweedehands kennis van een geesteswetenschappelijke studie en een omgeving van queer mensen, maar ik ben zelf gewoon meer geïnteresseerd in... uh. wolken. :+

In principe is dit ook niet heel gek natuurlijk, je hebt alleen je eigen ervaring. Net als dat je niet gelijk de hele vaderlandse geschiedenis kent als je in Nederland geboren wordt :+
Mocht je het interessant vinden, het boek 'Transgender in Nederland; een buitengewone geschiedenis' van Alex Bakker vertelt over de geschiedenis van de medische transitie in Nederland die vanaf de jaren 50 werd opgestart. Hoe het illegaal was om in te crossdressen en hoe de politie dat misbruikte om mensen lastig te vallen, hoe het genderteam in Amsterdam tot stand kwam etc. Met ook persoonlijke verhalen van de mensen die in verschillende decennia in transitie gingen. Ik vond het heel interessant

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:37

Goddorie Hireath, je hebt nu al meer bakkesbeharing dan zelfs IK (ik ben in december 65 geworden). Ik heb er genetisch geen aanleg voor vrees ik, wat ik héél jammer vind ik probeer van alles met Minoxidil, maar er spruit niet veel mer uit het kakement dan een zielig vlasjes en een aantal zwarte stekelharen op kin. de Minox 5% gebruik ook voor mijn haar (ik werd langzaam kalende, heel laat voor een trans op leeftijd, maar toch gebeurde het alsnog...) dat doet wonderen, maar ook op de dikte van mijn wenkbrauwen doet het geweldig werk.Ik slik ook dagelijk Finasteride 1 mg tablet tegen die Male Androgenetic Baldness en ik zit in een proeftrial van 6 maanden, nu in maand 5 en MEN bijna al mijn dunnende haar is weer terug aan het groeien en de uitval is gestopt, ik kan niet blijer zijn! Ik train nog steeds krachttraining en fitness/HIIT, om mijn body composition en spieren te behouden, dat gaat geweldig goed. In december 65 jaar geworden, still going strong (blij dat ik in nederland woon e niet in bijv. Amerika, met de huidige ontwikkelingen!)

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:39

Afbeelding
Vandaag, mijn haar gedurende de anti-kaalword (Male Pattern Baldness ofwel mannelijke genetische kaalheid)battle: ik ben duidelijk aan de winnende hand. had niet gedacht dat die MPB mij op mij leeftijd (65) nog zou treffen, meestal gebeurt dat na circa 3 jaar aan de testosteron, maar dus toch nog. laast je gezegd zijn: er ZIJN manieren om dit proces af te stoppen en zélfs 9als je er binnen 3 jaar hairloss bij bent) is het mogelijk weer een deel van je verloren gegane haar 9meestal slapen en kruin) te doen hergroeien. Ik zit nu 5 maanden in het protocol, het gaat voorspoedig, dus het lijkt er op dat ik die trans batlle ook weer getackled heb (of aan het tackelen ben). Je hele transproces zet je toch steeds weer voor nieuwe verrassingen, hoe lang je er ook in zit. Ik ben toevallig een trans ijdeltuit, van daar dat ik flink met mijn voorkomen bezig ben (altijd al), maar ik weet dan ook wel héél veel (medische) INS en OUTS van het ouderword proces, dat bij transmensen (ik heb het met name over FTM's zoals ik zelf) net iets anders verloopt dan bij cis-mensen. Ik hoop dat de jongere transen daar voordeel mee kunnen doen, en niet alles uit eigen ervaring en zoektochten behoeven te halen, zoals ik. Al met al sta ik er nog wel redelijk fit op voor een 65 jarige transman (ook voor een niet trans man van die leeftijd denk ik)Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:54

