'lui'oog, hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:34

Dat klopt inderdaad, ik moet er maar mee 'zien leren te leven''. Maar dubbel zien is toch verrekte lastig, dat kan ik je wel zeggen. Ach, wij zijn sowieso een crisisteam (ik en mn vriend) :+ ik zie scheel (als ik moe ben) en dubbel (altijd) en hij heeft een oogziekte die alleen maar bij 1 familie op de hele wereld voorkomt (Dominante cystoïde macula dystrofie), waardoor hij steeds waziger gaat zien.

c_alsemgeest

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:42

jullie hebben elkaar goed uitgezocht ;)

Ik merk er gelukkig in het dagelijks leven weinig van.
Alleen als ik zoms iets wil lezen wat verder weg is moet ik even mijn rechteroog dichtknijpen, maar verder niets.
De hele dag dubbel zien lijkt me echt vermoeiend. Ben jij aan het eind van de dag niet helemaal op?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:43

ik had ook een lui ook toen ik 7/8 was
ik heb toen stikers moeten plakken
nooit geopereert..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:12

c_alsemgeest schreef:
jullie hebben elkaar goed uitgezocht ;)

Ben jij aan het eind van de dag niet helemaal op?

Dat eerste zeggen wij ook altijd. :+
Maar we voelen elkaar daardoor wel goed aan. Bij ons beiden is er niets aan te doen en niet te corrigeren.

En dat tweede: soms wel en soms niet. Dat kan per dag verschillen. Tis iig lastiger dan dat ik laat merken. ;)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:33

Eigelijk vind ik het heel bijzonder dat er zoveel mensen met een lui oog zijn.
Ik dacht altijd dat ik de enige was :\
Vindt het echt zo knap dat zoveel van jullie zoiets hebben van 'dit hoort bij me, waarom zou ik me laten opereren' _/-\o_
Gelukkig heb ik dat nu ook steeds meer, en de mensen in mijn nabije omgeving zijn niet anders gewend :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:08

Dat snap ik niet; opereren is toch bedoeld om dubbelzien te voorkomen?
Ik ben 2 x geopereerd als kind; in die tijd was dat nog allemaal betrekkelijk nieuw. Ben geopereerd door de beroemde dr. Worst, toen hij net in Stadskanaal zat.

Scheel kijken doe ik niet meer, tenzij ik moe ben. Helaas is mijn slechte oog in de loop der jaren toch weer verslechterd ik zie nu nog 10% met dat oog. Maar dat hindert mij eigenlijk niet.
Heb altijd een +1 bril gehad voor mijn goede oog (slechte was zinloos) maar die draag ik pas sinds een jaar of 2, omdat lezen wat minder gaat. Tja, dat krijg je op je 44ste... :+

loveshadow schreef:
Kunnen jullie trouwens het 3D-effect van een 3D-film zien?

Je kunt diepte zien bij een gezichtsvermogen van minimaal 20% van je slechte oog. Ik zie dus geen 3D-film.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-04-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:20

Ook hier iemand met een lui oog.
Ik heb vanaf mijn 3e een bril, en vanaf net een maand of 2 voor mijn 2e verjaardag gaan plakken en na 7,5 jaar ben ik er mee gestopt. Ik ben voor mijn 6e verjaardag aan mijn oog geopereerd. Helaas hebben ze het niet zo ver recht kunnen zetten dat ik zonder bril of lenzen ook recht kijk. Ik kan als ik mijn bril of lenzen uit heb recht kijken als ik wil. Ik zie dan wel heel wazig. Kijk ik scherp, dan kijk ik met mijn linker oog weer scheel. Ik ben wel echt blij dat ik er aan ben geopereerd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:13

beantsje schreef:
loveshadow schreef:
Kunnen jullie trouwens het 3D-effect van een 3D-film zien?

Je kunt diepte zien bij een gezichtsvermogen van minimaal 20% van je slechte oog. Ik zie dus geen 3D-film.

