Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:44

TammyVN, welkom! Heb je wel groen licht om te gaan hardlopen? De meeste hier hebben het schema van Evy gedaan. Hardlopen met Evy heet de app. Als je die 2x per week doet kom je wel op zo'n 15 weken uit maar dan heb je wel heel rustig opgebouwd. Ik heb ook sommige lessen opnieuw gedaan.

VivaLaVida, ook welkom! Niet meer gaan lopen zonder goede schoenen hoor. Dat is echt heel slecht.

DBiancaL, verstandig dat je naar de fysio gaat.

Greetje, gekke vraag misschien maar is een marathon voor jou nu dan een soort makkie? Of blijft dat ook pittig? En train je nog voorbij die 40km of heb je net zoals bij marathon gewoon een grens tot waar je kunt trainen?

Robijntjah, lekker die mudmasters! Goed bezig hoor.

Roxanne, tuurlijk kan je meedoen met zo'n tijd!

Lotje_elmo, loop je volgens een schema? Waarom wil je je tempo omhoog doen op 2km? Wil je niet liever de afstand uitbreiden?

Daan! Echt super netjes hoor, 6e van de 155! Had het ook al op FB gezien! Echt zo goed!! Wel even rustig aan doen. Heb je sinds je bent begonnen met rennen al een keer een weekje echt rust gehad? Anders is dit misschien wel een mooi moment? Sterkte!

Benangelique, klinkt goed je training. Wat is een shockwave? Of nouja, wat doet het precies?

Hyawatta, wat is er mis met je knie? Ben je al bij een fysio geweest? Sterkte!

Sue welkom! Je bent al snel op conditie gekomen voor de 5 zeg! Lekker hoor!

Hier helaas niet meer kunnen hardlopen. Had een weekje vrij en merkte dat ik echt oververmoeid was. Vond hardlopen daarom even niet zo'n goed idee. Nu weer een werkweek maar (wederom) zo'n giga druk rooster dat ik nergens een gaatje kan vinden om te hardlopen. Ben maandag en dinsdag vrij dus dan zou ik 1x kunnen lopen maar mijn rooster die week daarop laat het (ook weer) niet toe. Ik baal dus... -O-

Daan_O

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:58

Nou nou wat een zieken en geblesseerden hier, beterschap voor iedereen!

Nel jammer dat je geen tijd hebt, ook niet om in het buitenland een rondje te doen? Dat lijkt me juist zo leuk :D
Ik heb na de crash van mijn broertje ongeveer week niet gelopen en deze week dan nog niet, maar verder loop ik altijd wel aantal keer per week. Echt rust zie ik ook niet veel toegevoegde waarde van in, dan liever wat rustige duurloopjes.

Gisteravond nadat ik bij de paarden was bezig geweest voelde ik me best aardig dus daarna een poging gedaan voor een kort rondje lopen maar gestopt. Ik kwam niet vooruit en had weinig lucht. Ik had de hoop misschien wat op te knappen van een rustig rondje lopen maar dat was ijdele hoop :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:25

:') hahaha! Je bent gewoon echt niet te stoppen. Wel vervelend dat je je zo rot voelt. Hopelijk knap je snel op!

Deze week lukt sowieso niet want ik zit blokreserve. Wel thuis maar kan de deur niet uit. Wellicht word ik wel opgeroepen voor een stop met tijd waarin ik kan hardlopen dus m'n spullen zitten wel al in m'n koffer. :D

Volgende week begin ik woensdag om kwart over 9 en dan kom ik 18.20 aan het in het hotel. Moet dan nog eten en om 20u naar bed want volgende dag moet ik weer om 04u op. Dan de 2 dagen die volgen moet ik ook om 4u op en heb ik 4 vluchten en dan trek ik het niet om daarna nog te gaan hardlopen. :+

Mag niet klagen, heb ook weken ertussen dat ik elke dag wat leuks kan doen en wat kan zien van Europa, maar dit soort weken zitten er ook tussen. Hoort erbij! :) Alleen met hardlopen is dat soms wel lastig.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:29

Nelleke, kan je in pauzes lopen op je werk? Of mag je dan de luchthaven niet af? Nou ja, is ook niet de ideale loopomgeving besef ik me nu :+
Ik probeer er altijd tijd voor te maken, hoe druk ook. Het helpt me namelijk ook om los te laten, even uit mijn hoofd te komen zeg maar.
Shockwave zijn ultrasone pulsen die oa de bloedtoevoer en dus genezing bevorderen. Wordt ook heel veel bij peesblessures van paarden gebruikt.