Afbeelding
Het is lente. Ik maak me zorgen over de ontwikkelingen in de wereld, niet in de laatste plaats mbt de trans-gemeenschap. In Amerika is het eerder een ramp, en het is niet uit te sluiten dat dat hier naartoe overwaait, gezien de sentimenten.
Nou ben ik al een wat oude(re)( trans, en ik heb al wat voorbij zien komen sedert mijn geboorte in 1959, maar good lord, op wat voor wereld en maatschappij gaan we NU dan af?
Trump:
"Er zijn maar 2 geslachten, MALE or FEMALE"
Daar ben ik het kort gezegd gewoon mee eens. Puur biologisch gezien. Daar valt ook niet aan te tornen, ook niet voor Transen, want je kunt van alles en nog wat doen om op het gewenste andere geslacht te gaan lijken en functioneren, maar je WORDT het nu eenmaal NOOIT. Het kan zijn dat ik nu word gecancelled, dat is dan ook goed. Maar ik word toch ook nooit een MAN? eeen biologischer man, of zo men dat noemt een CIS man? ja ik kan er voor proberen door te gaan. ik kan me zo voelen, Ik neem tig hormonen. Ik ga naar de sportschool. Maar ik wórd nooit die man. dat verbeeld ik me ook niet. ik probeer zo goed mogelijk voor een man door te gaan, ik vind het goed als ik mijn lijf niet meer haat en als anderen dag meneer zeggen.
In zoverre heb ik me nooit verbeeld dat ik een MAN kon worden. Hoewel Trump zijn uitspraak ook niet klopt, want er bestaand Interseks-mensen (zoals Rianne/Raven van Dorst) die gewoon fysiek tweew geslachten in zich droegen.
Als we het over identiteiten gaan hebben... tsja, dan is de transtoedtand wel een beetje gekaapt door allerlei woke idioten die zich vereenzelvigen ,met bi -of tri-identeiten, roze pansexuele lampekappen of pan-trans-non binaire elf identiteiten. Compleet met roze/groen/blauw of whatever aan een kant opgeschoren haar en entitled gekrijs. Ja dahaag. ik vind dat de hele trans gemeenschap ook niet bepaald goed doen qua imago. Spreek alsjeblieft niet voor mij! ik red mezelf wel. Ik ben overigens benieuwd waar die luitjes over 30 jaar allemaal staan in hun gedoetje. Dit van een inmiddels 65 jarige transman...Ik ben oprecht benieuwd hoe het nu met JULLIE jongere FTM's
Afbeelding
gaat, in deze roerige tijden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:57

En toch,

Ook biologisch is het -ook bij mensen - écht niet zo simpel dat het volledig binair is, man óf vrouw.

Cisman en cisvrouw zijn wel by far de meest voorkomende.
Maar biologisch is het toch echt ingewikkelder dan dat.

Je haalt zelf het voorbeeld van Raven aan, maar er zijn nog heel veel andere 'tussenvormen' (gribus-woord, maar wel het woord dat het meest passend is bij wat ik bedoel)

Mocht je het interessant vinden, dan heb ik daar wel een mooi stukje tekst over van een professor in de biologie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:09

In Duitsland is sinds meerdere jaren in de wet opgenomen dat bij onduidelijkheid bij de geboorte, geen geslacht meer wordt gekozen.

De situatie in de US is op alle vlakken zorgelijk helaas.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:47

Hoewel ik niet meer tot de 'jonge' mensen hoor maak ik me ook zorgen. Europa hobbelt heel vrolijk achter Amerika aan in veel dingen, en de mensen achter project 2025 zijn ook hier hard aan het werk. :(
En laten we eerlijk zijn, zo ontzettend progressief en tolerant is Nederland niet meer. Waar we ooit voorloper waren op gebied van acceptatie en veiligheid is dat nu niet meer zo, en ook in onze politiek zitten mensen die ons liever niet hebben.
Het is nog niet slecht, maar ook hier is ondertussen een behoorlijke groep mensen die termen als 'transideologie' in de mond neemt, die precies dezelfde misinformatie rondstrooien en geloven als in Amerika rondgaat, die vinden dat trans mensen nooit iets anders zullen zijn dan hun geboortegeslacht, die vinden dat mensen niet zo moeilijk moeten doen over genders en het maar modern gezeur vinden.

En helaas zijn er zat mensen binnen de regenbooggemeenschap zoals Terpentijn die ergens intern dergelijk denkbeelden ook hebben. Die zichzelf en anderen zoals hen nooit als volwaardig zullen zien.

Mensen die 'gewoon alleen maar' homo zijn en zich afwenden van die 'rare' andere letters in het rijtje kan ik ook slecht snappen. Dan komt bij mij meteen het gedicht 'First they came' omhoog.
Degenen die die 'rare' mensen kwijt willen, willen ons allemaal kwijt. Óók de mensen die denken dat ze prima meekomen in de maatschappij omdat ze 'gewoon' homo zijn, of 'gewoon' als niet opvallende trans opgaan in de maatschappij. De illusie dat je als je tot die groep behoort met rust gelaten zal worden wanneer de makkelijkere doelwitten gepakt zijn is uitermate stupide.

