ik zie scheel (als ik moe ben) en dubbel (altijd) en hij heeft een oogziekte die alleen maar bij 1 familie op de hele wereld voorkomt (Dominante cystoïde macula dystrofie), waardoor hij steeds waziger gaat zien. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ik zie scheel (als ik moe ben) en dubbel (altijd) en hij heeft een oogziekte die alleen maar bij 1 familie op de hele wereld voorkomt (Dominante cystoïde macula dystrofie), waardoor hij steeds waziger gaat zien. 
c_alsemgeest schreef:jullie hebben elkaar goed uitgezocht
Ben jij aan het eind van de dag niet helemaal op?

loveshadow schreef:Kunnen jullie trouwens het 3D-effect van een 3D-film zien?
Jeanine84 schreef:Ik had ook zo'n oog
Mijn ouders hebben mij juist laten opereren op jonge leeftijd! Heb na die tijd nergens last van gehad! Ik ben heel blij met het besluit dat mijn ouders toen hebben genomen en snap heel goed dat jij je eraan ergert (aan je oog dan he haha)! Hoop voor je dat ze er nog iets aan kunnen doen!
beantsje schreef:Dat snap ik niet; opereren is toch bedoeld om dubbelzien te voorkomen?
Ik ben 2 x geopereerd als kind; in die tijd was dat nog allemaal betrekkelijk nieuw. Ben geopereerd door de beroemde dr. Worst, toen hij net in Stadskanaal zat.
Scheel kijken doe ik niet meer, tenzij ik moe ben. Helaas is mijn slechte oog in de loop der jaren toch weer verslechterd ik zie nu nog 10% met dat oog. Maar dat hindert mij eigenlijk niet.
Heb altijd een +1 bril gehad voor mijn goede oog (slechte was zinloos) maar die draag ik pas sinds een jaar of 2, omdat lezen wat minder gaat. Tja, dat krijg je op je 44ste...![]()
Je kunt diepte zien bij een gezichtsvermogen van minimaal 20% van je slechte oog. Ik zie dus geen 3D-film.
zwelgje27 schreef:haha grappig, ik kom dit topic per toeval tegen. Ik heb het ook! Al van kleins af aan. Vroeger ook altijd met zo'n leuke plijster op mijn oog gelopen![]()
En inderdaad als ik moe ben heb ik het. Eigenlijk denk ik er nooit over na en valt het heel weinig mensen op.
Maar merk de laatste tijd dat ik het meer wel heb dan niet.. En krijg soms ook reacties van mensen: he wat staat je oog gek.. of: ik wist niet dat jij scheel was! haha ik zit er eigenlijk niet zo mee, heb zelf niet door hoe raar het eruit ziet, maar merk wel dat ik mensen soms niet lang aankijk als ik het voel. Omdat je ziet dat ze er naar blijven kijken..
Sorry, heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik las in het begin dat je blind kan worden aan dat oog als je niet traint?!![]()
Wat voor een training doen jullie aan je luie oog dan?
Over een operatie had ik eigenlijk ook nooit gehoord..
zwelgje27 schreef:Sorry, heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik las in het begin dat je blind kan worden aan dat oog als je niet traint?!![]()
Wat voor een training doen jullie aan je luie oog dan?
Over een operatie had ik eigenlijk ook nooit gehoord..
driebergen schreef:en dieptezien heb je als je ogen samenwerken. dat kan niet als er zo'n groot verschil in gezichtsscherpte van beide ogen is. Daarbij kunnen ogen, die vroeger nooit hebben geleerd samen te werken, doordat ze scheel stonden en als dat vroeger niet operatief verbeterd is, kunnen NOOIT dieptezien.
bij mijn linker kan ik niet zo goed zien wat ik doe
ik dacht echt dat ik de enige was met sommige dingen haha.
) in de pandadroom geweest.
En af en toe zakt mijn rechteroog gewoon helemaal weg.... Heb door dit alles ook een verminderd zicht en draag dus een bril. Voor de rest eigenlijk geen last ervan... driebergen schreef:Ik ben toevallig dit weekend naar de efteling geweest en speciaal voor dit topic (en mijn beroep) in de pandadroom geweest.
Ik heb nog ff goed opgelet:
zonder bril zie je een bibberend beeld. dit komt omdat de beelden over elkaar geplakt zijn, zodat je, als je met de gepolariseerde bril kijkt, de beelden echt naar je toe ziet komen.
Let op: die zie je MET en ZONDER bril naar je toe komen.
kijk je met 1 oog (zo simuleer je scheelzien): de beelden blijven ietsje verder af dan wanneer je met 2 ogen kijkt.
dat is het enige verschil.
mijn opinie is: met scheelzien mis je een klein deel van het dieptezien in de pandadroom. valt echt mee!
.