Daan, hardlopen is gevaarlijk bij griep(achtige verschijnselen). zeker met verhoging of koorts niet gaan lopen hoor!

Ik ga vanavond voor een héél rustig duurloopje van 10k. Kijken hoe de knie het doet op die afstand. Tempo komt wel weer

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:46

Pittige werkweken Nel! Jammer dat je dan zo weinig tijd hebt wat van de omgeving te zien maar gelukkig is het niet altijd zo. Maar kan je nu dan helemaal niet de deur uit omdat je mogelijk wordt opgeroepen? Dat lijkt me best vervelend.

Benangelique i know, ik ben eigenwijs :o Vandaag voel ik me gelukkig beter en het snot komt los :P
Hardlopen is voor mij ook echt een stukje ontspanning en rust in mijn hoofd, fijn is dat :)
Succes vanavond, duimen dat je knie goed blijft!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:48

Benangelique, nee ik zit natuurlijk sowieso in uniform dus dat gaat niet. Het zou op zich op schipholterrein wel kunnen hoor, maar echt bevorderlijk voor je eigen gezondheid is het denk ik niet. :+ Ik vind hardlopen ook heerlijk maar niet na 4 vluchten (inclusief 4x opstijgen en 4x landen en dus 4x je lichaam opzetten en inslinken) in combinatie met de wekker die smorgens om 4u gaat. :')

Klinkt wel goed die shockwave. Had er een iets ander beeld bij (een soort elektrische schok ;') ).

Daan, ik kan inderdaad de deur niet uit omdat ik mogelijk word opgeroepen. Vervelend, maar anderzijds word ik hier wel gewoon voor betaald natuurlijk. Ben tot nu toe altijd opgeroepen dus meestal hoef ik niet zo heel lang te wachten. Ben nu administratie aan het doen. :+

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:08

Daan doe maar wel voorzichtig idd. Hoewel ik het ook had geprobeerd haha. Hopelijk snel weer fit.

Benangelique, hopelijk houdt je knie het! Welke afstand ren je normaal? :)

Nelleke, lijkt me sowieso best een aanslag op je lijf. Die vluchten. Kan me voorstellen dat je wel echt baalt dat je er echt niet aan toekomt. Blijft je conditie wel een beetje redelijk op pijl als je een poosje niet rent?

Ja opbouwen ging vrij snel gelukkig. Verbeteren ook maar loop nu toch echt wel vast op de 26 minuten bij 5, vooral door de ademhaling. En wil zo graag de 25 aantikken haha. Zo frustrerend.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:08

shockwave moet idd hele goede resultaten geven. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:38

sue, dan loop jij ook een flink tempo. Wat is je doel? de 5 in die 25 of de afstand vergroten?
Ik ben aan het trainen voor de 20k in maart en nu mijn afstand aan het vergroten naar 15k

hm nelleke, aan dat stijgen en dalen en de impact daarvan op je lijf had ik nog niet gedacht. dat is al topsport ansich

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:40

Mijn doel is de 5km in 25 (en dan eventueel nog sneller)

Moet wel toegeven dat lange afstanden me eigenlijk beter liggen, maar qua tijd ga ik dat wat lastig redden. (naast werk en mijn paarden). Maar wie weet hoe ik er volgend jaar insta. haha.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:41

je wil dus vooral je snelheid verhogen; pak je al intervaltraining mee?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:43

benangelique schreef:
je wil dus vooral je snelheid verhogen; pak je al intervaltraining mee?