Afbeelding

Zelf heb ik niet de illusie dat ik genetisch man zal worden. Helaas helaas, ik ben niet met een Y chromosoom geboren.
Dat maakt echter niet dat ik me minder man voel dan al die andere mannen in de wereld. Oprecht niet.
Ik ben gewoon een man, net als grofweg de helft van de wereldbevolking. Ik word gezien als gewoon een man door de rest van de wereld, ik leef mijn leven als man, ik zal dood gaan als man. En ik ga niet een of andere conservatieve klootzak die graag een zondebok wil mij dat recht laten ontnemen zonder daar wat van te vinden of tegen in te gaan.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 00:49

Goed gezegd Juut.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 00:53

Ik ga vrijwel volledig mee met julius_juut. Dat scheelt me ook weer een boel typen. :+

Sowieso heb ik volgens mij al een keer eerder geprobeerd om te zeggen dat er een vleugje geïnternaliseerde 'transfobie' in je berichten doorschemert Terpentijn en ik vind het jammer om dat elke keer weer terug te zien komen. :o Niet eens vanuit 'woke' overwegingen, maar vooral omdat ik het idee heb dat je veel gelukkiger kunt zijn dan dat je nu overkomt.

Ik ga namelijk behoorlijk mee met dit van julius_juut:
Citaat:
Zelf heb ik niet de illusie dat ik genetisch man zal worden. Helaas helaas, ik ben niet met een Y chromosoom geboren.
Dat maakt echter niet dat ik me minder man voel dan al die andere mannen in de wereld. Oprecht niet.
Ik ben gewoon een man, net als grofweg de helft van de wereldbevolking. Ik word gezien als gewoon een man door de rest van de wereld, ik leef mijn leven als man, ik zal dood gaan als man. En ik ga niet een of andere conservatieve klootzak die graag een zondebok wil mij dat recht laten ontnemen zonder daar wat van te vinden of tegen in te gaan.

Of ik nu kalend word, hangtieten krijg omdat ik niet sport of ineens een heupomvang van drie kilometer krijg: ik voel me gewoon een man. Sterker nog, toen een andere transman (die iets meer richting non-binair leunt) aan een vriend van mij naar m'n voornaamwoorden vroeg, zij die vriend van mij: "Ja nee, dit is gewoon een doodnormale man." _O- Ik vergeet gewoon af en toe oprecht dat ik mezelf zou kunnen zien als anders man dan een cis man. Ik heb alleen de ingebouwde bonus dat ik qua bepaalde dingen misschien iets meer mezelf kan inleven in vrouwen. :')

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 02:25

Ik vind eigenlijk het "woke" idee dat gender toch maar een construct is en we allemaal kunnen doen waar we zin in hebben een heel mooi en goed idee. Waarom zouden we ons moeten, of wíllen, conformeren naar (imo vollédig doorgeslagen) stereotype man- of vrouwbeelden? Laat mensen alsjeblieft zichzelf kunnen uiten zoals ze willen. En als dat inhoudt dat ze hun haar paars verven, of ze in transitie gaan en halverwege denken "nou, zo ben ik gelukkig, ik hoef niet verder te veranderen", wat is daar in godsnaam mis mee? Dat kan ik me dus echt met de beste wil van de wereld niet bedenken.

Citaat:
*knip* Puur biologisch gezien. Daar valt ook niet aan te tornen, ook niet voor Transen, want je kunt van alles en nog wat doen om op het gewenste andere geslacht te gaan lijken en functioneren, maar je WORDT het nu eenmaal NOOIT. Het kan zijn dat ik nu word gecancelled, dat is dan ook goed. Maar ik word toch ook nooit een MAN? eeen biologischer man, of zo men dat noemt een CIS man? ja ik kan er voor proberen door te gaan. ik kan me zo voelen, Ik neem tig hormonen. Ik ga naar de sportschool. Maar ik wórd nooit die man. dat verbeeld ik me ook niet. ik probeer zo goed mogelijk voor een man door te gaan, ik vind het goed als ik mijn lijf niet meer haat en als anderen dag meneer zeggen.
In zoverre heb ik me nooit verbeeld dat ik een MAN kon worden. *knip*

Weet je, ik weet ook wel dat ik niet "biologisch een man ben", of een cisman. Maar ik weet ook dat er ontzettend veel variatie aan lichamen bestaat, en ik weet hoe ik me voel, en ik heb niet het idee dat wat mijn lichaam is me ook maar een pietsie minderwaardig of minder "echt" maakt dan mannen die niet trans zijn. Ik probeer niet om "zo goed mogelijk voor een man door te gaan": ik Ben gewoon, en het lijf dat ik nu heb past daarbij, en ik ben op dat vlak gelukkig en daarmee is de kous af.
Het spijt me voor je dat jij het ziet zoals je hier omschrijft, eigenlijk: Hiraeth zegt het ook al, maar het klinkt als iets waarmee je vooral je eigen geluk in de weg zit.

