Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Dingen leren herkennen is beslist nuttig - al kan het frustrerend zijn. (In een depressie kun je binnen 1 seconde 10 minder ideale dingen denken.... Ga je daar op letten is de valkuil 'dit is veeeel te veel, dit lukt nooit' levensgroot aanwezig.)
Maar herkennen en er zo snel mogelijk beleid op maken werkt wel.
En wat mij betreft: zowel bij depressie als burn out geldt, dat het ook lichamelijke aandoeningen zijn, die de psyche beïnvloeden.
Het 'beleid' is in mijn ervaring belangrijker dan de psychische zaken.
Bijvoorbeeld 'ik krijg hoofdpijn' of 'ik ga snauwen' - okee, hier zit een grens. Stoppen, gaan liggen, slapen, muziek luisteren of mediteren. (Of een wandeling maken, een vriendin opbellen of huilen.)
'Stoplichten' klinkt mij in de oren als gradaties aanbrengen: 'hm, het is slechts oranje, ik kan nog wel even'.
....als het gaat om grenzen herkennen en dan de zaken aanpassen zie ik daar het nut niet van.
'Wees blij dat hij de grens al herkent als het pas oranje is' - maar stoppen is krek zo hard nodig.
kerstkransje schreef:4-6 weken....
Maanlicht schreef:Je wekker gaat, je stapt uit bed.
Eerst even douchen, dan naar de zonnebank.
Daar lig je ontspannen.
Na het zonnen besluit je in je eentje een cappuccino te drinken bij dat hippe koffietentje naast de zonnestudio waar je nog nooit bent geweest. Er is verder niemand behalve de barista. Terwijl je geniet van je koffie maak je met hem een kletspraatje. Daarna fiets je naar huis. Je rijd langs de glas- en papierbak en besluit ook maar direct even die gigantische berg papier en lege flessen die in de gang liggen weg te brengen. Wat een opluchting, dat je dat niet eerder hebt gedaan is je een raadsel. Je ergerde je er al weken aan. Eenmaal thuisgekomen tref je een behoorlijke bende aan. Tja, dat ook maar eens opruimen. Nadat je neuriënd de benedenverdieping weer netjes hebt gemaakt, maak je voor jezelf een verse muntthee en een salade met gerookte makreel. Je gaat op de bank zitten en opeens daagt je iets...
Je hebt energie! Je hebt bovenstaande dingen in een adem gedaan zonder erover na te denken. Je hebt je de hele ochtend al geen zorgen gemaakt. Nergens over. Je bent koffie gaan drinken in je eentje in een lege koffietent waar je nog nooit bent geweest én hebt ook nog eens een leuk praatje gemaakt met de hippe jongen achter de bar. Om nog niet eens te hebben gesproken over het opruimen en wegbrengen van alle troep. Hier had je een dag geleden nog totaal geen puf of energie voor. Je kwam zelfs nauwelijks de bank af.![]()
Even een verhaaltje voor jullie! Om te laten weten dat het eindelijk wat beter met mij gaat. Of de verhoging van mijn medicatie eindelijk is aangeslagen, of dat het iets anders is weet ik niet. Ik ben er in ieder geval super blij mee.
En toch ga ik zo lekker even een dutje doen. Niet te veel in een keer
pimaude schreef:Jaaaaa ik mag volgende week al met emdr starten! Hopenlijk krijg ik dat gefixt op het werk...
Vrouw was hardstikke open en best hard, wat ik wel fijn vond. Depressie vond ze maar gek, ik zag er helemaal niet depressief uit. De reden die ik opnoemde, het 'trauma' dus is goed aan te pakken en volgens haar huppel ik daar na 12 sessies weer vrolijk naar buiten... benieuwd!
Safiera schreef:pimaude schreef:Jaaaaa ik mag volgende week al met emdr starten! Hopenlijk krijg ik dat gefixt op het werk...
Vrouw was hardstikke open en best hard, wat ik wel fijn vond. Depressie vond ze maar gek, ik zag er helemaal niet depressief uit. De reden die ik opnoemde, het 'trauma' dus is goed aan te pakken en volgens haar huppel ik daar na 12 sessies weer vrolijk naar buiten... benieuwd!
Als jij er blij mee bent, superfijn! Ik kan zwart-wit ook wel waarderen, maar 'dat je er niet depressief uit ziet' en dingen in die trant hoeft iemand bij mij niet mee aan te komen![]()
Moest aan deze denken:
[ [url=m/BYtrdd.jpg]Afbeelding[/url] ]