Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iingee

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:11

@ def: ik heb wel een beetje hetzelfde. ik heb heb ook het idee dat het met het koude weer erger is.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:06

Dyonne schreef:
HPU vind ik nog steeds interessant. Toch vind ik jammer dat het niet wetenschappelijk onderbouwd.
(Als toekomstig (para)medicus let je daar toch op Knipoog )

Overigens heb ik weinig met de wc hoor als ik buikpijn heb. Bij mij zijn er op dat vlak altijd weinig klachten geweest. Vandaar dat ze mij wel door medische molen hebben gehaald.
Soms heb ik wel buikklachten wat ritje wc betekend, maar dat voelt anders aan dan de klachten die ik anders nogal eens heb.

Het heeft de tijd nodig. Steeds meer artsen bevestigen deze ziekte. Het word al steeds bekender gelukkig. MIjn andere arts heeft er ook voor geleerd en haar diploma ervoor. Helaas word het vaak op spastische darm gegooid waardoor er te weinig hpu-ers zijn om het werkelijk als een erkende ziekte te maken. Ik ben het levende bewijs dat het wel degelijk waar is.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:47

Bij mij is recentelijk ook vastgesteld dat ik last van PDS heb.. ben nu 3 jaar aan het tobben geweest, en vreemd genoeg komt het altijd terug wanneer het weer kouder, natter en slechter wordt. (In de herfst / winter dus..) Was nieuwsgierig of dit bij andere mensen ook zo is? Tong uitsteken

*Edit* Had het topic nog niet doorgelezen voordat ik de post maakte, maar zie nu dus dat het blijkbaar bij meerdere zo is ^^ Warmte geeft bij mij ook minder pijn.. gebruik altijd een Kersen pittenzak Lachen

Typo's >.<
Laatst bijgewerkt door Felinde op 08-10-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:53

Als je even terug leest zie je dat Def er net ook iets over vroeg.
Ik heb nu het koud en nat begint te worden ook veel meer last van, maar gewoon van alles eigenlijk.

Zomer is het meestal wel minder maar het moet niet té heet worden want toen we in turkije waren 46 graden, toen werd het wel erger maar dat vind ik niet zo gek aangezien dan alles ook een beetje begint te 'broeien' voor mijn gevoel Nagelbijten / Gniffelen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:15

Bij mij wordt het in de winter niet erger
Het is gewoon 24/7, 365 dagen per jaar een ramp!

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:37

Mijn buik heb ik altijd last van. Wel functioneer ik swinters inde kou beter omdat ik koortsaanvallen heb en dat is niet zo lekker met 30 graden.

Voor alle geld: zie mijn hpu topic.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:40

Ik scoor niet echt 'goed'op die HPU test. Had verwacht dat ik wel hoog zou scoren, maar 3 punten.
wat betreft gewrichten enz,. daar heb ik ook nooit last van.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:41

Gewrichten heb ik wel last van,... heb ook lange tijd bij een reumatoloog gelopen ( die niks kon vinden na het ene na het andere onderzoek )
Koorts heb ik echter zelden/nooit...

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:03

Gister heel de dag niets binnen kunne houden, zelfs geen vocht..
Pff... Ik leek wel een slappe vaatdoek.
Ik had wel steeds gewoon normale trek in eten en drinken, maar alles kwam eruit..
Vandaag gaat t iets beter gelukkig Knipoog

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 18:11

Bah, dan heb je echt een slechte dag zeg Ja
Ik ga dalijk frietjes eten, ben benieuwt hoe het gaat voor mijn gevoel heb ik wel een goede dag Lachen en moet gewoon stoppen wanneer ik het gevoel krijg dat het genoeg is.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:09

Hoe istie hier??

Met mij wel redelijk, alleen de laatste dagen nogal slecht gegeten (lees; véél chocola en suikers) en dat merk ik echt weer aan m'n darmen..
moet eigelijk gewoon een vast en gezond eetpatroon gaan volgen, maar het is zo moeilijk Bloos
vandaag maar flink aan de venkel(zaad)thee.. dat scheelt ook altijd in krampen, winderigheid & opgeblazen...

Daarnaast nog een kilo erbij Nagelbijten / Gniffelen terwijl er 5,5 af moeten Scheve mond gaat lekker....

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:32

Ik val juist altijd af als ik last van mn darmen heb.
Ik heb een hele tijd 53 kilo gewogen (ik ben 1.70) en dan moest ik van de dokter in ieder geval 55 kilo wegen.
Ik weeg nu rond de 58 kilo. Maar ben net wel iets afgevallen door slechte darmen tijd.. helaas.
Ik ben weer dagelijks aan de kamillethee

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:41

ik ben net zo lang als jij, en 63,5..
wil graag 58 kilo.

ik ga juist eten als ik me rot voel > dus last van m'n darmen > rot voelen > eten...
slaat nergens op.. Clown

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:18

Nou, volgens mij is het echt zo dat je rond deze tijd van het jaar meer last hebt..
heel de week gaat al voor geen meter Scheve mond *baalt* .. probeer redelijk gezond te eten, maar dat heeft eigenlijk geen effect ...
nog meer mensen die nu met het koude weer zoveel klachten hebben?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:01

Ik denk dat ik me hier ook maar moet melden Bloos
Heb helaas ook spastische darm, met gevolg daarvan een angst voor bepaalde dingen..
Het belemmert mijn leven dus ook vreselijk.
Heb hier al een tijdje mee gelezen met jullie, maar durfde nooit te reageren Bloos
Maar hoop hier wel een paar feitjes te weten te komen via jullie Bloos

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:20

welkom melissa~!
Ik ben ook weer onderuit door spastische darm
Ik loop de hele maand al op en af met die darm!
Ene keer gaat het goed, andere keer weer helemaal mis!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:25