Nog niet dus. haha. Maar eens in verdiepen! :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:44

haha we praten in 2 topics tegen elkaar. Google eens op hardloopschema snelle 5k, dan staan er genoeg schema's die je helpen met intervaltrainingen.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:46

Ga ik doen! Thanx!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:49

Sue dat is echt al vlot voor iemand die nog maar 3 maanden traint! Interval maakt je inderdaad sneller. Ik ben sinds een aantal weken ook wat gerichter aan het trainen om sneller te worden. Volgens mij beetje vergelijkbaar met jou, deed eerst ook maar wat :+

Waarom zijn er eigenlijk 2 topics? Volgens mij zijn ze qua inhoud niet echt verschillend of wel?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:10

klopt daan. Maar de mensen in het andere topic lopen overwegend langer dan een half jaar

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:12

trainen jullie trouwens met een hartslagmeter?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:15

ik heb hem wel om (zit in mijn horloge), maar lees eigenlijk alleen huidige snelheid, gemiddelde snelheid en afgelegde afstand af. Met de hartslag doe ik nu nog niets, dat ga ik pas doen als ik op die 20k zit en die wil gaan versnellen.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:29

Ik heb er 1 voor de paarden. :Y)
Maar zit ook een band voor mezelf bij. Denk dat ik die gewoon de komende periode omdoe, en dan na een poosje eens ga kijken of ik daar wat mee kan. :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:52

Ik heb jarenlang met hartslagmeter getraind. Aanvankelijk ging het ook nog prima in combinatie met de pacemaker maar inmiddels vangt en de hartslag meter zoveel verkeerde signalen op dat het niet werkzaam meer is plus dat ik ook altijd niet wil weten wat mijn hartslag precies doet gebruik ik hem nu al bijna een jaar niet meer. Maar het kan een heel prima hulpmiddel zijn bij trainingen. Ik heb voor mezelf de zones waarin ik trainde in tempo's verplaatst en als de omstandigheden er om vragen (weer, ondergrond, vermoeidheid etc) pas ik mijn tempo's gewoon wat aan. Moet er dus gewoon mij van bewust zijn dat de richttempo's inderdaad slechts RICHT tempo's zijn. Bij puur op hartslag te trainen filter je die omstandigheden eruit. Anderzijds ben ik me nu beter bewust van de omstandigheden en analyseer ze beter.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:02

Nelleke de marathon blijft een energie uitdaging en daarmee nooit een makkie. Het is natuurlijk anders als ik de marathon gewoon in rustig duurloop tempo loop. Dan is het geen energie uitdaging maar ben je toch weer zolang onderweg dat je van alles tegen kunt komen en duurlopen van meer dan 3 uur zijn nu eenmaal belastend voor je lichaam. Alleen iemand met heel vee duurervaring zal er sneller van herstellen.
In aanloop van een ultra loop ik vaak een marathon als lange duurloop training. Voor die 100km heb ik dit jaar een lange aanloop gehad met vanaf half febr 3 marathons en 3 ultrawedstrijden (75km, 64km en 93km in drie etappes verspreid over twee dagen) en nog een marathon en ultra (50km) in training. Maar de opbouw van de duurbelasting zit meer in de weekomvang dan in de lengte van de lange duurlopen.
Hoewel ik weer van andere soms lees dat ze wel altijd ellelange duurlopen doen in de voorbereiding. Maar van die zelfde personen lees ik vaak ook weer tegenvallende prestaties , waarschijnlijk omdat ze te vermoeid aan de start verschijnen en hun kruid in de trainingen al verschoten hebben.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:24

benangelique schreef:
klopt daan. Maar de mensen in het andere topic lopen overwegend langer dan een half jaar

yeah mag ik me bijna aansluiten :P :+

Greetje ik blijf me verbazen over de afstanden die je loopt! Wat is je tijd op een vlotte marathon?

Ik loop soms met hartslagmeter maar doe er eigenlijk niet zo veel mee.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:54

Daan mijn beste tijd op de marathon was 3hr16;04 op 49jarige leeftijd (ben pas op mijn 42ste begonnen met hardlopen). Mijn beste tijd afgelopen jaar staat op 3hr19 op een veel pittiger parcours.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:21

Greetje dat is echt een mooie tijd, knap hoor!

Ik heb een leuk nieuw setje besteld, hopelijk past het :D
Afbeelding

Afbeelding

(Roxanne dan herken je me zondag ;) )

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:12

Oh tof! Ik ben al aan de lange broeken begonnen haha