Misschien dat ik dit kan schrijven vanuit privelege, omdat ik nooit anders ben behandeld omdat ik trans ben, en ik snap, aan de hand van de verhalen die je hier hebt verteld, dat dat voor jou anders is geweest. Maar daarom verbazen dit soort dingen me eigenlijk des te meer:

Citaat:
Als we het over identiteiten gaan hebben... tsja, dan is de transtoedtand wel een beetje gekaapt door allerlei woke idioten die zich vereenzelvigen ,met bi -of tri-identeiten, roze pansexuele lampekappen of pan-trans-non binaire elf identiteiten. Compleet met roze/groen/blauw of whatever aan een kant opgeschoren haar en entitled gekrijs. Ja dahaag. ik vind dat de hele trans gemeenschap ook niet bepaald goed doen qua imago.

Want de mensen die je hier veroordeelt, willen zij niet precies wat jij ook gewild had, namelijk gewoon geaccepteerd worden om wie ze zijn?
Het is iets wat meer gebeurt (zie dat plaatje van Juut ook), en ik kan me voorstellen dat dit voortkomt uit een soort van angst: zoals je ook schrijft, dat het "de trans gemeenschap niet goed doet kwa imago", dus eigenlijk de vrees dat degenen die onder de radar vliegen ook weer meer haat te verduren krijgen, omdat een groep mensen die zich net zo identificeert als zij opvallend gedrag vertoont. Maar ik denk ook dat het je distantiëren van die "extreme" groep er eigenlijk juist voor zorgt dat de acceptatie van de lhbtqia+ community als geheel vertraagd wordt. Het wordt namelijk ook als argument gebruikt door mensen die ons willen schaden: "Kijk, deze groep mensen mensen binnen de lhbtqia+ community vindt deze subgroep ook een stel hysterische sukkels, en daarom is het geoorloofd om ze te discrimineren."
En zoals dat plaatje van Juut ook wel samenvat: gedeeltelijke acceptatie is geen acceptatie, want het is allemaal een glijdende schaal. Hoe nu wordt gekeken naar "roze panseksuele lampenkappen" is hoe eerder naar heel binaire transpersonen werd gekeken, en dat is dan weer hoe nog weer eerder naar homo's werd gekeken. En als we niet uitkijken, en ons best doen om die acceptatie door te zetten, kan alles wat er bereikt is ook net zo hard volgens datzelfde rijtje in omgekeerde volgorde weer teruggezet worden. Zoals je nu in Amerika ziet gebeuren, dus.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 07:24

Er zij veel meer intersekse mensen op de aardkloot dan verwacht. Naar schatting is het 1% van de wereldbevolking. Hetzelfde percentage als roodharigen. Echter bestaat over die schatting grote twijfel, omdat heel veel mensen er nooit achter komen, daar het bij hen alleen genetisch is. Zij hebben geen gecombineerde geslachtsorganen. Dan is er ook nog de discussie of hormonale afwijkingen als PCOS onder interseks vallen. Dus er zijn maar twee geslachten? Nee, zo makkelijk is dat niet.

Waar ik momenteel het meest mee zit wat betreft de situatie in Amerika, is de grote groep (met name jongeren) die niet lijken te beseffen dat de overheid rechten weg kan nemen, maar dat dat niet betekent dat we compleet worden weggevaagd. We zijn hier altijd geweest, we hebben voor de heetste vuren gestaan. Laat je koppie niet hangen, denk ik dan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:14

Mooi gesproken hierboven..Laten we gewoon iedereen als mensen omarmen zonder er iets van te vinden. Ik ben gelukkig als ik zie dat de ander gelukkig is. En als iemand als elf door het leven wil gaan vind ik het prima.
Graag kijk ik met mijn man naar de gay parade op TV, niet alleen omdat ik dat ook in me heb, maar ook om al die verschillende mensen te zien, die zich vaak zo expressief weten te uiten. Prachtig. Altijd denk ik als ik daar naar kijk:" wat is de mens toch ook een mooi creatief wezen". Terwijl als ik naar Trump en consorten kijkt daar spat de lelijkheid en slechtheid van af.
Zo denk ik er over. En hoe het allemaal heet weet ik niet, maar ik vind het goed. Ik kom nog steeds niet verder als de lhbt++ beweging en daar valt voor mij iedereen onder die zich daartoe voelen behoren.