Welkom Melissa Lachen Helaas is het niet zo leuk als je hier bij hoort Huilen van het lachen
Maar we kunnen best gezegllig kletsen.
Gisteravond ging het weer fout Boos! het rare was dat ik het gevoel had dat ik moest overgeven dat heb ik nóóit Scheve mond

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:13

@ Mischa: Nee dat vond ik eigelijk ook niet, mja Bloos

Maar uit jullie verhalen maak ik uit dat jullie het ook vaak thuis hebben, terwyl jullie gewoon thuis zijn of in bed liggen?
Ik heb t namelijk alleen s'ochtend wanneer ik vroeg weg moet. Als ik naar school ga, het eerste uur. zit ik zowat thuis een half uur op de wc een feestje te houden, maar zodra ik de eerste 5 uur vrij ben is er niks aan de hand.
En op momenten dat ik weet dat ik niet naar de wc kan of me niet op me gemak voel en zo zijn er helaas nog een heleboel plekken/situaties waar ze weer gaan feesten..
Verder heb ik als ik thuis ben, wel vaak last van mijn buik, maar niet dat ik uren lang op de wc zit.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:31

Jup, wij hebben het allemaal volgens mij ook gewoon thuis.
Ik heel vaak in bed, wat echt ontzettend poedersuiker want bij mij is nu dus naar bed gaan -> buikpijn
naar bed gaan -> vervelend/eng, gevolg; niet bij iemand anders willen slapen ect.

Maar ik heb wel dat ik vroeg op moet staan dat ik buikpijn heb maar ik vind dat niet echt bij mijn PDS horen, ofja misschien ook wel. Maar ik krijg s'ochtend ook geen hap door mijn keel als ik om 7 uur op moet staan.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:51

Nee ik heb het thuis niet..( wat ik thuis wel heb is een opgezette buik en buikpijn) maar ik denk dat dat komt dat ik thuis zo vaak naar de wc kan als ik zou willen, daar loop ik dan niet over te stressen.. Maar bijvoorbeeld op momenten dat je niet naar de wc kan, of bij een grote groep mensen is het echt banketstaaf als je 10 keer achter elkaar op de wc zit. of een kwartier lang. ( en dan is dat nog kort Verdrietig ) Met gevolg daarvan: van stressen krijg je weer buikpijn, weer gevolg van dat gestress.. naar de wc moeten rennen..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:01

Jup die kettingreactie heb ik ook Ja
ik kan nergens op mijn gemak naar de wc gaan als ik buikpijn heb behalve thuis, en bij mijn vriend als daar verder niemand thuis is behalve hij.
Zijn moeder weet wel dat ik het heb enzo, maar hun wc is ontzettend gehorig (hele huis) en daar voel ik me ontzettend ongemakkelijk bij. En zijn broertje weet het niet denk ik.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:34

_Micha_ schreef:
Jup, wij hebben het allemaal volgens mij ook gewoon thuis.
Ik heel vaak in bed, wat echt ontzettend poedersuiker want bij mij is nu dus naar bed gaan -> buikpijn
naar bed gaan -> vervelend/eng, gevolg; niet bij iemand anders willen slapen ect.

Hier dus ook Scheve mond
ik durf op slechte dagen amper bij m'n vriend te slapen.
Of dan zeg ik van te voren dat ik blijf slapen en dan gaat het gewoon echt niet, en dan wil ik gewoon thuis in m'n eigen bed liggen.. terwijl ik echt supergek op 'm ben, maar ben dan bang dat hij het zich persoonlijk aantrekt terwijl het juist helemaal niks met hem te maken heeft Ach gut anders zit ik hem heel de nacht wakker te houden door m'n pijn/opgeblazen gevoel en m'n gedraai Scheve mond

hier een slecht weekend achter de rug, veel vet eten en veel suiker (verjaardag gevierd). en nu alles weer overhoop Boos!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:14

Citaat:
Jup die kettingreactie heb ik ook

Heel herkenbaar. Maar zelfs bij mijn vriend thuis vind ik het vreselijk om te moeten gaan.
Of in de sportschool ook zoiets.
Daar zitten de wc naast elkaar en zijn niet volledig gesloten.
Het gebeurd ook vaak dat ik kramp krijg in de auto, en dan wil ik echt zo snel mogelijk naar huis.
(ookal zou ik het dan een half uur op moeten houden)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:57

Als ik naar de wc zou moeten, kan ik het echt niet meer ophouden! moet dan echt direct en anders gaan angsten het overnemen, zo van; STEL dat..
Vandaag heb ik daar geen last van gehad maar elke keer met lopen, doet mijn darm heel erg veel pijn, alsof er aan getrokken word zeg maar.. en meestal is het ook meer mijn linkerkant die pijn doet,en nu is het rechts..en is de onderkant van mijn buik ook heel erg opgezwollen en hard (?). Heb dit welleens vaker gehad, maar het deed vanmiddag echt zeer met lopen.
Wie heeft dit ook welleens gehad en hoort dit er echt bij of is het iets anders? Bloos

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:04

Mijn buik is bijna altijd helemaal opgezwollen en hard, met een pijnlijk zeurend gevoel.
om is dat zeurende stekend, en soms lig ik krom van de pijn... bij mij is het voornamelijk net onder m'n navel zeg maar.
Ik heb deze week echt de slechtste dagen ooit, heel veel buikpijn, diarree, opgeblazen, ook veel koud en ondertemperatuur, en aangezien er hier buikgriep heerst in de omgeving kan dat er wellicht ook mee te maken hebben.. maar voel me echt beroerd..

morgenavond met vriend en familie uit eten.. naar de Japanner Scheve mond wordt vast weer een gezellig avondje op het toilet Verdrietig