Maar het gaat er dan toch vooral om of je met 1 oog, of met 2 ogen kijkt?

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:05

@ beantsje: als ze bij mijn operatie mijn oog weer 'teveel' recht hadden gezet dan had ik dubbelgezien (kwam uit metingen vooraf). Dus nu staat het op paar milimeter na recht en kijk ik voor mijn gevoel lekker alleen met links (goede oog)

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:08

Jeanine84 schreef:
Ik had ook zo'n oog ;)

Mijn ouders hebben mij juist laten opereren op jonge leeftijd! Heb na die tijd nergens last van gehad! Ik ben heel blij met het besluit dat mijn ouders toen hebben genomen en snap heel goed dat jij je eraan ergert (aan je oog dan he haha)! Hoop voor je dat ze er nog iets aan kunnen doen!

Ik heb niet het gehele topic doorgelezen maar ik had het ook en mijn ouders hebben mij ook laten opereren op jonge leeftijd (5jaar), na de operatie nog even de plakker op gehad, wat druppeltjes enzo en nu heb ik niets van last meer!
Terwijl ik het wel vrij hard had en een bril ervoor moest dragen enzo..

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:12

beantsje schreef:
Dat snap ik niet; opereren is toch bedoeld om dubbelzien te voorkomen?
Ik ben 2 x geopereerd als kind; in die tijd was dat nog allemaal betrekkelijk nieuw. Ben geopereerd door de beroemde dr. Worst, toen hij net in Stadskanaal zat.

Scheel kijken doe ik niet meer, tenzij ik moe ben. Helaas is mijn slechte oog in de loop der jaren toch weer verslechterd ik zie nu nog 10% met dat oog. Maar dat hindert mij eigenlijk niet.
Heb altijd een +1 bril gehad voor mijn goede oog (slechte was zinloos) maar die draag ik pas sinds een jaar of 2, omdat lezen wat minder gaat. Tja, dat krijg je op je 44ste... :+

scheelzien opereren doe je om verschillende redenen:
*dubbelzien verhelpen bij volwassenen (lees: mensen boven de 10 jaar in dit geval)
*bij kinderen om de twee beelden die niet op elkaar vallen, maar waarvan 1 'genegeerd' wordt, weer op elkaar te zetten, zodat er mogelijk toch nog samenwerking ontstaat. kan alleen op jonge leeftijd
*cosmetisch.
*soms om een dwangstand van het hoofd, veroorzaakt door een scheelzien, te verhelpen.

en dieptezien heb je als je ogen samenwerken. dat kan niet als er zo'n groot verschil in gezichtsscherpte van beide ogen is. Daarbij kunnen ogen, die vroeger nooit hebben geleerd samen te werken, doordat ze scheel stonden en als dat vroeger niet operatief verbeterd is, kunnen NOOIT dieptezien.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:22

haha grappig, ik kom dit topic per toeval tegen. Ik heb het ook! Al van kleins af aan. Vroeger ook altijd met zo'n leuke plijster op mijn oog gelopen 8-)

En inderdaad als ik moe ben heb ik het. Eigenlijk denk ik er nooit over na en valt het heel weinig mensen op.
Maar merk de laatste tijd dat ik het meer wel heb dan niet.. En krijg soms ook reacties van mensen: he wat staat je oog gek.. of: ik wist niet dat jij scheel was! haha ik zit er eigenlijk niet zo mee, heb zelf niet door hoe raar het eruit ziet, maar merk wel dat ik mensen soms niet lang aankijk als ik het voel. Omdat je ziet dat ze er naar blijven kijken..

