Ik vind eigenlijk het "woke" idee dat gender toch maar een construct is en we allemaal kunnen doen waar we zin in hebben een heel mooi en goed idee. Waarom zouden we ons moeten, of wíllen, conformeren naar (imo vollédig doorgeslagen) stereotype man- of vrouwbeelden? Laat mensen alsjeblieft zichzelf kunnen uiten zoals ze willen. En als dat inhoudt dat ze hun haar paars verven, of ze in transitie gaan en halverwege denken "nou, zo ben ik gelukkig, ik hoef niet verder te veranderen", wat is daar in godsnaam mis mee? Dat kan ik me dus echt met de beste wil van de wereld niet bedenken.
Citaat:
*knip* Puur biologisch gezien. Daar valt ook niet aan te tornen, ook niet voor Transen, want je kunt van alles en nog wat doen om op het gewenste andere geslacht te gaan lijken en functioneren, maar je WORDT het nu eenmaal NOOIT. Het kan zijn dat ik nu word gecancelled, dat is dan ook goed. Maar ik word toch ook nooit een MAN? eeen biologischer man, of zo men dat noemt een CIS man? ja ik kan er voor proberen door te gaan. ik kan me zo voelen, Ik neem tig hormonen. Ik ga naar de sportschool. Maar ik wórd nooit die man. dat verbeeld ik me ook niet. ik probeer zo goed mogelijk voor een man door te gaan, ik vind het goed als ik mijn lijf niet meer haat en als anderen dag meneer zeggen.
In zoverre heb ik me nooit verbeeld dat ik een MAN kon worden. *knip*
Weet je, ik weet ook wel dat ik niet "biologisch een man ben", of een cisman. Maar ik weet ook dat er ontzettend veel variatie aan lichamen bestaat, en ik weet hoe ik me voel, en ik heb niet het idee dat wat mijn lichaam is me ook maar een pietsie minderwaardig of minder "echt" maakt dan mannen die niet trans zijn. Ik probeer niet om "zo goed mogelijk voor een man door te gaan": ik Ben gewoon, en het lijf dat ik nu heb past daarbij, en ik ben op dat vlak gelukkig en daarmee is de kous af.
Het spijt me voor je dat jij het ziet zoals je hier omschrijft, eigenlijk: Hiraeth zegt het ook al, maar het klinkt als iets waarmee je vooral je eigen geluk in de weg zit.
Misschien dat ik dit kan schrijven vanuit privelege, omdat ik nooit anders ben behandeld omdat ik trans ben, en ik snap, aan de hand van de verhalen die je hier hebt verteld, dat dat voor jou anders is geweest. Maar daarom verbazen dit soort dingen me eigenlijk des te meer:
Citaat:
Als we het over identiteiten gaan hebben... tsja, dan is de transtoedtand wel een beetje gekaapt door allerlei woke idioten die zich vereenzelvigen ,met bi -of tri-identeiten, roze pansexuele lampekappen of pan-trans-non binaire elf identiteiten. Compleet met roze/groen/blauw of whatever aan een kant opgeschoren haar en entitled gekrijs. Ja dahaag. ik vind dat de hele trans gemeenschap ook niet bepaald goed doen qua imago.
Want de mensen die je hier veroordeelt, willen zij niet precies wat jij ook gewild had, namelijk gewoon geaccepteerd worden om wie ze zijn?
Het is iets wat meer gebeurt (zie dat plaatje van Juut ook), en ik kan me voorstellen dat dit voortkomt uit een soort van angst: zoals je ook schrijft, dat het "de trans gemeenschap niet goed doet kwa imago", dus eigenlijk de vrees dat degenen die onder de radar vliegen ook weer meer haat te verduren krijgen, omdat een groep mensen die zich net zo identificeert als zij opvallend gedrag vertoont. Maar ik denk ook dat het je distantiëren van die "extreme" groep er eigenlijk juist voor zorgt dat de acceptatie van de lhbtqia+ community als geheel vertraagd wordt. Het wordt namelijk ook als argument gebruikt door mensen die ons willen schaden: "Kijk, deze groep mensen mensen binnen de lhbtqia+ community vindt deze subgroep ook een stel hysterische sukkels, en daarom is het geoorloofd om ze te discrimineren."
En zoals dat plaatje van Juut ook wel samenvat: gedeeltelijke acceptatie is geen acceptatie, want het is allemaal een glijdende schaal. Hoe nu wordt gekeken naar "roze panseksuele lampenkappen" is hoe eerder naar heel binaire transpersonen werd gekeken, en dat is dan weer hoe nog weer eerder naar homo's werd gekeken. En als we niet uitkijken, en ons best doen om die acceptatie door te zetten, kan alles wat er bereikt is ook net zo hard volgens datzelfde rijtje in omgekeerde volgorde weer teruggezet worden. Zoals je nu in Amerika ziet gebeuren, dus.