ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:12

Halloo, zou ik me ook kunnen melden? :)

Poess91

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:17

Vast wel! Vertel, wie ben je

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:21

Tuurlijk ! Wij kletsen nog tegen een boom dus ik zou zeggen meng je er tussen haha :')

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:28

Nou, ik ben Roos... Sinds mijn 13e weet ik dat ik add.. Op dit moment ben 18 jaar oud en heb op het moment een 'tussenjaar'. Helaas ben ik vorige week ontslagen omdat ze toch liever iemand hebben met meer ervaring -O-
Ik ben hard opzoek naar een leuke opleiding

Nu al weer 5 jaar ben ik in het bezit van een shetlander ruin waar mee ik men en rij ik een super leuke haflinger merrie.

En dat was het denk ik wel zo'n beetje :j

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:33

hahaha okee gelukkig maar! De dingen die hier beschreven worden zijn zo herkenbaar.. Op dit moment is mijn wereld niet zo groot en is het fijn om het met andere het erover te kunnen hebben

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:53

Wie kan me vertellen wat de AD(H)D test inhoud.
Volgende week donderdag is het eindelijk zover.

Moet mijn moeder meenemen en ook al mijn rapporten van de lagere school. (ja die heb ik nog)
Maar waar kan ik rekening mee houden?

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:10

In mijn geval was het een gesprek met een meneer die wat vragen ging stellen en aantekeningen maakte in een boekje. Daarna een tweede gesprek met moeders erbij en inderdaad ook rapporten en nog meer vragen en aan het eind zei ie ja je scoort 4 a 5 (een punt was geloof ik niet helemaal zeker) uit 5 dus dat is wel aardig duidelijk. En ook alle andere kenmerken scoorde ik 'goed' op. Daarna doorverwezen naar psychiater voor medicijngebruik.
Ik was er erg nerveus voor toen de eerste keer maar het is eigenlijk gewoon praten en vragen beantwoorden :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:22

Ik heb zeker 5 sessies gehad voordat ik een diagnose kreeg, en werd doorverwezen naar het adhd team. Er wordt getoetst dmv DSM. Er worden vragen gesteld om vast te stellen in wat voor mate je ergens last van hebt. Als de diagnose juist gesteld wordt, wordt er ook goed gekeken maar je verleden. ADHD komt niet ineens opzetten. Vandaar ook de rapporten en iemand die je als kind heeft meegemaakt.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:01

Welkom tjalk!

Ik heb voor mijn diagnose geloof ik een intake gesprek, een 'interview' (standaard vragenlijst) en toen 2x bij de psychiater ofzo.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:17

Huw ik dacht dat ik ook al hallo had getypt naar je tjalk... Maar blijkbaar toch niet.

Wat vind je van biologie als opleiding? Erg veel afwisseling en veel buiten. Alleen erg weinig werk in.. :P

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:27

Ik heb een aantal gesprekken gehad, testjes moeten doen en een vragenlijst in moette vullen

Biologie trekt mij heel erg :j Alleen is dat al snel hbo niveau terwijl ik niveau 4 heb.. Maar vrijdag heb ik een gesprek bij een organisatie die vroegtijdige schoolverlaters helpt bij het vinden van een nieuwe opleiding dus hoop dat hun mij een beetje verder kunnen helpen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:33

Tjalk, welkom :j

welke organisatie is het?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:39

okays, zelf geen ervaring mee, ben wel benieuwd hoe het je bevalt..

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:41

oeps.. Ging even wat mis

RBL, regionaal bureau leerplicht en voortijdig schoolverlaten staat er

heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Ik heb er een beetje een hard hoofd in :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:52

Ik werk zelf heel veel met zo'n organisatie en ik ben alleen maar ontzettend positief.
Het is nog steeds zonde dat zoiets er niet was toen ik stopte met school.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:16

Daar was ik 10 pagina;'s geleden al over begonnen met die meeeting maar kwam er niet helemaal door :D
maare mee eens :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:19

ik had een bv een testje met een buisje dat stond met een kurk erin een kannetje water en een ijzeren dingetje, je mocht een hand gebruiken en de kurk moest eruit zonder hem aan te raken met je hand dat ijzeren dingetje was in een hoek gebogen een staafje zeg maar, hoe krijg je die kurk eruit en het buisje was leeg en de kurk lag erin

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:39

Ik heb morgen voor de eerste keer therapie bij de psych, ben benieuwd :) Voor mijn diagnose al wel eerder eens therapie gehad om rustiger te zijn (joh..) maar dat stak vooral in op mindfulness, nou echt ik zat bijna tegen het plafond. Echt he-le-maal niks voor mij!