Sorry, heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik las in het begin dat je blind kan worden aan dat oog als je niet traint?! :=

Wat voor een training doen jullie aan je luie oog dan?
Over een operatie had ik eigenlijk ook nooit gehoord..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 08:26

zwelgje27 schreef:
haha grappig, ik kom dit topic per toeval tegen. Ik heb het ook! Al van kleins af aan. Vroeger ook altijd met zo'n leuke plijster op mijn oog gelopen 8-)

En inderdaad als ik moe ben heb ik het. Eigenlijk denk ik er nooit over na en valt het heel weinig mensen op.
Maar merk de laatste tijd dat ik het meer wel heb dan niet.. En krijg soms ook reacties van mensen: he wat staat je oog gek.. of: ik wist niet dat jij scheel was! haha ik zit er eigenlijk niet zo mee, heb zelf niet door hoe raar het eruit ziet, maar merk wel dat ik mensen soms niet lang aankijk als ik het voel. Omdat je ziet dat ze er naar blijven kijken..

Sorry, heb niet het hele topic doorgelezen,
maar ik las in het begin dat je blind kan worden aan dat oog als je niet traint?! :=

Volgens mij is dit niet waar hoor, niet dat ik weet iig.
Ik train mijn oog niet, wat de opticien mij wel aanbeval is af en toe lezen met mijn luie oog, dat mijn goede oog wat rust krijgt. Dan moet ik dus een kapje op of iets in die richting.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:56

zwelgje27 schreef:
Sorry, heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik las in het begin dat je blind kan worden aan dat oog als je niet traint?! :=

Je kan het afplakken trainen noemen. je traint het niet dominante oog om te leren zien.
dat kan tot je 10de levensjaar.
heb je dat voor je 10 nooit gedaan en je gebruikt je niet-dominante oog nooit, dan kan dat oog inderdaad blind of zeer slechtziend zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:53

En dan nog, zie mijn verhaal. Jaren lang met plakkers gelopen, 2 x geopereerd op vrij jonge leeftijd (6) en toch zie ik maar 10% met mijn slechte oog.
Ik kreeg ook wat ze toen 'ooggymnastiek' noemden, volgens mij een soort testjes om te kijken of de ogen samenwerkten. Mijn slechte oog was toen volgens mij wel veel beter want als je nu mijn goeie oog zou afplakken zou ik nu absoluut niet veilig over straat kunnen terwijl ik toen gewoon kon lezen enz.

driebergen schreef:
en dieptezien heb je als je ogen samenwerken. dat kan niet als er zo'n groot verschil in gezichtsscherpte van beide ogen is. Daarbij kunnen ogen, die vroeger nooit hebben geleerd samen te werken, doordat ze scheel stonden en als dat vroeger niet operatief verbeterd is, kunnen NOOIT dieptezien.

Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat ik ooit diepte heb gezien, ondanks operatie en afplakken. blijkbaar hebben mijn ogen het dan toch niet geleerd....

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:01

Ik kijk blijkbaar ook scheel (volgens de opticien nog geen beetje) met 1 oog.
Ik merk er zelf weinig of niks van en alleen mijn ouders valt het op als ik moe ben, dan zakt hij wat naar binnen.
Laatst zei een vriendin wel: "Uuuhm, ben je nou naar mij aan het kijken of langs me heen?" Terwijl ik haar toch echt aan keek. :=
Oogarts en opticien hebben er nooit iets over gezegt, dus ik laat het maar zo, het belemmert me niet.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:13

beantsje: dat heb ik ook. Ik heb het gevoel dat mijn luie oog nog veel slechter is geworden, ik zie er veel minder mee als eerst. Maar dat is volgens de opticien niet het geval?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:05

ik heb ook het idee dat ik steeds vaker scheel kijk, of loens (hoe je dat ook schrijft)
Of ik ben gewoon vaak moe..

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:18

Ik heb van mijn 3de tot mijn 10de met een bril gelopen en met een afgeplakt oog ivm een lui oog. Vervolgens was het probleem "verholpen". Toch kreeg ik vorig jaar het idee dat mijn ogen achteruit gingen. Dus naar een optometrist en jawel, mijn luie oog is weer terug. Ik kijk overigens niet scheel. Van de buitenkant is niet te zien dat ik een lui oog heb (gelukkig)
Heb alleen wel het idee dat mijn oog de laatste tijd wat verder achteruit gaat. Helpt een bril bij jullie?
Als ik alleen met mijn rechteroog kijk, zie ik net zoveel als wanneer ik met 2 ogen kijk. Als ik met alleen links kijk zie ik het allemaal niet meer zo scherp en moet me echt goed concentreren om letters te kunnen lezen.
Oksels scheren is trouwens ook zo handig :D bij mijn linker kan ik niet zo goed zien wat ik doe :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:22

Ik heb ook een lui oog. En hij staat scheef, althans dat zei de opticiën toen ik 2 maanden terug liet opmeten, zie het zelf niet.
Ik heb ook jarenlang met een afgeplakt oog gelopen en het heeft naar eigen zeggen super geholpen.
Toen bij de opticiën heb ik een bril gekocht voor met autorijden, voor veraf. Maar ook voor gewoon zie ik echt verschil.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:23

Oksels scheren idd omg :') ik dacht echt dat ik de enige was met sommige dingen haha.
Auk: ik zie idd ook evenveel als ik alleen met rechts kijk als dat ik met allebei kijk. Ik kan het nooit uitleggen aan mensen want die denken dan WTF maar ik ben blij dat er mensen zijn die dat ook hebben, wist ik helemaal niet :P

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:37

Ik ben toevallig dit weekend naar de efteling geweest en speciaal voor dit topic (en mijn beroep ;) ) in de pandadroom geweest.

Ik heb nog ff goed opgelet:
zonder bril zie je een bibberend beeld. dit komt omdat de beelden over elkaar geplakt zijn, zodat je, als je met de gepolariseerde bril kijkt, de beelden echt naar je toe ziet komen.
Let op: die zie je MET en ZONDER bril naar je toe komen.
kijk je met 1 oog (zo simuleer je scheelzien): de beelden blijven ietsje verder af dan wanneer je met 2 ogen kijkt.
dat is het enige verschil.

mijn opinie is: met scheelzien mis je een klein deel van het dieptezien in de pandadroom. valt echt mee!

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:57

Hier nog 1 met een lui oog. Vroeger ben ik er echt mega scheel aan geweest, ook 5 keer aan geopereerd. Het is wel wat beter geworden, maar ik kan nog steeds erg goed scheel kijken ;) En af en toe zakt mijn rechteroog gewoon helemaal weg.... Heb door dit alles ook een verminderd zicht en draag dus een bril. Voor de rest eigenlijk geen last ervan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:22

driebergen schreef:
Ik ben toevallig dit weekend naar de efteling geweest en speciaal voor dit topic (en mijn beroep ;) ) in de pandadroom geweest.

Ik heb nog ff goed opgelet:
zonder bril zie je een bibberend beeld. dit komt omdat de beelden over elkaar geplakt zijn, zodat je, als je met de gepolariseerde bril kijkt, de beelden echt naar je toe ziet komen.
Let op: die zie je MET en ZONDER bril naar je toe komen.
kijk je met 1 oog (zo simuleer je scheelzien): de beelden blijven ietsje verder af dan wanneer je met 2 ogen kijkt.
dat is het enige verschil.

mijn opinie is: met scheelzien mis je een klein deel van het dieptezien in de pandadroom. valt echt mee!

Hihi wat grappig dat je dat even hebt uitgeprobeerd. Ik geloof en herken wel wat je zegt. Ik zie namelijk wel wat er op het scherm dichterbij is en wat er verder weg is. Ik zie alleen niet dat er een vlinder "voor het beeld" fladdert of dat er een hand echt op me afkomt, terwijl ik mensen om me heen dan achteruit zie deinzen :D .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:30

Vanochtend bij de orthoptist geweest, ik moet oefeningen gaan doen om de spieren sterker te maken. Dat 8 weken lang, helpt dat niet genoeg gaan we kijken of een operatie kan. Erg goed nieuws eigenlijk! Had niet verwacht dat een operatie zou mogen, natuurlijk hoop ik dat de oefeningen genoeg zullen doen want het blijft je oog waar je dan in snijd.. We shall see :D