Psych: "Ga met gedachten naar je voeten, hoe staan ze, waar raken ze de grond, hoe zwaar zijn ze"
Ik: *voeten, hm oja ik moet mn nagels nog lakken, welke kleur, oh dan moet ik even een nieuw potje halen, even snel langs de etos, oh ik moest ook nog shampoo, red ik dat wel qua tijd, moet ook nog langs stal, oja niet vergeten oud brood mee te nemen.. Sorry psych wat zei je?* :')

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:52

Ik ben benieuwd zonnebloem.. Moet er natuurlijk wel open voor staan anders komt er zowiezo niets van

hahaha geweldig beschreven amaryllis _O- en succes bij je nieuwe psycholoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:26

Ik heb mijn EEG gehad voor de neurifeedback. Heb niet veel last van mijn ADD, maar ik weet dat ik nog beter kan. Eens kijken wat hetgaat brengen,!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:36

ik dacht gister uitslagen te krijgen maar er kwam nog een test. Zal het wel verkeerd begrepen hebbe de vorige keer. Nu krijg ik de 29ste pas de uitslag en adviesgesprek.
Op mijn werk hebben ze iets handigs bedacht.
Mijn ene ''baas'' heeft een kind met add en mijn andere die heeft twee kinderen met heel erg adhd. Ik had ze vertelt dat ik er op dit moment voor getest wordt. Ze zeiden ook dat ze me wel in een aantal dingen herkenen die hun kinderen ook hebben. Ik vergeet wel heel veel kleine opzich neit ernstige dingetjes, daarom hebben ze een werkschema voor mij gemaakt wat er per dag moet gebeuren en alle punten staan er op. Ik moet dit op deze manier in mijn systeem krijgen en dan kan ik als het goed is later wel zonder. Ze zei of je nou wel of niet add hebt je hebt er wel baat bij, duidelijkheid is belangerijk.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:31

Wat fijn dat ze zo met je meedenken wemkelover!

Wat is dat toch met biologie en ADD? Zou er een verband zijn? :D

Ik ben sinds kort overgestapt om dexamfetamine, om te kijken of mijn eetlust dan wel zou blijven. Da's dus niet helemaal het geval dus doe het nu alweer een tijdje zonder medicijnen. Ben nu al twee keer achter elkaar mijn vaardigheidstraining vergeten :o ... Maar voor de rest gaat het wel goed. Het is zo fijn om gewoon te kunnen eten. Ik hou van eten en ik werd er echt ongelukkig van dat mijn eetlust eigenlijk gewoon verdween. Maar mét medicijnen kan ik nu nog gewoon veel makkelijker werken. Eigenlijk lukt dat échte werken nu nog alleen mét. Zo lastig om daar een tussenweg in te vinden.

Dat boek waar ik het over had is trouwens echt geweldig. Ik loop nu even naar boven om te kijken wat de titel ook alweer was, want dat zou ik de vorige keer ook al melden. Ik lees er vrij vaak in maar krijg de titel niet in mijn kop.

(........................................)

( Jeeuuuuj, naar boven en weer terug gelopen om dat boek te pakken en ondertussen niet verdwaald geraakt of andere dingen aan het doen geweest :j )

Het heet: Het ADD-syndroom, een nieuwe kijk op ADHD/ADD van Thomas E. Brown.

De hoofdstukken beginnen met fabels over ADD die weerlegt worden met feiten. 'Misvattingen over het richten van de aandacht en de wilskracht' is het eerste hoofdstuk. Waarom het ADD'ers wél lukt om uren achter elkaar te focussen om iets wat ze interesseert en waarom ze dat niet kunnen bij iets dat ze niet zo boeiend vinden. Waarom het geen kwestie is van wilskracht.

Ook het 'Jaa...maar dat heb ik ook weleens', dat anderen kunnen roepen bij vergeetachtigheid en chaos komt aan bod. De schrijver geeft aan dat de vergelijking niet helemaal zuiver is, maar dat je het zou kunnen zien als depressiviteit. Iedereen is wel eens een paar dagen neerslachtig, men noemt het pas depressief als je er langere tijd last van hebt en het je hele leven beïnvloed.

Er kwamen nog wel meer zaken aan bod die voor mij ontzettend verhelderend waren. Het is in ieder geval nog steeds een aanrader. Als ik het uit heb ( ik lees het nu zo'n beetje van achter naar voor, en dan weer van voor naar achter en soms valt mijn oog ineens op een interessant stuk in het midden, dus ik weet niet precies wanneer) kan ik nog wel weer wat erover vertellen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:22

ja vond ik ook wel fijn.
Het scheelt dat ze zelf kinderen hebben die het ook hebben, dus ze kunnen zich er ook beter in verplaatsen hoe het werkt.
Ze zeiden ook dat ze me wel goede werknemer vinden ondanks dat ik wel eens wat vergeet, dus daarom steken ze ook zoveel energie erin anders hadden ze dat echt niet gedaan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:04

Hee peppertree die volgorde van lezen ken ik :Y)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:54

Amaryllis schreef:
Hee peppertree die volgorde van lezen ken ik :Y)

Haha! Zo las ik eerst 't begin van peppertree, toen dit, toen dacht ik: huh toch maar even de rest lezen haha